Hoofdmenu

tweelijnmot

Gestart door 11pjotr11, augustus 04, 2011, 20:36:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

11pjotr11

Ik probeer op Telmee de Tweelijnmot (Hypsopygia glaucinalis) te registreren bij de Microlepidoptera. Deze soort wordt echter niet aangetroffen. Ik meende toch echt dat deze soort onder de micro's valt. Doe ik iets fout of loopt het programma even niet?
Groet, Peter.

marijn

Deze soort staat binnen Telmee te boek als de micro Orthopygia glaucinalis, met de welluidende Nederlandse naam Dubbelgestreepte Detrituslichtmot...
Ik heb de naam Tweelijnmot ook toegevoegd. Hypsopygia zal ook wel toegevoegd worden als synoniem.
Marijn Prins

11pjotr11

#2
Hallo Marijn.

Ik had een soortgelijke topic al op het microforum geplaatst. Zoals ik het nu begrijp hanteert Telmee de namenlijst van Tinea, terwijl Waarneming.nl de benaming van Microlepidoptera.nl hanteert. Uitgaande van de wens om vergaande samenwerking te zoeken lijkt het toch zinvol om een en hetzelfde uitgangspunt te hanteren.

Misschien kun je ook kijken naar de Endotricha flammealis. Volgens Microlepidoptera de Strooiselmot, en volgens Tinea Vuurrode eikenlichtmot. Overigens wordt ook die laatste Ned. naam niet door Telmee herkend.
Groet, Peter.

11pjotr11

Nog eentje, Spilonota ocellana. Volgens Tinea Grote loofboomknopbladroller, volgens Microlepidoptera Rode knopbladroller. Telmee herkent die laatste Nederlandse naam wel, maar die eerste Nederlandse naam (van Tinea) niet. Misschien goed om de Nederlandse "Tinea" naam ook toe te voegen.
Groet, Peter.

marijn

Citaat van: 11pjotr11 op augustus 04, 2011, 23:29:19 PM
Zoals ik het nu begrijp hanteert Telmee de namenlijst van Tinea, terwijl Waarneming.nl de benaming van Microlepidoptera.nl hanteert. Uitgaande van de wens om vergaande samenwerking te zoeken lijkt het toch zinvol om een en hetzelfde uitgangspunt te hanteren.


Hoi Peter, dat klopt. En ik geef toe dat het mooi zou zijn als we allemaal dezelfde namen zouden gebruiken, maar de opvattingen in de microwereld zijn nu eenmaal nog erg verdeeld...
Gelukkig kunnen we de waarnemers alle synoniemen aanbieden en maakt het uiteindelijk in de database niet uit welke namen er aan de soorten hangen (als maar duidelijk is welke precies waarvoor staat).
Marijn Prins

marijn

Citeer
Endotricha flammealis. Volgens Microlepidoptera de Strooiselmot, en volgens Tinea Vuurrode eikenlichtmot.
Gefixt :right:

Citeer
Spilonota ocellana. Volgens Tinea Grote loofboomknopbladroller, volgens Microlepidoptera Rode knopbladroller.
idem :right:
Marijn Prins

11pjotr11

Dank voor je reactie Marijn. Het is me duidelijk. Ik ben nog niet zo lang met nachtvlinders en micro's bezig. Ik loop daardoor regelmatig tegen dit soort naamproblemen op. Nu ook weer de Agriphila straminella oftewel de Kleine schapengrasmot of de blauwooggrasmot. Telmee herkent deze Ned. en Lat. namen niet. Wil je dat ik dit soort dingen blijf melden?
Groet, Peter.

marijn

Het wordt wel duidelijk dat de Nederlandse namen van de micro's in Telmee niet bepaald compleet zijn. En ook de wetenschappelijke als ze verschillen van de Tinea-lijst. Het is waarschijnlijk handiger als we dat eens een keer integraal aanpakken. Ik zal even moeten kijken of daar binnenkort een keer tijd voor is.
Tot die tijd mag je het best blijven melden, dan zal ik ze af en toe bijwerken.
Marijn Prins