Sprinkhanen geluid Polen

Gestart door Thijs Fijen, juli 29, 2011, 17:21:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Afgelopen 2 weken ben ik in Polen geweest en heb daar uiteraard ook een beetje aan sprinkhanen gedaan. Had geen literatuur bij me, dus heb het uit mijn hoofd gedaan en met name op geluid. Nu heb ik hier een opname van een megagaaf veldje met onwijs veel soorten. Zouden jullie me kunnen helpen of ik het goed heb/mis heb/iets gemist heb?

Ik hoor achtereenvolgend/door elkaar op deze opname (http://observado.org/waarneming/view/55917888)
- Greppelsprinkhaan
- Zuidelijk Spitskopje
- Weidesprinkhaan
- Kleine Groene Sabelsprinkhaan
- Locomotiefje

Correct?

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Oh ja: is deze grote groene sabelsprinkhaan afwijkend, of is het een soort die ik niet ken.. Zong continu zo: http://observado.org/waarneming/view/55920363
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Thijs Fijen

nielsyese

Hallo Thijs, wat betreft de zang van die sabelsprinkhaan: ik heb navraag gedaan bij een Poolse entomologe, het is geen T. viridissima. Zij oppert Tettigonia cantans.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Thijs Fijen

Dank voor je info. Vermoed zelf dat het geen Kleine Groene is, die ziet er op sonogram anders uit. Ik zal als ik weer thuis ben een sonogram maken van Grote groene, Kleine groene en deze. Ik vermoed zelf dat het een afwijkende Grote groene is doordat er een deel van het geluid 'mist'. Misschien missen er wat nerven of stridulatiehaartjes..
Thijs Fijen

Wim Bakker

Opname 1:
:right: Greppelsprinkhaan
:wrong: Zuidelijk Spitskopje
:right: Weidesprinkhaan
:right: Kleine Groene Sabelsprinkhaan
:right: Locomotiefje

Zuidelijk Spitskopje haal ik er niet uit, maar dat kan aan mij liggen.

Opname 2: ik denk toch een erg versleten Grote Groene. Het tempo klopt en met een beetje goede wil zie ik de dubbelslag die je bij de Kleine Groene niet ziet. Ik zou niet weten wat het anders zou moeten zijn...
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Thijs Fijen

Zuidelijk Spits gedurende de hele opname, maar het is zacht en natuurlijk een moeilijk geluid om te horen.

Dank je trouwens :)
Thijs Fijen

Thijs Fijen

As promised. Een sonogram van respectievelijk Kleine Groene, Afwijkende Groene en Grote Groene naast elkaar.

Ik maak er een Grote Groene van, waarbij er stridulatiehaartjes afgesleten zijn of de vleugel iets afwijkt. Er lijkt een band te missen rond 12 kHz... (en dat terwijl er van de afwijkende een veel betere opname is)
Thijs Fijen

nielsyese

Die tweede is dus jouw beest vergeleken met de twee soorten?
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Thijs Fijen

Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op augustus 19, 2011, 14:10:46 PM
As promised. Een sonogram van respectievelijk Kleine Groene, Afwijkende Groene en Grote Groene naast elkaar.

Ik maak er een Grote Groene van, waarbij er stridulatiehaartjes afgesleten zijn of de vleugel iets afwijkt. Er lijkt een band te missen rond 12 kHz... (en dat terwijl er van de afwijkende een veel betere opname is)

Ik heb wat meer gedetailleerde spectrogrammen bekeken en het valt me op dat jouw opname qua structuur sterk op Grote groene lijkt, maar dat de kernfrequentie van de Grote groene op de infopagina die ik heb bekeken zo'n 3 khz hoger is dan de jouwe. De Kleine groene van de infopagina zit daar tussenin maar de structuur is anders: sneller en met enkele pulsen terwijl Ggs en de jouwe gepaarde pulsen heeft. (Kgs ! ! !, Ggs !! !! !!) Mij lijkt het dus in ieder geval geen Kleine groene.
Op jouw opname ontbreekt trouwens de band rond 12 khz niet, je opname is niet zo hard, zodat het zachtere bovendeel van de frequentie maar beperkt doorkomt.
Herman van der Meer

nielsyese

Ik vind het zo mooi dat mensen zoals hier met sonogrammen gaan werken om een soort te achterhalen. Je moet er wat voor over hebben om te determineren. Daarom vind ik het zelf ook zo leuk om insecten onder de microscoop te determineren. Goed dat jullie niet direct opgeven als het wat moeilijker wordt :duim: :duim:
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

HPM

Citaat van: nielsyese op augustus 19, 2011, 21:35:30 PM
Ik vind het zo mooi dat mensen zoals hier met sonogrammen gaan werken om een soort te achterhalen. Je moet er wat voor over hebben om te determineren. Daarom vind ik het zelf ook zo leuk om insecten onder de microscoop te determineren. Goed dat jullie niet direct opgeven als het wat moeilijker wordt :duim: :duim:

Het mooie van geluid is dat je het ook kan bekijken en dat verschillende geluiden dan veel beter zijn te vergelijken.
Herman van der Meer

jaapbouwman

In Polen komt nog een derde Tettigonia voor, T. caudata. Zou hem best eens kunnen zijn.

HPM

Citaat van: jaapbouwman op augustus 19, 2011, 22:08:51 PM
In Polen komt nog een derde Tettigonia voor, T. caudata. Zou hem best eens kunnen zijn.

Een spectrogram van deze opname ziet er heel anders uit http://observado.org/sound/view/3104
Herman van der Meer