Rhyzobius litura - Barendrecht ?

Gestart door harry60, juli 24, 2011, 09:45:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Deze vond ik kort bij mijn apartenment.
Is het een van de Coccinellidae familie ?
of zit ik toch in de verkeerde groep te zoeken ?

BVD voor reactie
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Hallo Harry,

Hij heeft wel wat weg van deze...

Maar of 't em ook is ?  :huh:

Groetjes, Marleen

harry60

#2
Zou best eens kunnen een variabel beestje met lichte beharing die Subcoccinella vigintiquatuorpunctata.

Ik voer hem vast in als onzeker tot er misschien meer zijn die het met jou eens zijn marleen.
En nog een zeldzaam soort ook.

Bedankt
Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Botervlieg

Graag gedaan, Harry.

Ik hoop het voor je, zou leuk zijn, en een leuk begin van de dag!

Groetjes, Marleen

Arp

Hoi saampies,

Het zal een Rhyzobius zijn - voor zover ik weet zijn ze van foto slecht/niet te doen, maar ik ken ze niet goed.

Misschien dat Jan er wat meer mee kan?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

dan zou het Rhyzobius chrysomeloides kunnen zijn?

We wachten even op Jan.

Al voor zo ver bedankt allen

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gerrian

We hebben in Nederland maar twee soorten van dit geslacht, dus je zou zeggen dat het te doen moet zijn. Maar helaas lijken ze zo veel op elkaar.
Zelf ga ik (mogelijk wel wat kort door de bocht) vooral uit van de vindplaats. Alles wat ik uit dennen klop noem ik R. chrysomeloides en wat ik in het gras vind R. litura. Maar ingevoerde waarnemingen houden allemaal de status 'niet onderzocht', dus ik denk dat de admins dit in ieder geval vanaf een foto ook lastige soorten vinden. En aan uit elkaar peuteren om het genitaal apparaat te bekijken begin ik niet. Bij dit beestje is het natuurlijk al helemaal onduidelijk of het in de buurt van jouw appartement uit een (naald)boom is gevallen of over het gras is komen aanwandelen.

De Gunst (1978) beschrijft als uiterlijke kenmerken o.a.:
R. litura: lichaamsvorm kort en eivormig ovaal, sterk gewelfd. De zijden vrijwel loodrecht op de vlakke onderzijde. Bovenzijde fijn en eniigszins aanliggend behaard. Dekschilden ongevlekt of met een zwarte tekening. De vlekken kunnen zich tot een V-vormige figuur verbinden
R. chrysomeloides: lichaamsvorm meer langwerpig ovaal met parallelle zijden, minder gewelfd. De zijden niet loodrecht afvallend. Bovenzijde grover en enigszins borstelig behaard. Dekschilden elk met twee zwartachtige langwerpige vlekken. De vlekken kunnen zich uitbreiden en zich tot een W-vormige figuur verbinden.

Ik ben bang dat je hier niet zoveel mee kunt, als je de beide soorten niet naast elkaar ziet. Ik heb de indruk dat R. chrysomeloides op de naad vaak wat donker is en R. litura niet. Bij dit beestje denk ik eerder aan R. litura op grond van het wat glimmende (minder behaarde) uiterlijk en de lichtere naad. Maar het blijft wat natte vinger werk.

Ik ben benieuwd wat een echte kenner er van maakt. Kan iemand me trouwens eens uitleggen waarom deze soorten als enige nergens een Nederlandse naam hebben gekregen? Ik weet best dat je het voor de duidelijkheid van de wetenschappelijke namen moet hebben, maar in het Nederlands praat het wel gemakkelijker. Wat te denken van bijvoorbeeld: dennenkapoentje en graslandkapoentje?

Gerrian


Arp

Hoi saampies,

Mooi samengevat Gerrian :duim:

Nederlandse namen ontstaan (meestal) pas als "gewone" (*wegduik*) Nederlanders behoefte hebben de beesten te benoemen. Dat gebeurt het eerst bij opvallende beesten die we vaak zien en/of bij beesten met (positef/negatief) economisch belang of veroorzakers/overbrengers van ziektes e.d.

Verbaast me dus weinig dat zulke onopvallende kevertjes, die bovendien nauwelijks uit elkaar te houden zijn, het nog niet zover geschopt hebben.

In feite ben je vrij om gewoon zelf een naam te verzinnen als je over deze communiceert. Dat geldt in principe altijd, maar als er al Nederlandse namen zijn wordt het verwarrend om met nieuwe te beginnen. In dit geval kan het juist verduidelijkend werken. Bij deze heb je nu een begin gemaakt. Als andere Nederlanders zoals Harry en ik het lekker vinden bekken en het overnemen en dat vuurtje breidt zich wat uit, dan "heten" ze voortaan zo. Zo simpel werkt dat :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Ja van mij mogen ze graskapoentje en dennekapooentje heten, heb ik geen probleem mee.

Over de habitaat, dennebomen staat er hier en daar in een tuin.
Grasland is er uiteraard meer in de bebouwde kom er zijn wat singels in de buurt waar rijkelijk gras is.

Zal ik dit graskapoentje verlopig weg zetten als een onzekere R. litura.

Bedankt voor alle info over de 2 soorten.

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Gerrian

De eerste aanpassing in de Nederlandse namen is al gedaan, zie ik. Maar je hebt wel gelijk Harry, het is consequenter om te spreken over graskapoentje in plaats van graslandkapoentje. Dat staat beter naast het dennenkapoentje en (de al bestaande naam voor de andere leden van deze subfamilie) rietkapoentje.

De plaatjes uit 'De Nederlandse lieveheersbeestjes' (De Gunst, 1978) suggereren dat R. litura minder vlekken op de dekschilden heeft, maar uit de beschrijving kan ik dat toch niet helemaal opmaken. Ik voeg de afbeeldingen hierbij ter verduidelijking (of nog grotere verwarring). Verder nog een paar foto's die ik vanmiddag gemaakt heb van de Rhyzobius (volgens mij chrysomeloides) die ik kort geleden heb uitgekweekt. De ruigere beharing is in ieder geval goed zichtbaar. Meer foto's van dit beestje in het topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=155245.0

harry60

De laatste twee zijn inderdaad veel meer behaard als mijn exemplaar.

Met de tekeningen van de dekschilden kom ik er ook niet echt uit.
Zou mooi zijn als je de twee soorten kwa beharing kan scheiden maar dan moet er wel eerst
meer onderzoek gedaan worden via genitiaal lijkt me, iets waar ik me niet mee bezig houd.

Misschien iets voor Jan Cuppen.

Ben benieuwd of Jan aan dit alles nog iets toe kan voegen over de twee soorten.

Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning