Pyrrhosoma elisabethae

Gestart door marcel123, november 06, 2006, 12:53:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Zijn er mensen geinteresseerd in een pdf over vuurjuffers? Van Vincent Kalkman kreeg ik een pdf toegestuurd. Het is wel in het engels:
VuurjuffersKalkmanLopau2006.pdf

Met 8 bekende locaties in Europa is Pyrrosoma elisabethae een van de zeldzaamste juffers in Europa en een van de weinige europese endemen.

Behalve het verzamelen van Cordulegaster en Calopteryxen waarvan ik wist dat mensen in variaties geinteresseerd waren had ik ook een paar exemplaren van algemene soorten zoals de vuurjuffer verzameld. Je weet maar nooit.. Een van die vuurjuffers vloog boven de verlaten visvijvers van Syri i Kalter,  een toeristische toplocatie in Albanie.

http://biodiversity.mongabay.com/animals/p...lisabethae.html
http://www.iucnredlist.org/search/details.php/60274/all


CiteerCitation: Kalkman, V.J. 2005. Pyrrhosoma elisabethae. In: IUCN 2006. 2006 IUCN Red List of Threatened Species. <www.iucnredlist.org>. Downloaded on 06 November 2006.


Jan Zwaaneveld

Lekker vogelen (mijn vogelblog)

grunsven

Zekers,

Is een soort waar we veel te weinig van weten. Zijn verspreidingsgebied is klein maar hoe klein precies is niet duidelijk.

Roy
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

JohnvR

Ik lees in de veldgids dat de elisabethae een ondersoort is die in Griekenland en Albanie voorkomt. Gaat de pdf daarover, of komt onze variant ook aan bod? In dat laatste geval hou ik me aanbevolen voor de pdf.


AvanderHeijden

Heb de eerste poging ff getrasht, zo is het duidelijker lijkt me. Bedankt iig, leuk leesvoer voor de koude dagen.  :lol:  

Wouter Beukema


marcel123

#8
Het bestand is ondertussen op internet geplaatst, zodat iedereen erbij kan.

VuurjuffersKalkmanLopau2006.pdf


Overigens ben ik nu op zoek naar de naam van een bekende vogelaar in Tirana..heeft iemand een lijstje van birdwatchers in Albanie met mailadres?
Ik denk dat ie Taulant Bino heet. Als je de gebiedsnaam vertaald is het 'Blue Eye' en zie je een foto van het gebied.

En wat doen jullie in zo'n geval. Je vind een erg zeldzame soort. Stel je na 10 jaar de locale autoriteiten nog op de hoogte?

characea

#9
Ik kan je wel het adres van een archeoloog geven die veel met Taulant samen gewerkt heeft in de periode 2001-2005.
Die vogelaar is dus Taulant en ik bedoel dus Benen Hayden.

andre


CiteerVerder stuur ik hierbij de fotos op van de reisgids die verschenen is over Albanie. Het is geschreven door benen Hayden die oorspronkelijk maar een paar maanden in 2000 archeologisch onderzoek zou doen in Albanie maar vervolgens nog 3 zomers vrijwilligers werk in dit land gedaan heeft. Het is uitgegeven door de Butrint organisatie die geleid wordt door de vogelaar die twee dagen ons vergezeld heeft. Helaas ben ik zijn naam vergeten. Benen kende deze persoon ook erg goed.