Hoofdmenu

LHB

Gestart door Maarten Sluijter, augustus 04, 2011, 11:34:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Sluijter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/56035210
Lieveheersbeestje spec. - Coccinellidae spec. gezien op 2011-08-04 Haamstede - Repel
Foto's:




bij voorbaat dank Maarten Sluijter
.

MarjoSmeets

Nu zit ik er regelmatig naast, met al die varianten op de soorten, maar ik zou zeggen dat dit een Veertienvleklieveheersbeestje-Coccinula quatuordecimpustulata is, en dat zou dan een zeldzame zijn! Ben eens benieuwd wat anderen hiervan zeggen!
De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo

nielsyese

Ik denk een veertienstippelige vanwege de gele rand langs de schilden. Maar verder weet ik hier ook niks van, dus...
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Arp

Gewoon Pro.qua. inderdaad. Heb even wat in elkaar geplakt met dank John van Roosmalen die zijn plaatjes op wrn beschikbaar maakt onder een Creative Commons licentie (CC-BY-NC-SA in dit geval).

Let goed op de plaats en de vorm van de stippen (geldt voor vrijwel alle soorten LHBtjes)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MarjoSmeets

Ik denk dat je gelijk hebt Niels-Jan. Nu ik hem nog eens goed vergelijk met de Veertienvlek, zie ik dat de stippen ook heel anders geplaatst zijn. Ik heb me weer laten misleiden door de variaties van de Veertienstip  :-[ :rolleye:

Ah, Arp was nog tussendoor zie ik  ;D

De insecten zijn, tenzij anders vermeld, gevonden in onze tuin, of wei, grenzend aan akkerland in Selfkant net over de duitse grens bij Sittard (Limb)
Mit freundlichen GrĂ¼ssen, oftewel, groetjes van Marjo