Hoofdmenu

dump plaats wild

Gestart door Amy, augustus 06, 2011, 18:34:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Amy

al wandelend over de veluwe kwamen we een plek tegen waar wel heel veel doden dieren lagen.
naast 3 prachtige jonge zwijntjes (waarschijnlijk alle 3 dezelfde leeftijd) sporen van talloze reeen. (tientallen hoefjes, nog meer pootjes en resten huid maar heel opvallend geen schedels van reeen) 3 schedels van edelherten waarvan een waar duidelijk de geweien waren afgezaagd) Nog meer delen van het skelet van het edelhert. Ik denk dat er zeker 5 hebben gelegen.
2 dassen in verre staat van ontbinding. En het stonk daar....ik stond aan de grond genageld.
Mijn man had het idee dat de dieren terug waren gegeven aan de natuur misschien wel om de vossen of dassen populatie een beetje te helpen.
De volgende dag zijn we toch nog eens wezen kijken. Naast de jonge zwijntjes lag een keurig gevild vrouwtjes zwijn. (de moeder?) samen met 2 reeen. Alle 3 vakkundig geslacht. Alsof de slager was langs geweest. Ik heb foto's gemaakt . Morgen stuur ik een mail met foto's naar staatbosbeheer.



gert95

het zou best kunnen zijn dat dit verzwakte dieren zijn geweest en dat de jager ze heeft afgeschoten om het dier niet te hoeven laten lijden, de geweien zijn waarschijnlijk afgezaagt omdat waarschijnlijk er dat mensen mee aan de haal gaan en dat is verboden, ben benieuwd wat staatsbosbeheer zegt.
groeten Gert,

Oenanthe

Jonge zwijntjes, dassen. Allemaal dieren waar een bonafide jager zich niet aan mag en zal vergrijpen. Een jager met een beetje verstand van zaken laat ook geen resten van geschoten dieren achter op een voor publiek toegankelijke plaats. Dit lijkt meer op werk van stropers. Staatsbosbeheer weet daar wel raad mee hoop ik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gko

het is ook voor SBB niet zo eenvoudig stropers aan te pakken, een of twee
boswachters redden dat niet, SBB adviseert vaak om de politie te bellen en
die hebben er vaak te weinig tijd en de wagens en manschappen niet voor,
je moet ze al op heterdaad betrappen en 's nachts in een donker bos is
het optreden tegen stropers bijna een militaire operatie
met vr gr gkoopman

Amy

Mail is gestuurd naar staats bosbeheer.
ik weet niet wat ik hier van denken moet.
Mijn gevoel zegt iets anders.
Ik hou jullie op de hoogte.

gko

niet alle boswachters zijn hetzelfde, net als stropers, de harde kern is lastig aan te pakken, maar je moet het natuurlijk wel proberen en
op de lange duur worden ze wel gepakt, ik heb zelf ook zijdelings met het probleem te maken en je kunt ze alleen pakken met genoeg manschappen, ik ken boswachters die in hun eentje totaal machteloos zijn tegen goed georganiseerde stropers.
met vr gr gkoopman

Rene Janssen

Dag Amy,


Merkwaardig dat er 3 jonge biggen lagen, vaak zijn deze ook goed te eten en zeer mals en worden daarom ook geslacht.


Vaak wordt slachtafval weer terug in de natuur gebracht na het slachten, hier eten weer veel dieren van.


De dassen die erbij lagen maakt het een merkwaardig verhaal... daar heb ik geen antwoord op...




René
René Janssen

Amy

Eerste reactie al gehad met de vraag waar op de veluwe de dieren liggen en of het wel een gebied is wat valt onder staatsbosbeheer. Ze vroegen niet om foto's. :huh:
Ik blijf er een naar gevoel over hebben, maar hou jullie wel op de hoogte.
Mvg Amy

Norman

Raar geval inderdaad. Verkeersslachtoffers worden bij wijze van experiment vaak teruggegeven aan de natuur.
Echt daar lijkt het in dit geval helemaal niet op. Stropers zullen de eetbare dieren cq. de delen meenemen.
Hetzelfde geld voor jagers. Ik kan me slecht voorstellen dat een jager zijn akte en jachtrecht op het spel zet door dassen te schieten.

Merkwaardig verhaal. Ik ben wel benieuwd naar de lezing van de terreinbeheerder.

vuurvlinder

Citaat van: Amy op augustus 08, 2011, 20:53:27 PM
Eerste reactie al gehad met de vraag waar op de veluwe de dieren liggen en of het wel een gebied is wat valt onder staatsbosbeheer. Ze vroegen niet om foto's. ???
Ik blijf er een naar gevoel over hebben, maar hou jullie wel op de hoogte.
Mvg Amy

Zou je de foto's hier willen posten?  Wellicht heeft dat meer effect!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Rene Janssen

Beste Amy,
Ik heb even navraag gedaan bij een WBE- lid. Veel Wild Beheers Eenheden ruimen aan verkeersslachtoffers op. Mogelijk dat dit verklaard waarom er naast de kleine biggen twee dassen lagen. De kans dat een stroper op die manier een dumpplek inricht, lijkt me vrijwel uitgesloten. Ik denk dat het een plek is van enkele jagers die ook verkeersslachtoffers opruimen.
Heb je nog gecontroleerd of de dassen geschoten of aangereden waren?


René
René Janssen

laatvlieger

Citaat van: Rene Janssen op augustus 11, 2011, 10:22:57 AM
Beste Amy,
Ik heb even navraag gedaan bij een WBE- lid. Veel Wild Beheers Eenheden ruimen aan verkeersslachtoffers op. Mogelijk dat dit verklaard waarom er naast de kleine biggen twee dassen lagen. De kans dat een stroper op die manier een dumpplek inricht, lijkt me vrijwel uitgesloten. Ik denk dat het een plek is van enkele jagers die ook verkeersslachtoffers opruimen.
Heb je nog gecontroleerd of de dassen geschoten of aangereden waren?


René

Lijkt mij ook de meest logische verklaring.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Amy

dank voor het mee denken. Dit bericht kreeg ik vrij snel van sbb:

Welnu het betreft een gecontroleerde locatie waar verkeersslachtoffers gedeponeerd worden die niet meer geschikt zijn voor consumptie, dit betreft vnl slachtoffers uit de omgeving welke hier terugegeven worden aan de natuur als zijnde bio massa, mischien heeft u op deze locatie ook wel aaseters zoals de Raaf Buizerd en Vos aangetroffen ? Welke hier weer van profiteren.

Ik kan mij voorstellen dat het eea een vreemde gewaarwording was tijdens uw wandeling.
Mogelijk dat wij in de toekomst dmv een klein info paneeltje hier wat uitleg gaan geven om dergelijk vragen weg te nemen en het publiek hierover informeren


Toen ik meteen een mail terug stuurde met de vraag waar het slachtafval dan vandaan komt krijg ik geen antwoord. Blijf hier een naar gevoel overhouden ook omdat de plek een week later niet meer in gebruik lijkt te zijn. foto's volgen vandaag nog maar zijn naar om te zien.

Tim Asbreuk

Ik kan me voorstellen dat na jouw bericht Staatsbosbeheer zo'n locatie verplaatst naar een plek waar minder publiek komt.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Jeroen Nagtegaal

Kun je wellicht de foto's van het "slachtafval" hier plaatsen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Amy

het lukt niet.
Via mobiel op de computer gezet.
Iedere keer als ik de bijlage wil verzenden lukt het niet.
Moet ik ze anders iemand prive toesturen?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Amy op augustus 14, 2011, 20:09:56 PM
het lukt niet.
Via mobiel op de computer gezet.
Iedere keer als ik de bijlage wil verzenden lukt het niet.
Moet ik ze anders iemand prive toesturen?

Wellicht zijn je foto's groter dan 400 Kb... (even verkleinen dus en dan lukt het wel).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Jeroen Nagtegaal

Dat ziet er inderdaad uit als slachtafval. Wellicht zoals eerder door René opgemerkt is dit afval dat teruggebracht is. Wellicht ook afkomstig van verkeersslachtoffers. Stropen zat het in elk geval niet zijn. Een stroper zal het eerder op de plaats van stropen verstoppen en zeker niet op één hoop brengen.

Blijf het verder vreemd dat het op zo'n hoop ligt. Her en der in het veld lijk mij beter...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op augustus 14, 2011, 21:11:04 PM
Dat ziet er inderdaad uit als slachtafval. Wellicht zoals eerder door René opgemerkt is dit afval dat teruggebracht is. Wellicht ook afkomstig van verkeersslachtoffers. Stropen zat het in elk geval niet zijn. Een stroper zal het eerder op de plaats van stropen verstoppen en zeker niet op één hoop brengen.

Blijf het verder vreemd dat het op zo'n hoop ligt. Her en der in het veld lijk mij beter...


Daar sluit ik mij bij aan.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Tim Asbreuk

Als je er een camera bij wilt plaatsen of zelf wilt gaan posten 's avonds is op een hoop gooien weer beter.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Amy

Citaat van: Tim Asbreuk op augustus 15, 2011, 13:23:57 PM
Als je er een camera bij wilt plaatsen of zelf wilt gaan posten 's avonds is op een hoop gooien weer beter.

wat bedoel je daar mee??

beetlestitch

om bepaalde aasetende dieren te spotten. groeten toon.
Toon Keukelaar

Tim Asbreuk


Citeerwat bedoel je daar mee??

Als je graag wilt weten welke aaseters er in je gebied voorkomen kun je bij dode dieren gaan posten of er een camera bij hangen. Het zo geconcentreerd mogelijk aanbieden van voedsel heeft dan het beste resultaat als je maar één camera/waarnemer hebt. Dan weet je namelijk zeker dat de aaseters op een andere locatie geen voedsel hebben en zich dus daar waarschijnlijk niet bevinden.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk