tikkende gors met ratel...

Gestart door Bram Rijksen, oktober 15, 2011, 20:51:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bram Rijksen

Op de telpost van westenschouwen passeerde een relatief klein zangertje met relatief lange staart met een min of meer tikkend roepje; geen hele droge tik, maar meer een 'dzzit'-je.. Na gepaseerd te zijn, draaide de vogel ineens bij, werd achterna gezeten door een witte kwik, en landde vervolgens een stukje verderop. Ik had geen idee, maar dacht onwillekeurig aan een 'tikkende gors'dus spannend genoeg om de vogel te traceren. Die bleek halverwege in een laag struikje te zitten, en nog steeds driftig 'dzzit'-achtige geluidjes te produceren. Omdat de 14e geen één vogel langer dan 30 seconden in een struikje leek te blijven zitten, was het niet verassend dat ook dit beest vrij snel weer opvloog. Tijdens het wegvliegen nog twee keer 'dzzit' en éénmaal een IJsgors-achtige ratel; dat was wél verassend!
Ik heb het geluid opgenomen met m'n camera, maar moet nog even uitvinden hoe ik e.e.a. eventueel op het net kan gooien of een sonogrammetje kan maken. daarop vooruitlopend de vraag: heeft iemand enig idee? Produceren IJsgorzen vaker dergelijk dzzit-roepjes? Zijn er andere gorzen die een IJsgorsachtig rateltje produceren?

maartenwielstra

Volgens mij maakt Cirlgors ook wel een soort dribbeltje (Geelgors-achtig), maar dan moet ik beneden een cd gaan pakken en daar ben ik een beetje te moe voor ;)

Bram Rijksen

Heel vroeger fietste ik nog wel 's in Frankrijk en Italie en hoorde daar toen wel 's Cirlgorzen roepen. "Da's een roepje om te onthouden, met zo'n kenmerkend reuteltje erin" zo dacht ik toentertijd nog... Ik ga me eerst maar eens verdiepen in de mogelijkheden om het geluid ergens te uploaden zodat jullie ook kunnen horen waar ik het over heb. Dat praat een stuk makkelijker.

cursorius


gerdwichers8

#4
Bram, IJsgors is ook meer een gedrochtje zoals beide mussen dat zijn; de indruk van een kleine, langstaartige gors zul je er niet bij hebben. Geelgors klinkt qua geluid wel maar lijkt qua bouw ook niet goed.
Klinkt alleen maar spannend moet ik zeggen, maar ik heb geen enkel idee waar ik aan denken moet. Succes gewensd

migratorius

Dat geluid klinkt toch niet onaardig voor Geelgors. Die maken meer tikjes en rateltjes dan je zou denken...

JanHein

Folkert Jan

Citaat van: Bram Rijksen op oktober 15, 2011, 21:57:34 PM
Heel vroeger fietste ik nog wel 's in Frankrijk en Italie en hoorde daar toen wel 's Cirlgorzen roepen. "Da's een roepje om te onthouden, met zo'n kenmerkend reuteltje erin" zo dacht ik toentertijd nog... Ik ga me eerst maar eens verdiepen in de mogelijkheden om het geluid ergens te uploaden zodat jullie ook kunnen horen waar ik het over heb. Dat praat een stuk makkelijker.

Ben erg benieuwd naar je opname...Kun je het filmpje niet gewoon op youtube zetten?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bram Rijksen

#7
Citaat van: migratorius op oktober 17, 2011, 23:06:25 PM
Dat geluid klinkt toch niet onaardig voor Geelgors. Die maken meer tikjes en rateltjes dan je zou denken...

JanHein

Goed punt..! (ook door Leo geopteerd overigens)
http://waarneming.nl/sound/view/11344

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

gerdwichers8

Het valt me op dat jullie in het westen zelfs  op trek, zo weinig Geelgorzen hebben. Ook op de Wadden erg weinig. Begin november slechts twee op Vlie. Met een beetje oefening is het geluid goed te kennnen. (Ik woon in het oost'n)

BramtK

Nou zeg, ik had er anders 2x 1 op Texel in oktober.  :(
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Geelgors is helemaal niet zo'n talrijke doortrekker (meer?), zelfs niet in het oosten. In "Vogeltrek over Nederland" (2002) wordt gesproken over naar schatting 70.000 - 110.000 vogels per najaar over (vooral) Oost-Nederland maar de totalen op trektellen.nl van de laatste 5 jaar zijn beduidend lager (echter: zijn geen schattingen maar absolute aantallen!): in 2007 t/m 2011 (periode 1 augustus t/m 15 november) totaal op alle telposten in NL tussen de 2700 en 4500 Geelgorzen per najaar met een hele duidelijke oost-west verdeling. Het aantal trekkers over de westelijke telposten (hooguit enkele 10-tallen per najaar , vooral de telposten in de NH-duinstreek en die op Walcheren, de Waddeneilanden maar héél weinig.......) valt in het niet bij die in het (noord-) oosten hoewel die ook niet fenomenaal groot zijn: enkele posten in NO-Nederland halen 350 - 575 vogels per najaar (gemiddeld 1 - 2 vogels per teluur) met dagmaxima van enkele 10-tallen.
Overigens is de voorjaarstrek feitelijk verwaarloosbaar: totaal heel NL tussen de 70 en 200 vogels per voorjaar (periode 1 maart t/m 15 mei) in de jaren 2007 t/m 2011 en de soort is dan zelfs op Breskens bepaald zeldzaam. De conclusie in "Vogeltrek over Nederland" dat de Nederlandse trekkers voornamelijk afkomstig zijn uit NL zelf (en naburig Duitsland, evt. Denemarken) lijkt dan ook nog steeds opgeld te doen.
Met deze gegevens in het achterhoofd is het dan weer niet zo opvallend dat "jullie in het westen, zelfs op trek, zo weinig Geelgorzen hebben..."  8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Gaat de geelgors erg achteruit in aantallen trouwens?
Ik heb het idee dat ik dit jaar heel wat meer moeite moest doen geelgorzen te vinden dan in voorgaande jaren.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan vH

Citaat van: rnbflavour op november 15, 2011, 19:23:46 PM
Gaat de geelgors erg achteruit in aantallen trouwens?
Ik heb het idee dat ik dit jaar heel wat meer moeite moest doen geelgorzen te vinden dan in voorgaande jaren.

Hier in ieder geval wel ( Gelderse Vallei). In 2009 heb ik er voor het laatst een horen zingen in mijn local patch. Maar in het oosten van Nederland valt het wel mee.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

#14
Citaat van: rnbflavour op november 15, 2011, 19:23:46 PM
Gaat de geelgors erg achteruit in aantallen trouwens?
Ik heb het idee dat ik dit jaar heel wat meer moeite moest doen geelgorzen te vinden dan in voorgaande jaren.

Landelijk: http://www.sovon.nl/nl/soort/18570

Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: frankneijts op november 15, 2011, 14:59:15 PM

Met deze gegevens in het achterhoofd is het dan weer niet zo opvallend dat "jullie in het westen, zelfs op trek, zo weinig Geelgorzen hebben..."  8)


Terdege bewust van deze situatie blijft het opmerkelijk om een Geelgors langs de kust tegen te komen  O0


Bij ons in het oost'n lijkt de situatie inderdaad stabiel; ik vrees al jaren met grote vreze maar genadeklap blijft deze soort nog bespaard: het lijkt betrekkelijk stabiel te zijn.
Echter, zoals bij veel vogels die 'algemeen' heten te zijn, treden ze slechts lokaal op in die cultuurgebieden die ecologisch nog wat intacter zijn. Kom ik de soort rondom ons dorp tegen, heb ik echt het idee iets 'goeds' te hebben gezien: haast nog zeldzamer dan op de Wadden.