Wespje Moerenburg

Gestart door Mark27, juli 17, 2011, 16:00:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark27

Op het Bijenhotel in Meoerenburg (bij Tilburg) dit kleine Wespje.
Zijn er kenners die weten om welke soort het gaat?
Alvast bedankt!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Jannes Aalders

Hallo Mark,

Het lijkt me een klein Zandbijtje, Andrena spec o.i.d. Maar ik ben geen deskundige.

Groet Jannes.

Theo MJP

Vrouw Heriades truncorum (tronkenbij) met stuifmeel onder het achterlijf dragend, en soms zie je ze met hars en steentjes dragend in hun kaken, daarmee sluiten ze de nestgangen. Afgelopen vrijdag massaal nestelend in het bijenhotel.

Groet Theo:)

Mark27

Ahaa! Je bent gaan kijken!! Ik had vandaag gehoopt die Blauwe Wespjes weer te zien maar vergeefs. Weet jij of er een insectenwerkgrope in Tilburg is? Bedankt voor de identificatie!

Mark
Met vriendelijke groeten,

Mark Schellekens

Theo MJP

#4
Hoi Mark,

Ja, er is een insectenwerkwerkgroep in Tilburg. De werkgroep heeft een tiental trouwe leden die elke dinsdagavond tussen 19.00 en 22.00 uur bij elkaar komen in het Natuurmuseum Brabant (tegenover station).
Ieder werkt die avond aan eigen projecten, soms wordt samengewerkt aan bepaalde projecten en er wordt heel veel geouwehoerd over van alles en nog wat. Nieuwsgierigheid, zelfwerk- en zelfredzaamheid staan voorop, en beginners worden goed geholpen om op gang te komen en de belangrijkste hindernissen te overwinnen.
Enkele mensen werken aan kevers, enkele aan vliegen en anderen aan spinnen, mieren, bijen en wespen.
Als je nog meer wil weten zie http://tilburg.knnv.nl////?page=57

Je bent welkom op dinsdag om te proeven of leden en werkwijzen van de werkgroep naar meer smaken,
Groet Theo:)