Nog wat beestjes uit de tuin...

Gestart door Bob Hogeveen, juni 16, 2005, 21:30:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bob Hogeveen

Vanmiddag maar weer even op safari in mijn tuin. Een paar beestjes waren zo vriendelijk rustig te blijven zitten. Ze verdienen het om genoteerd te worden in wnm.nl. Maar ja, onder welke naam...?


Deze is uit de pendelvliegsector neem ik aan. Is hij te herkennen?


Een Groene Vleesvlieg? Of zijn er nog andere groene vliegen? Het is een gewone soort in mijn tuin, deze periode altijd wel een stuk of wat te zien.


Een fraaie Bij, leek te zitten slapen in deze bloem van Geranium Pratense. Hij bleef lange tijd roerloos zitten. Is te zien welke Bij dit is?


Een apart spinnetje, nooit eerder gezien. Misschien water-gerelateerd, zat op blad van Waterdrieblad aan de rand van de vijver.


Een nymfje van een sprinkhaansoort? Beetje onscherp, maar wel een heel karakteristiek beestje. Misschien is hij/zij daardoor herkenbaar?

Ik ben alle kenners die zich hierover buigen bij voorbaat dankbaar!

Bob

marcel123

De sprinkhaan is gespikkeld dus het zou een jonge struiksprinkhaan kunnen zijn (=punctatissima)

Bob Hogeveen

CiteerDe sprinkhaan is gespikkeld dus het zou een jonge struiksprinkhaan kunnen zijn (=punctatissima)
Bedankt voor deze tip! Lijkt er inderdaad erg op.
Hans heeft ook een foto van een nymf op z'n site staat zie ik.
Zo te zien wel dezelfde en als deze in een tuin in Gelderland voorkomt dan zou dat in Drenthe ook moeten kunnen nietwaar?

Bob

Jan Zwaaneveld

Hoi Bob,

De bovenste is volgens mij een Citroenpendelzweefvlieg. De tweede lijkt me inderdaad een Groene vleesvlieg. De bij zou weleens een Grijze rimpelrug kunnen zijn, maar ik ben geen echte bijenkenner, dus misschien dat iemand anders dat kan bevestigen dan wel ontkennen. Over die twee anderen durf ik niets te zeggen.

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

gardensafari

Beste Bob,

Hoewel jonge sprinkhanen moeilijk zijn, komt bij mij in de tuin van de langsprieten maar één soort voor: punctatissima. Bovendien zijn ze redelijk honkvast, dus waarschijnlijk kune je deze zien opgroeien.

Wat de spin betreft ligt de clue in het tweede potenpaar: dat is het langst. We hebben dus met een renspin te maken en ik denk dat dit een juveniel mannetje is van de Zwarte Renspin (Philodromus dispar).

Vliegen en bijen laat ik aan anderen over

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Bob Hogeveen

Bedankt voor de antwoorden zover!

Bob

han.endt

CiteerDe bovenste is volgens mij een Citroenpendelzweefvlieg. De tweede lijkt me inderdaad een Groene vleesvlieg.
De bovenste zweefvlieg is geen citroenpendelvlieg (Helophilus trivittatus), maar een gewone pendelvlieg (Helophilus pendulus). De vlekken van het mannetje van de citroenpendelvlieg (het gaat hier om een mannetje) zijn vierkanter, groter en meer citroengeel. Ook is de tekening op het vierde achterlijfssegment (het derde zichtbare) bij de citroenpendelvlieg anders.
De kans is erg groot dat de groene vlieg, een groene vleesvlieg is. Zeker als hij in een tuin is gefotografeerd, maar volgens mij zijn de lucillia-soorten nauwelijks te determineren vanaf een foto, zelfs voor experts. Wat ik overigens voor die soorten zeker niet ben.

Groetjes, Han.

Bob Hogeveen

Bedankt Han,
ALs ik naar plaatjes van pendelvliegen kijk lijkt deze inderdaad het meest op "Gewone"
Maar de echte kenmerken ken ik niet, dus ik ben blij met je bevestiging.

Groeten,
Bob

marcel123

#8
Sprinkhanenatlas:
CiteerEen methode die nog weinig wordt toegepast is de inventarisatie van nymphen. De Typisch mollige, bespikkelde diertjes zijn goed herkenbaar en door de grote aantal goed te vinden


De spikkels zijn dus wel een goed kenmerk. De soort is van 7 plekken bekend in Drenthe, maar dat zal wel met de lage inventarisatiedichtheid te maken hebben.
De struilsprinkhaan is een algemene soort die alleen lastig is te vinden: deze soort maakt geen geluid. Ik verwacht in een beetje tuin in Drenthe boomsprinkhaan, grote groene sabelsprinkhanen en struiksprinkhanen. Boomsprinkhanen komen op licht af en vind je daardoor ook nog wel eens binnenshuis.

De soort wordt regelmatig in tuinen aangetroffen.

Verder kun je ook de foto's bekijken op nymphen struiksprinkhanen maar ik zou alleen de zwart gespikkelde nypmhen bekijken.

Bob Hogeveen

Citeer(...) Ik verwacht in een beetje tuin in Drenthe boomsprinkhaan, grote groene sabelsprinkhanen en struiksprinkhanen.
Verder kun je ook de foto's bekijken op nymphen struiksprinkhanen maar ik zou alleen de zwart gespikkelde nypmhen bekijken.
Oke, ik ga dat allemaal eens bekijken en de tuin goed in de gaten houden!

Bedankt,
Bob