Hoofdmenu

tuinvogels

Gestart door henkjanvdkolk, november 02, 2006, 14:42:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkjanvdkolk

Bij ons is er afgelopen nacht nachtvorst geweest.
Dat kun je al gelijk merken aan de vogels.
Er zitten er veel meer en ze hebben ook veel meer gegeten.

Net zag ik ook een groep goudhaantjes voorbij komen.
Wel jammer dat ze nu net met de tuin bezig zijn.

Merken jullie er ook wat van? <_<

Henk-Jan van der Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Kaja

CiteerWel jammer dat ze nu net met de tuin bezig zijn.
wie is "ze"

henkjanvdkolk

We zijn pas verhuist, en de tuin was nog niet aangelegd.
Daar zijn ZE (een hoveniersbedrijf) nu mee bezig.

Het is namelijk te groot om het zelf te doen.

Henk-Jan v/d kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Kaja


oostsouburg

CiteerBij ons is er afgelopen nacht nachtvorst geweest.
Dat kun je al gelijk merken aan de vogels.
Er zitten er veel meer en ze hebben ook veel meer gegeten.

Net zag ik ook een groep goudhaantjes voorbij komen.
Wel jammer dat ze nu net met de tuin bezig zijn.

Merken jullie er ook wat van? <_<

Henk-Jan van der Kolk
Ja het word langzaamaan drukker in de tuin, wij hier in Zeeland nog geen nachtvorst gehad, toch eten de koolmees en pimpelmees al aan de pinda's en vetbol. Ook de roodborst is van de parij en de heggenmus maakt ook lawaai.

gr.Chris

Els

De hele zomer hadden we koolmezen en pimpelmezen in de tuin. Maar nu komt daarbij: vink, groenling, roodborst, heggenmus en winterkoning.

Ik heb nooit zo'n zin in de winter, maar het kijken naar de vogeldrukte in de tuin maakt veel goed.
Els Ouwehand, Katwijk

Jeroen Nagtegaal

Bij ons is in 1 dag de overvolle taxus helemaal leeg geplundert in een 2 uur, door 7 merels,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

henkjanvdkolk

hier ook veel vinken en groenlingen.

Af en toe een appelvink die in de taxus wat bessen zit te eten.
Helaas krijg je dat soort vogels niet zo snel standaard in de tuin

ook 1 keer een vuurgoudhaan en 1 keer een goudvink gezien in de tuin

ook een paartje matkoppen die zich elke ochtend en middag komen voleten.
het zelfde met een paartje boomklevers.

verder veel kool- en pimpelmezen.

Af en toe een groepje staartmezen of goudhaantjes bij het voer.


Helaas heeft de grote bonte specht zich nog niet bij het voer vertoond



Henk-Jan v/d Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

geertje

#8
Hier heel veel mussen, en sinds gisteren eindelijk weer koolmezen.
Heb de vetbollen, gierststengels en zaden opgehangen.
Ook nu een enkele spreeuw, vink en kauwtjes, een paar tortelduiven en veel houtduiven.

Het eten gaat enorm snel!
Vreemd vind ik dat ik nog geen pimpelmezen heb gezien, terwijl die er tijdens de zomer wel waren.
Ook nog niet de halsbandparkieten (maar vorig jaar waren die er ook pas met strenge kou).
Groeten,
Gera Nieland

henkjanvdkolk

Bij ons waren er eerst ook bijna geen kool en pimpelmezen te zien.

Maar vanaf de eerste dag dat we zijn begonnen met voeren zaten ze al in de tuin.

Henk-jan v/d Kolk
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

geertje

Dit jaar heb ik de hele zomer doorgevoerd. Geen vetbollen e.d., maar zaden en gierststengels.
De mussen gingen erg achteruit, dus hoopte dat ze wat meer kans zouden hebben.
Dit jaar hebben een mannetje en vrouwtje 3 nestjes gehad; of dat komt door het bijvoeren of de vreemde zomer weet ik niet, maar er zijn er in elk geval meer! :rolleyes:

Groeten,
Gera Nieland

michel.wissink

In mijn tuin de laatste weken ook weer extra drukte van huismus, roodborst, en de koolmeesjes zijn ook terug van weggeweest. En inderdaad ook 1 keer goudhaantjes gezien (zie ook topic 'Algemeen' in dit forum).
Wintertijd, leuk!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

gardensafari

Vandaag voor het eerst weer gevoerd. Eén pindanetje opgehangen en een netje met diverse nootjes. Na twee uur: 4 koolmezen, 3 pimpelmezen, 1 kuifmees, 2 groenlingen, 3 ringmussen en 1 boomklever. En de heggenmus en twee vinken hipten eronder al rond om te kijken of er al iets uitgevallen was. Vinken kunnen wel eens op de netjes zitten, maar ze doen het niet zo vaak en hippen liever over de grond. Voor groenlingen geldt het omgekeerde. De heggenmus heeft kennelijk te zwakke pootjes om aan een netje te hangen.....
Ik voer in mijn tuin al heel lang vogels en alles bij elkaar zit ik op al over de 50 soorten die zich hebben laten zien (inclusief exoten en éénmalige bezoekers).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

#13
Gisteravond voor het eerst een vetbol en pindanetje opgehangen.
Zoeven 3 pimpelmezen, 4 koolmezen, 2 halsbandparkieten, 1 turkse tortel, 7 spreeuwen en 22 mussen.

Gelukkig, de pimpelmezen zijn er nog! :)

Edit: en twee vinken.
Groeten,
Gera Nieland

Danielle

Gisteren een pindanetje en een vetbol opgehangen; helemaal niets,
Vandaag wat rijst neergelegd; nog steeds niets...

Wat een buurt....

:angry:  :angry:  :angry:  
Groetjes,
Danielle

Kaja

Als je van te voren nog niets had gevoerd dan duurt het even voordat ze het hebben ontdekt, vooral omdat ze nu nog genoeg kunnen vinden.

michel.wissink

CiteerAls je van te voren nog niets had gevoerd dan duurt het even voordat ze het hebben ontdekt, vooral omdat ze nu nog genoeg kunnen vinden.
Ik heb juist gehoord dat vogels heel snel nieuwe situaties kennen.
Als je bijvoorbeeld staat te spitten in de tuin, zitten de merels al op de schutting te wachten voor de wormen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

gardensafari

CiteerAls je van te voren nog niets had gevoerd dan duurt het even voordat ze het hebben ontdekt, vooral omdat ze nu nog genoeg kunnen vinden.
Dat is echt niet zo. Mijn lege voedertafel werd al enige tijd nauwkeurig onderzocht door met name kool- en pimpelmezen die keken of er al wat hing. En nee, ze keken niet naar spinnetjes of zo, maar landen op de tafel en loerden dan langs het hout naar beneden op exact dezelfde manier als hing er wel wat. Misschien vogels die er vorig jaar ook al zaten? Na het ophangen meldde het eerste koolmeesje zich al na 10 minuten!

Wat jij zegt gaat waarschijnlijk op voor een geheel nieuwe voederplek, maar de mijne staat er al jaren....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Citeer
Ik heb juist gehoord dat vogels heel snel nieuwe situaties kennen.
Als je bijvoorbeeld staat te spitten in de tuin, zitten de merels al op de schutting te wachten voor de wormen.
En het roodborstje zit soms op maar twee meter afstand al de net omgewoelde grond te bestuderen....

En toen ik een keer koffie ging drinken en terugkwam zat hij al ongeduldig op de schop te wachten tot mijn gespit weer doorging.

Merels en roodborstjes zijn niet voor niets cultuurvolgers!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Kaja

Citeer
CiteerAls je van te voren nog niets had gevoerd dan duurt het even voordat ze het hebben ontdekt, vooral omdat ze nu nog genoeg kunnen vinden.
Dat is echt niet zo. Mijn lege voedertafel werd al enige tijd nauwkeurig onderzocht door met name kool- en pimpelmezen die keken of er al wat hing. En nee, ze keken niet naar spinnetjes of zo, maar landen op de tafel en loerden dan langs het hout naar beneden op exact dezelfde manier als hing er wel wat. Misschien vogels die er vorig jaar ook al zaten? Na het ophangen meldde het eerste koolmeesje zich al na 10 minuten!

Wat jij zegt gaat waarschijnlijk op voor een geheel nieuwe voederplek, maar de mijne staat er al jaren....
ja, maar dan heb je inderdaat al vorig jaar gevoerd en dan zijn het dezelfde vogels. Ik bedoelde (wat je al zei) een nieuwe voederplek...

michel.wissink

CiteerEn toen ik een keer koffie ging drinken en terugkwam zat hij al ongeduldig op de schop te wachten tot mijn gespit weer doorging.
Heeft-ie de schop niet even zelf ter hand genomen?  :D  
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Els

CiteerDit jaar heb ik de hele zomer doorgevoerd. Geen vetbollen e.d., maar zaden en gierststengels.
De mussen gingen erg achteruit, dus hoopte dat ze wat meer kans zouden hebben.
Dit jaar hebben een mannetje en vrouwtje 3 nestjes gehad; of dat komt door het bijvoeren of de vreemde zomer weet ik niet, maar er zijn er in elk geval meer! :rolleyes:
Wij voeren ook de hele zomer door met zaden in een voerautomaat met een opvangschaal er onder. Hier zat nu een vink op, om van het gevallen zaad te eten.


Hebben de mussen bij jou in een hokje genesteld of ergens anders. In de tuin van het blok woningen naast ons komen wel mussen, maar bij ons in de tuin bijna niet. Of mussen nu banger zijn voor onze kat, of dat het iets anders is waarom ze niet komen? Bij ons staat ook een voerplank en bijna elke morgen ligt daar een kapje brood aan stukjes op, maar mussen zie ik niet. Hier in de buurt is de mussenstand erg achter uit gegaan en nu wil ik ze wel helpen maar ben er nog niet achter hoe.
Els Ouwehand, Katwijk

geertje

Helaas nestelen ze niet in de kastjes die ik had opgehangen; wel in de heg en vele struiken die ik de gang heb laten gaan.
De eerst behoorlijk kale tuin begint eindelijk vogelvriendelijk te worden.
Ik denk niet dat de kat oorzaak is van de afwezigheid van vogels, want in onze buurt zijn enorm veel (zwerf)katten. Dus ook in mijn tuin.
Wel heb ik het vogelvoederhuisje en de fles met zaden (evenals de netjes en zo) onbereikbaar voor katten opgehangen, en ze kunnen altijd de bomen en struiken in om te vluchten.
Misschien geduld hebben? Of de voederplaats aanpassen?

Groeten,
Gera
Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Bijna net zo belangrijk als het voeren, is het watergeven. Als je een vijver(tje) in de tuin hebt, heb je bijna automatisch veel vogels in de tuin. Anders moet je je behelpen met een grote vlakke schaal of zoiets. Want hoewel vogels graag drinken, vinden ze badderen nog lekkerder. Zelfs de groene specht bezoekt onze vijver regelmatig om te drinken!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

mcbud

Hier in Zuid Kennemerland nog geen mezen op het voer; maar we hebben ook nog geen nachtvorst gehad. Kennelijk is de honger nog niet groot genoeg om de angst voor onze twee katten op zij te zetten.
Wel wat doortekkende staartmezen in de bomen, die razend snel en efficient alle takjes op insecten afspeuren. Meestal zijn ze rond deze tijd in gezelschap van meetrekkende barmsijzen, maar die heb ik deze herfst nog niet gezien.
Ook de verwilderde Ara's, die ons in de herfst  altijd wel een paar keer 'sochtends komen wakker krijsen heb ik nog niet gezien.
Wel een stuk of twintig kramsvogels die met veel gefladder om de oranje Taxusbessen vochten; het blijft een raadsel hoe ze het zwaar-dodelijke gif in de pitten overleven.
Ook geregeld vinken en gorzen op doortrek in de struiken, maar nog niet op de voerplek.
In de weilanden en de duinen nu overal groepen spreeuwen, maar nog niks de tuin, terwijl we een speciaal rantsoen druiven voor hen hebben laten hangen.

Ons vijvertje blijft een magische aantrekkingskracht uit oefenen op passerende reigers. Meestal zijn de goudvissen tegen november wel op, maar vanochtend zag ik er nog tenminste vier van de vijf onder de waterpest rondzwemmen nadat ik de reiger had weggejaagd. Snel de overspanning van kippegaas aangebracht. Alle salamanders en padden hebben het water intussen wel verruild voor een beschutte plek onder een steen of onder de stapel gekloofd hout.
De Nederlandse kampioenschappen schaatsen hebben we al weer gehad...

marc







JohnvR

#25
Hier in Alkmaar ook nog geen nachtvorst. Wel al pimpelmezen en koolmezen op het voer (pinda's zijn ze dol op, foto is trouwens van juni, http://i52.photobucket.com/albums/g11/psav...s/SH102041a.jpg, maar ze eten eigenlijk allerlei zaden). Eksters, kauwen en spreeuwen weten hun weg naar het voer ook te vinden, alhoewel dat meer in het voorjaar en de zomer was dan nu. Ook een stelletje Turkse tortels, eigenlijk het hele jaar door.

Van het voorjaar twee huismussenflats opgehangen, eentje zelf gemaakt en een gekochte. Beide kasten zijn gekraakt door koolmezen. Met nog een koolmees in een andere nestkast dus geen slechte bewoning (tuintje is maar klein). Voor foto's zie eventueel http://i52.photobucket.com/albums/g11/psav...ls/SH101239.jpg
http://i52.photobucket.com/albums/g11/psav...ls/SH101237.jpg
en jonge in andere flat: http://i52.photobucket.com/albums/g11/psav...s/SH102161a.jpg

De huismussen hebben dus geen gebruik gemaakt van de mussenflats. Wel zijn ze in de afgelopen jaren weer iets in aantal toegenomen. Ik heb er maximaal 13 tegelijk waargenomen dit jaar bij het voer in de tuin (foto van een jonge mus in april http://i52.photobucket.com/albums/g11/psav...s/00000003a.jpg ). Ze nestelen vooral onder de dakpannen en bij de schoorsteen (onder de loodflap door). Die nestgelegenheden waren er eigenlijk ook al toen er nagenoeg geen mussen meer waren. Een van de faktoren zou dus kunnen zijn dat we er meer op zijn gaan letten om regelmatig te voeren, na de berichten dat het slecht ging met de huismus. Ze eten zaden, broodkruimels en (gebroken) rijst. Katten hebben we hier ook. Onze kat had zelfs een keer een jonge (maar wel volgroeide) huismus te pakken. Gelukkig ondervond deze daar geen echte schade van (alleen een beetje kaal plekje op een vleugel).

Jan2002

#26
In onze tuin staat eigenlijk het hele jaar door allerlei voer paraat; 's zomers vooral broodresten, fruit e.d., 's winters zaadsilo's, pinda's en vetblokken. De voersilo's en vetblokken zijn zodanig opgehangen dat katten geen kans hebben, en er is een hoge heg op een meter afstand, dus schuilplek genoeg. Aan mussen geen gebrek hier: het is niet ongebruikelijk dat er 20-30 tegelijk zitten, of het nou zomer of winter is. Ook Turkse tortels zijn er volop, soms 5-6 tegelijk. Kool- en pimpelmezen, merels, gaaien, eksters, kauwen en spreeuwen zijn er ook altijd. Nu de kou weer inzet zijn ook de heggemus en roodborst weer verschenen. Sijzen, groenlingen, vinken en staartmezen zijn in de winter vaste gasten maar heb ik nog niet gezien.
Groet,
Jan

gardensafari

#27
"Helaas" is vandaag de grote bonte specht ook al weer verschenen. Prachtige vogel, maar hij hakt enorme gaten in de netjes die dan leegstromen. Gelukkig maakt hij de gaten altijd halverwege het net, zodat er nog genoeg overblijft voor de andere vogels. De rest eet dan het op de grond gevallen afval wel. De specht staat bovenaan de pikorde als het gaat om de netjes, gevolgd door de boomklever.

Nu nog wachten op de eekhoorns. Die gaan of bovenop de tafel zitten en hijsen het netje gewoon naar boven en leggen het op de tafel (lekker makkelijk), of hangend aan de paal trekken ze het netje naar zich toe en knagen het van onderen open. Daar ben je klaar mee, want soms doen ze dat elke dag en wordt voeren een dure grap. En zoveel voer op de grond is ook niet goed. Het trekt allerlei muizen en woelmuizen aan en in het voorjaar ontkiemt allerlei rotzooi. Het leven van een vogelvoederaar gaat niet over rozen.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Citeeren in het voorjaar ontkiemt allerlei rotzooi. Het leven van een vogelvoederaar gaat niet over rozen.....
Och, dat heeft ook z'n positieve kanten.
Daar heb ik een weedplantage op beperkte schaal aan over gehouden! ( 2 planten)
Staat best leuk in de tuin. :rolleyes:

Marijke

Jan2002

CiteerNu nog wachten op de eekhoorns. Die gaan of bovenop de tafel zitten en hijsen het netje gewoon naar boven en leggen het op de tafel (lekker makkelijk), of hangend aan de paal trekken ze het netje naar zich toe en knagen het van onderen open.
Die tactiek heb ik al regelmatig toegepast zien worden door de kauwen in onze tuin. Blijkbaar zijn ook vogels liever lui dan moe...  :D  
Groet,
Jan