Zwarte Ibis waar komt die nu vandaan?

Gestart door ed van b, augustus 17, 2011, 23:52:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

ed van b

 
al bekend waar die Zwarte Ibis Texel vandaan komt? (ringen)

ed van b


Jos Welbedacht

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, Ed. De vogel die nu op Texel verblijft (en voorheen dus op Schiermonnikoog en de Workumerwaard) is aan de rechterpoot geringd met een witte kleurring met de inscriptie V02. Aan de linkerpoot heeft de vogel een alu-ring. Ik heb aanvankelijk begrepen dat het daarom om een Frans project gaat, omdat cr-birding.be de tekst "White ring with a 3 digit code (beginning with A or V) (on one leg) metal ring (on the other leg) [birds ringed in 2007 and 2008]" koppelt aan een project uit Arles, Camargue. Ik weet niet of dit iets zegt over de geboorteplaats van de vogel?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola

HPM

Herman van der Meer

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Ben Gaxiola

Uit de tekst bij de waarneming van Schiermonnikoog:

"Beste Wouter,
Vandaag kreeg ik dan toch nog een bericht terug met een lijst van waarnemingen. De ibis in 2010 is geringd in Tarragona in Spanje. Hij is vanaf maart dit jaar waargenomen op verschillende plekken in Duitsland. Toch leuk zoiets.
Met vriendelijke groet, Nel."

Lijkt me dat de ringer het best weet, waar de vogel geringd is...  8)
Ben Gaxiola

HPM

Citaat van: Ben Gaxiola op augustus 18, 2011, 11:53:59 AM
[...]
Lijkt me dat de ringer het best weet, waar de vogel geringd is...  8)

Dan maar zo:

De vogel heeft een witte ring met V02

Van http://home.scarlet.be/~pin02658/cr-GlossyIbis.htm

Glossy Ibis - Plegadis falcinellus.
--------------------------
Yellow ring with bar code (on one leg) and metal ring (on the other leg) [birds ringed in 2006]
White ring with a 3 digit code (beginning with A or V) (on one leg) metal ring (on the other leg) [birds ringed in 2007 and 2008]
White ring with a 3 digit code (beginning with N, R, T) (on one leg) metal ring (on the other leg) [birds ringed in 2009 or 2010]

Dr. Michel Gauthier-Clerc, Tour de Valat, Le Sambuc, F-13200 Arles, France.
Yves Kayser, Tour de Valat, Le Sambuc, F-13200 Arles, France.

note 1 : 35, 80, 100, 203, 308 chicks have been ringed in the Camargue respectively during 2006, 2007, 2008, 2009, 2010.

note 2 : the aim of the program is to obtain information on demographic parameters of this poorly known species and to study the breeding biology.

--------------------------
White rings with code (3 alphanumeric code).

Albert Martinez, Ebro Delta Natural Parc, Tarragona, Spain.

note 1: the code always starts with the letter Z.

--------------------------

Als ik deze informatie goed begrijp zou V02 in de Camargue (Rhône-delta) geringd zijn en niet in de Ebro-delta

Herman van der Meer

Thijs Fijen

Herman, CR-birding is niet altijd 100% up to date...
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 18, 2011, 12:18:07 PM
Herman, CR-birding is niet altijd 100% up to date...

Of misschien wel ronduit fout.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

In het algemeen zijn updates uit het zuiden van Europa vrij schaars op Cr-Birding.... Projecten uit Noordelijk en Oostelijk Europa zijn erg up-to-date.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 18, 2011, 20:54:03 PM
In het algemeen zijn updates uit het zuiden van Europa vrij schaars op Cr-Birding.... Projecten uit Noordelijk en Oostelijk Europa zijn erg up-to-date.

Maar het lijkt me raar als de Spanjaarden dezelfde code(s) zouden hebben gebruikt als de Fransen.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

3-digit code kan van alles zijn. Staat nergens genoemd dat het gevolgd moest worden door 2 cijfers.... Meestal is er wel een behoorlijke coördinatie binnen de projecten/soorten. Je wilt namelijk ook dat je je eigen vogels met zekerheid kan blijven herkennen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Zwarte ibis.

Citaat van: HPM op augustus 18, 2011, 22:21:58 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 18, 2011, 20:54:03 PM
In het algemeen zijn updates uit het zuiden van Europa vrij schaars op Cr-Birding.... Projecten uit Noordelijk en Oostelijk Europa zijn erg up-to-date.

Maar het lijkt me raar als de Spanjaarden dezelfde code(s) zouden hebben gebruikt als de Fransen.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2011, 12:07:57 PM
3-digit code kan van alles zijn. Staat nergens genoemd dat het gevolgd moest worden door 2 cijfers.... Meestal is er wel een behoorlijke coördinatie binnen de projecten/soorten. Je wilt namelijk ook dat je je eigen vogels met zekerheid kan blijven herkennen.

Ja, maar het gaat hier niet om een willekeurige 3-digit code, maar om een bepaald code (V02), die door verschillende bronnen aan verschillende locaties wordt toegeschreven. Bovendien past volgens de ene bron (de site) de beginletter maar bij een van de locaties. Ergens klopt dus iets niet. Als de site ongelijk heeft moet de code wel dubbel gebruikt zijn, tenzij de twee betrokken organisaties beide bij Tarragona hebben geringd.


Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Ach ik kan het proberen uit te leggen, maar snappen dat iets niet up to date is en dat er veel mogelijkheden zijn lijkt niet echt door te komen...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Oftewel: Spanjaarden zijn ook V-codes gaan gebruiken, maar dat staat nog niet op CR-birding. Spanjaarden en Fransen zullen verschillende systemen gebruiken (bijv Spanjaarden V-cijfer-cijfer en Fransen V-letter-letter) maar ook dit staat (nog) niet op CR-birding.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2011, 12:42:46 PM
Ach ik kan het proberen uit te leggen, maar snappen dat iets niet up to date is en dat er veel mogelijkheden zijn lijkt niet echt door te komen...

Tja, dat is ook een manier om een probleem op te lossen.
Herman van der Meer

Gerben Mensink

Is die Zwibis inmiddels niet toe aan een eigen topic?
groet,
Gerben Mensink

snwja3

Citaat van: HPM op augustus 19, 2011, 14:53:52 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 19, 2011, 12:42:46 PM
Ach ik kan het proberen uit te leggen, maar snappen dat iets niet up to date is en dat er veel mogelijkheden zijn lijkt niet echt door te komen...

Tja, dat is ook een manier om een probleem op te lossen.

Ja Herman,
als het je bedoeling is om een probleem op te lossen, moet je niet hier maar bij de (foute) bron CR-birding zijn!  ;)
Wietze Janse

Klaas van Dijk

Ik begin ook wel erg benieuwd te worden naar de life history (eigenlijk 'encounter history') van deze gekleurringde Zwarte Ibis.

De ringgegevens en de lijst met vervolgwaarnemingen moet toch wel boven water zijn te toveren? Erg leuk om de vogel op zo'n manier goed te kunnen volgen. Er zijn m.i. genoeg foto's waarop de kleurring ondubbelzinnig duidelijk op is te zien, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Jeroen Nagtegaal heeft wel gelijk dat de info op www.cr-birding.be lang niet altijd 'up to date' is, je moet soms ook wat 'progressief' denken.

Groetjes, Klaas

Jeroen Nagtegaal

Life-list is er al. Zie waarneming van Schier....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jos Welbedacht

#21
Vermoedelijk dezelfde vogel is weer terug in de Workumerwaard. De vogel was in ieder geval aan de rechtertibia gering met een witte kleurring, maar die hebben we helaas niet kunnen aflezen. Het lijkt me zeer waarschijnlijk dat het weer om V02 gaat.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Harm058

#22
En nu  in het Lauwersmeer!(ontdekt door Martijn Bot)
http://waarneming.nl/waarneming/view/56548279
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden