openstreetmap kaarten in ObsMapp

Gestart door hiskodevries, augustus 04, 2011, 13:21:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

s.vandesande

Hallo, ik heb een Samsung S4 en ObsMapp 5 en probeer een OSM-kaart te installeren. Ik heb een OSM-kaart via mijn PC op mijn Smartphone gekopieert en in ObsMapp-instellingen-Map Directory de folder geselecteerd (osmdroid\tiles). Maar in de kaartenmodus is geen OSM optie te vinden?

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

paulhoekstra

Citaat van: Alex Kwak op maart 29, 2015, 17:28:59 PM
Je kan nu heel eenvoudig zelf kaarten maken via deze link:
http://extract.bbbike.org/

1) Kies als formaat "Mapsforge OSM".
2) Geef een gebied aan door op de "here" knop te klikken. Klik op "add points to polygon" en daarna op het gebied om het gebied aan te passen
3) Geef het gebied een naam
4) Voer je e-mail-adres in
4) Klik op "Extract", en je krijgt een half uurtje later een mailtje met de downloadlink.
Ik heb bovenstaande uitgevoerd, de kaart gedownload en het zip-bestand in de obsmap/osm folder gezet, maar ik krijg de kaart niet te zien in obsmap. Daarna heb ik de kaart ge-unzipped en het .map-bestand van mijn computer overgekopieerd naar de obsmap/osm folder op mijn mobiel, maar ik krijg de kaart nog steeds niet te zien in obsmap. Wat doe ik fout?
groeten,
Paul

Alex Kwak

Citaat van: paulhoekstra op oktober 05, 2015, 00:11:37 AM
Ik heb bovenstaande uitgevoerd, de kaart gedownload en het zip-bestand in de obsmap/osm folder gezet, maar ik krijg de kaart niet te zien in obsmap. Daarna heb ik de kaart ge-unzipped en het .map-bestand van mijn computer overgekopieerd naar de obsmap/osm folder op mijn mobiel, maar ik krijg de kaart nog steeds niet te zien in obsmap. Wat doe ik fout?

Je moet inderdaad het uitgepakte bestand op de juiste plaats plaatsen. Zie daarvoor ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=219901.msg1364313#msg1364313
Mocht je twijfelen over de juiste plaats, deze staat sinds ObsMapp 6.0 onderaan het OSM-downloadscherm in het blauwe vak.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

paulhoekstra

Bedankt voor de hulp, ik ben achter de fout gekomen. Ik had de kaart wel in de goede map gestopt, maar in obsmapp had ik bij locatie-instellingen-> kaarttype de juiste kaart moeten instellen.
groeten,
Paul

EWdeV

Even een korte vraag, is er ook een kaart van alleen NL beschikbaar? Dit ivm met beperkte opslagcapaciteit op de smartphone. Zelf een kaart maken leidde tot een te groot bestand.
Met vriendelijke groet,

Erik de Vries

Thijs Fijen

Thijs Fijen

EWdeV

Oh ja, NL is ook gewoon een land in Europa...  :rolleye:
Met vriendelijke groet,

Erik de Vries

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#489
Most countries can be downloaded here:
http://download.mapsforge.org/maps/ 
http://download.fumuga.com/mapsforge-maps/
http://www.openandromaps.org/downloads


Armenie kan ik niet vinden bij de drie links die bovenin genoemd staan, klopt dat?


Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 07, 2016, 17:27:53 PM
Most countries can be downloaded here:
http://download.mapsforge.org/maps/ 
http://download.fumuga.com/mapsforge-maps/
http://www.openandromaps.org/downloads


Armenie kan ik niet vinden bij de drie links die bovenin genoemd staan, klopt dat?

Kijk eens naar de drie regels direct onder jouw citaat
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#491
Dat is stap 2, alleen van toepasssing als stap 1 niet werkt..

Thijs Fijen

Even een gedachte/wens. Ik gebruik meer en meer de app Maps.ME als offline navigator in het buitenland. Zij gebruiken ook openstreetmap, maar hebben er natuurlijk net een eigen draai aan gegeven (.mwm bestand.., ook te downloaden hier: http://extract.bbbike.org/). Is het misschien mogelijk om deze kaarten compatibel te maken met ObsMapp? Ik heb nu voor elk land waar ik naar toe ga 2 dezelfde kaarten.

Nog twee bijkomende voordelen:
- Maps.ME is echt immens aan het groeien en is een erg gebruiksvriendelijke app voor navigatie (hoewel een beetje zwaar voor oudere telefoons).
- Je kan regio-kaarten downloaden, dus niet heel Frankrijk tegelijk, maar de regio rondom je camping oid.
Thijs Fijen

hiskodevries

Dezelfde vraag heb je ook bij Maps.me ingediend?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juni 19, 2016, 14:08:29 PM
maar hebben er natuurlijk net een eigen draai aan gegeven

Dat is het probleem

Citaat van: Thijs Fijen op juni 19, 2016, 14:08:29 PM
Is het misschien mogelijk om deze kaarten compatibel te maken met ObsMapp?

Nee dus  :-\
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Robin Vermylen

Hoi,

Ben het niet echt tegen gekomen in dit topic: kan ik via mijn telefoon een OSM verwijderen? Ik had voor mijn reis een kaart opgeladen. Nu heb ik die niet meer nodig. Hoe ga ik te werk?

Groeten,

Robin

Alex Kwak

Citaat van: Robin Vermylen op november 30, 2016, 19:52:46 PM
Ben het niet echt tegen gekomen in dit topic: kan ik via mijn telefoon een OSM verwijderen? Ik had voor mijn reis een kaart opgeladen. Nu heb ik die niet meer nodig. Hoe ga ik te werk?

Dat kan (nog) niet vanuit ObsMapp. Je kunt een 'verkenner' gebruiker zoals bijvoorbeeld ES File Explorer
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Robin Vermylen

Hoi,

Ik wil een OSM downloaden maar de OSM server is niet beschikbaar.
Wordt dit opgelost?

Mvg,
Robin


Andre321

#499
Is je accu niet leeg na een uurtje als me MapsMe gebruikt ?
Om een of andere reden gebruikt ObsMapp icm de vroegere trace bij mij veel minder accu stroom dan alternatieven die ik geprobeerd heb. Ik haal het einde van de dag dan bijna nooit.

CiteerEven een gedachte/wens. Ik gebruik meer en meer de app Maps.ME als offline navigator in het buitenland. Zij gebruiken ook openstreetmap, maar hebben er natuurlijk net een eigen draai aan gegeven (.mwm bestand.., ook te downloaden hier: http://extract.bbbike.org/). Is het misschien mogelijk om deze kaarten compatibel te maken met ObsMapp? Ik heb nu voor elk land waar ik naar toe ga 2 dezelfde kaarten.

Nog twee bijkomende voordelen:
- Maps.ME is echt immens aan het groeien en is een erg gebruiksvriendelijke app voor navigatie (hoewel een beetje zwaar voor oudere telefoons).
- Je kan regio-kaarten downloaden, dus niet heel Frankrijk tegelijk, maar de regio rondom je camping oid.


David Tempelman

Hi ik krijg mijn OSM kaart niet meer te zien . Iemand een idee ?
met vriendelijke groet,
David

marcel123

Citaat van: David Tempelman op april 18, 2017, 17:34:29 PM
Hi ik krijg mijn OSM kaart niet meer te zien . Iemand een idee ?
En je hebt wel een gps ontvangst en je kan de osm kaart wel in de bestandsmanager terugvinden?

David Tempelman

Niks mis met de gps bestandsontvanger zegt me niets :huh:
met vriendelijke groet,
David

SlechtValk

Citaat van: optilete op april 18, 2017, 18:09:19 PM
Citaat van: David Tempelman op april 18, 2017, 17:34:29 PM
Hi ik krijg mijn OSM kaart niet meer te zien . Iemand een idee ?
En je hebt wel een gps ontvangst en je kan de osm kaart wel in de bestandsmanager terugvinden?

Citaat van: David Tempelman op april 18, 2017, 19:54:44 PMNiks mis met de gps bestandsontvanger zegt me niets :huh:

Wat Marcel volgens mij bedoelt is of het osm-bestand nog wel daadwerkelijk op de telefoon te vinden is (om dit te controleren kun je een bestandsmanager (Engels: filemanager) gebruiken, bij veel Android telefoons te vinden onder "alle apps" onder de naam "Mijn bestanden" (ik weet niet wat het in het engels is, vermoedelijk iets als "My Files").

Naast de vraag of het bestand nog wel daadwerkelijk aanwezig is, vraag ik me af wat je al dan niet te zien krijgt... krijg je een melding? krijg je iets te zien? wat deed je precies en bij welke stap gaat het mis?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

marcel123

Citaat van: David Tempelman op april 18, 2017, 17:34:29 PM
Hi ik krijg mijn OSM kaart niet meer te zien . Iemand een idee ?
Ik heb het ook. Als ik lang wacht en met mijn vinger de kaart beweeg komt ie tile voor tile beschikbaar.

David Tempelman

Als ik een wrn aan het invoeren ben en die is niet opende plek waar ik ben tik ik normaal gesproken op de kaart om de juiste plek te selecteren.
Dat ging de laatste dagen al lastiger maar nu helemaal niet meer.
Vorige keer opgelost door obsmapp opnieuw te installeren maar dat is gedoe.
Even gezocht op mijn phone. Inderdaad is er een 'mijn bestanden'. Dan apparaatopslag, Met daarin een submap obsmapp, daarin map osm. Daarin de landenkaarten. Als ik op een kaart tik krijg ik de melding 'alle apps die met deze actie samenhangen, zijn uitgeschakeld, geblokkeerd of niet geinstalleerd'.
Iemand een idee wat ik kan doen behalve de app opnieuw installeren?
met vriendelijke groet,
David

SlechtValk

Ik reageer even in omgekeerde volgorde, omdat mijns inziens het tweede deel van je bericht niet de plek is waar het fout gaat.

Citaat van: David Tempelman op april 21, 2017, 20:38:35 PM
Even gezocht op mijn phone. Inderdaad is er een 'mijn bestanden'. Dan apparaatopslag, Met daarin een submap obsmapp, daarin map osm. Daarin de landenkaarten. Als ik op een kaart tik krijg ik de melding 'alle apps die met deze actie samenhangen, zijn uitgeschakeld, geblokkeerd of niet geinstalleerd'.
Iemand een idee wat ik kan doen behalve de app opnieuw installeren?

Dit is wat ik bedoelde (en volgens mij Marcel ook)... en dan ging het mij (ons) vooral om het feit of daar al dan niet een .map bestand stond (vermoedelijk Netherlands.map).
Ik begrijp dat dit het geval is, anders kon je er niet op klikken.
Het feit dat hij dan een melding geeft ('alle apps die met deze actie samenhangen, zijn uitgeschakeld, geblokkeerd of niet geinstalleerd') komt omdat je niet echt een app op je telefoon hebt die aan deze bestanden gekoppeld is om ze te lezen. ObsMapp gebruikt ze, maar is geen programma om die bestanden uit te lezen. Vergelijk het met een Word-document op je computer terwijl je het programma Word niet geïnstalleerd hebt. Dan weet je computer in eerste instantie ook geen raad met het bestand en vraagt je welk programma je hiervoor wilt gebruiken.

Waar de oplossing volgens mij meer gezocht moet worden:

Citaat van: David Tempelman op april 21, 2017, 20:38:35 PM
Als ik een wrn aan het invoeren ben en die is niet opende plek waar ik ben tik ik normaal gesproken op de kaart om de juiste plek te selecteren.
Dat ging de laatste dagen al lastiger maar nu helemaal niet meer.
Vorige keer opgelost door obsmapp opnieuw te installeren maar dat is gedoe.

Opnieuw installeren is zeker geen prettige oplossing (zeker niet op langere termijn), daarom is volgens mij ook de belangrijkste vraag: "waarom werkt het niet (meer) zoals het hoort?".
Volgens mij is hiervoor nodig dat we een beetje beter weten wat je precies doet. Welk scherm ben je, welke knoppen druk je in, wat zie je dan en wat is er anders dan je zou verwachten te zien/waar gaat het mis? (als je weet hoe je een screenshot kan maken van het moment dat het fout gaat, zou dat misschien kunnen helpen).
Ook handig om te weten (voor zover je ze weet): welk toestel gebruik je (met welke versie van android) en gebruik je de laatste versie van ObsMapp of een andere en indien dat het geval is, welke? ObsMapp versie staat bij het opstarten in beeld of in het instellingenscherm klik bovenaan op het "verrekijker met i"-icoontje.

EDIT: een (tijdelijke) noodoplossing is natuurlijk om de waarneming wel in te voeren waar je bent, te uploaden en vervolgens via de site de plaats corrigeren. Niet optimaal, maar zo krijg je het wel voor elkaar.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.


SlechtValk

Citaat van: optilete op april 22, 2017, 22:28:50 PM
Heb he een folder ingevuld bij de obsmapp instelling 'map directory'?

Ik ging er vanuit dat het om standaard instellingen ging, maar controleren kan idd geen kwaad.

Om dit te controleren ga naar instellingen > "icoontje rechts bovenin met geavanceerde instellingen" > scrol naar "Locatie-instellingen" > kaart directory. Komt wat hier ingesteld staat overeen met de map waarin je die (Netherlands).map bestanden gevonden hebt?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.