Hoofdmenu

tuinvogels

Gestart door henkjanvdkolk, november 02, 2006, 14:42:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Citeer
Citeer(henkjanvdkolk @ Nov 11 2006, 20:02 PM)
Net zoals kuifmees, ook 1 keer
en appelvink 2 keer

Henk-Jan van der Kolk


Appelvink ... oooo wat heb ik nog veel op mijn wenslijstje staan


Ik kon het eerst ook bijna niet geloven dat er net 1 in onze tuin zat.
Ik zag hem net toen ik uit school kwam.
Ik heb hem meteen op de video gezet en sávonds aan mijn vader laten zien die het eerst ook niet kon geloven.
"Een appelvink in je eigen achtertuin"


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankw

vanochtend weer een bult gevoerd. resultaat: 10 huismussen, 2 merels, 1 heggemus, 5 kauwen, 2 zwarte kraaien, 15 stadsduiven, 3 koolmezen, 3 pimpel, 1 roodborst, en de eerste vinken van dit jaar meteen 10 en 10 kokmeeuwen allemaal op strooivoer.

Ik strooi ook wel eens parkietenvoer dit werkt ook goed.. is alleen wat kostbaarder

Els

Doordat wij vlak bij een trekroute wonen hadden we gisteren een keep in de tuin en afgelopen vrijdag een kramsvogel. Ons tuinlijstje staat nu op 35, waarvan 16 vaste (winter-)bezoekers. We wonen gewoon in een dorp in de randstad en voeren het hele jaar door. Er hangt een voedersilo, vetbollen, silo met gepelde pinda's,  snoer van ongepelde pinda's, voerplank met brood en stukjes kaas en een waterbakje. Een zak van 5 kilo voer voor in de silo is in 2 maanden op!
Els Ouwehand, Katwijk

Jos Welbedacht

Ik merk wel dat mijn tuin een van de mindere is.
Wel heb ik zonder zelf voedsel neer te leggen de Boomvalk en de Sperwer in de tuin gehad, voor de Huismussen.
Kijk, als we "vanuit-m'n-tuin-soorten" doen kom ik een stuk verder.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Kaja

vorige winter zat er een groep van 20 ringmussen en een groep van meer dan 30 kramsvogel (gedeeld met de buren) in onze tuin.

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk merk wel dat mijn tuin een van de mindere is.
Wel heb ik zonder zelf voedsel neer te leggen de Boomvalk en de Sperwer in de tuin gehad, voor de Huismussen.
Kijk, als we "vanuit-m'n-tuin-soorten" doen kom ik een stuk verder.
dat si idd, beter, dan kan er kraanvogel enzo bij, ik zit dan dacht ik boven de 50
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

TIP:
hang geen pindanetten op,
Gisteren heb ik dat gedaan en:
2 zwarte kraaien
3 gaaien
2 eksters

Ze lijken verzot te zijn op pinda's


Matkoppen trouwens ook weer gezien.


henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jeroen Nagtegaal

Ik weet neit hoe je ze ophangt, maaar de plaats is het belangrijkdt, in een dichte struik waar kraaien enzo niet bij kunnen, dat is belangrijk.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim de Boer

Vorige week begonnen met voeren, begint aardig op gang te komen naast normale spul ook matkop sijs goudvink en GBS. Ook weer een aantal keer ijsvogel maar die komt het hele jaar langs. Ik sta inmiddels op 51 TP soorten bij mij in de tuin. Enkele foto's staan hier: http://www.waarneming.nl/gebruiker.php?id=5967&tab=foto
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

henkjanvdkolk

CiteerIk weet neit hoe je ze ophangt, maaar de plaats is het belangrijkdt, in een dichte struik waar kraaien enzo niet bij kunnen, dat is belangrijk.
nou bij mij kunnen de gaaien ook gewoon in de struiken komen, en als ik ze in een hele dichte struik hang kan ik er zelf niks meer van zien.


Henk-Jan van der kolk  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

geertje

#70
Sinds het pindasnoer op is, is de vlaamse gaai ook weer verdwenen, en zie ik weer meer kleine vogels in de tuin.
Ik denk ook niet dat ik meer pindasnoeren ophang!
Vandaag (in de paar minuten dat ik naar buiten keek)
30 mussen (tegelijk!)
4 vinken
5 koolmezen
3 pimpelmezen
2 tortelduiven
8 houtduiven
3 kauwen
2 heggemussen
12 spreeuwen

Greten,
Gera

Al is het wel een mooi gezicht! :rolleyes:
Groeten,
Gera Nieland

henkjanvdkolk

CiteerAl is het wel een mooi gezicht!


Dat is het wel ja,
want opzig zijn gaaien echt geen lelijke vogels.
Maar jammer dat ze wel de rest wegjaagen

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jeroen Nagtegaal

Net een 5 mussen per bol, en we hebben maar 4 bollen hangen dus al een 20 beesten, en dan net nog een 14 kramsvogels overvliegend en even een paar appeltjes etend uit de appelboom,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kaja

bij ons hebben de vogels nog geen behoefte aan bijvoer.

Hortulana

Heb even mijn (deels oeroude) tuinwaarnemingen (tuin van ouderlijk huis) doorgespit en kom tot het volgende tuinsoortenlijstje:
1Blauwe reiger 2Wilde eend 3Sperwer 4Torenvalk 5Waterhoen 6Watersnip 7Kokmeeuw 8Stormmeeuw 9Zilvermeeuw 10Kleine mantelmeeuw 11Houtduif 12Turkse tortel 13Ransuil 14Groene specht 15Grote bonte specht 16Witte kwikstaart 17Pestvogel 18Winterkoning 19Heggenmus 20Roodborst 21Merel 22Kramsvogel 23Koperwiek 24Zanglijster 25Spotvogel 26Braamsluiper 27Grasmus 28Zwartkop 29Fitis 30Tjiftjaf 31Goudhaan 32Vuurgoudhaan 33Pimpelmees 34Koolmees 35Zwarte mees 36Staartmees 37Boomkruiper 38Spreeuw 39Gaai 40Ekster 41Kauw 42 Ringmus 43Huismus 44Vink 45Keep 46Sijs 47Groenling 48Putter 49Kneu

In totaal dus 49 "echte" tuinsoorten. Dit over een periode van 27 jaar. Als exoten meetellen zijn het er 51 (+ Stads/Postduif en langdurig ontsnapte Valkparkiet). Als "daksoorten" meetellen 53 (+ Grote gele kwikstaart en Zwarte roodstaart). Te onzeker zijn: Tuinfluiter, Kraai en IJsvogel.
Neem aan dat overvliegende soorten en soorten gezien vanuit eigen tuin/ huis elders in dorp e.d. niet meetellen in dit Tuinvogeltopic.

Vooral intensief "getuinvogeld" in periode 1990-'98. Lijkt me zeker niet onaardig voor tuin van rijtjeshuis (wel hoekhuis, dus wat groter dan overige tuinen). Huis staat in nieuwbouwwijk in Heinenoord in Hoeksche Waard (rivierklei). Wel is het een zeer natuurlijke/ natuurvriendelijke tuin met diverse biotopen (op zeer kleine schaal dan).

Hoogtepunten over de jaren heen zijn toch wel Pestvogel, Vuurgoudhaan, Ransuil, Groene specht, Watersnip, Grasmus (allen 1x), Torenvalk, Sperwer (beide 2x) en Zwarte mees (ca 5x; invasiejaren).

Erg grappig vind ik Wilde eend (ca 5x), Waterhoen (2x) en Watersnip (1x), allen alleen waargenomen tijdens (strenge) vorst. Tuin heeft kleine vijver; meest dichtstbijzijnde grotere water is ca 500 meter verderop. Een ijsvrije vijver (door pompje) heeft dus zo zijn leuke bijeffecten!

Spotvogel, Braamsluiper en Fitis waren eerst broedvogel in dit dorpsdeel, maar zijn helaas nu al jaren afwezig (o.a. door herinrichting nabijgelegen parkje).

henkjanvdkolk

#75
1.   Appelvink       2x
2.   Boomklever                     vaste gast
3.   Boomkruiper                    Vaak te zien op eiken
4.   Ekster
               Gaai                   
5.   Goudhaan               soms een voorbijtrekkende groep      
6.   Goudvink         1x                   (helaas)         
7.   Groene Specht   1x         
8.   Groenling                Vaste gast      
9.   Grote Bonte Specht      vaak in de top van spar               
10.   Houtduif            
11.   Huismus         Vaste gast
12.   Koolmees         Vaste gast   
13.   Kuifmees    1x
14.   Matkop         Vaste gast   
15.   Merel                                         Vaste Gast
16.   Pimpelmees      Vaste gast      
17.   Roodborst                                   Vaste Gast
18.   Spreeuw
19.   Tjiftjaf                                       In de zomer enkele keer
20.   Turkse tortel  1x
21.   Vink                                            vaste gast
22.   Vuurgoudhaan 1x
23.   Winterkoning                                Soms onder de struiken
24.   Zwarte Kraai
25.   Zwarte mees  1x
26.   Zanglijster

Dit is onze lijst van soorten, 27 (bij gaai staat geen numme????).
Maar we wonen hier pas vanaf juni, dus 5 maanden.
Toch al aardig wat soorten, vind ik zelf.
Mooiste waarneming vind ik de Goudvink,
Maar de leukste de Appelvink[2x]
JaJa, die vinken weten wel hoe ze moeten zijn.


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Christian

Even nageteld hoeveel soorten er écht in mijn tuin hebben gezeten en dat zijn er 47 waarbij: Groene- en Kleine Bonte Specht, Bonte vliegenvanger en Gekraagde Roodstaart toch wel de leukste zijn.
Sinds begin dit jaar staat ook de Pestvogel op het lijstje.
Ik moest deze aantallen natellen omdat ik eigenlijk alleen een vanuit-m'n-tuinlijst (pattent?) bij houd waar alweer 77 soorten op staan met als leukste Zwarte Specht (keer gehoord vanuit de tuin met goede wind), Boomleeuwerik, Zwarte ruiter en Roodpootvalk (alle drie overvliegend).

Moet overigens nog beginnen met voeren  :wub: , buren zijn wel al hard bezig dus aan vogels hier geen gebrek.
Christian Brinkman

henkjanvdkolk

CiteerMoet overigens nog beginnen met voeren  , buren zijn wel al hard bezig dus aan vogels hier geen gebrek.

Buren net blij:
"dit jaar veel meer vogels dan anders"

Zien ze ineens de helft van de vogels bij Christian zitten.


Henk-jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Kaja

mijn in-m'n-tuin-soorten lijstje staat op 36.

henkjanvdkolk

paartje kuifmezen, gisteren en vandaag al!!!!!!!

k'ben op de lijst staartmees vergeten (mischien nog wel meer)
maakt dus 27


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk