larve Rhyzobius chrysomeloides

Gestart door Gerrian, juli 20, 2011, 21:17:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Op 1 juli klopte ik een erg kleine lieveheersbeestlarve uit een grove den. Samen met een paar 18-stiplarven mee naar huis genomen om uit te kweken. Ik kon er niet direct een naam aan hangen en had eigenlijk het idee dat hij nog een paar vervellingen te gaan had, tot hij rond 9 juli in het prepopstadium ging. Op maandagochtend 11 juli was er een gele pop van 3 mm, die in de loop van de dag bruin werd. Vanochtend bleek er eindelijk een lieveheersbeestje uitgeslopen te zijn. Hij is nog niet helemaal uitgekleurd, maar op grond van vorm en kleur denk ik toch wel heel sterk aan Rhyzobius chrysomeloides. Ik kan op internet geen afbeeldingen van larven en poppen van deze soort vinden. Ik heb alleen een boek (Ladybirds (Coccinellidae) of Britain and Ireland) waar foto's van larve en pop van R. litura in staan en die lijken er best op.
Gisteren heb ik nog een dergelijke larve uit een den geklopt en mee naar huis genomen om uit te kweken.

Ik ben wel benieuwd of er iemand is die al foto's van larve en pop van Rhyzobius heeft en mijn determinatie kan bevestigen.