wat is dit?

Gestart door dead_groom, juli 17, 2011, 19:57:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

dead_groom

dit is neem ik aan een larve van iets...
maar van wat?
ik zou het echt niet weten...:s

M.V.G.

Davey de Waard

harry60

Volgens mij larve van een museumkever.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

henkvanwoerden

Dan zou dit hem dus moeten zijn Anthrenus verbasci.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Arp

Hoe onderscheiden jullie die larvjes van de andere Anthrenus-soorten resp. Dermestidae ? Zijn daar handige kenmerken voor? Is er ergens een sleutel? Zou ik wel leuk vinden om eens te bekijken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

dead_groom

museumkever....en nu word er gesproken over andere soorten?
raak er een beetje in de war van:p heeft de museumkever ondersoorten?
M.V.G.

Davey de Waard

Robert Heemskerk

Nee, geen ondersoorten.

Maar er zijn verschillende soorten die veel op elkaar lijken en moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn.

De museumkever(dit is de nederlandse naam dus) heeft de wetenschappelijke naam: Anthrenus verbasci

zie ook hier:

http://waarneming.nl/soortenlijst.php?q=Anthrenus&g=0&f=0&z=1&p=0&sort_lat=0

harry60

Ik had gelijk de latijnse naam moeten geven anders gaan ze deze straks nog tapijtkever noemen om alle verwarring compleet te maken :)

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Robert Heemskerk

tapijt- of museumkever, Anthrenus spec.  ;D

(ik ga er vanuit dat je deze niet van elkaar kunt onderscheiden, tik me op de vingers als het niet zo is  :police: )

Arp

Ik sla tot nu toe zulke larvjes ook allemaal op als Anthrenus sp. met 5 soorten in NL (en heb daar zelfs al enige buikpijn bij), maar Harry lijkt te volharden in zijn mening dat het Anthrenus verbasci moet zijn, dus ik ben nog steeds benieuwd. Zou zomaar kunnen dat er goede onderscheidingskenmerken zijn. Larven zijn wel vaker prima te determineren, maar ik heb bij deze dus geen idee waar je naar zou moeten kijken. Ook nog niet echt naar gezocht, dus zie het als luiheid om het zo te vragen, maar wel leuk om te weten ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

harry60

Anthrenus sp. lijkt mij ook de beste optie om in te voeren.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Arp

Jammer  :'( maar bedankt voor je antwoord ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)