Boomhommel met mijten

Gestart door wilde, juli 13, 2011, 12:27:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

De meeste hommels hebben wel wat mijten bij zich. Deze boomhommel had er wel erg veel. Voor de mijten heeft het toch waarschijnlijk ook niet veel zin om zo massaal aanwezig te zijn, want mee-eten is er dan nauwelijks bij en voor de voortplanting van de mijten en verspreiding lijkt het ook niet zinvol, want deze hommel was door de vracht aan mijten nauwelijks meer actief.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Theo MJP

Hoi Albert,

Ik heb de link van je posting naar mijn collega Wijnand Heitmans gestuurd en kreeg het volgende antwoord...

Die mijten op de boomhommel lijken mij te behoren tot de Parasitidae, een grote familie van roofmijten.
Parasitidae worden in zeer diverse habitats gevonden en verspreiden zich foretisch als deutonimfen op Coleoptera en Hymenoptera. De mijten in het genus Parasitellus Hyatt (afgescheiden in 1980 van het grote genus Parasitus; Parasitinae) zijn obligate bewoners van hommelnesten in de Holarctische regio. Parasitellus talparum (Oudemans) kan in Nederland worden gevonden op B. terrestris (L, 1758), B. lapidarius (L, 1758) en B. pascuorum (Scopoli) en verder nog op een aantal andere Europese hommels en maar liefst op 18 Noord-Amerikaanse hommelsoorten. Ook Parasitellus fucorum (De Geer) is een bewoner van hommelnesten. De soort heeft als deutonimf een sterke voorkeur zich in de nazomer aan jonge koninginnen vast te klampen. Als ze experimenteel konden kiezen om van kaste te veranderen werden mannetjes hommels selectief gemeden. P. fucorum kan in Nederland in grote getale in de nesten van verschillende hommelsoorten worden waargenomen.
Etc.

Parasitellus-soorten kunnen dus worden beschouwd als een soort bodyguards van hommels (of hommelnesten).

Groet, Wijnand

wilde

Ik vergat te vermelden dat dit een kleiner exemplaar was, dus geen koningin, maar een werkster, die al aardig afgevlogen was met bijv. een geheel kale bovenzijde van de thorax (mesonotum). Wat je aan rossige haren ziet zijn haren op de randen van het mesonotum.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me