Hoofdmenu

tuinvogels

Gestart door henkjanvdkolk, november 02, 2006, 14:42:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Bij ons in de tuin komen er elke ochtend en eind van de middag ongeveer 6 eekhoorns langs.
Soms brengen ze ook een bezoekje aan het voederhuisje of aan de drinkschaal.

De Drinkschaal word ook druk bezocht door de vogels.

Helaas nooit een vogel erin zien badderen

Henk-Jan van der Kolk  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Thijs Fijen

CiteerBij ons in de tuin komen er elke ochtend en eind van de middag ongeveer 6 eekhoorns langs.
Soms brengen ze ook een bezoekje aan het voederhuisje of aan de drinkschaal.

De Drinkschaal word ook druk bezocht door de vogels.

Helaas nooit een vogel erin zien badderen

Henk-Jan van der Kolk
6 eekhoorns? Tegelijk? Fantastisch..

Bij ons hangt en ligt het voer er 1 dag, en de vertrouwde vogels zijn er alweer :)
Merel, heggenmus, roodbors, koolmees, pimpelmees en eksters (alleen de turkse tortels en de vinken heb ik nog niet gezien)

Thijs
Thijs Fijen

henkjanvdkolk

#32
Citeer6 eekhoorns? Tegelijk? Fantastisch..

soms met zijn zessen tegelijk. dan is het een heel spektakel.
Maar ik bedoelde te zeggen dat als je een ochtend voor het raam gaat zitten dat je er dan wel zes of zelfs meer kunt tellen. ze komen dan als vaste route de tuin door.

Meestal alleen of met zijn tweeën.


Henk-Jan v/d Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankw

ik heb ook in eens behoorlijk 'toe loop' op mn balkonnetje. AL een tijd flink aan het voeren en nu zit er behoorlijk wat, zeker voor midden in de stad...

ik heb 4-5 koolmezen en 4-5 pimpelmezen 15 mussen 10-20 duiven 5-10 kauwen 1 roek 1 roodborst en een hele bult kraaien en kokmeeuwen.. verder gister voor het eerst (op mijn balkon) een winterkoning.. altijd mooi op 1meter afstand. :)


henkjanvdkolk

Citeerverder gister voor het eerst (op mijn balkon) een winterkoning.. altijd mooi op 1meter afstand.

In onze tuin ook vaak een winterkoning, maar nooit zo dichtbij.
We hebben namelijk een grote tuin en meestal zitten ze dan +/- 15 meter van het raam af.
Ik zit daarom ook vaak de grond onder de coniferen met een verrekijker af te speuren of er iets leuks onder loopt.


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

gardensafari

Ook bij mij in de tuin altijd wel een winterkoning, maar meestal sluipt hij onder struiken door, of door hoogopgaande begroeiing en zie ik niet veel meer dan het staartje. Ook de vijver interesseert hem niet erg veel, helaas.....

De kool- en pimpelmezen in de tuin (nu ongeveer 8 kool- en 4 pimpelmezen) worden geterroriseerd door één uiterst agressieve pimpel, die zelfs al die koolmezen uit zijn buurt verjaagd. Zelfs een struikje in de buurt van de netjes is taboe. Nog nooit zoiets gezien, meestal winnen koolmezen het gemakkelijk van de pimpels of tolereren ze elkaar. Alleen de boomklever laat zich door de driftkop niet wegjagen, maar die is dan ook iets groter en heeft een wel erg indrukwekkende snavel!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

henkjanvdkolk

Bij ons is de huismus de 'baas', en daarna de boomklever.

maar als ik vlak voor het raam loop, dan vliegen de huismussen allemaal in de struiken maar de boomklever blijft zitten.

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

frankw

hier nog nooit boomklevers gezien verwacht ik eigenlijk ook niet.. in de zomer wel een boomkruipers hier maar ook nooit op het voer ofzo.. maar ook dat verwacht ik niet... :)

henkjanvdkolk

Citeerhier nog nooit boomklevers gezien verwacht ik eigenlijk ook niet.. in de zomer wel een boomkruipers hier maar ook nooit op het voer ofzo.. maar ook dat verwacht ik niet... 

Bij ons zitten ookk boomkruipers, maar nooit op het voer.

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

gardensafari

Het duurt even voor de vogels eraan gewend zijn dat er mensen vlak langs de ramen lopen. Koolmezen en pimpels wennen daar snel aan. De boomklever hoeft er inderdaad niet aan te wennen, want die blijft gewoon zitten. Ook Turkse tortels vliegen niet snel weg, houtduiven wel. Ringmussen zijn echte sociale vogels: vliegt er één weg, dan volgt de rest, meestal met vinken, groenlingen, sijsjes en ander klein spul in hun kielzog. De grote bonte specht blijft wegvliegen, overigens; die went er nooit aan.

De boomkruiper komt ook hier nooit op het voer af.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

henkjanvdkolk

CiteerRingmussen zijn echte sociale vogels: vliegt er één weg, dan volgt de rest, meestal met vinken, groenlingen, sijsjes en ander klein spul in hun kielzog.
Ja dat is bij ons ook zo, alleen dan met se huismussen.

want als die vertrekken dan gaan de groenlingen en vinken ook.

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Afgelopen nacht weer lichte vorst.

Er is veel voer gegeten.
De tuin is bijna klaar, en morgen ga ik weer de 2e voederplek inrichten


Henk-Jan van der Kolk  
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

geertje

Vanmorgen hing er een vlaamse gaai aan de pindasnoer!
Er lagen na afloop meer pinda's op de grond dan erin :wacko:  
Groeten,
Gera Nieland

henkjanvdkolk

CiteerVanmorgen hing er een vlaamse gaai aan de pindasnoer!

Bij ons zondag ook.
Eerst maakte hij het net kapot, daarna haalde hij hele pinda's eruit en at sie in een keer op of ging ze begraven.

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

pluisje

Bij mij in de tuin al veel Koolmezen, Pimpelmezen, Huismussen en Spreeuwen aan de vetbollen. Verder de Vale Braamsluiper, Staartmezen, Groenling en Sijs.  
Ronald Nuiver

frankw

wat voeren jullie ze zoal dan waardoor je zoveel verschillende soorten in de tuin krijgt? of woon je mooi landelijk?

Jeroen Nagtegaal

Ik akn me van afgelopen winter nog wle herinern dat we Grote bonte en keline bonte, Kramsvogel, een lijster, merels, kool, pimpel, staart, en soms een kuifmees, huis,, hegge en ringmus, maar het is gewoon heel veel engevarieerd voeren, appels, rijst, brood, vetbollen, pindas, enz. en het ook op veel verschillende plaatsne hangen, open dtruik, dichte struik, hoog en laag,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

#47
er komen ookj veel vogels op zonnenbloempitten af,

Zoals bij ons:   boomklever koolmees pimpelmees matkop groenling huismus.


Citeeren keline bonte

Wow, en in je tuin, de hele winter door??? :o  :o  :blink:


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Jeroen Nagtegaal

Kleine bonte zat er van dezember tot eind januari tadat de kersenboom werd gekant, net als de grotebonte die was ook meteen weg, ze aten soms een halve meter achter het raam, als ik gewoon op de computer zat,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

teunvankessel

Kleine bonte is wel heel gaaf in je tuin !
ik heb alleen de grote bonte in de tuin gehad
en een groep grote Barmsijsen vorig jaar ook leuk  ^_^
groet Teun
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jeroen Nagtegaal

#50
Dit jaar even hopen op pestvogels,
En blijf voeren, afgelopen winter hebben we ruim 100 Vetbollen aan de vogels gegegeven, gewoon 20 tegelijk ophangen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HansJWG

Op de site van de vogelbescherming kun je een tuinvogeldagboek bijhouden (in ieder geval leuk voor de kinderen)

http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=814

Groet, Hans

henkjanvdkolk

De tuin is bijna klaar!!!!!!!!!!!!!!!!

Alles staat erin,
alleen moeten er nog een paar dingen later gebeuren zoals het tuinhuis en schutting.

Ik ga vandaag nog de tweede voederplek inrichten en morgen lekker kijken of ik de matkoppen weer zie.
Ik heb ze namelijk sinds maandag niet meer gezien!!!


Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

marella

Ik wil geen reclame maken maar sinds ik Vivara voer gebruik heb ik veel meer soorten vogels in mijn tuin en minder troep van resten vogelvoer, ze eten alles goed op. Ik kies altijd voor hi energie voer. Ze hebben ook pindacake's die er goed ingaan. Als je ze een keer besteld kun je van de houder in de cake zelf nieuwe maken. gewoon in een pvc pijp met deksel en dan eerst boterhammenzakje(dan gaat ie er makkelijker uit. Vet smelten lepel ongezouten pindakaas erdoor roeren, voer en gemalen pinda's. Smullen maar.
Ik heb nu 38 verschillende soorten. Grote bonte specht vorig jaar voor eerst en heb ik kunnen lokken door ongezoten pindakaas aan een boomstam te smeren en vol te houden. Zij Woody is gebleven tot juli en kwam toen samen met zoon pecky nog regelmatig langs. Van de week voor de eerste keer weer gezien.
Wens is nog heel veel maar in iedergeval goudvink dat moet toch lukken Toptijd half januarie tot eind maart zitten er op de grote pieken op een dag wel 80 tot 100 vogels tegelijk in de tuin. Een grote voliere waar ik volop van geniet. Meeste zijn dan wel sijsen zo rond de 40. Niet kunststof mesten in de tuin gebruiken struiken en paar bomen waar ze kunnen wegduiken.Tuurlijk is hierdoor de sperwer ook vast gast, maar die heb ik nog maar 1 keer zien scoren. Ze waarschuwen elkaar goed en er zijn genoeg verstopplaatsten.

Marella
groetjes Marella

geertje

Ik gebruik meestal onkruidzaad (zelfschep uit de bouwmarkt), vermengd met zonnebloempitten in een voederfles.
Wat de mussen en andere vogels niet eten (eruit gooien) pikken de duiven wel van de grond; veel hoef ik niet te wieden.
De fles is in een mum van tijd helemaal leeg!


En nee, ik voer bijna niets in, alleen als ik wat bizonders zie (zoals vorig jaar een goudhaantje)

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

Jeroen Nagtegaal

Zonnenbloemen in het voorjaar zaaien, moi in de zomer met insecten en in het najaar laten staan voor de vogels, levert wel een troep op maar het is wel heel leuk,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

Bij ons is het ook hopen op de goudvink als vaste gast,
1 keer 1tje in de tuin gezien.

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

marella

Altijd hoop houden, in mijn aantal zitten ook enkele waarnemingen die 1 keer geweest zijn, maar wel mooi gezien en gefotografeerd.
Maakt de winter een stuk leuker toch met die tuinvrienden

Marella
groetjes Marella

henkjanvdkolk

Net zoals kuifmees, ook 1 keer
en appelvink 2 keer

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

marella

CiteerNet zoals kuifmees, ook 1 keer
en appelvink 2 keer

Henk-Jan van der Kolk
Appelvink ... oooo wat heb ik nog veel op mijn wenslijstje staan
groetjes Marella