Hoofdmenu

Waterleliemot of -vlinder?

Gestart door 11pjotr11, augustus 01, 2011, 22:20:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

11pjotr11

Hallo mensen,

Kort geleden heb ik bij de micro's de waterleliemot ingevuld. Het systeem geeft dan twee Nederlandse namen aan, namelijk Waterleliemot en Waterlelievlinder. Als je voor -mot kiest geeft het invoersysteem in de waarnemingenlijst toch -vlinder aan. Aanvankelijk dacht ik als beginner dat er sprake was van twee verschillende soorten. Dat blijkt niet zo te zijn want beiden hebben dezelfde Latijnse naam. Uit een reactie op het forum begreep ik dat er een recente lijst van Nederlandse namen is waarop de naam -vlinder niet voorkomt. Is het niet beter in dat geval de benaming "Waterlelievlinder" te schrappen?

Groet, Peter.
Groet, Peter.

marijn

Hoi Peter,


In principe hanteren we bij Telmee (en bij Waarneming.nl volgens mij ook) de regel dat iedere enigszins 'gangbare' naam voor een soort gekozen moet kunnen worden bij het invoeren, vandaar dat beide namen in de lijst staan. In de database worden beide namen vertaald naar dezelfde soort.
Voor de micro's houden we vooralsnog de namenlijst van Stichting Tinea aan als standaard. Daarin heet de soort Waterlelievlindertje, dus zo wordt hij in de overzichten van Telmee getoond.


Groet,
Marijn
Telmee
Marijn Prins

hiskodevries

CiteerIn principe hanteren we bij Telmee (en bij Waarneming.nl volgens mij ook) de regel dat iedere enigszins 'gangbare' naam voor een soort gekozen moet kunnen worden bij het invoeren
klopt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

11pjotr11

Bedankt voor de reactie heren. Helder!

groet, Peter.
Groet, Peter.