Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

#150
Het probleem is, dat de kijker in omgedraaide toestand niet verticaal hangt aan zijn draagriem, maar met de objectieven vooruitstekend en de oculairs die in je maag prikken.
Het hele nut van het tuigje is, om naast de ophangogen een nieuw ophangpunt te creëren, waardoor de kijker wel verticaal hangt in omgedraaide toestand. Ook niet ideaal, maar zeker bruikbaar.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

#151
Citaat van: KorHaan op december 01, 2011, 19:19:04 PM


.....De regendeksel vind ik ook een hopeloos geval, .....


Ronald Sinoo


Aangezien ik niet erg tevreden was met de oorspronkelijke Eden XP regendeksel, heb ik geruime tijd geleden een Zeiss ClassiC regendeksel aangeschaft ter vervanging.

Na verloop van (niet al te veel) tijd bleek ook deze niet te voldoen, want het dikke, stugge rubber plakte aan de rubber oculairranden van de XP vast, met name bij wat ver uitgedraaid scharnier is de regendeksel krap en niet makkelijk te verwijderen.

Op Texel tijdens de vakantie heb ik bij de Verrekieker in De Cocksdorp (het vogelinformatiecentrum) een Swarovski regendeksel aangeschaft, die los verkrijgbaar is samen met twee oogschelpen in een setje.

http://www.swarovskioptik.nl/nl/producten/toebehoren-verrekijkers  Winged Eyecup Set

De oogschelpen met opstaande puntranden tegen invallend zijlicht zijn voor mij als brildrager nutteloos, maar de regendeksel bevalt wel heel goed. Ruimer nog dan de Zeiss, valt moeiteloos over de oculairs en gaat er gemakkelijk af, hoe ver de kijker ook uitgescharnierd is.

Mijn weerstand tegen het gebruik van regendeksels is nu toch omgeslagen in tevredenheid; dit is nu eens een regendeksel dat ik niet na een maand weggooi.

Het bestaat uit twee ruime cups van plastic, die scharnieren om een middenstukje van plastic. Het geheel is licht en soepel. De cups zijn gevormd naar de bijgeleverde oogschelpen, zoals Batman-oren, maar ze passen op conventionele oogcups natuurlijk ook prima. Het deksel is voorzien van twee oogjes (gesloten) om zowel links als rechts aan de draagriem te bevestigen. Wil je de deksel aan één oogje hangen, dan heb je de keus om dat links of rechts aan de draagriem te bevestigen.

Een nuttig accessoire. Het ziet er gelikt uit op de XP, met de Batman-look, en is zeer functioneel.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Timo Roeke

Als DC liefhebber zie ik opnieuw graag een foto :)

KorHaan

Het heeft even geduurd, maar speciaal voor Timo:

Timo Roeke

Ah kijk. Dat ziet er erg strak uit. Alsof het er voor gemaakt is. Misschien toch maar proberen. Bedankt voor het posten van de foto.
Op dit moment helaas te druk ivm de pasgeborene en een nieuwe baan. Maar over twee weken naar Texel en daar verkopen ze deze kappen vast.


KorHaan

Citaat van: Windekind op juni 13, 2012, 19:56:09 PM
....waarom heeft de XP geen HD glas ?
Scherpte is blijkbaar achteruitgegaan.

Zie ook: http://www.tvwg.nl/testrapporten/kijkers/EDEN%20XP+ED%206717s.htm

verder: http://www.astroforum.nl/content.php/339-Review-nieuwe-Eden-XP-8-x-42-verrekijker

http://slagpen.wordpress.com/2012/04/16/review-eden-quality-xp-8x42/

en:  http://www.astroforum.nl/showthread.php/137906-Test-Eden-XP-8x42-(versus-Zeiss-8x42-en-Tento-7x50)


Elmar,


De XP heeft hetzelfde glas als de HD, slechts de optiek is opnieuw berekend, en de coatings zijn beter dan in de HD.

HD (High Definition) is een marketingterm die op zich niet zoveel zegt. De gebruikte glassoort is BaK4 (Barium-Kalium) bij beide.

De term ED (Extra-low Dispersion) duidt wel op een andere glassoort, die dichter van structuur is en het licht minder verspreidt, waardoor chromatische aberratie (kleurrandjes om voorwerpen) wordt onderdrukt en het contrast in het beeld wordt verbeterd, wat de scherpte ten goede komt.

Ik heb het vermoeden, dat je ED glas bedoelde in je vraag, in plaats van HD, en dat je bedoelde dat de scherpte van de Eden XP in de reviews van Jan Meijerink wat achterblijft ten opzichte van de Eden ED.
Uitstekende vraag overigens, ik heb mezelf ook afgevraagd waarom er geen ED glas in de XP zit. Een Eden XP ED met di-electrische coatings, zou (getuige de Eden ED) qua gewicht niet veel zwaarder hoeven worden dan de non-ED XP van dit moment.

Misschien zit er ooit nog een XP ED versie aan te komen; de kleurrandjes in het beeld van de XP zijn echter onder de meeste omstandigheden al bijna non-existent, dus het is maar de vraag of ED glas in de XP nog veel nut heeft, zolang de Eden ED op de markt blijft komen. Van mij mag die wel weg als er een Eden XP ED uitkomt, want de bouwwijze van de ED is onbetrouwbaar met dat plastic dioptrieringetje achter de scherpstelknop. Dat was bij mij binnen een week kaduuk. Onbegrijpelijk dat zoiets gammels in zo'n degelijke kijker wordt ingebouwd.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Timo Roeke op juni 13, 2012, 08:56:50 AM
Ah kijk. Dat ziet er erg strak uit. Alsof het er voor gemaakt is. Misschien toch maar proberen. Bedankt voor het posten van de foto.
Op dit moment helaas te druk ivm de pasgeborene en een nieuwe baan. Maar over twee weken naar Texel en daar verkopen ze deze kappen vast.


Misschien even een mailtje sturen om te vragen of ze ze bij de Verrekieker nog op voorraad hebben, Timo, want ik had volgens mij het laatste setje op de plank...

Vriendelijke groet,

Ronald

hiskodevries

Ronald:
onlangs nog contact gehad met k&t om ze te tippen over die beltclip
"PS: Bevalt de kijker nog steeds? Helaas nog geen praktische oplossing gevonden voor het tasje. Hopelijk kunnen we dit op lange termijn wel oplossen. We zijn momenteel bezig met een nieuwe kijker, die volgens mijn collega nog velen malen beter is dan de XP kijker. Dus wellicht dat de XP kijkers vervangen zullen worden."
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Windekind

ja ik bedoel natuurlijk ED Ronald.
Mijn grote probleem van de ED is naast de blijkbaar matige kwaliteit van de behuizing, de scherpstelafstand. Heb ik niets aan bij vlinders, libellen  etc.

Hisko, je maakt me zeetr nieuwsgierig. Zelfde prijsklasse ? Ook een chinees (Eden?). Al een idee over welke termijn we het hebben ?

De xp vind ik al prachtig al snap ik dus niet waarom er geen ed in zit.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

KorHaan

Citaat van: Windekind op juni 14, 2012, 17:52:18 PM
ja ik bedoel natuurlijk ED Ronald.
Mijn grote probleem van de ED is naast de blijkbaar matige kwaliteit van de behuizing, de scherpstelafstand. Heb ik niets aan bij vlinders, libellen  etc.

Hisko, je maakt me zeetr nieuwsgierig. Zelfde prijsklasse ? Ook een chinees (Eden?). Al een idee over welke termijn we het hebben ?

De xp vind ik al prachtig al snap ik dus niet waarom er geen ed in zit.


Elmar, 

De behuizing van de Eden ED is best degelijk, het gaat alleen om dat fluttige plastic dioptrieringetje. Ik merkte na een week dat de minimale scherpstelafstand ineens spontaan van 3,5 m teruggegaan was tot minder dan 2 m! Alleen kreeg ik toen bomen op 300 meter niet meer scherp, en bleek het fluttige plastic dioptrieringetje helemaal naar de linkerkant gewandeld te zijn. Alles geprobeerd om de zaak weer te hersetten, maar helaas, er was niks meer mee te beginnen. Op dat moment is je kijker van het ene moment op het andere dus WAARDELOOS. Daar word ik enorm p*ssig van. Ook de Zeiss FL en de Nikon EDG, en de Swarovision EL hebben hier trammelant mee. Voor mij dus een goede reden om gecombineerde scherpstel/dioptriewieltjes te mijden als de Middeleeuwse builenpest.

Zeiss geeft het niet toe, dat hun FL-ontwerp niet deugt, maar brengt dan wel weer een nieuwe kijker op de markt ( de Victory HT ) die weer een keurig gescheiden scherpstelknop en dioptrieknop heeft. En dan maar hopen dat niemand het doorheeft, dat het FL-ontwerp niet deugde... Jaja...

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: hiskodevries op juni 14, 2012, 08:23:47 AM
Ronald:
onlangs nog contact gehad met k&t om ze te tippen over die beltclip
"PS: Bevalt de kijker nog steeds? Helaas nog geen praktische oplossing gevonden voor het tasje. Hopelijk kunnen we dit op lange termijn wel oplossen. We zijn momenteel bezig met een nieuwe kijker, die volgens mijn collega nog velen malen beter is dan de XP kijker. Dus wellicht dat de XP kijkers vervangen zullen worden."


Ik ben benieuwd, Hisko. "Vele malen beter dan de XP" doet in ieder geval vermoeden dat er ED lenzen in de objectieven zitten; maar mogelijk wordt het ook wel een heel nieuwe configuratie en kan ik binnenkort een Eden XP ED 7x42 met een gezichtsveld van 150 meter gaan aanschaffen...

Ik ben overigens zéér tevreden met het bescheiden gewicht van de huidige XP. Dat is juist goed.

Van dat tasje begrijp ik niet zo, zo'n toer moet het toch niet zijn om het bestaande XP-tasje van een iets langere flap te voorzien?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Windekind

Ik hoop op een perfecte xp ed 10x42 met een dichtbijfocus van 1.2 m
Hisko, weet jij niet meer ?
In ieder geval maar weer even wachten .... pfff

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Bart van Hoogstraten

#164
Citaat van: Windekind op juni 14, 2012, 20:48:16 PM
Ik hoop op een perfecte xp ed 10x42 met een dichtbijfocus van 1.2 m
Hisko, weet jij niet meer ?
In ieder geval maar weer even wachten .... pfff

Hoi Elmar,

Als je het rubber bij de grote lens iets terug klapt zie je 2 uitsparinkjes (bij vrijwel alle kijkers het geval, zie bijlage). Daar kun je een schroevendraaier of zakmes insteken en dan kun je de cilinder waar de lens in zit naar binnen of naar buiten draaien in de behuizing. Hiermee kun je de focusafstand manipuleren. Mijn vorige kijker (Bushnell Natureview) had een dichtbijfocus van veel meer dan 5 meter en die heb ik op deze manier naar een meter of 2 gezet (om onbereikbare insecten/planten van dichtbij te kunnen zien of schuwe reptielen). Je moet er wel behoorlijk wat kracht op uitoefenen om hem los te krijgen dus wel uitkijken dat je niet uitschiet en een kras maakt op je lens. 1 of 2 slagen zijn al genoeg voor een paar meter winst, alleen weet ik even niet meer of je hem naar binnen of naar buiten moet draaien (moet je proefondervindelijk even uitvinden). Het aantal slagen wat je maakt moet bij beide lenzen hetzelfde zijn. Verlies op veraf is op de een of andere manier niet waarneembaar want na deze aanpassing kon ik de 4 grote manen van Jupiter nog altijd scherp zien en zelfs nog "eroverheen" focussen.
Bij mijn huidige kijker (Eden XP 10 x 42) hoef ik dit niet te doen want ik krijg hem scherp tot 1,5 meter. In hoeverre je de waterproof hiermee aantast weet ik niet maar ik neem aan dat de schroefdraad gedicht is met vet of ander spul.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Windekind

Ah, goede tip, bart.
Ga ik bij mijn oude Bausch en lomb proberen.
Bij een nieuwe kijker durf ik dat niet.
Moet trouwens ook gelijk goed zijn vind ik.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

KorHaan

#166
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 15, 2012, 11:02:00 AM
Citaat van: Windekind op juni 14, 2012, 20:48:16 PM
Ik hoop op een perfecte xp ed 10x42 met een dichtbijfocus van 1.2 m
Hisko, weet jij niet meer ?
In ieder geval maar weer even wachten .... pfff

Hoi Elmar,

Als je het rubber bij de grote lens iets terug klapt zie je 2 uitsparinkjes (bij vrijwel alle kijkers het geval, zie bijlage). Daar kun je een schroevendraaier of zakmes insteken en dan kun je de cilinder waar de lens in zit naar binnen of naar buiten draaien in de behuizing. Hiermee kun je de focusafstand manipuleren. Mijn vorige kijker (Bushnell Natureview) had een dichtbijfocus van veel meer dan 5 meter en die heb ik op deze manier naar een meter of 2 gezet (om onbereikbare insecten/planten van dichtbij te kunnen zien of schuwe reptielen). Je moet er wel behoorlijk wat kracht op uitoefenen om hem los te krijgen dus wel uitkijken dat je niet uitschiet en een kras maakt op je lens. 1 of 2 slagen zijn al genoeg voor een paar meter winst, alleen weet ik even niet meer of je hem naar binnen of naar buiten moet draaien (moet je proefondervindelijk even uitvinden). Het aantal slagen wat je maakt moet bij beide lenzen hetzelfde zijn. Verlies op veraf is op de een of andere manier niet waarneembaar want na deze aanpassing kon ik de 4 grote manen van Jupiter nog altijd scherp zien en zelfs nog "eroverheen" focussen.
Bij mijn huidige kijker (Eden XP 10 x 42) hoef ik dit niet te doen want ik krijg hem scherp tot 1,5 meter. In hoeverre je de waterproof hiermee aantast weet ik niet maar ik neem aan dat de schroefdraad gedicht is met vet of ander spul.


Ik zou niet op deze manier gaan rotzooien met een gasgevulde kijker. Naar binnen of naar buiten zetten van de objectieflenzen verandert het volume binnenin. Er zit een overdruk in gasgevulde kijkers van 0,5 bar, waardoor ze onderdompelbaar zijn. De seals moet je dan niet mee gaan rommelen.

Bovendien is het objectief meestal een complex van lenzen. Ik heb geen doorsnee van een opengewerkte XP gezien, dus ik weet niet hoe dit objectiefcomplex in elkaar zit.

Je kijker op deze manier manipuleren terwijl de dichtbijscherpstelafstand al uitzonderlijk goed is voor een 10x, ...


... ik zou het niet doen.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bart van Hoogstraten

#167
Citaat van: KorHaan op juni 15, 2012, 16:49:55 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 15, 2012, 11:02:00 AM
Citaat van: Windekind op juni 14, 2012, 20:48:16 PM
Ik hoop op een perfecte xp ed 10x42 met een dichtbijfocus van 1.2 m
Hisko, weet jij niet meer ?
In ieder geval maar weer even wachten .... pfff

Hoi Elmar,

Als je het rubber bij de grote lens iets terug klapt zie je 2 uitsparinkjes (bij vrijwel alle kijkers het geval, zie bijlage). Daar kun je een schroevendraaier of zakmes insteken en dan kun je de cilinder waar de lens in zit naar binnen of naar buiten draaien in de behuizing. Hiermee kun je de focusafstand manipuleren. Mijn vorige kijker (Bushnell Natureview) had een dichtbijfocus van veel meer dan 5 meter en die heb ik op deze manier naar een meter of 2 gezet (om onbereikbare insecten/planten van dichtbij te kunnen zien of schuwe reptielen). Je moet er wel behoorlijk wat kracht op uitoefenen om hem los te krijgen dus wel uitkijken dat je niet uitschiet en een kras maakt op je lens. 1 of 2 slagen zijn al genoeg voor een paar meter winst, alleen weet ik even niet meer of je hem naar binnen of naar buiten moet draaien (moet je proefondervindelijk even uitvinden). Het aantal slagen wat je maakt moet bij beide lenzen hetzelfde zijn. Verlies op veraf is op de een of andere manier niet waarneembaar want na deze aanpassing kon ik de 4 grote manen van Jupiter nog altijd scherp zien en zelfs nog "eroverheen" focussen.
Bij mijn huidige kijker (Eden XP 10 x 42) hoef ik dit niet te doen want ik krijg hem scherp tot 1,5 meter. In hoeverre je de waterproof hiermee aantast weet ik niet maar ik neem aan dat de schroefdraad gedicht is met vet of ander spul.


Ik zou niet op deze manier gaan rotzooien met een gasgevulde kijker. Naar binnen of naar buiten zetten van de objectieflenzen verandert het volume binnenin. Er zit een overdruk in gasgevulde kijkers van 0,5 bar, waardoor ze onderdompelbaar zijn. De seals moet je dan niet mee gaan rommelen.

Bovendien is het objectief meestal een complex van lenzen. Ik heb geen doorsnee van een opengewerkte XP gezien, dus ik weet niet hoe dit objectiefcomplex in elkaar zit.

Je kijker op deze manier manipuleren terwijl de dichtbijscherpstelafstand al uitzonderlijk goed is voor een 10x, ...


... ik zou het niet doen.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

In februari 2006 had ik mijn oude Bresser Jagd (porro) op het dashbord laten liggen, in de Sahara bij 40 graden celsius buitentemperatuur en de zon erop; beide lenzen waren "losgesmolten" uit de cilinders. Die heb ik Nouadhibou gerepareerd met een tubetje superlijm van de markt. Daarbij heb ik dit dus ontdekt en dit later dus ook gedaan bij mijn Bushnell Natureview (dakkant) die ik niet genoeg dichtbij vond focussen. Ik heb er verder nooit problemen gehad (Mijn Bresser heb ik aan mijn gids in Gambia geschonken, die was echt veel te zwaar om langdurig om de nek te hebben en hij maakt er dankbaar gebruik van omdat hij hiermee toeristen kan rondleiden die geen kijker bij zich hebben). De Bushnell heb ik weggedaan omdat ik er condens in heb gekregen maar het water was binnengedrongen door de inkijklensjes tijdens een zware regenbui in de Pyreneeën, niet door de grote uitkijklenzen. Ik zou het zonder problemen ook durven bij mijn Eden XP 10 x 42 maar die heeft al een bevredigende dichtbij-focus. Veel invloed op de druk kan dit niet hebben; die schroefdraad is erg fijn -> een paar slagen veranderen niet veel aan het volume (promillen-kwestie). Het vet wat ze gebruiken in die schroefdraad is volgens mij dat spul wat ook in de afstelbare rechter inkijklens zit; lijkt vast te zitten maar je krijgt het op een gegeven moment los en dan is er aansluitend makkelijk beweging in te krijgen. Na verloop van tijd gaat het weer vastzitten. Als het toch al een oude kijker is Elmar, gewoon doen -> het werkt echt!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Windekind op juni 15, 2012, 16:34:06 PM
Ah, goede tip, bart.
Ga ik bij mijn oude Bausch en lomb proberen.
Bij een nieuwe kijker durf ik dat niet.
Moet trouwens ook gelijk goed zijn vind ik.

Ik heb op de Sovondag een XP 10 x 42 uitgebreid getest en die had een dichtbij-focus van een meter of 2 (mijn minimum-eis). Verrassend dus dat het bestelde exemplaar wat ik thuis kreeg bezorgd tot 1,5 meter kwam. Het verschilt dus per kijker, ondanks dat ze van hetzelfde type zijn. En het geeft ook wel aan dat ze in de fabriek "maar wat doen". Het verschil tussen die twee is denk ik minder dan een kwartslag in de uitkijklens. Waarschijnlijk ligt de consumenten-kwaliteitseis bij verrekijkers meer bij het "ver-kijken" en niet zozeer bij het "dichtbij-kijken".
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

#169
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 15, 2012, 17:14:01 PM
Citaat van: KorHaan op juni 15, 2012, 16:49:55 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 15, 2012, 11:02:00 AM
Citaat van: Windekind op juni 14, 2012, 20:48:16 PM
Ik hoop op een perfecte xp ed 10x42 met een dichtbijfocus van 1.2 m
Hisko, weet jij niet meer ?
In ieder geval maar weer even wachten .... pfff

Hoi Elmar,

Als je het rubber bij de grote lens iets terug klapt zie je 2 uitsparinkjes (bij vrijwel alle kijkers het geval, zie bijlage). Daar kun je een schroevendraaier of zakmes insteken en dan kun je de cilinder waar de lens in zit naar binnen of naar buiten draaien in de behuizing. Hiermee kun je de focusafstand manipuleren. Mijn vorige kijker (Bushnell Natureview) had een dichtbijfocus van veel meer dan 5 meter en die heb ik op deze manier naar een meter of 2 gezet (om onbereikbare insecten/planten van dichtbij te kunnen zien of schuwe reptielen). Je moet er wel behoorlijk wat kracht op uitoefenen om hem los te krijgen dus wel uitkijken dat je niet uitschiet en een kras maakt op je lens. 1 of 2 slagen zijn al genoeg voor een paar meter winst, alleen weet ik even niet meer of je hem naar binnen of naar buiten moet draaien (moet je proefondervindelijk even uitvinden). Het aantal slagen wat je maakt moet bij beide lenzen hetzelfde zijn. Verlies op veraf is op de een of andere manier niet waarneembaar want na deze aanpassing kon ik de 4 grote manen van Jupiter nog altijd scherp zien en zelfs nog "eroverheen" focussen.
Bij mijn huidige kijker (Eden XP 10 x 42) hoef ik dit niet te doen want ik krijg hem scherp tot 1,5 meter. In hoeverre je de waterproof hiermee aantast weet ik niet maar ik neem aan dat de schroefdraad gedicht is met vet of ander spul.
.... en dit later dus ook gedaan bij mijn Bushnell Natureview (dakkant) die ik niet genoeg dichtbij vond focussen. Ik heb er verder nooit problemen gehad ...

...De Bushnell heb ik weggedaan omdat ik er condens in heb gekregen maar het water was binnengedrongen door de inkijklensjes tijdens een zware regenbui in de Pyreneeën, niet door de grote uitkijklenzen.




Dan ben ik bang dat de seals gebroken zijn en het gas is ontsnapt, en er lucht is binnengedrongen waar al waterdamp inzat. Dan is een flinke regenbui voldoende om via de oculairs condens te laten ontstaan in het binnenste. Die overdruk is namelijk echt nodig om kijkers echt waterdicht te maken.

Bij porro's die niet met gas zijn gevuld, maakt het allemaal niet uit wat je doet. Die werken als een blaasbalg. Daar heeft de buitenlucht vrij spel en kan waterdamp in het binnenste doordringen. Als die beslaan in de regen, schroef je de objectiefbuizen er af en droog je de boel een nachtje boven de verwarming. Sommige oudere dakkantkijkers, zoals mijn oude Zeiss ClassiC 10x40 , stellen scherp door het in- en uitbewegen van de objectieven. Zonder optische plaat ervoor om binnendringen van lucht te voorkomen.Toen ik hem tweedehands kocht, viel me na verloop van tijd op, dat er op de binnenkant van de objectieflenzen een randje vuil zat. Achterblijfsel van wat de vochtige lucht door de jaren heen naar binnen had gezogen... Dat de afdichting het toch al 25 jaar had uitgehouden, kwam ook op het conto van rubber afdichtingsringen, die echter het nadeel hebben dat de scherpstelling er stroef door wordt.

Ik heb vroeger veel porro's gehad die niet met gas waren gevuld, en na verloop van tijd besloegen die allemaal in de regen. En niet de goedkoopste. Een goede porrokijker die wel met gas was gevuld, was de goedkope Tasco 8x40. Stortbuien eroverheen gehad, niets aan de hand. En zonder regendeksel, hè. Optolyth Alpin 7x42 en 7x50 besloegen allebei in de regen, zelfs met regendeksel erop. Waardeloze, dure troep.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


EDIT: Sorry dat mijn verhaal in het paarse kadertje is beland. Geen idee waarom.

KorHaan

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 15, 2012, 17:28:04 PM
Citaat van: Windekind op juni 15, 2012, 16:34:06 PM
Ah, goede tip, bart.
Ga ik bij mijn oude Bausch en lomb proberen.
Bij een nieuwe kijker durf ik dat niet.
Moet trouwens ook gelijk goed zijn vind ik.

Ik heb op de Sovondag een XP 10 x 42 uitgebreid getest en die had een dichtbij-focus van een meter of 2 (mijn minimum-eis). Verrassend dus dat het bestelde exemplaar wat ik thuis kreeg bezorgd tot 1,5 meter kwam. Het verschilt dus per kijker, ondanks dat ze van hetzelfde type zijn. En het geeft ook wel aan dat ze in de fabriek "maar wat doen". Het verschil tussen die twee is denk ik minder dan een kwartslag in de uitkijklens. Waarschijnlijk ligt de consumenten-kwaliteitseis bij verrekijkers meer bij het "ver-kijken" en niet zozeer bij het "dichtbij-kijken".

Dat verbaast me. Een minpuntje voor de Eden XP, hoera!

Hoe het ook zij, ze horen de specificaties na te leven; als ze vermelden dat de minimale scherpstelafstand 1,2 meter is, dan hoort dat niet " een meter of  2 " te zijn. Sample variation kan voorkomen, betere controle in de fabriek zou dit moeten kunnen voorkómen. Zeker als je bedenkt, dat de XP ruim een kwartslag VOORBIJ oneindig draait, is het halen van 1,2 meter dichtbij een eitje. Wat je er aan de verre kant afhaalt, heb je er aan de korte kant bij.

Vriendelijke groet,

Ronald



Windekind

#171
Mijn bausch en lomb is een porro.
Vond hem altijd goed voor de prijs die ik betaalde 15 jaar terug, maar begint nu toch significant minder te worden.
Ben er ook nooit heel zuinig op geweest.
Heb hem altijd in de auto nu (inbreken heeft geen zin jongens, ding is niets meer waard).
Wil hem echter nog gebruiken voor van alles en nog wat, maar graag korte scherpstelafstand.

Dus ik ga het proberen en laat van me horen.
Ik ben wel erg benieuwd naar de nieuwe kijker van knives & tools.
Gebruik voor mijn werk de bekende Bushnell. Die wil ik ikgraag vergelijken met de "nieuwe"eden.



Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Jorick

Kor en Ronald,

Fijne recensies, ook door jullie antwoord op reacties van anderen.
Fijn uitgelegd en duidelijke taal... fijn hoor..
Ik heb hem vandaag aangeschaft. Ik ben benieuwd!

Groet!
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

KorHaan

Beste xjorx,


Wij danken je uit de grond van ons hart voor het compliment  ;D


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS : ( ;D  KorHaan is mijn gebruikersnaam )

Jorick

darn!

aliassen?.... Tuin er lekker in.
Jij bedankt voor de uitgebreide review. vannacht besteld morgen in huis als het goed is.
dan weer lekker de hort op...
groet xjorx ofwel... jorick ;)
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

KorHaan

Geeft niks, Jorick. Veel plezier met de kijker.
Laat je nog even weten hoe hij bevalt?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jorick

HI Ronald,

De afgelopen week de 10X42  XP van Eden gekocht / uitgeprobeerd. Prima deluxe idd. Wel wat (meer) moeite om in het gebladerte de juiste plek te vinden. Verder vind ik het scherpstellen wat snel gaan. Dat is een voordeel als je in een keer veel dichter bij of ver af moet "schakelen." Maar om te "fine-tunen" vind ik hem wat grof. Is vast een kwestie van gewenning, maar ik merk dat ik af en toe wat moeite heb om het beeld helemaal gefocust te krijgen. Verder is het beeld voor mijn gevoel op grote afstand wat onrustig.
Lichtinlaat is zeker bij iets donkerder weer veel beter dan bij mijn oude kijker. Je merkt het verschil trouwens pas als je een poosje door dit kleinood hebt gekeken en daarna je oude beestje weer oppakt. Flink verschil.....
Ik ben er mee in mijn nopjes... Maar ja dat tasje..  :wacko:
groet jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Norman

Citaat van: xjorx op juli 14, 2012, 12:33:15 PM
HI Ronald,

De afgelopen week de 10X42  XP van Eden gekocht / uitgeprobeerd. Prima deluxe idd. Wel wat (meer) moeite om in het gebladerte de juiste plek te vinden. Verder vind ik het scherpstellen wat snel gaan. Dat is een voordeel als je in een keer veel dichter bij of ver af moet "schakelen." Maar om te "fine-tunen" vind ik hem wat grof. Is vast een kwestie van gewenning, maar ik merk dat ik af en toe wat moeite heb om het beeld helemaal gefocust te krijgen. Verder is het beeld voor mijn gevoel op grote afstand wat onrustig.
Lichtinlaat is zeker bij iets donkerder weer veel beter dan bij mijn oude kijker. Je merkt het verschil trouwens pas als je een poosje door dit kleinood hebt gekeken en daarna je oude beestje weer oppakt. Flink verschil.....
Ik ben er mee in mijn nopjes... Maar ja dat tasje..  >:D
groet jorick

Dat focussen zal waarschijnlijk snel wennen. Zou het kunnen dat je oude kijker een kleinere vergroting (7x of 8x bijv.) heeft dan deze kijker? Of kijkt de kijker smaller dan je oude kijker? Dit verklaart wellicht waarom je meer moeite heb met het onderwerp te vinden en waarom het beeld wat onrustiger is.

Ik gok dat je na wat uurtjes kijken wel gewend bent. 

KorHaan

Citaat van: xjorx op juli 14, 2012, 12:33:15 PM
HI Ronald,

De afgelopen week de 10X42  XP van Eden gekocht / uitgeprobeerd. Prima deluxe idd. Wel wat (meer) moeite om in het gebladerte de juiste plek te vinden. Verder vind ik het scherpstellen wat snel gaan. Dat is een voordeel als je in een keer veel dichter bij of ver af moet "schakelen." Maar om te "fine-tunen" vind ik hem wat grof. Is vast een kwestie van gewenning, maar ik merk dat ik af en toe wat moeite heb om het beeld helemaal gefocust te krijgen. Verder is het beeld voor mijn gevoel op grote afstand wat onrustig.
Lichtinlaat is zeker bij iets donkerder weer veel beter dan bij mijn oude kijker. Je merkt het verschil trouwens pas als je een poosje door dit kleinood hebt gekeken en daarna je oude beestje weer oppakt. Flink verschil.....
Ik ben er mee in mijn nopjes... Maar ja dat tasje..  >:D
groet jorick


Ha Jorick,

Dank voor je indrukken.

De XP's zijn snelle scherpstellers, van stop naar stop iets meer dan één volle draai van het scherpstelwiel. Bovendien hebben ze nog ruim een kwart draai "over" voorbij "oneindig", dus in de praktijk betekent dit ongeveer driekwart draai om van dichtbij tot oneindig te gaan. De overdrive is voor bijziende mensen die zonder bril toch op zeer verre objecten willen scherpstellen.

Ik vind een snelle scherpsteller wel praktisch in het veld, maar ik ben met je eens dat je de goede scherpte even moet zoeken. Is een kwestie van gewenning, en ik moest ook wennen met de 8x42 XP. Ik gebruik hem nu als mijn enige kijker, juist omdat dat de gewenning versnelt. Ik heb geen last van een onrustig beeld op verre afstand, maar dat kan ook aan de dioptrie-instelling liggen; daar moet ik nog regelmatig mee fine-tunen omdat mijn ogen 's ochtends vroeg anders zijn dan 's middags en 's avonds. Omdat ik met bril kijk, ligt de dioptrie-instelling soms een tikkie links, soms een tikkie rechts van de nulpositie.

Ik ben - net als Norman - ook wel benieuwd wat je oude kijker was, qua merk en model (porro/dakkant) en vergroting.


Vriendelijke groet,

Ronald

Jorick

Hi Ronald, Norman,

Mijn oude kijker was een bushnell 10x42 H2O waterproof porro.
Maar de twist up brak na 2 jaar. Qua materiaal dus zeker inferieur aan de Eden.
Nogmaals, het positieve verschil viel vooral op nadat ik mijn oude kijker er weer eens bij gepakt had..
En idd het zal wel wat wennen zijn. Maar zeker met wat slechtere weersomstandigheden is het fijn kijken..
groet! jorick
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....