Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Zojuist nog een Engelstalig review van de Eden 8x42 XP gevonden:

http://www.bestbinocularsreviews.com/Eden%20Quality8x42XP-90.htm

Erg uitgebreid, en ik herken er veel in van wat ik zelf al geschreven had.
Hij schrijft er helaas niet bij wat zijn eigen standaardkijker ("benchmark") voor merk en configuratie is, wat in een vergelijking van kijkers toch wel genoemd zou moeten worden.
Wèl beschrijft hij het materiaal van de body, PPS, wat ik niet heb gedaan, dus dat is een extra pluspunt. Ook de transmissiecurves van diëlectrische coatings tegenover zilver- en aluminium-coatings is fijn om te zien, hoewel het niet specifiek de XP betreft, maar meer algemeen het verschil in lichtdoorlatendheid laat zien van de verschillende coatings.
Heel fijn!

Ook positief vind ik zijn vergelijking van de Eden XP met de Eden ED; hier zijn mijn eigen bevindingen toch anders. Ik vond de ED de mindere van de XP. Maar mogelijk had ik destijds een sub-optimaal exemplaar van de ED, ook wel "lemon" genoemd, in tegenstelling tot een bovengemiddeld goed exemplaar dat "cherry" genoemd wordt.
(Het fenomeen van "sample variation" tussen twee dezelfde kijkers kan merkbaar zijn in de lagere prijsklassen.)

Een minpuntje in dit review is, dat hij nergens de regenwerende coatings op oculair- en objectieflenzen vermeldt, wat toch wel hoort in zo'n uitgebreid en doorwrocht review. Maar ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen, dat ik daar zelf ook pas later achter kwam, mede door een mailtje van Knivesandtools, die goede feedback geven aan de klant.

Al met al weer een prima beoordeling van de Eden XP 8x42. Hoor je het ook eens van een ander! ;D

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


DuDe

Je loopt aardig binnen met die commissies, Ronald  ;)
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

KorHaan

Oud Chinees spreekwoord zegt: Beter 10 Edens om nek van vogelaars dan 1 cent in hand van reviewer.  ;D

Ik geef toe dat mijn enthousiasme soms geen grenzen kent:

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=132667.0

Heb JIJ trouwens al zo'n deksels handig viziertje op je scoop, Axel?  ;) >:D ;D

Grinnikende groet,

Ronald




jeanette

#63
Plak  hier ook nog even mijn vraag die ik eigenlijk  verkeerd had geplaatst onder het kopje van de mensen die al een Eden-kijker hadden aangeschaft...   

Met veel interesse en plezier heb ik hier de beoordeling en ervaringen met Eden XP 8x42  gelezen.
Zelf overweeg ik ook een nieuwe verrekijker aan te schaffen dus dat komt goed uit.
Er kwamen er een paar in aanmerking:
-de Ahrend 8 x 42 van de Vogelbescherming; nu speciale prijs € 576,75 voor leden.
-de Bushnell legend ultra HD 8 x 42  voor ca. € 400.--

Maar nu ik zulke lovende recensies en ervaringen lees over de Eden XCP 8x42 voor € 279.-- begin ik sterk te twijfelen of die het niet moet worden.

Vraag aan Ronald: hoe verhouden de  drie genoemde kijkers zich ten opzichte van elkaar? Wat zou dan de beste koop zijn?
Ben reuze benieuwd en alvast dank voor de reactie.
groet, jeanette

KorHaan

#64
Hallo Jeanette,

Beide kijkers die je noemt heb ik zelf niet gezien, dus ik kan er vergelijkingsgewijs m.b.t. de Eden XP niets zinnigs over zeggen.

Toch is er wel iets over te zeggen; een review van de Bushnell Legend Ultra HD van
iemand die door heel veel kijkers heeft gekeken, en die weet heeft van de ins en outs van kijkers: (in het Engels, hoop dat dat geen bezwaar is)

http://www.birdforum.net/showthread.php?t=213464

De Bushnell Legend Ultra 8x42 HD heeft een groter gezichtsveld dan de Eden XP 8x42 ( 142m/1000m vs. 129m/1000m) maar Mr. FrankD beschrijft ook dat de Bushnell niet zo'n grote "sweet spot" heeft; het gedeelte van het beeld dat ragscherp is, hoe groter de sweet spot, hoe verder naar de randen het beeld nog scherp is. De Eden XP 8x42 heeft een behoorlijk grote sweet spot, met prettige randscherpte, dus een kleiner gezichtsveld in deze kijker hoeft niet per sé te betekenen dat het minder prettig kijken is.

De Bushnell heeft wel een extreem grote scherpte binnen het centrale deel van het gezichtsveld, zoals FrankD aangeeft, beter dan alles behalve de Nikon SE, en naar ik vermoed, beter dan de Eden XP, zodat ik er van overtuigd ben dat de Bushnell meer pin-cushion vertekening aan de randen heeft dan de Eden. Rechte verticale lijnen lijken dan iets naar binnen te buigen, zodat je -overdreven-  een speldenkussen ziet ("pin cushion"). Als je knetterende scherpte in het centrale deel van 60% van het beeld wilt hebben, met minder scherpte aan de randen, en meer pin cushion, dan is de Bushnell een goede keus. Wil je scherpte tot aan de rand, zodat je het gehele gezichtsveld kunt benutten, maar een tikje minder scherpte centraal in het beeld, dan is de Eden XP een goede keus. Rechte verticale lijnen blijven recht tot bijna aan de rand.

Het verschil is een kwestie van verschillende optiek.

De Bushnell Legend Ultra HD heeft bovendien High Definition lenzen, (HD), wat betekent dat er speciaal glas is gebruikt om kleurrandjes ( "chromatische aberratie") langs overbelichte onderwerpen te onderdrukken, en dat uit zich in scherper en beter contrast als je naar een vogel kijkt die tegen de lucht afsteekt. De Eden XP heeft niet van dit glas, maar ik heb nog geen kleurrandjes gezien moet ik zeggen.

Veelbetekenend is ook dat enige jaren terug, in een kijkertest van het blad Grasduinen, de Bushnell Legend Ultra HD 8x42 als beste koop uit de bus kwam. Daar zaten toen ook kijkers van Vogelbescherming bij, in die test. Ik zal even kijken of ik die test nog kan vinden. Het betrof een stuk of twaalf kijkers in de midden-prijsklasse, waarbij de Bushnell Legend Ultra HD er met kop en schouders bovenuit stak. De helderste ook van het hele stel.

Ook op Birdforum heb ik goede berichten gelezen over de Bushnell Ultra Legend, er zijn mensen die afzien van aankoop van een Swarovski nadat ze door de Bushnell gekeken hebben, dat geeft toch wel aan, dat de Ultra Legend een heel goede kijker is. Sommigen schatten hem ook hoger in dan de top-serie van Bushnell, de Elite serie.

Een ander iets, wat ook wel belangrijk is: draag je een bril, of niet?
Als je een bril draagt, wil je een kijker met een groot " eye relief " of oog-afstand, de afstand in mm tussen het oculair van de kijker en je oogpupil, zodat je met je bril het gehele gezichtsveld kunt overzien. Mijn ervaring is, dat de minimale oog-afstand 15 mm is ( eye relief staat vaak vermeld bij de specificaties van een kijker ).
De Eden XP 8x42 en de Bushnell Legend Ultra HD hebben een vergelijkbare oog-afstand.

De Arend is de toplijn van de Vogelbescherming-kijkers; ook de duurste. Mogelijk dat je zelf het beeld door één van de drie genoemde kijkers - de Arend 8x42, de Bushnell Legend Ultra HD 8x42, of de Eden XP 8x42 - prettiger vindt dan dat van de anderen, ik kan niet voor jou bepalen welke kijker voor jou het beste is. Dat is en blijft een persoonlijke zaak, en ik wil je dan ook aanraden, alle drie de kijkers zelf uit te proberen om uiteindelijk te kunnen besluiten, welke kijker het best bij jou past. Ik denk dat geen van de drie kijkers een miskoop zal zijn, maar ik wil toch benadrukken dat je er zelf door moet kijken, om je eindoordeel te kunnen vormen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jeanette

Hartelijke dank Ronald, voor je uitvoerige antwoord.
Ik ben niet  brildragend.
Het liefst  zou ik ze naast elkaar vergelijken maar dat is wat lastig,  omdat alleen de Vogelbescherming de Ahrend verkoop, en alleen bij Knives & Tools de Eden wordt aangeboden...
Dan zou ik dus moeten proberen om naar de landelijke Sovondag  in Apeldoorn te gaan...
Maar in de buurt (Z.W. Drenthe) kan ik wellicht ergens de Bushnell eens proberen.
Normaals reuze bedankt voor je uitvoerige reactie met aandachtspunten waar ik mijn voordeel mee kan doen!

http://www.vogelbescherming.nl/index.cfm?act=files.download&ui=5A9DF356-B6A4-7E16-7CD7AB2162F31FB8

http://vroegevogels.vara.nl/fileadmin/uploads/VroegeVogels/be_users/documents/test.jpg

KorHaan

Jeanette,

Dank voor de link; dat is inderdaad de test van 12 kijkers die ik gelezen heb.

Hier: http://www.verrekijkeraanbod.nl/informatie/902/contact.html  heb ik een adres gevonden waar je de Bushnell Legend Ultra HD kunt proberen, als ze hem tenminste weer op voorraad hebben want dat is in het Bushnell kijkeroverzicht op die pagina nu niet het geval. Winkel is in Zwolle.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hiskodevries

Voor iedereen die de eden xp 8* of 10* eens wil proberen en toch al van plan was om naar de sovondag te komen:
Deze twee modellen zullen aanwezig zijn op de waarneming.nl stand.
Waarom ?
Vanwege de grote interesse onder onze gebruikers voor een betaalbare goede kijker ( en ik ben zelf ook wel erg benieuwd :))
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeanette

Ronald, nogmaals dank voor de service; dat is een goede tip. Al zie ik wel dat hij elders voor € 404.- te koop wordt aangeboden (ipv €449.--), maar kijken kost niets!
vriendelijke groet, jeanette

Norman

Ga HIER eens buurten. Deze winkel heeft met afstand het allergrootste assortiment kijkers in alle prijsklassen en bied ook nog eens buitengewone service die je nergens meer tegenkomt.

jeanette

Bedankt voor het meedenken Norman; jammer genoeg is Maarssen voor mij een eind uit de buurt.

Norman

De gemiddelde vrouw zou dat goedmaken door een dagje te gaan winkelen in Utrecht.  ;D

Zonder gekheid, een kijker koop je voor jaren en een paar uurtjes reistijd zijn een goede investering.
Met al het vergelijken en proberen bij House of Outdoor ben je ook wel even verder (onder genot van een kopje koffie).

Ik zou het nog eens overwegen.  ;)

jeanette

Hahaha Norman, toevallig heeft deze vrouw heel veel andere dingen te doen.... Maar ik waardeer je aanmoediging.......en wie weet.
Daarnaast blijft die Eden toch ook nog een prominente rol in mijn overwegingen spelen....

hiskodevries

jeanette op de sovondag kun je hem uit proberen.
Ongetwijfeld zullen daar ook stands van swarovski en zeiss staan zodat een direkte vergelijking mogelijk is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jeanette

Bedankt Hisko....dan moet ik op naar Apeldoorn...en kan ik  zowel de Eden bij  jullie in de stand als de Bushnell bekijken. De  Swarovsky  en Zeiss zijn natuurlijk de  top.. met idem prijskaartje...en ik wil eigenlijk ook nog een telescoop, dus het zal  hoogstwaarschijnlijk óf een Eden óf een Bushnell worden.  En ik heb eigenlijk ook  niet zoveel zin om er verder veel tijd in te steken voor die prijs. Er wordt zo lovend over beide kijkers geoordeeld, dat ik me daar toch geen buil aan zal vallen.
groet, jeanette

KorHaan

De SOVON-dag is in Nijmegen, Jeanette, op 26 november.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

jeanette

Super! Bedankt Ronald, staat in de agenda genoteerd.

hiskodevries

Als je vindt dat het tasje bij je Eden kijker te klein is kun je kontakt opnemen met knive & tools voor een oplossing
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jarinka

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 16:57:11 PM
Als je vindt dat het tasje bij je Eden kijker te klein is kun je kontakt opnemen met knive & tools voor een oplossing
Mooi, dan ga ik dat doen. Bedankt voor de mededeling, Hisko!
Groeten, Jarinka Heijink

Jarinka

Citaat van: hiskodevries op november 16, 2011, 16:57:11 PM
Als je vindt dat het tasje bij je Eden kijker te klein is kun je kontakt opnemen met knive & tools voor een oplossing
Heb net even gebeld naar Knives & Tools, maar zij hebben er geen oplossing voor. Zoals zij zeggen: de tas van de XP-serie is t.o.v. de ED en de HD al een stuk verbeterd, maar net wat te krap voor de kijker, zeker als de kijker gebruiksklaar is (met uitgedraaide cups). Het is vervelend tijdens het gebruik, maar zij kunnen er niets aan doen.
Groeten, Jarinka Heijink

hiskodevries

Jarinka, als het goed is spreek ik ze zaterdag.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Dit is het verhaal :
Het xp tasje kan te klein zijn daarom wordt door knive & tools een nieuw verbeterd tasje ontwikkeld, dit gaat nog wel wat tijd kosten.
Zodra het leverbaar is wordt opnieuw contact gelegd.
Andere aanmerkingen op de Eden kijkers kun je hier kwijt of via de site van Knive & Tools
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

KorHaan

Citaat van: hiskodevries op november 23, 2011, 15:29:56 PM
Dit is het verhaal :
Het xp tasje kan te klein zijn daarom wordt door knive & tools een nieuw verbeterd tasje ontwikkeld, dit gaat nog wel wat tijd kosten.
Zodra het leverbaar is wordt opnieuw contact gelegd.
Andere aanmerkingen op de Eden kijkers kun je hier kwijt of via de site van Knive & Tools


Ha Hisko,

Dank voor je bericht. Ik vermoedde zelf al, dat Knives and Tools iets aan het tasje zou willen gaan doen, maar ik vond het niet nodig om dat vermoeden zonder bevestiging hier te melden. Hun feedback is uitstekend, en suggesties voor verbeteringen worden door hen daadwerkelijk serieus genomen en doorgegeven aan de fabrikant.

Er zijn plannen om een Eden spotting scope te ontwikkelen en te produceren, maar dit is in een dermate vroeg stadium, dat ik hier verder niet op vooruit wil lopen. Ik heb contact hierover gehad, en desgevraagd suggesties gedaan betreffende mijn wensen voor een spotting scope. Ik wacht verdere ontwikkelingen af, maar wil hier benadrukken dat er nog niets zeker is. Een Eden XP ED scoop zou natuurlijk wel geweldig zijn; als je de XP kijkers gezien hebt, kijk je ook uit naar zo'n scoop. Ik tenminste wel.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


WielG

Hallo Jarinka,
Heb met veel interesse naar de foto's gekeken die je hier geplaatst hebt.
Wat ik me afvraag is, hoe maak je foto's door een verrekijker?
B.v.d. voor je reactie.
Wiel Geraedts
Groeten,
Wiel Geraedts

Jarinka

Hallo Wiel,
Op dezelfde manier als ik door mijn telescoop fotografeer. Ik houd mijn camera (Panasonic Lumix DMC-TZ6) voor de lens van de kijker, en schuif de camera net zo lang heen en weer tot het beeld goed is. Bij mijn Bynolyt Runner II 8x40 was dat makkelijk, omdat de lens van de camera precies in de oogcup van de kijker paste. Bij de Eden Quality XP 8x42 is het wat lastiger, maar lukt het uiteindelijk best aardig. Ik moet er wel aan denken om de oogcup helemaal naar beneden te draaien, zodat de lens van de kijker en de lens van de camera zo dicht mogelijk bij elkaar staan, zonder elkaar te beschadigen.
Voor het maken van de foto's in deze topic heb ik een stapel boeken als statief gebruikt, zodat de resultaten zo constant mogelijk zouden zijn. Dinsdag heb ik vanuit de losse pols een Steenuil gefotografeerd, wat onderstaande foto opleverde. De foto is een beetje bijgesneden, omdat de originele foto een grote zwarte rand had.

Groeten, Jarinka Heijink


Jarinka

Citaat van: KorHaan op november 25, 2011, 01:48:02 AM
Jarinka,

Is dit niet iets voor je? http://www.verrekijkerwinkel.nl/swarovski-snap-shot-adapter-s110-p-849.html

Vriendelijke groet, Ronald
Ziet er wel handig uit. Maar wat Googelen leert dat die echt alleen voor de Swarovski-kijkers geschikt is. Op de Eden Quality zal hij zeker niet passen omdat de rand van de oogcup te breed is (zie ook deze topic). Buiten dat vind ik €20,- (zoveel kost hij op andere sites) aardig prijzig voor iets dat ik weinig zal gebruiken. Toch bedankt voor de tip!
Groeten, Jarinka Heijink

WielG

Hallo Jarinka,
Bedankt voor je uitleg.
Groeten,
Wiel Geraedts
Groeten,
Wiel Geraedts

KorHaan

#88
Citaat van: Jarinka op november 25, 2011, 08:13:31 AM
Citaat van: KorHaan op november 25, 2011, 01:48:02 AM
Jarinka,

Is dit niet iets voor je? http://www.verrekijkerwinkel.nl/swarovski-snap-shot-adapter-s110-p-849.html

Vriendelijke groet, Ronald
Ziet er wel handig uit. Maar wat Googelen leert dat die echt alleen voor de Swarovski-kijkers geschikt is. Op de Eden Quality zal hij zeker niet passen omdat de rand van de oogcup te breed is (zie ook deze topic). Buiten dat vind ik €20,- (zoveel kost hij op andere sites) aardig prijzig voor iets dat ik weinig zal gebruiken. Toch bedankt voor de tip!


Ow, ik dacht aan het plaatje te zien dat er iets van een spiraal in zat, zodat hij op meer kijkers zou passen. Dankzij je link weet ik nu hoe het werkt.

Een vriend van mij maakt ook foto's door zijn kijker; hij heeft twee stukjes PVC-pijp van ongelijke diameter aan elkaar getaped, de grootste past precies op de kijker-oogcup, de kleinste past precies op zijn cameralens. Hij maakt er zo toch wel heel mooie plaatjes mee. Misschien iets om eens bij de Gamma te zoeken...

Vriendelijke groet,

Ronald

PS: Ik vind jouw plaatjes ook mooi, hoor. Het gaat mij om het gebruiksgemak  :angel:

Jarinka

Zo'n systeem wordt vaker gebruikt. Op Birdforum zag ik zo'n soort constructie voor mijn scope. Misschien dat ik er eentje voor mijn scope maak, want die gebruik ik meer voor het fotograferen dan mijn verrekijker. Heb net even gekeken, en helaas is de diameter van het oculair van mijn scope net een paar millimeter groter dan van mijn kijker. Anders had ik hem voor allebei kunnen gebruiken.
Groeten, Jarinka Heijink