openstreetmap kaarten in ObsMapp

Gestart door hiskodevries, augustus 04, 2011, 13:21:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Citaat van: EwoudB op april 29, 2019, 17:04:36 PM
Hij doet het.!
Sorry en bedankt.

Enig idee waardoor?

Het doet mij eigenlijk meer vermoeden dat er iets mis is met het gps signaal (geen signaal of onlogische waardes) dan aan de kaarten...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Lowieke

Citaat van: wschulte op februari 01, 2019, 22:38:25 PM
[Nu kom ik wel verder terug en zie de extra SD kaart ("/storage/'label"). Maar wat deed ik anders? Niks, alleen zag ik verderop onder het kopje EXPERT een setting "database on SD card" staan., die aangezet en toen kon ik in de map directory ook naar de SD kaart toe!
Lijkt alsof er intern een afhankelijkheid is.
Ik zat er onlangs ook mee te klooien, wilde wat extra buitenlandse kaarten erop hebben en die storage/emulated/0 verwijst blijbaar naar het intern geheugen want eenmaal ter plekke kreeg ik geen kaart in beeld en ik had toch alles op de SD kaart gezet in de folder Android/data/org.obsmap/files/obsmapp/osm. Na in het onderstaande schermpje te drukken op Alarms (directory omhoog dmv van de .. is daar om één of ander reden niet mogelijk) kwam ik toch een directory hoger en na vervolgens op de dubbele punt te klikken in de directory /storage waarna ik wel de SD kaart kan kiezen (3C86-0B01). Die setting van "database on SD  card" staat bij mij nog steeds uit.


De SD kaart formatteren als intern geheugen maakte mijn toestel erg onstabiel en werd ook afgeraden door de fabrikant. Een andere app (osmand) die ook met osm kaarten werkt weet wel de SD kaart te vinden om al het kaartmateriaal op te slaan.
Het valt me op dat obsmapp al wel de directorystructuur aanmaakt op zowel het interne als externe geheugen maar alles opslaat op het interne.

obsmapp 7.25.4 - Android 8.01
Jeroen.

biokoen

2 kleine vraagjes (die mogelijk voordien al eens aan bod gekomen zijn):
1) hoe kan ik een OSM-kaart die werd gedownload opnieuw verwijderen (om plaats vrij te maken)?
2) is er ook een kaart beschikbaar van bv. de Atlantische oceaan (dus niet echt behorend tot 1 land)?
Alvast hartelijk dank bij voorbaat!
Groeten,
Koen

Alex Kwak

1 bij de geavanceerde instellingen kan je bestanden opruimen
2 zie de eerste port in deze thread, je kan m dus zelf maken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Frans deV

#634
Nieuwe gebruiker van Waarneming.nl en ObsMapp, v7.33.2 op Android 7.1.2 (Fairphone 2). Ik heb de OSM kaart van Nederland ingesteld: Screenshot_20210413-105742.jpg

Maar als Kaart krijg ik een grijs vlak: Screenshot_20210413-105705.jpg

Negeer even de ongeldige locatie, ik heb nu niet lang genoeg op GPS gewacht voor het screenshot, bij een eerdere poging had ik wel geldige coördinaten op blauwe achtergrond.
Waarom wordt de kaart niet getoond en wat zou ik kunnen proberen om dit werkend te krijgen? Dank.

hiskodevries

de vraag is of je bij installatie ook de nederlandse osm kaarten hebt gedownload
zo nee eerst even doen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Frans deV

#636
Citaat van: hiskodevries op april 13, 2021, 12:25:21 PM
de vraag is of je bij installatie ook de nederlandse osm kaarten hebt gedownload
Tuurlijk, zie eerste screenshot, laatste entry, en de OSM logos onderin tweede screenshot. Ik zie in Ghost Commander ook netherlands.map in de folder van ObsMapp "kaart directory 1" staan.

Citaat van: hiskodevries op april 13, 2021, 12:25:21 PM
zo nee eerst even doen
Zo ja, misschien een andere suggestie? :)

marcel234


Michiel en Milka

Citaat van: marcel234 op april 13, 2021, 18:30:29 PM
Citaat van: Frans deV op april 13, 2021, 13:20:00 PM
Zo ja, misschien een andere suggestie? :)

Je bent ook in Nederland?
Ik krijg dit soort kaarten ook als ik op vakantie ben en de NL kaart nog heb geselecteerd.  ;) Ik kreeg vandaag een grijs vlak vlak bij te ver inzoomen. Bij een beetje uitzoomen kreeg ik de kaart goed te zien.
Groet, Michiel

Frans deV

Citaat van: marcel234 op april 13, 2021, 18:30:29 PM
Je bent ook in Nederland?
Begrijpelijke vraag, en ja, ik val binnen de kaart. Maar dit gaf me wel een hint: ObsMapp rapporteert namelijk als locatie 0,0 (afgerond). Dat realiseerde ik me eerst niet, maar dit valt op de evenaar in de Golf van Guinea. :) Na toevoegen van world.map van de Mapsforge site zie ik de contouren van Afrika.

Dit kan te maken hebben met de XPrivacyLua app die ik gebruik, maar natuurlijk heeft ObsMapp daarin wel permissie de locatie op te vragen. In de Android instellingen voor ObsMapp staat Locatie ook aan, samen met Microfoon & Storage (maar niet Contacts want daar heeft een waarnemingen app niets mee te maken). Ik gebruik ook de OsmAnd+ en SatStat apps met locatie permissie, en die geven wel de juiste latitude/longitude (52.3,6.8 ) weer. Zelfs met XPrivacyLua helemaal afgeschakeld voor ObsMapp blijft deze 0,0 rapporteren.

Dan is de nieuwe vraag dus: hoe krijg ik ObsMapp zover de GPS coördinaten goed uit te lezen?

marcel234

Citaat van: Michiel en Milka op april 13, 2021, 20:16:10 PM
;) Ik kreeg vandaag een grijs vlak vlak bij te ver inzoomen. Bij een beetje uitzoomen kreeg ik de kaart goed te zien.
Je ziet linksboven 500m staan en rechtsonders een plus: er kan dus nog verder ingezoomd worden.  Dat maakte deze mogelijkheid niet zo waarschijnlijk en bleef de door mij genoemde optie over..

David Tempelman

Hi , mijn OSM werken niet meer offline. Ik krijg als ik op het kaartje klik de waarschuwing dat er kosten zijn omdat ik geen wifiverbinding heb. Die heb ik buiten inderdaad meestal niet. Galaxy A5. Obsmapp gisteren opnieuw geïnstalleerd,  geen verschil.  Tot vorige week was dit probleem er niet. Wat te doen?
met vriendelijke groet,
David

Alex Kwak

Citaat van: David Tempelman op mei 06, 2021, 07:55:30 AM
Hi , mijn OSM werken niet meer offline. Ik krijg als ik op het kaartje klik de waarschuwing dat er kosten zijn omdat ik geen wifiverbinding heb. Die heb ik buiten inderdaad meestal niet. Galaxy A5. Obsmapp gisteren opnieuw geïnstalleerd,  geen verschil.  Tot vorige week was dit probleem er niet. Wat te doen?

Dat moet nog gefinetuned worden: kaarten in z'n algemeenheid kost dataverkeer, OSM-kaarten niet.
De situatie was andersom: als je geen toestemming gaf werd er toch soms data verbruikt. Dat is dicht gezet, maar net iets te strak.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

David Tempelman

Aha, zo. Jammer,  voor mij een achteruitgang in het gebruik  van de app.
met vriendelijke groet,
David

Alex Kwak

Citaat van: David Tempelman op mei 06, 2021, 10:08:07 AM
Aha, zo. Jammer,  voor mij een achteruitgang in het gebruik  van de app.

Voor anderen een enorme vooruitgang...
Maar de update is al aangeboden aan Google Play
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

David Tempelman

Inmiddels werkt het weer als vanouds  :duim:
met vriendelijke groet,
David

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Sander Wansing

Ik ben al enige tijd de optie OSM kaarten kwijt als ik het kaarttype wil selecteren. Ze waren van de een op de andere dag verdwenen.
Ik zie wel Google en Bing varianten en de Open Topo Map, maar geen OSM.
In de instellingen heb ik alle OSM maplocaties ingesteld op de directory op mijn SD kaart waar zich deze kaarten bevinden, zonder enig resultaat.
Ik heb de complete directory met kaarten naar de interne opslag gekopieerd en het pad naar de OSM maplocaties aangepast in de instellingen, zonder resultaat.
Ik heb ObsMapp verwijderd en opnieuw geïnstalleerd,  zonder resultaat.
Wat ik ook doe, Obsmapp ziet mijn offline OSM kaarten niet meer.
Wat doe ik verkeerd?
Ik gebruik dezelfde directory met OSM kaarten ook voor de app Locus Map Pro en daar werkt het zonder problemen.

Obsmap 7.34.6
Samsung Galaxy A71
Android 11

Sander Wansing
Sander Wansing, VWG Losser
http://vwglosser.nl

Alex Kwak

Citaat van: Sander Wansing op juni 05, 2021, 11:14:09 AM
Ik ben al enige tijd de optie OSM kaarten kwijt als ik het kaarttype wil selecteren. Ze waren van de een op de andere dag verdwenen.

Was het wellicht toen je toestel naar Android 11 ging?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Sander Wansing

Citaat van: Alex Kwak op juni 05, 2021, 11:56:42 AM
Citaat van: Sander Wansing op juni 05, 2021, 11:14:09 AM
Ik ben al enige tijd de optie OSM kaarten kwijt als ik het kaarttype wil selecteren. Ze waren van de een op de andere dag verdwenen.

Was het wellicht toen je toestel naar Android 11 ging?

Nee, het is begonnen toen ik de update 7.33.3 van Obsmap kreeg. Ik had toen ook een vervormd opstartscherm, mijn OSM kaarten waren niet meer bereikbaar en mijn SD kaart werd niet meer gezien.
Android 11 had ik al toen ik deze telefoon ging gebruiken (november 2020).
Tot april 2021 heeft alles normaal gewerkt.
Het opstartscherm werkt intussen wel weer normaal en ook de SD kaart wordt weer herkend, maar wat ik ook doe in de instellingen en locatievoorkeuren voor de OSM kaarten, ik krijg ze niet terug in het keuzemenu van het kaartscherm. Ik heb alleen keuze uit on-line kaarten.

Sander
Sander Wansing, VWG Losser
http://vwglosser.nl

Alex Kwak

Citaat van: Sander Wansing op juni 07, 2021, 08:56:56 AM
Nee, het is begonnen toen ik de update 7.33.3 van Obsmap kreeg.

Wat gebeurt er als je een OSM-kaart opnieuw downloadt?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

migratorius

Ik zie de kaarten als ik ze op de volgende lokatie opsla: Interne opslag/Android/data/org.obsmapp/files/obsmapp/osm
Via de download landen ze daar ook. Het kan zijn dat Obsmapp echter naar Interne opslag/Android/data/org.obsmapp/files/obsmapp/maps verwijst. Ik weet niet meer hoe ik dat opgelost heb.

JanHein

Sander Wansing

Citaat van: Alex Kwak op juni 07, 2021, 09:19:01 AM
Citaat van: Sander Wansing op juni 07, 2021, 08:56:56 AM
Nee, het is begonnen toen ik de update 7.33.3 van Obsmap kreeg.

Wat gebeurt er als je een OSM-kaart opnieuw downloadt?

Obsmapp opnieuw geïnstalleerd en vanuit het installeren en opstarten de OSM kaart van Nederland gedownload en dan werkt het wel. Het is blijkbaar niet mogelijk met een verwijzing naar een andere locatie van de OSM kaarten. En dat is wel jammer, want nu moet ik de kaarten dubbel installeren: 1x voor Obsmapp en 1x voor Locus. Tenzij ik in Locus het pad voor de OSM kaart aan kan passen naar Obsmapp.

Sander
Sander Wansing, VWG Losser
http://vwglosser.nl

Timon Boumon

Hoe plaats je tegenwoordig kaarten gedownload via MapsForge in de correcte map binnen een Android v12 omgeving?

Alex Kwak

Citaat van: Timon Boumon op april 24, 2023, 09:46:24 AMHoe plaats je tegenwoordig kaarten gedownload via MapsForge in de correcte map binnen een Android v12 omgeving?

Android timmert dit steeds verder dicht, maar met de app X-plore lukt dat nog.
Welke map mis je eigenlijk?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Timon Boumon

Citaat van: Alex Kwak op mei 03, 2023, 16:46:55 PM
Citaat van: Timon Boumon op april 24, 2023, 09:46:24 AMHoe plaats je tegenwoordig kaarten gedownload via MapsForge in de correcte map binnen een Android v12 omgeving?

Android timmert dit steeds verder dicht, maar met de app X-plore lukt dat nog.
Welke map mis je eigenlijk?

Ik wou een zone in Frankrijk gebruiken die in drie regio's lag. Wegens onvoldoende geheugenruimte was een eigen kaart handig geweest
Groetjes Timon

OlivierO

Ik kan geen OSM kaarten downloaden. Obsmapp meldt dat de server niet beschikbaar is.
Gekend probleem en eventueel een work around beschikbaar?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.