Klapekster Fochteloërveen; oostelijke herkomst?

Gestart door Muad'Dib, augustus 21, 2011, 22:27:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Muad'Dib

Vandaag naar het Fochteloërveen geweest en daar deze zomer-klapekster gefotografeerd. De vogel zat erg ver weg, maar omdat ik een zomer-waarneming van klapekster spannend vind heb ik veel foto's gemaakt. Op de foto's is duidelijk te zien dat de vogel veel (heel veel) wit in de staart heeft en dat de vogel tevens veel wit in de vleugels heeft. Ook de primary patch is groter dan bij de nominaat klapekster. Collins er op na geslagen (beter heb ik niet op klapekstergebied) en de vogel toont veel overeenkomsten met de ondersoort homeyeri Echter heeft nog veel extremere wit-partijen. Wat is jullie mening (en ja, ik weet dat de foto's niet te best zijn)

snwja3

Hoi Dirk,
paar weken terug de vogel ook bekeken en wij vonden de vogel ook erg licht, met ook veel wit op de vleugel. Voor homeyeri had ikzelf toch een witte(re) stuit en meer wit op de secondaries verwacht. Reden dat wij hem hebben afgescheept als een bleke gewone, maar misschien zit ik fout!?

Wietze Janse

Muad'Dib

Wietze,


Toen had je vast niet zulke mooie foto's ;D . Ik heb geen literatuur over klapeksters, maar ik vind deze vogel zelfs voor homeyeri erg licht. Ik weet niet of er nog andere ondersoorten zijn die zoveel wit in de staart en de vleugels vertonen?


frankneijts

Volgens de 'van Duivendijk' en 'Shrikes' zou homeyeri een witte stuit en bsdv moeten hebben + meer wit in de vleugel (o.a. witte toppen aan armpennen en binnenste handpennen) en een witte wenkbrauwstreep. Weliswaar heeft homeyeri ook meer wit in de staart (t6 en vaak t5 is/zijn helemaal wit bijv.) maar sommige ("oostelijke?") excubitor hebben dat ook. Om dat goed te kunnen beoordelen zul je echter toch wat betere foto's moeten hebben.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

hterhaar

http://birdinNgfrontiers.com/2010/12/15/sheffields-steppe-shrike-update/

Nuttige link voor homeyeri - vooral even naar beneden scrollen. Ik zou graag betere foto's van deze vogel zien......

H.

JRoosma

Jaring Roosma

Folkert Jan

Wat is nu de Nederlandse naam? en Betreft het een soort of ondersoort? Ik begrijp het niet helemaal meer
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

ArjenDrost †

Citaat van: rnbflavour op augustus 29, 2011, 15:09:39 PM
Wat is nu de Nederlandse naam? en Betreft het een soort of ondersoort? Ik begrijp het niet helemaal meer
Bovengenoemde link al gelezen?? Daar staat toch vrij duidelijk dat het een ondersoort (Lanius excubitor homeyeri) van de normale klapekster is (Lanius excubitor excubitor).


Nederlandse naam heeft deze ondersoort vast niet.


Groeten, Arjen

Bart van Hoogstraten

#8
Citaat van: ArjenDrost op augustus 29, 2011, 15:17:58 PM
Nederlandse naam heeft deze ondersoort vast niet.

Bleke Klapekster (bron [pdf-alert, onderaan blz. 5])
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

Citaat van: hiskodevries op augustus 29, 2011, 17:06:35 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op augustus 29, 2011, 16:14:14 PM
Citaat van: ArjenDrost op augustus 29, 2011, 15:17:58 PM
Nederlandse naam heeft deze ondersoort vast niet.

Bleke Klapekster (bron [pdf-alert, onderaan blz. 5])
fantasienaam

Het rapport is van Gunter De Smet (voorzitter BAHC) en uitgegeven onder de vleugels van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, zou je dan niet verwachten. Maar goed, Google geeft slechts 1 hit en dat is dat rapport. (maar het is in ieder geval wel een mooie naam ervoor)(en uiteindelijk zijn alle namen ooit fantasienamen geweest...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Folkert Jan

Citaat van: ArjenDrost op augustus 29, 2011, 15:17:58 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 29, 2011, 15:09:39 PM
Wat is nu de Nederlandse naam? en Betreft het een soort of ondersoort? Ik begrijp het niet helemaal meer
Bovengenoemde link al gelezen?? Daar staat toch vrij duidelijk dat het een ondersoort (Lanius excubitor homeyeri) van de normale klapekster is (Lanius excubitor excubitor).


Nederlandse naam heeft deze ondersoort vast niet.


Groeten, Arjen

Daar ontstond de verwarring: er staat daar namenlijk steppe shrike ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Albert de Jong

#12
Citaat van: frankneijts op augustus 21, 2011, 23:05:08 PM
Volgens de 'van Duivendijk' en 'Shrikes' zou homeyeri een witte stuit en bsdv moeten hebben + meer wit in de vleugel (o.a. witte toppen aan armpennen en binnenste handpennen) en een witte wenkbrauwstreep. Weliswaar heeft homeyeri ook meer wit in de staart (t6 en vaak t5 is/zijn helemaal wit bijv.) maar sommige ("oostelijke?") excubitor hebben dat ook. Om dat goed te kunnen beoordelen zul je echter toch wat betere foto's moeten hebben.....

Maar Frank, jij durft toch altijd best veel met weinig pixels?

Als ik het commentaar van Svensson op de site van Martin Garner goed begrijp, zijn vooral de vorm en grootte van het vleugelpaneel en de witte bases van t5,6 (en liefst ook grotendeels t4) belangrijk. De pixels van het Fochteloërveen laten toch zeker een erg uitgebreid wit vleugelpaneel zien. Dat ook erg breed is in de armpennen. Met enige fantasie zie ik de buitenste staartpennen inderdaad licht tot de basis zijn. Kortom, erg spannend! Een goede foto van de staart en de vleugels dus. Wie gaat 'm maken  :P ?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

frankneijts

#13
Citaat van: Albert de Jong op augustus 29, 2011, 21:49:41 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 21, 2011, 23:05:08 PM
Volgens de 'van Duivendijk' en 'Shrikes' zou homeyeri een witte stuit en bsdv moeten hebben + meer wit in de vleugel (o.a. witte toppen aan armpennen en binnenste handpennen) en een witte wenkbrauwstreep. Weliswaar heeft homeyeri ook meer wit in de staart (t6 en vaak t5 is/zijn helemaal wit bijv.) maar sommige ("oostelijke?") excubitor hebben dat ook. Om dat goed te kunnen beoordelen zul je echter toch wat betere foto's moeten hebben.....

Maar Frank, jij durft toch altijd best veel met weinig pixels?

Als ik het commentaar van Svensson op de site van Martin Garner goed begrijp, zijn vooral de vorm en grootte van het vleugelpaneel en de witte bases van t5,6 (en liefst ook grotendeels t4) belangrijk. De pixels van het Fochteloërveen laten toch zeker een erg uitgebreid wit vleugelpaneel zien. Dat ook erg breed is in de armpennen. Met enige fantasie zie ik de buitenste staartpennen inderdaad licht tot de basis zijn. Kortom, erg spannend! Een goede foto van de staart en de vleugels dus. Wie gaat 'm maken  :P ?

Ik durf alles........ 8) Maar effe serieus: de foto's zijn helaas niet scherp en dan gaat 'wit' nogal overstralen waardoor de juiste begrenzing ervan erg slecht te beoordelen is en daar gaat het in dit geval nu juist om. Betere foto's zijn dus nog steeds noodzakelijk om er een verantwoorden ID-uitspraak over te doen, lef of geen lef...........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: Albert de Jong op augustus 29, 2011, 21:49:41 PM
Citaat van: frankneijts op augustus 21, 2011, 23:05:08 PM
Volgens de 'van Duivendijk' en 'Shrikes' zou homeyeri een witte stuit en bsdv moeten hebben + meer wit in de vleugel (o.a. witte toppen aan armpennen en binnenste handpennen) en een witte wenkbrauwstreep. Weliswaar heeft homeyeri ook meer wit in de staart (t6 en vaak t5 is/zijn helemaal wit bijv.) maar sommige ("oostelijke?") excubitor hebben dat ook. Om dat goed te kunnen beoordelen zul je echter toch wat betere foto's moeten hebben.....

Maar Frank, jij durft toch altijd best veel met weinig pixels?

Als ik het commentaar van Svensson op de site van Martin Garner goed begrijp, zijn vooral de vorm en grootte van het vleugelpaneel en de witte bases van t5,6 (en liefst ook grotendeels t4) belangrijk. De pixels van het Fochteloërveen laten toch zeker een erg uitgebreid wit vleugelpaneel zien. Dat ook erg breed is in de armpennen. Met enige fantasie zie ik de buitenste staartpennen inderdaad licht tot de basis zijn. Kortom, erg spannend! Een goede foto van de staart en de vleugels dus. Wie gaat 'm maken  :P ?

Tja in het F-veen is het erg moeilijk om een klapekster dichtbij te krijgen. De enige plek waar ik ze op het veld van het fietspad wel eens dichtbij heb is bij het grenspaaltje. Daar komen het fietspad en wandelpad samen en staan wat bosjes met een paaltje waar ik ze wel eens op heb gezien. Voor wie tijd heeft zou daar kunnen gaan postten in de hoop dat. Op zen vroegst kan ik zelf zaterdagmiddag.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gert Ottens

Citaat van: rnbflavour op augustus 29, 2011, 18:02:18 PM
Citaat van: ArjenDrost op augustus 29, 2011, 15:17:58 PM
Citaat van: rnbflavour op augustus 29, 2011, 15:09:39 PM
Wat is nu de Nederlandse naam? en Betreft het een soort of ondersoort? Ik begrijp het niet helemaal meer
Bovengenoemde link al gelezen?? Daar staat toch vrij duidelijk dat het een ondersoort (Lanius excubitor homeyeri) van de normale klapekster is (Lanius excubitor excubitor).

Nederlandse naam heeft deze ondersoort vast niet.


Groeten, Arjen

Daar ontstond de verwarring: er staat daar namenlijk steppe shrike ;)

Er zijn autoriteiten die homeyeri Steppe Shrike noemen, en pallidirostris (onze Steppeklapekster) Desert Shrike. Vandaar misschien de verwarring.

Danny katerbarg

vandaag gemeld als taigaklapekster -Lanius excubitor homeyeri? http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=33606&page=1
toch nog geen officiele bevestiging? de soort is nog niet ééns aangemaakt op waarneming.nl misschien kan dat al gedaan worden en dat de waarnemingen dan op onzeker homeyeri gezet worden. Ik zelf heb de klapekster niet gezien dus ga ik ook niet vragen of de soort kan aangemaakt worden. Maar misschien wel handig voor degene waar voor dat wel geld?
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

ArjenDrost †

Citaat van: dannytheanimalman op september 03, 2011, 23:51:12 PM
de soort is nog niet ééns aangemaakt op waarneming.nl
Misschien omdat het ook geen soort is?? Ondersoort kun je er altijd gewoon bij zetten.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Folkert Jan

De vogel nu in beeld op de plek waar ik al vermoede dat deze het beste te bekijken zou zijn  O0
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Thijs Fijen

#21
Heb je niet gezien..
Vanmorgen de vogel dus uitgebreid bekeken. Toont goede kenmerken voor homeyeri: witte streep boven het oogmasker, ook boven de snavel; lichtere ondersnavelbasis; witte vleugelbaan boven de vleugel; primary patch leek nu klein en was aan de binnenkant van de hand het breedst; vleugelstreep versmalt iets bij de armvleugel, maar is erg breed; bovendelen bleekgrijs (itt blauwgrijs bij nominaat); bovenstaartdekveren en stuit duidelijk lichter dan bovendelen en bijna wit; en het belangrijkste: de staart was erg aan het ruien, vermoedelijk missen T4 en T3 aan beide zijdes. De buitenste twee staartpennen waren volledig wit, maar het was dus niet goed te beoordelen hoe de basis van T4 en T3 er uit zag.. staart staat niet op de foto's helaas
Thijs Fijen

dupont

De vogel is vanmorgen ook een uur niet zichtbaar geweest. Toen zat hij gewoon onder in een struik. Neem dus de tijd als je er deze week heen gaat. Het hoeft dus geen gemakkelijke 'hit and run' te zijn.... Gelukkig voor mij wel  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Folkert Jan

Citaat van: Thijs Fijen op september 04, 2011, 11:42:09 AM
Heb je niet gezien..
Vanmorgen de vogel dus uitgebreid bekeken. Toont goede kenmerken voor homeyeri: witte streep boven het oogmasker, ook boven de snavel; lichtere ondersnavelbasis; witte vleugelbaan boven de vleugel; primary patch leek nu klein en was aan de binnenkant van de hand het breedst; vleugelstreep versmalt iets bij de armvleugel, maar is erg breed; bovendelen bleekgrijs (itt blauwgrijs bij nominaat); bovenstaartdekveren en stuit duidelijk lichter dan bovendelen en bijna wit; en het belangrijkste: de staart was erg aan het ruien, vermoedelijk missen T4 en T3 aan beide zeides. De buitenste twee staartpennen waren volledig wit, maar het was dus niet te ..beoordelen hoe de basis van T4 en T3 er uit zag.. staart staat niet op de foto's helaas

Dat kan kloppen: ik was er ook niet ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rob Halff

Citaat van: rnbflavour op september 04, 2011, 10:35:22 AM
De vogel nu in beeld op de plek waar ik al vermoede dat deze het beste te bekijken zou zijn  O0

En waar is die plek dan waar de vogel volgens jou het beste te bekijken is?

Morten

Groet, Morten


Danny katerbarg

wanneer kunnen de waarnemingen eigenlijk op zeker?
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Thijs Fijen

Lijkt me als de determinatie zeker is?? (Lees: als de staart goed op de foto staat en goed is voor homeyeri + aanvaard wordt)
Thijs Fijen

ruud_altenburg

Ik heb niet de moeite genomen om eerdere gevallen in Europa op te zoeken maar is zo'n beest eigenlijk wel te verwachten in de zomer?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Thijs Fijen

Mijn redenatie: klauwieren vertrekken op het moment dat de jongen uitgevlogen zijn. Homeyeri komt uit Kazachstan en omstreken en is dus redelijk wat eerder (klaar) met broeden. Het is dan ook nog eens niet zo bizar ver vliegen (wel de verkeerde kant op). Dus ja, het is denk ik wel te verwachten.
Thijs Fijen