Lieveheersbeestjes uit oude doos

Gestart door Danielle, november 09, 2006, 23:39:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Beste keveraars,

Ik kwam deze onzekere exemplaren tegen, zou iemand ze kunnen bevestigen?

larve veertienstippelig lhb;
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1615409

en

imago tienstippelig lhb;
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1727138
Groetjes,
Danielle

Stippen

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Jeroen Nagtegaal

Waarom is die tienstip niet een aziaat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Danielle

#3
Kees, bedankt!

Jeroen, als ik naar z'n kop kijk dan ziet die van een Aziaatje er heel anders uit  ;) .
Groetjes,
Danielle

huysse

Wat is dit dan?
Ik had hem al als Aziaat opgeborgen!

Groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

dan moet die ook een 10-stip zijn, mischien eens de aziaten beter bekijken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

geertje

Eerlijk gezegd twijfel ik ook een beetje bij de eerste  :unsure:
Het stippenpatroon lijkt met twee te beginnen. Of het moeten beschadigingen in het dekschild zijn, wat gezien het uiterlijk ook niet uit te sluiten valt.
De laatste foto van Marijke lijkt mij zeker een aziaat, vanwege de plaatsing van de eerste stippen na het halsschild.


Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Stippen

Kenmerkende grootte en afgeplatheid is van de foto niet te onderscheiden,
gelukkig heeft Geertje een goede kijk op de stippenpatronen!
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

geertje

ls het geen beschadiging is! ;)
Ik heb lang zitten kijken en vergelijken, maar eerlijk gezegd, ik weet het niet zeker.
Het halsschild kan voor beiden, de deuk dito. Het "driehoekje" voor tussen de dekschilden heb ik bij beiden aangetroffen (al komt het bij de aziaat meer voor dan de 10 stip; de 10 stp heeft meestal een zwarte vlek daar; maar dit exemplaar heeft zowiezo weinig tekening).
Ik denk dat de grootte kan zeggen wat het is (al heb je ook kleinere aziaten).

Mijn gevoel gaat uit naar aziaat, maar dat is alleen gevoel, en de twijfel van de stippen voor.
Groeten,
Gera Nieland

Danielle

#9
Hallo Geertje,

Ik weet niet of het nog wat uitmaakt maar hierbij de vergroting van die andere foto. Ik hoor wel of ik de waarneming weer op onzeker moet zetten of dat deze foto een bevestiging kan opleveren van Aziaat of Tien.

Jeroen; de opmerking van z'n kop was natuurlijk maar een geintje, ikzelf heb geen flauw idee.
Groetjes,
Danielle

Jeroen Nagtegaal

CiteerJeroen; de opmerking van z'n kop was natuurlijk maar een geintje, ikzelf heb geen flauw idee.
Ik vond het al vreemd, maar het kwam heel serieus over, maar die opmerking zorgt er wel voor dat hij beter bekkene wordt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

geertje

Als het stippen zijn, en geen beschadigingen in het dekschild, zou het een aziaat zijn. Kijk maar naar de soort eigen patronen van het 10 stippelige lieveheersbeestje op Stippen.
Maar zeker ben ik niet.

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Danielle

Ik zou echt niet weten of dit stippen of beschadigingen zijn, ook met de geweldige site van Kees kom ik er niet uit.

De waarneming zet ik weer op onzeker.

Bedankt iig voor je info Geertje.

Groetjes,
Danielle

Jeroen Nagtegaal

Als ik het eens goed bekijk lijken er maar 3 rijen stippen te zijn, een aziaat heeft echter er 4, dus het zou kunnen dat hte een 10-stip is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Stippen

Iemand zou eens de stippenpatronen in een 3d tekenprogramma op een bol oppervlak moeten tekenen,
Je zou de tekening dan zo kunnen draaien dat je hem over de foto kan plaatsen.

Ik heb het met Google's SketchUp geprobeerd, maar mij lukt het niet.

Uitdaging anyone?

Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

geertje

#15
De reden dat ik denk aan een aziaat, is dat de eerste stippenreeks op het dekschild (vanaf de kop) begint met 2.
Een tienstip heeft volgens de tekeningen in De Gunst altijd maar een stip in het begin.
Een aziaat is veel variabeler.
Een plaatje van een aantal variaties volgt in een volgend reply  ;)

De grijze stip zie ik niet duidelijk (wel of niet aanwezig?)
Groeten,
Gera Nieland

geertje

Groeten,
Gera Nieland

Stippen

CiteerEen aantal variaties:
Overigens zitten hier nogal wat variaties bij die nooit in Nederland zijn gevonden, bijvoorbeeld de een na laatste rij, dat zijn variaties van H. axyridis axyridis
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

tekenaar

CiteerIemand zou eens de stippenpatronen in een 3d tekenprogramma op een bol oppervlak moeten tekenen,
Je zou de tekening dan zo kunnen draaien dat je hem over de foto kan plaatsen.

Ik heb het met Google's SketchUp geprobeerd, maar mij lukt het niet.

Uitdaging anyone?
men neme een plat papiertje, teken daarop ronde stippen, buig het papiertje krom 8al dan niet met hulp van een plakbandje) en fotografeer het met de digicam  ;)  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Stippen

Citeermen neme een plat papiertje, teken daarop ronde stippen, buig het papiertje krom 8al dan niet met hulp van een plakbandje) en fotografeer het met de digicam  ;)
Good - old low - tech (no-tech) oplossing!  :D
Alleen zijn die beesten geen halve cilindertjes, maar meer bolvormig, anyways, 9 for effort.  :P
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

jan cuppen

Op grond van dezelfde overwegingen als gemeld bij het dier van Marijke Huysse is dit ook een Harmonia axyridis.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Robert Heemskerk

CiteerAlleen zijn die beesten geen halve cilindertjes, maar meer bolvormig, anyways, 9 for effort.  :P
Dan sla je 'm toch op in je insektengids?  :gap:  

Danielle

#22
CiteerOp grond van dezelfde overwegingen als gemeld bij het dier van Marijke Huysse is dit ook een Harmonia axyridis.
Jan,

Mooi, dan word deze niet langer in de database voor 10 stip uitgescholden maar krijgt eindelijk z'n echte naam; Aziaat of wel Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje...hoe verzinnen ze het...

Iedereen bedankt voor het meedenken en puzzelen  :duim: !
Groetjes,
Danielle