Drie micro's voor het voetlicht

Gestart door Bob Hogeveen, juni 24, 2005, 19:15:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Gisterenavond tussen 00.00 en 01.00 heb ik een dia-scherm in de tuin gezet en dat verlicht met een bouwlamp van 300w. Een probeerseltje...
Als amateur-sterrenkundige verfoei ik natuurlijk elke vorm van overmatig en zinloos gebruik van verlichting, maar ja, het was toch bewolkt.
Er kwamen aardig wat beesjes opaf. De meeste daarvan heb ik inmiddels achterhaald qua naam en ingevoerd.
Voor onderstaande 3 microotjes die niet bepaald optimaal op de foto staan heb ik o.a. de hele site UKMoths doorgebladerd (2000 soorten...).
Niet echt iets kunnen vinden.

 
Bij deze valt de kleurencombinatie groen-bruinrood-groen op. Het is een flinke mot, ik denk wel 2,5 cm. Door de verlichting met kunstlicht zijn de kleuren wat flets, maar in werkelijkheid is het groen en het bruinrood opvallender.


 
Deze komt het meest in de buurt van Lobesia Littoralis qua kleur en globaal qua tekening, maar ja...


 
Dit langsnuitmotje was ook wel aardig, hij heeft een lichte parelmoerkleur en een zilverachtige rand langs de vleugeleinden, waarvan net een klein stukje op de foto te zien is.

Groet,
Bob

han.endt

Beste Bob,

De eerste is Aphomia sociella en de derde Chrysoteuchia culmella. Die zijn niet zo moeilijk, maar dat bladrollertje ken ik niet. Phiaris schulziana? Zeg ik heel voorzichtig.

Han.

Bob Hogeveen

Thx, Han!

Die zijn niet zo moeilijk, zegt'ie... :lol:

Bob