Hoofdmenu

Spitsmuis...

Gestart door Julian, juni 21, 2005, 12:31:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Julian

Vorig jaar fotografeerde ik dit spitsmuisje. Ernaast een handjevol vingers om te laten zien hoe klein hij/zij was. Wie weet om welk soort het hier gaat?




MVG

Julian Overweg  

Freek Verkerk

hi,
Volgens de Wiki zijn er de volgende spitsmuizen.

De muis op de foto wordt vergroot weergegeven; of de cameraman heeft erg grote vingers. Ik denk dat de vergroting 50% is.
Op de foto is de muis 7 cm. In werkelijkheid dus iets van 4,5.

Eigenlijk is hij te klein voor een Huisspitsmuis, maar mogelijk is het een jong (onvolgroeid) exemplaar. Komt voor op de droge zandgronden. Waar is deze muis gevonden? Volgens de kaart van waarneming.nl wordt de soort in Heel Nederland aangetroffen, maar misschien klopt dat niet en zijn het andere spitmuizen. De beste kandidaat.

De Bosspitsmuis is tweekleurig met een kleurovergang aan de zijkant. Qua vorm komt deze wel overeen, alleen die kleurovergang zie ik niet. Waarschijnlijk ook omdat de foto van boven genomen is. Het is een mogelijkheid.

Dwergspitsmuis; zou qua grote kunnen kloppen. De oren zijn vrijwel verborgen in de vacht. Op de foto toch duidelijk zichtbaar, dus waarschijnlijk geen dwergspitsmuis.

Een waterspitsmuis is donkerder op zn rug en lichter op zn buik.

Van de veldspitmuis zijn er geen waarnemingen in Nederland. Bovendien heeft dit dier ook een kleurovergang aan de zijkant.

De Wimperspitsmuis komt niet in Nederland voor.

De Tuinspitsmuis komt niet in Nederland voor.

Volgende keer bij de foto een centimeter mee fotograferen en een tweede foto van de zij/onderkant maken.
Maar deze is ook al heel aardig hoor.



B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Julian

CiteerWaar is deze muis gevonden?
In Hardenberg in de bebouwde kom, aan de rand van een parkje.


MVG

Julian Overweg

Freek Verkerk

Hi,

Hardenberg, alhoewel omgeven door Veen denk ik toch dat "droge zandgrond" als biotoop wel kan kloppen.
Zie ook:
Huisspitsmuis van Natuurbeleving

Ik denk dat het een jonge Huisspitsmuis is.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Julian

CiteerIk denk dat het een jonge Huisspitsmuis is.
Het zal heel goed kunnen dat het om een jonge huisspitsmuis gaat. Als ik jouw link bekijk lees ik er ook dat hij voorkomt bij heggen, tuinen en de onmiddellijke omgeving van vooral door tuinen omringde huizen. Dat kan goed kloppen. Ik denk dat ik hem eerst maar als "onzeker" invoer. Maar als er meer mensen erover eens zijn dat het een jonge huisspitsmuis is zal ik het weer veranderen.

Freek, heel erg bedankt voor het verder helpen! :duim:

MVG

Julian Overweg