Hoofdmenu

Noordse Stormvogel

Gestart door thijs, november 26, 2006, 19:25:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijs

Wie kan mij wat meer vertellen over het voorkomen van de noordelijkere, donkere Noordse Stormvogels in Nederland?
Een tijdje geleden zag ik er een superdichtbij op IJmuiden (hij vloog over de pier, ik stond erop), ik zou wel eens willen of dat nou zeldzaam is of dat dat niet echt heel raar is.
Vogel zag eruit als deze

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

redmar_woudstra

Ik geloof dat die donkere fase nogal veel voorkomt op Spitsbergen... In Nederland worden ze niet echt vaak gezien volgens mij.  
groet,
Redmar

Bas vd Burg

Uit m'n hoofd gezegd heb je 3 kleurvormen van Noordse Stormvogel: een lichte vorm die het algemeenst is in Nederland, een tussenvorm en een donkere vorm (ook wel blauwe vorm genoemd). De ANWB-vogelgids heeft het zelfs over 4 kleurvormen. Echter, de paar goede zeevogelgidsen, zoals het boek Seabirds van Peter Harrisson, hebben het over "slechts" 2 vormen: Double Light Phase en de Double Dark Phase, waarbij de Double Light Phase vergelijkbaar is met de kleurvariant die in Nederland het algemeenste is. De Double Dark Phase is geheel donkergrijs.

Hoe de kleurvariaties "verspreid" zijn over de wereld weet ik niet zo goed en ik weet dus niet of de Double Dark Phase wel eens is gezien in Nederland, of dat het hier om bijv een tussenvorm gaat........

Op http://thebirdguide.com/pelagics/photo.htm en dan ergens halverwege (onder "Northern Fulmar" zie je wat plaatjes van Nosto's waaronder enkele van de Double Dark Phase
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

Die dark phase beesten heb ik ook wel eens gezien maar die double dark phase niet! Gaaf!

Bas vd Burg

Ik heb op de Noordzee en bij Katwijk wel eens van die "donkere fases" gezien, maar nooit van die "dubbel donkere" beesten.............

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

thijs

#5
MMM, ik weet niet of die foto van de Noordse Stormvogel waar ik mijne mee vergeleek, wel een double dark is, die beesten zijn zwemmend echt extreem donker zeg!
Als het wel een double dark is zou ik op grond van de vliegfoto zeggen dat mijne er ook een was, maar op grond van de zwemmende weer nee, en dan rond ik maar veilig omlaag af naar dark phase ^_^
Waar ik overigens ook zeer content mee ben.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar