Eden Quality XP 8x42 - review

Gestart door KorHaan, augustus 17, 2011, 02:46:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Jarinka,

Naar mijn persoonlijke mening zou ik maximaal een 8x kijker kopen. Jou kennende sleep je je scope overal mee naar toe en kun je de scope er dus bij pakken als je kijker te kort zou schieten. Naar mijn ervaring is het verschil tussen 8x en 10x niet zo graag dat het verschil zou maken tussen wel of niet kunnen determineren.

Ik heb hetzelfde mankement als Ronald. Ik kan een 10x onvoldoende stil houden om er prettig mee te kijken. Ik heb heel lang gevogeld met verschillende 7x50 porro kijkers, daarna een 8x42 dakkant om vervolgens nu weer een 7x42 porro te hebben. 7x is voor mij voldoende in open veld, duin en bos. En aan de kust zit mijn oog vrijwel constant tegen mijn scope aan.

De persoon achter de kijker heeft ook een grote invloed op hetgeen gezien word. Ik ken vogelaars met peperdure swarovski kijkers die niets kunnen "afmaken" en vogelaars met stokoude porro's met bijna matglas die hier uitstekend mee uit de voeten kunnen.

Misschien een idee om je budget eens te posten.

Jarinka

Citaat van: Norman op oktober 09, 2011, 19:28:09 PMJou kennende sleep je je scope overal mee naar toe en kun je de scope er dus bij pakken als je kijker te kort zou schieten.
[...]
Misschien een idee om je budget eens te posten.
Da's waar, ik heb mijn scope natuurlijk ook. En het verschil tussen 10x en 13x is ook niet heel groot. Dan ga ik toch maar voor de 8x.
Budget is niet zo belangrijk. Ik weet al dat ik een Eden Quality XP wil, maar zat te twijfelen tussen de twee vergrotingen.
Bedankt voor de hulp! Morgen ga ik hem bestellen, dan kan ik er alvast aan wennen voor hij mee gaat naar Schiermonnikoog :)
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Citaat van: Norman op oktober 09, 2011, 19:28:09 PM
Jarinka,

Ik heb hetzelfde mankement als Ronald. Ik kan een 10x onvoldoende stil houden om er prettig mee te kijken. Ik heb heel lang gevogeld met verschillende 7x50 porro kijkers, daarna een 8x42 dakkant om vervolgens nu weer een 7x42 porro te hebben. 7x is voor mij voldoende in open veld, duin en bos.


Als ik eens terugkijk op 42 jaar vogelen, heb ik denk ik de meeste tijd door 7x vergrotende kijkers gekeken, en er heel wat lifers mee gezien. Als er een Eden XP 7x42 was geweest, dan had ik die zeker gekocht. Ik vind 8x nu acceptabel, nu ik er aan gewend ben.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Hoi Jarinka,


De 8x42 XP zal je zeker niet tegenvallen. Laat je nog even horen hoe je hem vindt?

Vriendelijke groet,

Ronald

Stefan van Ettinger

Begrijp ik goed dat deze kijker aanwezig is op de Sovondag in Nijmegen op 26 november? Zo ja, dan ga ik er zeker even doorheen kijken! Klint allemaal erg goed! Ik kijk nog door een metalen Revue 8x40 met 114 auf 1000...een oud beestje van opa, tijd voor vervanging
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

KorHaan

Stefan,

Dat de Eden kijkers op de SOVON-dag zijn te bekijken, is nog helemaal niet zeker. Ik heb het voorstel van Hisko doorgemaild aan de firma die ze verkoopt, en ik wacht nog even op antwoord. Het lijkt mij een prima gelegenheid om die kijkers daar eens te kunnen testen, uitstekende suggestie van Hisko, maar ik ga er niet over. Zodra ik antwoord heb zal ik dat natuurlijk meteen melden hier!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jarinka

Ik heb de kijker gisteravond ontvangen, maar nog geen tijd gehad om hem uitgebreid te testen.
Wel heb ik hem een beetje vergeleken met mijn Bynolyt Runner II 8x40. Wat opvalt is dat de sweet spot bij de Eden groter is, en dat het beeld ruimer lijkt ondanks dat het gezichtsveld groter is bij de Bynolyt (E 129m/1000m tegenover B 157m/1000m). Dit komt waarschijnlijk doordat de oculairlens een stuk groter is. Vooral bij het fotograferen door de kijker valt het op. Bij de Bynolyt kreeg ik, zeker de laatste maand, een beetje een opgesloten gevoel.

Onderstaande foto's zijn door een vieze ruit gemaakt terwijl het regent, maar met dezelfde camera-instellingen zodat ze vergelijkbaar zijn. Ze zijn verkleind, maar verder niet bewerkt. Waarschijnlijk is het beeld met mooi weer nog stukken beter.
Doordat het soms lastig is om de camera goed voor de Eden te krijgen, zie je op de foto's bruine randen. Tijdens het kijken is die ring wat onscherper, zodat het beeld rustiger is.

Ondanks de regen en het weinige licht geeft de Eden verrassend goed beeld. Het contrast en de kleurverzadiging zijn hoger dan bij de Bynolyt. Hierdoor zijn details beter te zien, zeker op afstand (foto 1). Het beeld is niet erg veel lichter, maar wel helderder.

Het zal nog even wennen zijn, vooral met vasthouden (van porro-prisma naar dakkant) en scherpstellen (links dichtbij, rechts oneindig naar andersom). Maar als opvolger voor mijn Bynolyt is de Eden zeker geschikt!

Klik om de foto's te vergroten ;)





Groeten, Jarinka Heijink

Norman

Citaat van: Jarinka op oktober 12, 2011, 15:43:13 PM





Jarinka,

Ik vind toch de Bynolyt beter. Daar zie ik namelijk wel vogels en bij de Eden niet!

Zonder gekheid, de Eden laat een mooi resultaat zien. Duidelijke review ook.  :duim:

Zou je mij een plezier willen doen en ook eens zo'n vergelijk maken in de schemering en misschien zelfs het donker.

Jarinka

#38
Citaat van: Norman op oktober 12, 2011, 15:52:46 PMZou je mij een plezier willen doen en ook eens zo'n vergelijk maken in de schemering en misschien zelfs het donker.
Zal vanavond eens kijken of ik tijd heb voor nog zo'n serie, als het dan tenminste droog is.
Het verschil tussen met ruit en zonder ruit is groot. Morgen is het in ieder geval beter weer, dus misschien maak ik dan dezelfde serie zonder ruit.

Nog een kleine toevoeging: Ronald was niet zo te spreken over de rechthoekige uitsparingen aan de onderkant. Ik vind deze juist prettig omdat je iets hebt waar je je duimen tegenaan kunt zetten, anders glijden ze weg.

Altijd leuk, zo'n nieuw stukje optiek. Met m'n scope heb ik een kwartier lang naar een Kokmeeuw gekeken en me over alle details verbaasd. En ik heb nog nooit zo lang naar een kale muur gekeken als met deze kijker :P
Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Jarinka,

:duim:

Bedankt voor de mooie fotoserie, die een goede aanvulling is op hetgeen ik al geschreven heb. Altijd fijn om plaatjes te kunnen zien! Nogmaals dank voor de moeite!

De duimuitsparingen zijn gelukkig niet voor iedereen overbodig, maar ik moet zeggen dat ik er zelf niet zo veel last van heb; met de ingestelde pupilafstand en een betere greep op de kijker gaat het een stuk beter.

Ik heb zelf, toen ik de kijker net pas had, ook heel lang naar muren en schoorstenen zitten kijken  ;D  want je gelooft niet wat je ziet voor die prijs. Ik ga zaterdag voor 3 dagen naar Texel en het zal met de Eden XP om mijn nek zeker leuk vogels kijken zijn!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Harm058

Citaat van: KorHaan op oktober 12, 2011, 18:13:19 PM
Jarinka,


Ik heb zelf, toen ik de kijker net pas had, ook heel lang naar muren en schoorstenen zitten kijken  ;D  want je gelooft niet wat je ziet voor die prijs.

Hahaha...helemaal mee eens!!! ;D
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jarinka

U vraagt, wij draaien.
Toen ik de Bynolyt Runner II 8x40 kocht, stond er op internet dat het een vrij goede schemerkijker was. Dat klopt, alleen minder goed dan de Eden ;D
De foto's zijn vlak na zonsondergang genomen toen de straatlantaarns al aan stonden. De bovenste het eerst, de onderste het laatst, met per voorwerp zo min mogelijk tijd tussen het fotograferen. De onderste foto's zijn een kwartier na de officiële zonsondergang van 18:54 genomen.
Hoe langer na zonsondergang, hoe groter het verschil lijkt te worden.

Schemergetal van de Bynolyt is 17,9 en van de Eden 18,3. Schemergetal van de Eden is berekend via de methode van Zeiss. Ik weet niet of dat bij de Bynolyt ook zo is. Zo niet, dan ligt het getal van de Bynolyt lager.

Klikken kan weer om de foto's te vergroten.






Groeten, Jarinka Heijink

Norman

Mooie foto's weer!  :duim:

Ik moet zeggen dat de randonscherpte een stuk duidelijker waarneembaar is in de schemer, maar qua detail en helderheid vind ik het verschil minder groot dan overdag.

Maar aan de hand van de foto's moet ik zeggen dat het een zeer behoorlijk kijkertje is.

Veel plezier ermee!!

KorHaan

#43
Jarinka,

Wederom veel dank voor je foto's!

Het schemergetal voor beiden klopt; de vierkantswortel uit 8x40 = 17,89 en de vierkantswortel uit 8x42 = 18,33. Dus berekend via dezelfde methode.

Ik heb trouwens de indruk, dat de Eden iets meer vergroot dan de Bynolyt; in de foto's van het grote raam is gemakkelijk een verschil van 1,2 mm te zien als je een meetlatje langs het verticale witte raamkozijn legt. Ik ga er van uit, dat de foto's geschoten zijn van hetzelfde gefixeerde punt ( een statief ? ), en dat het verschil in vergroting niet wordt veroorzaakt door de bouw van de kijker. Bekend is, dat bij het waarnemen door porrokijkers het beeld consequent iets kleiner lijkt dan bij dakkantkijkers, dit is het gevolg van de verder uit elkaar staande objectieven van de porro ten opzichte van de dakkant, waardoor bij de waarnemer de illusie ontstaat van een groter beeld in de dakkant. Omdat hier de foto's door één oculair zijn gemaakt, en dus ook maar één objectief, kan die illusie hier uitgesloten worden.
Er is bijna altijd een +/- marge in de vergroting van praktisch elke kijker, die soms wel 0,3 x kan zijn bij nauwkeurig nameten op een optische bank. Dat lijkt ook hier het geval.
Grappig.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jarinka

Foto's zijn zo constant mogelijk genomen, dus ook van dezelfde plek. Het viel mij ook al op dat de Eden iets meer vergroot, niet alleen op de foto maar ook in het echt.
Groeten, Jarinka Heijink

Stefan van Ettinger

Als ik alles zo hoor denk ik dat deze kijker niet overtroffen gaat worden door andere uit de prijsklasse. Denk dat ik deze binnenkort ook maar gewoon bestel ;) Slechter dan mijn huidige kijker kan het niet worden waarschijnlijk en met zoveel lovende woorden durf ik die gok wel te wagen.
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

KorHaan

Voor een ieder die de kijker eerst wil uitproberen in de hand:

http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/contact-en-route.htm

Ze zitten in Apeldoorn. Het is geen gewone winkel, dus als je de kijker(s)  wilt komen bekijken daar eerst even een afspraak maken.

Als je de kijker via internet bestelt heb je 7 dagen bedenktijd en krijg je je geld terug als je hem niet wilt. De service is prima, is mijn ervaring.

Om eventuele misverstanden uit de weg te ruimen: ik werk niet voor Knives and Tools, maar ben gewoon een tevreden klant. Mijn centen verdien ik met stripverhaaltjes maken  8)

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

#47
Net terug van 3 dagen Texel, doodmoe maar superb gevogeld. Samen met mijn vogelmaatje die een Zeiss 7x42 FL en een Leica Televid 32x77 scoop meehad. Ik deed alles met de Eden 8x42 XP. Het weer was mooi, 3 dagen zon en op de laatste dag aantrekkende wind.

Het gewicht van de Eden XP is ideaal voor mij; 3 dagen mee om mijn nek gelopen, en geen centje pijn. Ik had uit voorzorg de draagriem vervangen door een lange "slipketting", een dun hondenriempje dat je in no-time langer en korter kunt maken, door het verschuiven van de musketonhaak over de riem. De bedoeling was om in geval van nekpijn van het dragen, de lijn langer te maken en hem diagonaal over één schouder te kunnen dragen, over de borst, met de kijker toch binnen handbereik. Dit laatste bleek niet nodig; de ingestelde korte riemlengte met de kijker om de nek en op borsthoogte gedragen, was comfortabel gedurende de 3 dagen.

Bij de Pallas' Boszanger zondagmiddag laat, bij 't Horntje, heb ik niks van gele streepjes kunnen zien terwijl het vogeltje door de bladeren fladderde. Mijn vogelmaatje met zijn Zeiss kon dit wel zien, maar of het nou aan de Eden lag of aan mijn ogen weet ik niet. Ik ben niet meer gewend om achter elkaar lange dagen te maken, en het licht was die zondagnamiddag ook slecht. Een laagstaande zon links, en donkere bladermeuk waarin je dan een klein dingetje zoekt. Een Goudhaantje dat er ook zat, kon ik wel vrij gemakkelijk identificeren. De Pallas' was erg beweeglijk, fladderend en biddend.
De Aziatische Roodborsttapuit bij de Tuintjes was prachtig zichtbaar met de Eden, maar gelukkig hadden we de scoop voor beter detail. Ook de Bladkoning op de camping Sluftervallei kreeg ik schitterend in beeld, maar wel met de zon achter en lekker dichtbij.
De vrouw Roodkopklauwier van De Muy ging ook prima, de Eden met zijn brede beeld maakt zoeken in een wijdse ruimte erg gemakkelijk. Dichtbij in een dichte bladermeuk trouwens ook, dat gaat heel goed.

Afgezien van dat Pallas' strubbelingetje heb ik wel genoten van de Eden XP; de handligging is subliem. De laatste vogel van het weekend was een Grote Jager achter de boot. Het was nog best ver weg, maar ik pikte hem op terwijl hij achter een Stormmeeuw aanzat.
Een prima ervaring en een fijn vogelweekend, met als highlights nog 5 Ruigpootbuizerds, 2 Slechtvalken, een Ransuil, een Vorkstaartmeeuw en de geringde vrouw Blauwe Kiekendief die op het determinatieforum ook al voorbijkwam in de Amerikaan-kwestie.

Ik laat de Eden lekker aan zijn hondenlijntje zitten, zodat ik hem ook achteloos mee kan nemen schuin over de schouder als ik boodschappen ga doen. Ik propte de Pentax Papilio daarvoor altijd in mijn jaszak, om niets te missen onderweg, je weet tenslotte maar nooit wat er onverwachts opduikt, maar met de Eden onder de jas ben je ook goed toegerust en toch low-profile voor het winkelend publiek.

Vriendelijke groeten,

Ronald Sinoo
 

Norman

Ronald,

Ik deel je ervaring. Ik heb jaren een Bynolyt Sparrow 8x42 gebruikt. Een prima kijker om all-round gebruik. Maar als het op details aankwam schoot de kijker weleens te kort. Ik heb de foto's gezien van Jarinka en ben wel onder de indruk van de scherpte over het hele beeld van de kijker. Maar wat ik ook merkte bij mijn Sparrow is eender als jij nu constateert bij de XP. In moeilijkere omstandigheden met bijvoorbeeld tegenlicht legt een voordeligere kijker het af tegen een topkijker.

Dat moet ook wel, anders is de meerprijs moeilijk te verantwoorden.

Mocht de XP nog op de SOVON dag liggen dan ga ik er zeker eens door heen kijken.

KorHaan

#49
Ha Norman,

De Eden XP is een heerlijke kijker, maar wat je zegt, in heel moeilijke lichtomstandigheden is een topkijker superieur. Wie voor de volle 100% wil kunnen vogelen, moet dieper in de buidel tasten. Ik ben tevreden met 95 % die de Eden geeft.

Overigens nog een Dwerguil gemist, lees ik net op het Vogelforum. Kennelijk niet ver genoeg het paadje afgelopen achter het plasje bij de Robbenjager, op zaterdag. Nou ja, doe je niks aan. Volgende keer beter.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

De Eden verrekijkers zijn te bekijken op de SOVON-dag op 26 november; Knivesandtools komt met een eigen stand. Ik kreeg vandaag een mailtje met de bevestiging.
Dus als je er toch bent, neem een kijkje zou ik zeggen  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Stefan van Ettinger

Haha grappig! Ik kom net terug uit Apeldoorn.... met een Eden XP 10x42!
Toch maar gekozen voor de 10x, lijkt me wat prettiger met trektellen. Daarnaast vind ik het prettig om iets volledig in beeld te krijgen..dus ook voor dat simpele meesje in de boom wellicht fijner dan een 8x. Ach alles is beter dan dat oude ding van opa, ookal is het bizar dat hij na zo'n lange tijd toch nog wel een behoorlijk kwaliteit heeft. In de schemer merk ik vooral het verschil qua helderheid. Daarnaast lijkt er bij dat oude ding een soort vertroebeling plaats te vinden. Bij de Eden is dit natuurlijk niet het geval ;0

Verder ben ik erg te spreken over de comfortabele band, de lenskapjes en de grootte van de kijker. Een prettig compact dingetje! Trouwens over het scherpstelwieltje..sommige vinden deze te fijn werken, maar ik kan je verzekeren dat dat alles meevalt en dat het gewoon een kwestie van wennen is. Mijn oude kijker ging enorm stroef en je moest een behoorlijk stukje draaien voor effect, maar ik ben er nu al aan gewend. Ook is het prettiger dat je vrij snel kan focussen,zeker bij op je afvliegende vogels e.d. Een soepel wieltje kan je dan net van dat scherpe beeld voorzien dat je nodig hebt om een te determineren.

Ik denk dat ik veel plezier ga hebben van dit kijkertje! Daarnaast is het personeel heel behulpzaam, even bellen en je kan dezelfde middag nog langs. Je kunt op hun kantoortje naar buiten kijken en kijken naar wat figuren aan de andere kant van het kantoor..figuren met zwart witte spiralen etc. maar ook wat kleurenposters
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Bart van Hoogstraten

Citaat van: KorHaan op oktober 25, 2011, 18:22:18 PM
De Eden verrekijkers zijn te bekijken op de SOVON-dag op 26 november; Knivesandtools komt met een eigen stand. Ik kreeg vandaag een mailtje met de bevestiging.
Dus als je er toch bent, neem een kijkje zou ik zeggen  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Ga ik doen! (mijn Bushnell Natureview is aan vervanging toe, last van condens erin). Thanks!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Harm058

Citaat van: KorHaan op oktober 25, 2011, 18:22:18 PM
Dus als je er toch bent, neem een kijkje zou ik zeggen  :duim:

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Zeker doen!!!
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Harm058

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2011, 18:39:04 PM


Ga ik doen! (mijn Bushnell Natureview is aan vervanging toe, last van condens erin). Thanks!  :duim:

Je hebt binnenkort een nieuwe kijker Bart..... ;)
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Stefan van Ettinger

Citaat van: Harm058 op oktober 25, 2011, 18:40:29 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2011, 18:39:04 PM


Ga ik doen! (mijn Bushnell Natureview is aan vervanging toe, last van condens erin). Thanks!  :duim:

Je hebt binnenkort een nieuwe kijker Bart..... ;)

Voor het geld kan je hem eigenlijk niet laten liggen... misschien zelfs aan te raden voor de Swaro/Leica/Zeiss-bezitters die een goedkoop kijkertje willen voor in het dashboardkastje van de auto :)
Met vriendelijke groet,
Stefan van Ettinger

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Steefann op oktober 25, 2011, 18:56:05 PM
Citaat van: Harm058 op oktober 25, 2011, 18:40:29 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 25, 2011, 18:39:04 PM


Ga ik doen! (mijn Bushnell Natureview is aan vervanging toe, last van condens erin). Thanks!  :duim:

Je hebt binnenkort een nieuwe kijker Bart..... ;)

Voor het geld kan je hem eigenlijk niet laten liggen... misschien zelfs aan te raden voor de Swaro/Leica/Zeiss-bezitters die een goedkoop kijkertje willen voor in het dashboardkastje van de auto :)

Hebben we het allemaal over dit ding?: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-verrekijker-xp-10x42.htm
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Harm058

De recencies gaan over de 8x42....maar er zijn al mensen die de 10x hebben...daar heb ik geen ervaring mee
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Bart van Hoogstraten

Citaat van: Harm058 op oktober 25, 2011, 19:02:32 PM
nee de 8x42

Ik zag het aan de titel voordat je antwoordde...  :P  Ik bekijk me de 10x42 op Sovondag!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hiskodevries

op de sovondag zullen de kijkers te bekijken, te voelen zijn
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0