Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Citaat van: Johan op den Dries op februari 19, 2014, 22:27:12 PM
Bart en Ronald, door jullie berichten van de laatste week begin ik nu wel te twijfelen of ik deze verrekijker moet gaan aanschaffen.
Stond bijna op het punt hem te kopen....
Zijn er meer van dergelijke gevallen bekend bij andere gebruikers of hebben jullie gewoon pech...
We gaan komende zomer naar Thailand en ik moet er neit aan denken dat ik daar met een defecte verrekijker zit..

De opvolger komt volgens K&T niet eerder dan 2015... en dat is nog lang wachten


Johan,


De constructie c.q. de gebruikte materialen is duidelijk een zwak punt; daar moeten ze eerst maar iets aan doen. Ik zou maar iets anders aanschaffen dan een XP of HD van Eden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Wilfred

#301
Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 19, 2014, 22:50:36 PM
Citaat van: Johan op den Dries op februari 19, 2014, 22:27:12 PM
Bart en Ronald, door jullie berichten van de laatste week begin ik nu wel te twijfelen of ik deze verrekijker moet gaan aanschaffen.
Stond bijna op het punt hem te kopen....
Zijn er meer van dergelijke gevallen bekend bij andere gebruikers of hebben jullie gewoon pech...
We gaan komende zomer naar Thailand en ik moet er neit aan denken dat ik daar met een defecte verrekijker zit..

De opvolger komt volgens K&T niet eerder dan 2015... en dat is nog lang wachten

Ik heb nu 2 XP's gehad en beiden raakten op een gegeven moment onscherp. Maar mijn Bushnell dakkant die ik daarvoor had ook (nadat ik er eerder al condens in kreeg). En mijn Bresser porro daarvoor ook. (Die Bresser heb ik zelf trouwens gerepareerd met superlijm). Ik denk dat het gewoon hommeles blijft in de budgetklasse...


Beste Bart, als ik lees aan al je berichten op dit waarneming forum hoe gepassioneerd jij bent met je hobby waarbij je ook nog met regelmaat leuke uitstapjes maakt naar exotische vogel oorden. Tja... dan wordt het na al dat geklungel met budget en midclass kijkers toch echt tijd voor een goed stuk gereedschap van een van de topmerken lijkt me. Toch?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Wilfred op februari 20, 2014, 01:07:02 AM
Beste Bart, als ik lees aan al je berichten op dit waarneming forum hoe gepassioneerd jij bent met je hobby waarbij je ook nog met regelmaat leuke uitstapjes maakt naar exotische vogel oorden. Tja... dan wordt het na al dat geklungel met budget en midclass kijkers toch echt tijd voor een goed stuk gereedschap van een van de topmerken lijkt me. Toch?

Reken maar van yes. En het speelt eigenlijk al heel lang door mijn hoofd. Probleem elke keer bij aankoop van een nieuwe kijker is alleen dat ik bij de bedragen die ik dan zie denk "voor dat geld heb ik ook een retourticket + een verblijf van een paar weken in een ver land" en dan rolt er dus weer een budgetkijker uit. Maar ik denk dat ik mijn lessen nu wel gehad heb -> na deze XP stap ik over naar hoger segment. (Maar ik heb dus een garantie op de huidige XP die nu nog 24 jaar en 4 maanden geldig is. Dan ben ik de 75 al gepasseerd!  ;) ). (En 36 XP's verder als ze van constante kwaliteit zijn  :P ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Johan op den Dries

Jammer dus dat ze zo onbetrouwbaar zijn. Het was ook te mooi voor die prijs...er zal toch ergens op bezuinigd moeten worden..
Ik ga op zoek naar een alternatief. Iemand nog suggesties?
Johan op den Dries
Sneek

sybo

Citaat van: Johan op den Dries op februari 20, 2014, 09:22:53 AM
Jammer dus dat ze zo onbetrouwbaar zijn. Het was ook te mooi voor die prijs...er zal toch ergens op bezuinigd moeten worden..
Ik ga op zoek naar een alternatief. Iemand nog suggesties?

Ongeveer zelfde prijsklasse: Nikon monarch 7

Wilfred

#305
Ik denk dat zo'n Eden beslist geen rommel is maar voor zeer intensieve gebruik en ook nog onder zware omstandigheden (hitte, kou, vocht) heb je gewoon een kijker van een ander caliber nodig.
Dat een topmerk al gauw 10x duurder is zit hem niet alleen in het glaswerk (je kijkt er ook niet 10x beter door).
Maar dat zit hem blijkbaar ook in onzichtbare aspecten zoals duurzaamheid, temperatuur- en vochtbestendigheid, gebruikte materialen, goed uitgekiende focuseerknoppen, etc. Daar worden dergelijke modellen ook intensief op getest bij de topmerken.
Voor een gemiddelde gebruiker allemaal niet zo spannend en noodzakelijk maar voor een intensieve gebruiker doen die verschillen er wel toe.
Vergelijk het met gereedschap;
De gemiddelde doe het zelver kan jarenlang probleemloos uit de voeten met een black en decker accuboor.
Maar de timmerman op de bouw heeft zo'n ding binnen 2 weken kapot gedraaid. Die kan alleen werken met goed spul van een profmerk met extra duurzame lagers, een zwaardere accu, etc.  En daar hangt een prijskaartje aan.

Als je je niet wil verliezen in een Zeiss, Swaro of Leica is Nikon inderdaad een goed en betaalbaar alternatief.
Of houdt Marktplaats eens wat weken in de gaten.   


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Johan op den Dries op februari 20, 2014, 09:22:53 AM
Jammer dus dat ze zo onbetrouwbaar zijn. Het was ook te mooi voor die prijs...er zal toch ergens op bezuinigd moeten worden..
Ik ga op zoek naar een alternatief. Iemand nog suggesties?

In dezelfde prijsklasse heeft een vriend van me deze: http://www.verrekijker-expert.nl/bushnell-legend-ultra-hd-10x42-ed en die is er erg tevreden over. Ik heb hem zelf ook bekeken en het is een goed ding. Hij had hem lang voordat ik de XP had en hij is nog steeds haarscherp. Stevig en robuust maar een stuk lichter dan de Eden. (Zo te zien krijg je er een harnas bij; ook wel interessant). Ze geven er 30 jaar garantie op!  :rolleye:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Have

Opvallend altijd dat enorme prijsverschil tussen USA en Europa bij Bushnell.
Bart jouw link vermeldt een prijs van € 429.
De prijs in USA bedraagt $ 220, bij de huidige wisselkoersen gelijk aan ongeveer € 160. Uiteraard exclusief verzend- en douanekosten, maar toch.
http://www.bhphotovideo.com/c/product/598316-REG/Bushnell_191042_10x42_Legend_Ultra_HD.html
Groet,
Helena

Bart van Hoogstraten

Als je lid bent van de vogelbescherming -> ze hebben tijdelijk een € 200,- terug-actie bij de Leica's. Voor een dikke € 1000,- heb je een heuse Leica die normaal bijna € 1400,- kost. https://www.vogelbeschermingshop.nl/verrekijkers/leica_sport_optics
Een andere vriend van me heeft een Arend van het huismerk en die is daar helemaal idolaat van. (Maar we zitten nu in de "blauwe Bosch-prijsklasse" niet meer in de "Black and Decker"  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Johan op den Dries

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 20, 2014, 18:56:42 PM
Als je lid bent van de vogelbescherming -> ze hebben tijdelijk een € 200,- terug-actie bij de Leica's. Voor een dikke € 1000,- heb je een heuse Leica die normaal bijna € 1400,- kost. https://www.vogelbeschermingshop.nl/verrekijkers/leica_sport_optics
Een andere vriend van me heeft een Arend van het huismerk en die is daar helemaal idolaat van. (Maar we zitten nu in de "blauwe Bosch-prijsklasse" niet meer in de "Black and Decker"  ;) ).

Nu nog die oude sok vinden :-)
De bushnell of de nikon lijken me ook wel wat. Ik ga me er eens in verdiepen.
Johan op den Dries
Sneek


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Have op februari 20, 2014, 20:04:26 PM
Awards: Winner Best Low Cost Binocular 2011
http://www.bestbinocularsreviews.com/Barr%20&%20Stroud10x42Sierra-53.htm
In NL: € 147

Groet,
Helena

SEAU!!! (Dat lijkt me een leuk back-up kijkertje  :blink: ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

As we speak... Ik zit net mijn nieuwe XP 10 x 56 af te stellen en van riempjes te voorzien (net binnengekregen -> op de service is in ieder geval helemaal niets aan te merken). Het is gewoon een geweldig ding! (Op die vermoedelijke onbetrouwbaarheid na dan... Maar wie weet?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Have op februari 20, 2014, 20:04:26 PM
Awards: Winner Best Low Cost Binocular 2011
http://www.bestbinocularsreviews.com/Barr%20&%20Stroud10x42Sierra-53.htm
In NL: € 147

Groet,
Helena

Ik was al aan het zoeken voor een kijkertje voor in het handschoenenkastje en als back-up voor op reis en deze leek me wel interessant om te proberen. Ik heb hem besteld bij http://www.verrekijker-expert.nl/barr-stroud-sierra-phasegecoat-10x42 voor € 139,50 Review volgt na ontvangst!  :blink:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Bart, als je al die reisjes kan betalen moet een 2e hands topklasser toch helemaal geen probleem zijn? Ik heb nu als reservere een Bushnell, maar daarvan heeft al 2x de behuizing losgelaten... Beide keren keurig gemaakt, maar intensief mag je ook die niet gebruiken lijkt het... Als mijn Swarovski onder het zand of zout zit, leg ik hem in de week in de wasbak, zonder zorgen.

Ik stond er vroeger net zo in als jou, maar als je iets veel gebruikt zou ik toch maar die stap omhoog maken... Ik heb er tot op heden zeker geen spijt van.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 20, 2014, 21:24:59 PM
Bart, als je al die reisjes kan betalen moet een 2e hands topklasser toch helemaal geen probleem zijn? Ik heb nu als reservere een Bushnell, maar daarvan heeft al 2x de behuizing losgelaten... Beide keren keurig gemaakt, maar intensief mag je ook die niet gebruiken lijkt het... Als mijn Swarovski onder het zand of zout zit, leg ik hem in de week in de wasbak, zonder zorgen.

Ik stond er vroeger net zo in als jou, maar als je iets veel gebruikt zou ik toch maar die stap omhoog maken... Ik heb er tot op heden zeker geen spijt van.

Ik zit met een spiksplinternieuwe Eden XP 10 x 56 te kijken... (en hij is weer weergaloos! Echt, gewoon bijna het beeld van een Zeiss of Swarov!) Ik doe het voorlopig even met dit abonnement wat nog meer dan 24 jaar geldig is en die back-up erbij).
(Ik wacht op betere tijden en dan verdwijnt de XP wel in het handschoenenkastje  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Ook op mijn Bushnell zit 30 jaar garantie, maar ergens ben je het behoorlijk snel beu als je hem moet missen... Nu ligt als reserve in de kast. Qua beeld ook meer dan prima, en hij stelt op anderhalve meter al scherp! Ideaal in het bos en bij het ringen aflezen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jorick

Hola,

Door de hosanna stemming en gebrek aan budget heb ik 2 jaar geleden ook een Eden XP 10-42 aangeschaft. In eerste instantie erg blij mee. Echter hij is zoals hierboven beschreven wordt absoluut niet geschikt voor intensief gebruik. Ik gebruikte hem vaak 3 keer in de week. Om maar te zwijgen over, regen, vocht, wind, hitte, zand, etc.. De doppen hebben bij mij al 2 keer losgelaten. Die kun je dan zelf weer lijmen. Op zich geen probleem. Wel als je een jaar eerder €400 voor het ding hebt neergelegd. Vind ik te snel. Daarbij begonnen de lenzen op de een of andere manier te verkleuren. De ene lens gaf een wat bruinig beeld terwijl de andere lens een wat blauwig beeld gaf. Dit na gebruik in miezerende regen.
Ik heb toch geredeneerd als ik elke 2 tot 6 jaar €400 moet uitgeven kan ik beter in een keer kijker voor het leven kopen.
Ik heb dan ook (met veel financiële pijn) een swarov slc 10x42 aangeschaft.
Wat een verschil in alles! Zo tevreden mee... Ook het idee dat als er iets stuk gaat het gewoon gemaakt kan worden geeft een goed gevoel. Geen condens, geen verkleuring, veel beter en rustige manier van scherpstellen... Echt top.
Zo blij als een kind en erg blij dat ik de overstap naar een topkijker gemaakt heb.

groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

KorHaan

Citaat van: xjorx op februari 21, 2014, 10:28:41 AM
Hola,

Door de hosanna stemming en gebrek aan budget heb ik 2 jaar geleden ook een Eden XP 10-42 aangeschaft. In eerste instantie erg blij mee. Echter hij is zoals hierboven beschreven wordt absoluut niet geschikt voor intensief gebruik. Ik gebruikte hem vaak 3 keer in de week. Om maar te zwijgen over, regen, vocht, wind, hitte, zand, etc.. De doppen hebben bij mij al 2 keer losgelaten. Die kun je dan zelf weer lijmen. Op zich geen probleem. Wel als je een jaar eerder €400 voor het ding hebt neergelegd. Vind ik te snel. Daarbij begonnen de lenzen op de een of andere manier te verkleuren. De ene lens gaf een wat bruinig beeld terwijl de andere lens een wat blauwig beeld gaf. Dit na gebruik in miezerende regen.
Ik heb toch geredeneerd als ik elke 2 tot 6 jaar €400 moet uitgeven kan ik beter in een keer kijker voor het leven kopen.
Ik heb dan ook (met veel financiële pijn) een swarov slc 10x42 aangeschaft.
Wat een verschil in alles! Zo tevreden mee... Ook het idee dat als er iets stuk gaat het gewoon gemaakt kan worden geeft een goed gevoel. Geen condens, geen verkleuring, veel beter en rustige manier van scherpstellen... Echt top.
Zo blij als een kind en erg blij dat ik de overstap naar een topkijker gemaakt heb.

groet Jorick


Die "hosanna"-stemming mag je gerust MIJ aanrekenen, want ik ben tenslotte begonnen met deze hele draad, en mijn enthousiaste getoeter over de wonderschone optiek in deze budgetkijker heeft wel meer mensen verleid om tot aanschaf over te gaan.
Ergens zit ik nu een beetje met een ongemakkelijk gevoel; dat 11 pagina's doorlopend review ook de verborgen gebreken aan het licht brengt, is dan wel fijn 'for the record', maar ik wou dat ik dat zelf eerder had ervaren. Ik heb de XP 8x42 ook aan regen, zoutaanslag, zand, mist, kou, bloedblaren en hitte blootgesteld, en er was niets aan de hand. Een natte poetsbeurt was alles wat de kijker nodig had om er weer als nieuw uit te zien. Een budgetkijker is niet voor niets een budgetkijker, ergens moet die aantrekkelijke prijs vandaan komen. De duurdere kijkers zijn mechanisch betrouwbaarder ( niet persé beter, maar betrouwbaarder) dan budgetkijkers. Er kan ook wel eens wat misgaan met een dure kijker, maar ik denk dat de kans dat dit gebeurt, kleiner is. De gebruikte materialen zijn tot het kleinste onderdeel van fijn gemachineerd metaal en de kijker wordt met meer vakmanschap gebouwd, zodat intensief gebruik een minder zware wissel trekt op de bestendigheid.
Een budgetkijker KAN best lang meegaan, maar je weet nooit of die van jou het winnende lot uit de loterij is.


Uiteindelijk is een review van een budgetkijker in zoverre nuttig, dat het kan aanzetten tot verbetering van materialen en bouwwijze in de toekomst, of dat het leidt tot aanschaf van een dure topkijker voor de intensieve gebruiker.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jorick

Hi Ronald,

Van mij kun je dat gevoel zo het raam uitkieperen hoor!  ;) Het is inderdaad soms een lot uit de loterij. Ik had gehoopt iets langer plezier van de Eden te kunnen hebben. Maar zoals gezegd, het ding hing dan ook soms 3 tot 4 keer per week halve dagen om mijn nek door weer en wind. De gebruiker die hem wat minder vaak en intensief gebruikt, of niet met slecht weer, zou mijn kijker dan zo maar 4 tot 6 jaar als zeer plezierig kunnen ervaren...
Zonde van mijn €400,00 maar ik heb nu wel een prima back-up kijker voor mijn lief die ook steeds meer mee naar buiten gaat.  ;D :angel:

groet Jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

KorHaan

Jorick, de XP 10x42 is toch € 279?  :huh:


Vriendelijke groet,


Ronald

Johan op den Dries

Citaat van: KorHaan op februari 21, 2014, 19:00:16 PM

Die "hosanna"-stemming mag je gerust MIJ aanrekenen, want ik ben tenslotte begonnen met deze hele draad, en mijn enthousiaste getoeter over de wonderschone optiek in deze budgetkijker heeft wel meer mensen verleid om tot aanschaf over te gaan.




Je hebt jezelf niets te verwijten hoor! Tot nu toe leek alles heel mooi echter zijn er nu toch een aantal minpunten gekomen die alleen na een x tijd aan het licht kunnen komen. Ik ben blij dat jullie, als gebruikers van de Eden's, ook nu nog de ervaringen melden in dit topic! :duim:
Johan op den Dries
Sneek

KorHaan

#322
Johan (en Jorick),


Ik verwijt mezelf niets hoor, het ongemakkelijke gevoel komt alleen omdat mijn Eden XP 8x42 na opzettelijke blootstelling aan de elementen hardnekkig heeft geweigerd om de geest te geven. ;D
Daar doe je nou je best voor. ::)


Ik heb tegenwoordig een Swarovski 10x32 EL SV om mijn nek. Dat geeft status. Gisteren fietste ik over de natuurbrug tussen Hilversum en Bussum en ik werd aangesproken door een jongeman, die zei dat hij iemand met een Swarovski als een serieuze en deskundige vogelaar beschouwt. Heerlijk ego-strelend!  8) Ik heb hem wel uitgelegd dat ik al 45 jaar met een opeenvolgend scala aan kijkers om mijn nek heb gelopen, daar zat wel eens een Zeiss, Leica of (nu) een Swaro tussen, maar ook Tasco, Eyewitness, Minolta, Adlerblick, Optolyth, Swift, Kenko, Vanguard, Pentax, Minox, Nikon en nog een dozijn andere merken die me nu niet te binnen willen schieten, en dat deskundigheid niet afhangt van het kijkermerk om je nek, maar van de geheugenopslagruimte in je brein en dingen als geduld en toewijding. Haha.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Bart van Hoogstraten op februari 20, 2014, 20:58:28 PM
Citaat van: Have op februari 20, 2014, 20:04:26 PM
Awards: Winner Best Low Cost Binocular 2011
http://www.bestbinocularsreviews.com/Barr%20&%20Stroud10x42Sierra-53.htm
In NL: € 147

Groet,
Helenahttp://forum.waarneming.nl/smf/Smileys/classic/microscoop.gif

Ik was al aan het zoeken voor een kijkertje voor in het handschoenenkastje en als back-up voor op reis en deze leek me wel interessant om te proberen. Ik heb hem besteld bij http://www.verrekijker-expert.nl/barr-stroud-sierra-phasegecoat-10x42 voor € 139,50 Review volgt na ontvangst!  :blink:

Ik heb hem binnen en alvast een paar punten buiten de (nog onbekende) betrouwbaarheid om:
- Hij is, qua beeld, minderwaardig aan de XP 10 x 56 en aan de XP 10 x 42, deze hebben beiden een groter en rustiger beeld en betere scherpte naar de randen toe;
- Voor een brildrager (ik dus) is hij heel veel minder geschikt dan de XP's omdat de lenzen minder ver naar buiten komen als je de lenskappen wegdraait (de afstand tussen de lens van de bril en de lens van de kijker is 3 a 4 mm groter dan bij de XP -> beeld is daardoor nog onrustiger, je kijkt iets meer door een "tunnel" en hebt meer verstorend beeld en licht op je netvliezen van buiten de kijker).
+ Hij kost precies de helft van wat de XP 10 x 42 kost (€ 139,50) -> dit is de beste kijker van beneden de € 200,- die ik ooit in mijn handen heb gehad.

Ergo -> Ik kan hem, voor dat geld, als reservekijker of als handschoenenkastkijker wel aanbevelen maar denk dat het een desinvestering is als het je vaste veldkijker is, zeker als je een brildrager bent. (Maar het zou dus kunnen dat dat voor andere kijkers van dezelfde prijs meer geldt).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

#324
Het eyerelief van de Barr&Stroud Sierra 10x42 is 14,2 mm, lees ik. Als je daarbij ook de rubber rand van 3 tot 4 mm van de oogcup incalculeert, kom je op een effectief eyerelief van 10,2 tot 11,2 mm. De Eden heeft een eyerelief van 18 mm. Daarin zit het verschil dat voor meer tunnelvisie in de Barr&Stroud zorgt.


Ik moet de eyecups van mijn XP 8x42 één stand omhoog zetten, om geen black-outs te krijgen. Ik moet dus zelf het eyerelief effectief verkleinen om met bril een zuiver rond beeld te krijgen, met scherpe randen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

De service van Knivesandtools is inderdaad heel erg goed. Toch denk ik, dat hier sprake is van een probleem met loslatende oogcups, waarbij na herstel lijmdamp is doorgedrongen in het kijkerhuis (via de oculairs), wat een mistig beeld oplevert. Het probleem met de dioptrie-instelling binnenin het rechteroculair is iets, wat van een geheel andere orde is, en met recht een constructiefout genoemd mag worden. Verlijmen heeft hier geen zin, want het materiaal waarin de lenzen vervat zijn, deugt niet en is niet temperatuurbestendig.
Loslatende oogcups zijn een buitenkantprobleem, de dioptrie-instelling is een inwendig probleem.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

Jan Borst

Meestal ben ik met aankopen (of het nou om verrekijkers/telescopen/lenzen of gereedschap gaat) zo van door sparen zodat je iets kunt kopen waar je jaren mee voor uit kan.
Ik was aan het sparen voor een goede kijker maar door wat onvoorziene problemen met mijn auto is de spaarpot redelijk geplunderd en is de aankoop van een goede kijker even uitgesteld.
Nu dacht ik bij de eerste 10 pagina's van dit topic en wat ik verder op internet las, mooi voor €270,- durf ik die gok wel te nemen ik ga voor zo'n Eden (ik woon vlak bij Apeldoorn dus mocht er een x iets zijn dan rij ik er zo even langs) en dan kan ik in ieder geval weer 1 a 2 jaar vooruit zodat ik rustig de tijd heb om voor een echt goede kijker te sparen. Maar nu slaat in de laatste anderhalve pagina in dit topic de stemming wel erg om en klinkt het of je er zo ie zo beter niet aan kunt beginnen.
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en verder op internet ook allerlei reviews over deze kijkers opgezocht en ik vraag mij het volgende af:

Zijn de Eden kijkers nou wel of niet de moeite waard om een nieuwe spaarperiode te overbruggen?
Zo niet wat zijn momenteel eventueel goede alternatieven van onder de €300,-?(had al naar een Nikon Monarch 7 zitten kijken maar overal waar ze rond de €300,- zijn zijn ze ook uitverkocht)

ps. ik snap heel goed dat je voor onder de €300,- niet een kijker vind die en een erg goed beeld geeft en zo geconstrueerd is dat hij het lang volhoud bij intensief gebruik, maar ben momenteel dus vooral opzoek naar een kijker met goed beeld.


Jan Borst

#329
Citaat van: sybo op maart 12, 2014, 15:49:20 PM
Zoals ik hier boven ook al ergens heb aangegeven, de Bushnell 8x42 Legend.

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-verrekijkers/m784858808-bushnell-verrekijker-legend-ultra-hd-8x42-10x42.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Dank voor je reactie had er al naar gekeken door je eerdere reactie! Alleen op MP is de 10x42 alweer €370,- en dan is het verschil met een Nikon Monarch 7 nog maar €50,- en word het inmiddels een bedrag waarbij ik zoiets heb dan maar door sparen voor echt wat goeds.