Hoofdmenu

Heel GROOOOT

Gestart door TESS13, oktober 30, 2006, 17:23:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

TESS13

Er waren erbij van bijna 15 cm
Loofbomen nabij duingebied.
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

TESS13

foto 2
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

TESS13

foto 3
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Arno van Stipdonk

Lijkt me Zwartgroene Melkzwam - Lactarius necator.

kvb

Een flinke melkzwam die een beetje over zijn top is. Ik denk niet dat er nog een naam aan te plakken is. Melken heeft ook geen zin meer. Misschien nog eens terug en kijken of er nog een verse staat.  
Zoek eens op melkzwam in het forum. Je vindt daar hulpmiddelen om de kans op determinatie bij een malkzwam te vergroten.

Kik

kvb

Zwartgroene zou kunnen maar er kunnen er meer.

Kik

Arno van Stipdonk

Hallo Kik,

Volgens mij kan het niet missen, maar ook ik kan me vergissen natuurlijk.  

knabenkraut

volgens mij ook de  zwartgroene melkzwam.
groetjes,
Dini

kvb

Dan houden we het er toch op. Ik had graag wat meer zekerheid gehad omdat ik ze niet zo groot ken,

Kik

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

knabenkraut

CiteerIs dit er misschien ook een?

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=343851
Bedoel je een groenzwarte Corry? Het is zeker geen groenzwarte, maar een Kokosmelkzwam die groen kleurt klopt volgens mij ook niet.
Er zijn er wel een paar die groen verkleuren, zoals de vaalrode, peenrode en ik geloof dat de smakelijke ook iets groen kan verkleuren. Misschien zijn er nog wel meer.
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

CiteerIs dit er misschien ook een?

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=343851
Hallo Corry,

Deze was me laatst inderdaad ook opgevallen. Het is in ieder geval geen Kokosmelkzwam. Misschien Peenrode melkzwam - Lactarius deterrimus?
Lastig te zien als er geen plaatjes te zien zijn.

TESS13

Hallo kik,

De hoed kan wel 20cm groot worden van de Zwartgroene melkzwam.
Ben na veel vergelijkingen zeker dat hij het is.
Allemaal bedankt!
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

Arno van Stipdonk

CiteerIs dit er misschien ook een?

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=343851
Commentaar is toegevoegd. B)  

Corryabbink

Vaalrode melkzwam is er een van kalkhoudende bodem. Bovendien is het een RL1 soort. Zonder materiaal en onderkant kan zo'n waarneming nooit hard gemaakt worden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

CiteerVaalrode melkzwam is er een van kalkhoudende bodem. Bovendien is het een RL1 soort. Zonder materiaal en onderkant kan zo'n waarneming nooit hard gemaakt worden.
Klopt. Bij zo'n zeldzame soort moet echt veel beter aangetoond worden dat het de betreffende soort ook werkelijk is, anders heeft een foto geen enkele toegevoegde waarde. Voor mij is het nog steeds een melkzwam spec.

wim veraghtert

Die Zwartgroene is voor mij zeker een  Zwartgroene.

Die oranje met groene tinten op de hoed, waarnaar gelinkt wordt, bestempelen we in Vlaanderen (indien op zure zandgrond) doorgaans als Lactarius quieticolor (Vaaloranje melkzwam) L. semisanguifluus & L. deliciosus zijn zeldzamer.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Arno van Stipdonk

CiteerDie oranje met groene tinten op de hoed, waarnaar gelinkt wordt, bestempelen we in Vlaanderen (indien op zure zandgrond) doorgaans als Lactarius quieticolor (Vaaloranje melkzwam) L. semisanguifluus & L. deliciosus zijn zeldzamer.
Hallo Wim,

Kun je aangeven of dit zeker Vaaloranje melkzwam is, of toch maar beter met en vraagteken? Cees geeft aan dat de zwam langs een fietspad stond en dus waarschijnlijk verkalkt kan zijn.

Cees Veenema

#18
Hallo Arno,

Komt goed uit, ik heb vandaag nog even navraag gedaan, het fietspad is aangelegd van een soort mortel, zonder schelpen ( wat ik dacht ), hierdoor kan de PH wel iets omhoog gaan maar niet zoveel dat er ( helaas )  sprake van verkalking kan zijn.
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Hallo Cees,

Zou je deze willen veranderen in Vaaloranje met een vraagteken. Er is geen zekerheid wat naar mijn mening ook niet te krijgen is via deze foto.

wim veraghtert

Ik denk dat Arno's voorstel hier het beste is. Erg moeilijk om dit met zekerheid te bepalen.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

JW_2all

#21
CiteerIk denk dat Arno's voorstel hier het beste is. Erg moeilijk om dit met zekerheid te bepalen.
Met de necator ben ik het eens. Twijfel is eigenlijk niet mogelijk, maar met wat huishoud ammonia (bovenste vlekje op foto) of KOH (onderste vlekje op foto) krijg je de absolute zekerheid. Het is de enige melkzwam in Europa die violet kleurt met een druppeltje op het vlees onder de hoedhuid.
En op die manier sluit je de andere genoemde soorten definitief uit als optie.

Groet,
Jan

wim veraghtert

CiteerIk denk dat Arno's voorstel hier het beste is. Erg moeilijk om dit met zekerheid te bepalen.
Ik had het in feite over die Vaaloranje/Vaalrode.

Met de necator ben ik het eens. Die kan je als  zeker noteren.
admin nachtvlinders waarnemingen.be