Graphomy(i)a maculata?

Gestart door corzonneveld, oktober 30, 2006, 19:19:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Bij een van mijn vorige vragen merkte Robert Heemskerk op dat Graphomya maculata  te herkennen is aan een zwarte ruit op het borststuk. Vandaar dat ik nu twijfel aan de volgende determinatie. Is dit wel G. maculata, of zit ik weer eens mijlen naast??

Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gardensafari

Hij lijkt er veel op, maar ik zou geen zekerheid durven geven. Heb je niet een foto die meer laat zien van de bovenkant?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

corzonneveld

Ja, dat was natuurlijk niet slim van mij, beginnen over het borststuk en dan een foto van de zijkant :D

Hierbij een bovenkantje, hopelijk van dezelfde vlieg :rolleyes:

Niet fraai, maar moet het wel doen.

Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

gardensafari

CiteerBij een van mijn vorige vragen merkte Robert Heemskerk op dat Graphomya maculata  te herkennen is aan een zwarte ruit op het borststuk. Vandaar dat ik nu twijfel aan de volgende determinatie. Is dit wel G. maculata, of zit ik weer eens mijlen naast??

Cor Zonneveld
Deze foto sluit bij mij elke twijfel uit: dit is inderdaad Graphomya maculata. Trouwens de zwarte ruit zou ik uitleggen als een witte V. Maar dat is maar hoe je er naar kijkt.  :)  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

corzonneveld

#4
OK, fijn te horen. Ik neem trouwens aan dat het bij de vrouwtjes wel een duidelijke ruit is? Zoals op de foto hieronder. Of is dit een ander beest?

Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Robert Heemskerk

:duim: , ja klopt, dit is een vrouwtje Graphomya maculata!

Zijn mooi hè?

wilde

Wanneer is de naam van deze vlieg veranderd? Ik zag in het Ned. soortenregister inderdaad Graphomya en geen Graphomyia. De letter i was ook lastig, maar staat nog in veel boeken.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

corzonneveld

Robert Nash (Ulster Museum, Belfast, Ireland), via diptera.info, zei hierover het volgende: the correct spelling is Graphomya Robineau-Desvoidy 1830.

Groet,
Cor
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl