Klapekster Fochteloërveen; oostelijke herkomst?

Gestart door Muad'Dib, augustus 21, 2011, 22:27:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danny katerbarg

trouwens er staat nog 'ook bekend als':  Homeyers Klapekster
dat moet nu taigaklapekster worden lijkt mij?
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

HPM

Citaat van: JaapHennevanger op september 19, 2011, 09:42:15 AM
Citaat van: dannytheanimalman op september 18, 2011, 23:13:57 PM
trouwens er staat nog 'ook bekend als':  Homeyers Klapekster
dat moet nu taigaklapekster worden lijkt mij?

Lees even de reactie van arnoud op de vorige pagina, Taigaklapekster móet Homeyers Klapekster worden.

Daar ging het niet om. Ik had al gemeld dat de naam veranderd was, maar Danny merkte op dat er nog een fout in de kopgegevens stond, namelijk dat het synoniem niet was veranderd

Homeyers Klapekster - Lanius excubitor homeyeri Cabanis, 1873

Familie: Klauwieren (Laniidae)   Status: Native, Ondersoort van
Klapekster - Lanius excubitor   Zeldzaamheid: Zeer zeldzaam
Ook bekend als: Homeyers Klapekster

Dat laatste is nu gecorrigeerd. Daar staat nu Taigaklapekster.

Herman van der Meer

JaapHennevanger

Citaat van: HPM op september 19, 2011, 09:53:31 AM
Citaat van: JaapHennevanger op september 19, 2011, 09:42:15 AM
Citaat van: dannytheanimalman op september 18, 2011, 23:13:57 PM
trouwens er staat nog 'ook bekend als':  Homeyers Klapekster
dat moet nu taigaklapekster worden lijkt mij?

Lees even de reactie van arnoud op de vorige pagina, Taigaklapekster móet Homeyers Klapekster worden.

Daar ging het niet om. Ik had al gemeld dat de naam veranderd was, maar Danny merkte op dat er nog een fout in de kopgegevens stond, namelijk dat het synoniem niet was veranderd

Homeyers Klapekster - Lanius excubitor homeyeri Cabanis, 1873

Familie: Klauwieren (Laniidae)   Status: Native, Ondersoort van
Klapekster - Lanius excubitor   Zeldzaamheid: Zeer zeldzaam
Ook bekend als: Homeyers Klapekster

Dat laatste is nu gecorrigeerd. Daar staat nu Taigaklapekster.

Excuus, ik zal voortaan even wat beter lezen..
Jaap Hennevanger



Jos Welbedacht

Maar dan nog vraag ik mij af of dat correct is. Waar komt de naam Taigaklapekster vandaan? Als ik de tekst van Arnoud begrijp heeft Homeyers Klapekster niets met de Taiga van doen. Mits het feit dat de ondersoort vorige weken Taigaklapekster werd genoemd berust op een misverstand, lijkt het mij onjuist dat de ondersoort naast Homeyers Klapekster tevens bekend is onder de naam Taigaklapekster. Dan zou er misschien moeten staan: (onterecht) ook bekend als Taigaklapekster, of: voorheen bekend als Taigaklapekster. Sinds wanneer wordt de naam Taigaklapekster überhaupt voor een ondersoort van de Klapekster gebruikt? Het is veeleer van toepassing op de nominaat L.e.excubitor of L.e.sibiricus.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

hiskodevries

Citaat van: dannytheanimalman op september 18, 2011, 23:13:57 PM
trouwens er staat nog 'ook bekend als':  Homeyers Klapekster
dat moet nu taigaklapekster worden lijkt mij?
Danny, je zag het wel goed, het duurt soms een tijdje voordat dit soort data ververst wordt.
De naam taigaklapekster wordt over een maand of wat wel verwijderd als iedereen in de gaten heeft dat het beestje anders heet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM


Er zijn nu 80 waarnemingen met 51 foto's  ingevoerd, maar is het nu al zeker dat het inderdaad  L. e. homeyeri is of is het nog steeds maar schieten in de hoop dat later zal blijken dat het raak was?
Herman van der Meer

jvdlaan

Citaat van: HPM op september 19, 2011, 20:38:34 PM

Er zijn nu 80 waarnemingen met 51 foto's  ingevoerd, maar is het nu al zeker dat het inderdaad  L. e. homeyeri is of is het nog steeds maar schieten in de hoop dat later zal blijken dat het raak was?
Bij mijn weten is de staart nog niet klaar met ruien en indien wel, dan is de nieuwe staart nog niet goed gefotografeerd om het diagnostische staartpatroon te laten zien. Zoiets is in deze omstandigheden alleen fotografisch vast te stellen.

HPM

Citaat van: jvdlaan op september 19, 2011, 22:00:50 PM
Citaat van: HPM op september 19, 2011, 20:38:34 PM

Er zijn nu 80 waarnemingen met 51 foto's  ingevoerd, maar is het nu al zeker dat het inderdaad  L. e. homeyeri is of is het nog steeds maar schieten in de hoop dat later zal blijken dat het raak was?
Bij mijn weten is de staart nog niet klaar met ruien en indien wel, dan is de nieuwe staart nog niet goed gefotografeerd om het diagnostische staartpatroon te laten zien. Zoiets is in deze omstandigheden alleen fotografisch vast te stellen.

Dank je.  Dan staat de helft van de waarnemingen dus ten onrechte op zeker.

Herman van der Meer

jelmerpoelstra

Citaat van: jvdlaan op september 19, 2011, 22:00:50 PM
....het diagnostische staartpatroon...


Cf. Arnoud vd Berg: "het is zelfs de vraag of het een 'taxon' is vanwege het mogelijk ontbreken van diagnostische kenmerken".

gerdwichers8

bedankt Jelmer...en Herman, dat ontbrak er bij mij wat aan met al die zekere waarnemingen. He-le-maal NIET makkelijk vind ik ze. Is het niet zo dat dat Klapekster complex nog altijd niet geheel is opgehelderd?

HPM

Dat de taxonomie misschien dubieus is is nu niet van belang omdat de wetenschap dat nog moet uitmaken en daar zal nog wel even overheen gaan. Wat nu wel van belangt is of de nu 'geldende' diagnostische kenmerken zijn vastgesteld. Als dat niet het geval is moeten alle waarnemingen op onzeker.
Ik begin het vermoeden te krijgen dat dit geval wel eens niet geaccepteerd zou kunnen worden. In dat geval mag alles weer naar gewone Klapekster.

Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: hiskodevries op september 19, 2011, 15:52:56 PM
Citaat van: dannytheanimalman op september 18, 2011, 23:13:57 PM
trouwens er staat nog 'ook bekend als':  Homeyers Klapekster
dat moet nu taigaklapekster worden lijkt mij?
Danny, je zag het wel goed, het duurt soms een tijdje voordat dit soort data ververst wordt.
De naam taigaklapekster wordt over een maand of wat wel verwijderd als iedereen in de gaten heeft dat het beestje anders heet.
Het helpt als de alerts onder de naam Homeyers Klapekster worden verzonden ipv Taigaklapekster
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op september 22, 2011, 22:33:00 PM
Citaat van: hiskodevries op september 19, 2011, 15:52:56 PM
Citaat van: dannytheanimalman op september 18, 2011, 23:13:57 PM
trouwens er staat nog 'ook bekend als':  Homeyers Klapekster
dat moet nu taigaklapekster worden lijkt mij?
Danny, je zag het wel goed, het duurt soms een tijdje voordat dit soort data ververst wordt.
De naam taigaklapekster wordt over een maand of wat wel verwijderd als iedereen in de gaten heeft dat het beestje anders heet.
Het helpt als de alerts onder de naam Homeyers Klapekster worden verzonden ipv Taigaklapekster

Waarom zou iemand een alert voor dat beest willen krijgen?
Herman van der Meer

Thijs Fijen

Citaat van: HPM op september 22, 2011, 22:43:15 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 22, 2011, 22:33:00 PM
Citaat van: hiskodevries op september 19, 2011, 15:52:56 PM
Citaat van: dannytheanimalman op september 18, 2011, 23:13:57 PM
trouwens er staat nog 'ook bekend als':  Homeyers Klapekster
dat moet nu taigaklapekster worden lijkt mij?
Danny, je zag het wel goed, het duurt soms een tijdje voordat dit soort data ververst wordt.
De naam taigaklapekster wordt over een maand of wat wel verwijderd als iedereen in de gaten heeft dat het beestje anders heet.
Het helpt als de alerts onder de naam Homeyers Klapekster worden verzonden ipv Taigaklapekster

Waarom zou iemand een alert voor dat beest willen krijgen?

Omdat ik graag alerts van zeer zeldzame vogels krijg.. En er geen optie bestaat om een soort uit te zetten (hoewel met gmail kun je dat wel instellen).. Goed en de discussie waarom je alerts van zeldzame soorten wil krijgen ga ik niet met je voeren, want zulke discussies zijn met jou niet te voeren (met alle respect, ieder zijn eigen mening in deze).
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op september 22, 2011, 22:47:09 PM
Citaat van: HPM op september 22, 2011, 22:43:15 PM
Citaat van: Thijs Fijen op september 22, 2011, 22:33:00 PM
Citaat van: hiskodevries op september 19, 2011, 15:52:56 PM
Citaat van: dannytheanimalman op september 18, 2011, 23:13:57 PM
trouwens er staat nog 'ook bekend als':  Homeyers Klapekster
dat moet nu taigaklapekster worden lijkt mij?
Danny, je zag het wel goed, het duurt soms een tijdje voordat dit soort data ververst wordt.
De naam taigaklapekster wordt over een maand of wat wel verwijderd als iedereen in de gaten heeft dat het beestje anders heet.
Het helpt als de alerts onder de naam Homeyers Klapekster worden verzonden ipv Taigaklapekster

Waarom zou iemand een alert voor dat beest willen krijgen?

Omdat ik graag alerts van zeer zeldzame vogels krijg.. En er geen optie bestaat om een soort uit te zetten (hoewel met gmail kun je dat wel instellen).. Goed en de discussie waarom je alerts van zeldzame soorten wil krijgen ga ik niet met je voeren, want zulke discussies zijn met jou niet te voeren (met alle respect, ieder zijn eigen mening in deze).

Ik had het niet over zeldzaamheden in het algemeen maar over dat beest/die soort. Ik dacht dat je kon kiezen en iedere keer een alert krijgen als dat beest weer eens is ingevoerd lijkt me weinig verhelderend. Dat geldt dan natuurlijk voor meer soorten. Het lijkt me een onrustig bestaan.
Herman van der Meer

Thijs Fijen

De wens is er uiteraard om maar 1 melding per soort per dag op locatie x te krijgen. Dat scheelt wat 'onrust'.
Thijs Fijen

GertJ

Citaat van: Thijs Fijen op september 23, 2011, 09:42:42 AM
De wens is er uiteraard om maar 1 melding per soort per dag op locatie x te krijgen. Dat scheelt wat 'onrust'.
Ja, wil ik ook. Hisko zegt dat dat niet gaat gebeuren helaas...
Groet Gert Jager

gerdwichers8

Is deze vogel uit het Fochteloerveen verdwenen?

August

August van Rijn

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Lonnie Bregman

Gaat deze vogel eigenlijk nog ingediend worden, of is dat misschien al gebeurd? En zou ie veel kans hebben? Ik kan zo snel niks vinden op de dutchbirding site.
Groeten, Lonnie Bregman