Mogelijke Rotszwaluwen hedenmiddag

Gestart door Edwin Russer, november 05, 2006, 18:39:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

#180
CiteerIk stel de vraag fout, hoe groot is de kans dat ze er nog zitten? Wat verwachten jullie?
Ha Jeroen,

Zolang het dit weer blijft met eind van de week weer temperaturen rond de 15 graden en een zuidenwind zal het mij niet verbazen als de vogels nog een tijdje bljven.....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bram Rijksen

iedereen duimen vandaag; voor mij.. en voor Johan.. en voor Bas.. en voor..?
(En voor dat andere beest bij IJmuiden natuurlijk!)

Edwin Russer

Citeeriedereen duimen vandaag; voor mij.. en voor Johan.. en voor Bas.. en voor..?
(En voor dat andere beest bij IJmuiden natuurlijk!)
voor mij :rolleyes:

Dat de Huisgierzwaluw vandaag weer wordt waargenomen....
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Citeeriedereen duimen vandaag
Ik zal mijn best doen, maar ik denk dat jullie meer hebben aan het weer dat vandaag zo te zien veel beter is dan gisteren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Hortulana

CiteerZolang het dit weer blijft met eind van de week weer temperaturen rond de 15 graden en een zuidenwind zal het mij niet verbazen als de vogels nog een tijdje bljven.....

Misschien blijven ze wel voor eeuwig in hoorn, maar dan in minder levendige toestand. Al die regen en (water)kou de laatste en komende tijd. Vraag me dus af of ze ooit nog levend in de bergen zullen aankomen... knap dat ze nog voedsel weten te vinden.  

Edwin Russer

CiteerVraag me dus af of ze ooit nog levend in de bergen zullen aankomen... knap dat ze nog voedsel weten te vinden.

Dat is juist de clou. Zolang we deze temperaturen houden zullen ze geen moeite hebben om voedsel te vinden. Ik zag afgelopen zaterdag bij die school letterlijk de insecten voor die zonweringen vliegen. Sterker nog, de vogels werden verjaagd door de plaatselijke Kauwtjes omdat die ook op die insecten aan het jagen waren en die Rotszwaluwen dus als voedselconcurrenten zagen.

En het zal mij niet verbazen dat door klimaatverandering we steeds vaker van dit soort uitzonderlijke waarnemingen zullen gaan krijgen,
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

AmyB

Tot een uur of twaalf is er gezocht en zijn ze niet gezien. (Daarna ben ik in ieder geval weggegaan maar er zijn wel anderen gebleven)  
Amy Bergman

Bas vd Burg

Vanochtend van 0845u tot in ieder geval 1215u gezocht (in feite gepost bij de VMBO De Titaan), maar helaas niks, alleen een vuurgoudhaan bij de school en een Grote Gele Kwik. Ook heeft Bram Rijksen gepost op de Westerdijk maar zonder resultaat.

Er wordt nog verder gezocht. Ben errug benieuwd...................  
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

thijs

Ze staan alweer op de DB, zonder vraagtekentje...

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Bas vd Burg

#189
Hoe vaag!!!  De vogellijn is ingesproken om 16.00u en volgens de vogellijn zouden de vogels zijn gezien bij De Titaan (2 stuks) en later 1 vogel bij de "kerk met de spitse toren"

Heb net Bram Rijksen gebeld of hij ze toevallig heeft gezien, niet dus!
Bram heeft tot 15.00u gepost op de Westerdijk vanwaar je een goed uitzicht hebt op de kerktorens, ook hebben er van 0930u tot iig 15.00u vogelaars gestaan bij De Titaan. Maar volgens Bram heeft niemand van de door hem gesproken vogelaars tot 15.00u de vogels niet waargenomen.  Kennelijk zijn de vogels ergens tussen 15.00u en 16.00u waargenomen, maar door wie? Iemand enig idee
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guus Peterse

Dit staat op Dutchbirding:
'1 exemplaar werd vanmiddig rond 14:50 h. kortstondig gezien rondom de kerktoren (met de spitse toren) in het centrum. Rond 15.45 uur waren 2 exemplaren weer aanwezig bij de Titaan.'
En daarnaast is er nog deze:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1768995.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015


Bram Rijksen

Inmiddels ook even digitaal contact gezocht met Noor. Die heb ik vanmiddag nog even gesproken op de dijk, vanwaar ik de kerk uren bijna onafgebroken in de gaten heb staan houden. Om iets over half drie rijdt ze met Gijsbert van Mourik weg met de mededeling dat ze toch nog maar even bij de kerk gaan kijken; je weet maar nooit.
Iets daarna geloof ik het wel, besluit nog even bij de Titaan te kijken en vertrek om 14.45, nadat ik Jan Maas nog even kort heb gesproken.
Om 14.50 rij ik Hoorn uit... Op precies dát moment bij de kerk, nog geen paar honderd meter verder...
Gelukkig ben ik inmiddels aardig getraind in het relativeren!

Edwin Russer

#194
CiteerGelukkig ben ik inmiddels aardig getraind in het relativeren!

Ha Bram,

Dat heb ik gelukkig ook geleerd en ik weet nog heel goed dat ik die enige vrijdagmiddag, begin oktober 2004, geen vrij kon nemen. Door een bijzonder goede verlofregeling was ik dus elke vrijdagmiddag dat jaar vrij.
Die dag had ik een consultant op bezoek en werd de Goudlijster bij IJmuiden ontdekt. Ik kon pas om vier uur gaan rijden maar door een file miste ik de vogel op een klein half uur, auw..........
En dat ook nog met een oerschreeuw van een vogelaar die zijn enkel brak, waarbij ik op dat moment al begon te rennen B)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

misschien donderdag maar voor de 3e keer een poging ondernemen (zucht). Drie keer is scheepsrecht............ maar nu dan gewoon tot donker blijven ipv 12.00u

Zeker als je dan het verhaal van Christian Brinkman leest http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=1769305

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bram Rijksen


Jos Welbedacht

Zijn er verklaringen voor het feit dat de beestjes nu ineens zo moeilijk te vinden zijn?
Minder vogelaars? Minder mooi weer?  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Christian

Ik was denk ik diegene die ingesproken heeft rond 16:00, de vogels vlogen toen rond de Titaan.
Toen wij om 16:30 wegreden waren de vogels al een tijdje buiten beeld.
Christian Brinkman

Bas vd Burg

@ Christian: stoere waarneming ik ben jaloers.........

@ Jos: gister was het inderdaad pokkeweer, maar vandaag scheen het zonnetje soms behoorlijk. Ik vermoed dat het aantal vogelaars een rol speelt. Dit gaat niet altijd op, getuige het feit dat de vogels zondag tussen 13.00 en 16.30u zeer onregelmatig zijn gezien, ondanks de aanwezigheid van 10-tallen vogelaars

@ Bram: donderdag weer een poging?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jord

CiteerIk kon pas om vier uur gaan rijden maar door een file miste ik de vogel op een klein half uur, auw..........
Dit soort verhalen verdient zijn eigen topic!
Of is dat er al?

Ik heb zelf ook eens zoiets meegemaakt met een Roze Spreeuw bij Almere.
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

Jos Welbedacht

Ik kan me nog een Terek Ruiter herrinneren.
Maar goed, weer On-topic!  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

BWoets

#202
CiteerIk kan me nog een Terek Ruiter herrinneren.
Maar goed, weer On-topic!
Den Oever voorjaar 2004 zkr?
Toen was iedereen te laat  B)

(dag erna kwam alles goed)
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Geert-Jan Kroon

Of een Grote Geelpootruiter op 5 min. fietsafstand terwijl je genoeg tijd hebt om erheen te gaan. En dan toch te laat....
Groet,

Geert-Jan Kroon

Bram Rijksen

okee, dit loopt uit de hand: wie maakt even een nieuw topic aan? "worst dip ever" of zoiets. Verhalen zat...


Edwin Russer

#206
CiteerDit soort verhalen verdient zijn eigen topic!

Ben ik met je eens! Maar mag ik jou er even op wijzen wie is dit Topic begonnen? En wie heeft half/heel vogelend Nederland wakker geschud door de eerste melding van de Rotszwaluwen bij IJburg door te piepen/door te geven?
Ook al deed ik dat met een vage claim, misschien was een melding onvoldoende details net iets beter geweest, maar moet je dus een gegeven paard niet in de bek kijken....B),
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Gijsbert Mourik

De waarneming van 14:50 uur was inderdaad van Noor en mij. Voor zover we wisten was dat de eerste waarneming van vandaag (21 nov) en dus heb ik hem al gauw ingesproken.
Bas, Bram en anderen, vervelend dat jullie er al vandoor waren. Maar toch betwijfel ik of je het beesie vanaf de dijk had kunnen zien, Bram. Hij vloog laag en voor jou toch bijna alleen aan de achterkant van de kerk.
En zelf heb ik het vervolg trouwens ook nog gemist. Toen ze beide bij de Titaan gezien werden, liep ik nog rond in de buurt van de kerk <_<

Het was een vrij korte maar schitterende waarneming!! :duim:

En Noor, bedankt voor de lift.

Gijsbert Mourik

Bas vd Burg

Zojuist (rond 0850u kan ook ietsje eerder zijn) heeft Maarten Pieter Lantsheer 1 vogel kort waargenomen vliegend nabij de flats aan de Poolster.........................

morgen dan maar uren maken in de regen of zo
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

Oei Bas ze maken het je niet makkelijk. Je mag er wel ééntje van mij, ik heb er toch twee :lol:!