Toplijst soorten -> Niet telbare activiteiten

Gestart door Botervlieg, augustus 04, 2011, 16:39:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik weet dat bij de toplijst soorten bepaalde dingen niet meetellen.

CiteerExclusief niet telbare activiteiten nestvondst,dood exemplaar in collectie,vangst,sporen,verkeersslachtoffer,vondst (dood)

Kan iemand uitleggen waarom planten die "aangeplant" zijn (of op andere wijze onnatuurlijk daar zijn gekomen) wel meetellen?
Aangezien ze eigenlijk überhaupt niet in wn ingevoerd mogen worden... (Toch?)

Groetjes, Marleen

hdijk

Wordt er dan serieus "gelijst" onder plantenliefhebbers?
Hendrik Jan van Dijk

HPM

Citaat van: M. Baltus op augustus 04, 2011, 16:39:15 PM
Hallo allemaal,

Ik weet dat bij de toplijst soorten bepaalde dingen niet meetellen.

CiteerExclusief niet telbare activiteiten nestvondst,dood exemplaar in collectie,vangst,sporen,verkeersslachtoffer,vondst (dood)

Kan iemand uitleggen waarom planten die "aangeplant" zijn (of op andere wijze onnatuurlijk daar zijn gekomen) wel meetellen?
Aangezien ze eigenlijk überhaupt niet in wn ingevoerd mogen worden... (Toch?)

Groetjes, Marleen

Exoten en escapes worden (dankzij een groep vogelaars) standaard niet op die lijst getoond. Daarvoor moet je een paar vinkjes zetten.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op augustus 04, 2011, 16:59:53 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 04, 2011, 16:39:15 PM
Hallo allemaal,

Ik weet dat bij de toplijst soorten bepaalde dingen niet meetellen.

CiteerExclusief niet telbare activiteiten nestvondst,dood exemplaar in collectie,vangst,sporen,verkeersslachtoffer,vondst (dood)

Kan iemand uitleggen waarom planten die "aangeplant" zijn (of op andere wijze onnatuurlijk daar zijn gekomen) wel meetellen?
Aangezien ze eigenlijk überhaupt niet in wn ingevoerd mogen worden... (Toch?)

Groetjes, Marleen

Exoten en escapes worden (dankzij een groep vogelaars) standaard niet op die lijst getoond. Daarvoor moet je een paar vinkjes zetten.

Daar ben ik van op de hoogte inderdaad. Maar als je een plant "aangeplant" invoert, komt ie gewoon op de lijst, mensen zetten een aangevoerde plant meestal niet op escape.

HPM

Citaat van: M. Baltus op augustus 04, 2011, 17:03:12 PM


Daar ben ik van op de hoogte inderdaad. Maar als je een plant "aangeplant" invoert, komt ie gewoon op de lijst, mensen zetten een aangevoerde plant meestal niet op escape.

Ik neem aan dat mensen soorten die ze invoeren (hoe onzinnig soms dan ook) ook op zo'n lijst willen zien staan.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: HPM op augustus 04, 2011, 17:12:24 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 04, 2011, 17:03:12 PM


Daar ben ik van op de hoogte inderdaad. Maar als je een plant "aangeplant" invoert, komt ie gewoon op de lijst, mensen zetten een aangevoerde plant meestal niet op escape.

Ik neem aan dat mensen soorten die ze invoeren (hoe onzinnig soms dan ook) ook op zo'n lijst willen zien staan.

Begrijp ik....

... Maar waarneming.nl wil die waarnemingen niet hebben toch? Dus als ze niet op de lijst komen, is daar ook geen plezier meer aan om ze tóch tegen "de regels" in in te voeren...

hdijk

Citaat van: M. Baltus op augustus 04, 2011, 17:15:41 PM
Citaat van: HPM op augustus 04, 2011, 17:12:24 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 04, 2011, 17:03:12 PM


Daar ben ik van op de hoogte inderdaad. Maar als je een plant "aangeplant" invoert, komt ie gewoon op de lijst, mensen zetten een aangevoerde plant meestal niet op escape.

Ik neem aan dat mensen soorten die ze invoeren (hoe onzinnig soms dan ook) ook op zo'n lijst willen zien staan.

Begrijp ik....

... Maar waarneming.nl wil die waarnemingen niet hebben toch? Dus als ze niet op de lijst komen, is daar ook geen plezier meer aan om ze tóch tegen "de regels" in in te voeren...
Ik neem aan niet de afrikaantjes in de voortuin. Maar er zijn wellicht ook teruggeplante soorten in natuurgebieden?
Hendrik Jan van Dijk

hiskodevries

Marleen je doet deze bewering "Kan iemand uitleggen waarom planten die "aangeplant" zijn (of op andere wijze onnatuurlijk daar zijn gekomen) wel meetellen?"
kun je die ook staven ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

#8
Citaat van: hiskodevries op augustus 04, 2011, 17:32:04 PM
Marleen je doet deze bewering "Kan iemand uitleggen waarom planten die "aangeplant" zijn (of op andere wijze onnatuurlijk daar zijn gekomen) wel meetellen?"
kun je die ook staven ?

Nou, ik kan geen waarnemingen bekijken, dan krijg ik een foutmelding, ik weet niet of dat alleen bij mij is of bij iedereen.
Maar als dat het weer doet wil ik wel een voorbeeld geven...

Groetjes, Marleen


HPM

Citaat van: M. Baltus op augustus 04, 2011, 17:15:41 PM
Citaat van: HPM op augustus 04, 2011, 17:12:24 PM
Citaat van: M. Baltus op augustus 04, 2011, 17:03:12 PM


Daar ben ik van op de hoogte inderdaad. Maar als je een plant "aangeplant" invoert, komt ie gewoon op de lijst, mensen zetten een aangevoerde plant meestal niet op escape.

Ik neem aan dat mensen soorten die ze invoeren (hoe onzinnig soms dan ook) ook op zo'n lijst willen zien staan.

Begrijp ik....

... Maar waarneming.nl wil die waarnemingen niet hebben toch? Dus als ze niet op de lijst komen, is daar ook geen plezier meer aan om ze tóch tegen "de regels" in in te voeren...

De floristen op Waarneming zien het nut niet van het invoeren van straatbomen, planten in heem- en andere tuinen enz. en dat laten ze op het forum duidelijk blijken, maar dat wil niet zeggen dat het verboden is. Bij de inventarisaties voor Floron worden dat soort planten niet genoteerd.
Jouw probleem komt doordat er bij het genereren van die lijst niet wordt gekeken naar 'aangeplant', 'aangevoerd', 'ingezaaid' enz. Uit diezelfde groep 'gedrag' wordt alleen 'aangespoeld' standaard weggefilterd. Verder wordt alleen gekeken naar 'escape', 'exoot' en of de waarneming is goedgekeurd door de een of andere voor planten onbestaande 'zeldzamesoortencommissie'.

(En nu maar hopen dat ik geen enge vragen van Hisko krijg)  :)
Herman van der Meer

hiskodevries

dat wordt morgen dan een slachting in de plantenlijst ook aangeplant en aangevoerd worden uitgesloten
letten jullie ven op het onderdeel bugs?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

#12
Citaat van: hiskodevries op augustus 04, 2011, 17:41:52 PM
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=67839.msg1018789#msg1018789

:duim: Bedankt!

Citaat van: hiskodevries op augustus 04, 2011, 17:48:11 PM
dat wordt morgen dan een slachting in de plantenlijst ook aangeplant en aangevoerd worden uitgesloten
letten jullie ven op het onderdeel bugs?

Ik wilde het je net laten zien, maar kon de waarneming niet meer terug vinden. Zie dat ze al weg zijn gehaald.

HPM

Citaat van: hiskodevries op augustus 04, 2011, 17:48:11 PM

dat wordt morgen dan een slachting in de plantenlijst ook aangeplant en aangevoerd worden uitgesloten
letten jullie ven op het onderdeel bugs?

Hisko, het is niet  'jullie' want ik wil dat helemaal niet. Zoals ik al vaker heb gezegd vindt ik dat je soorten die je hebt ingevoerd ook standaard in de samenvatting van je waarnemingen (=lijstje) zou moeten zien en dat als je bepaalde  typen waarnemingen niet wil zien je dat dan maar handmatig moet aangeven. Precies andersom dan het nu is dus. Ik vind  het alleen maar ergerlijk dat ik extra handelingen moet plegen om een correct overzicht van mijn waarnemingen te krijgen alleen maar omdat er een groep vogelaars is die een spelletje met spelregels speelt.
Herman van der Meer

Botervlieg

Citaat van: hiskodevries op augustus 04, 2011, 17:48:11 PM
dat wordt morgen dan een slachting in de plantenlijst ook aangeplant en aangevoerd worden uitgesloten

Ingezaaid, valt dat ook onder die categorie?