Oostelijke Struiksprinkhaan!! (welke sprinkhaan is dit?)

Gestart door sophieenlasse, augustus 22, 2011, 12:00:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

sophieenlasse

Ik ben een hele slechte fotograaf, maar misschien kan iemand toch een naam toevoegen aan mijn foto. Alvast bedankt!

Wim Bakker

Misschien kun je er even bij vertellen waar de foto genomen is? Niet in Nederland neem ik aan...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

sophieenlasse

Ik heb de foto gewoon in mijn achtertuin genomen. En helaas ligt mijn achtertuin gewoon in Assen en niet in het buitenland.

groetjes,

Annette

Wim Bakker

Volgens mij is het een vrouwtje Oostelijke Struiksprinkhaan, Leptophyes albovittata.  Het zou de eerste in Nederland zijn!

Ik leg 'm voor aan mijn collega's.  Wordt vervolgd...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Kreeg zojuist een bevestiging van Roy Kleukers.

De dichtsbijzijnde vindplaats is nogal ver weg (http://www.dgfo-articulata.eu/de/Arten/Leptophyes_albovittata.php) dus zal het dier ongetwijfeld versleept zijn. Zijn jullie of de buren toevallig op vakantie geweest in een van deze landen (zie kaart)?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Wim Bakker

Een verzoek. Zou je de waarneming willen invoeren in http://waarneming.nl?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

sophieenlasse

Voor zover ik weet is geen van de directe buren in het buitenland geweest. Ik ben zelf half juni in België geweest.
Mijn zoontje van 9 is erg geboeid door insecten en met name krekels en sprinkhanen hebben zijn volle aandacht. Ik was vanmorgen boven aan het strijken toen hij riep dat hij dit keer een hele bijzondere sprinkhaan had gevonden. Nieuwsgierig geworden ben ik toch even gaan kijken en aangezien ze erg decoratief was met zo'n mooie witte streep heb ik een foto gemaakt.


Wim Bakker

Je zoontje vooral blijven stimuleren, want hij heeft een prachtige vondst gedaan!   :duim:

Bedankt voor het invoeren van de waarneming
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

sophieenlasse

Ik zit nog even te puzzelen hoe dat beestje hier beland kan zijn. Ik woon namelijk in zo'n typische nieuwbouwwijk aan de rand van Assen. Dat brengt wel met zich mee dat hier allerlei aannemers uit bv Polen en zo aan het werk zijn. Ook is men hier nog volop bezig met het aanleggen van groenvoorzieningen. Verder woon ik op een steenworp afstand van een Arboretum met bomen uit heel Europa, Azië en Noord-Amerika. Blijkbaar wordt er ook zand vanuit diverse locaties aangevoerd, want ik vond hier bij het Arboretum ook bont kroonkruid en veldlathyrus wat volgens mij hier ook niet echt op z'n plaats is (met de van nature zure grond)

Wim Bakker

Hmmm... misschien heeft iemand zin om eens in die buurt met een batdetector rond te lopen?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Jan vH

Nederlandsesoorten.nl vermeld dat de dichtsbijzijnde vindplaats op zo'n 75 km van de Nederlandse grens ligt en dat de soort wel te verwachten is. Het lijkt me dus niet onmogelijk dat de soort op een natuurlijke manier naar Nederland is gekomen.

Ik mis 'm nog wel op de pagina van de Sprinkhaanatlas;)

Leuke vondst in ieder geval.  :duim:
Jan van Harten
Validator Plantengallen

rombout

Ik heb het geluid van albovittata beluisterd op de CD van Bellman, maar hoor dus eigenlijk geen verschil met punctatissima. Is dat verschil dan wel hoorbaar? Misschien met time-expension? Ik loop momenteel veel met een batdetector rond en hoor veel struiksprinkhanen, vooral 's nachts als ik met vleermuizen bezig ben. Weliswaar niet in de regio van deze waarneming, maar evengoed zou ik er best op willen en kunnen letten, als ik het verschil maar weet.
Vriendelijke groeten
Rombout de Wijs
http://www.home.zonnet.nl/myotis2/

Wim Bakker

#12
Volgens Die Stimmen der Heuschrecken is het verschil is subtiel.

De volgende verschillen worden genoemd (even uit m'n hoofd. ik heb het boek hier niet):

       
  • de pulsen van de Oostelijke volgen elkaar iets sneller dan die van de Struik.
  • het geluid van een Struik klinkt explosief (als een pistoolschot); het geluid van de Oostelijke is meer "gleitent" (=vloeiend?).
  • de Struik is het luidst bij frequenties tussen 30 en 50 kHz; de Oostelijke bij 50 kHz.
Met time-expansion is het verschil misschien wel te horen.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson


trogon

Iemand ervaring met de soort door de batdetector? Klinkt die op 50 kHz dan als een gewone op 40 kHz?

De meest aannemelijke verklaring voor de waarneming moet toch wel (onopzettelijk) transport door de mens zijn (plantgoed of iets dergelijks)?

Deze zullen er ook wel niet op eigen kracht geraakt zijn...
http://waarnemingen.be/waarneming/view/56108915
gr, Ward

Robert Brunink

Iemand al eens met een batdetector wezen kijken in Assen?
Is er een kans dat zo'n soort zich ergens in Nederland kan vestigen? B.v. bevrucht vrouwtje springt in Polen op een auto en springt er in Nederland weer af en bereikt het juiste biotoop, waar zij eitjes afzet. Is er een kans dat die eitjes het volgende jaar uit kunnen komen? Klimaat?

Wim, ben je in het bezit van het geluid van deze soort? Zo ja, zou je die misschien op de site kunnen plaatsen, ik ben nl. wel benieuwd.

Wim Bakker

Tsja, in het westen van Duitsland is er ook 1 zo'n plek. Dus waarom zou dat hier niet kunnen?
http://www.dgfo-articulata.de/de/Arten/Leptophyes_albovittata.php

Vanwege copyright kan ik hier geen geluid plaatsen. Bovendien zijn de bestanden te groot. Ik heb je een mailtje gestuurd.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Robert Brunink

Hoi Wim,

Dan moeten we dus even goed op zoek.   ;D
Bedankt voor het audiofragment, die soort is dus goed te doen met batdetector. Zit toch wel wat verschil in geluid t.o.v. gewone Struiksprinkhaan. Is die opname trouwens bij 50 kHz?
Mag je zo'n geluidsfragment met toestemming niet bij deze soort plaatsen? De pagina van Oostelijke Struiksprinkhaan is nu wel een beetje karig => http://waarneming.nl/soort/info/2295. Een foto en een geluidsfragment erbij zou niet verkeerd zijn.  ;)

mvg, Robert.