Gedragregels DBA / Waarneming.nl

Gestart door veedee, juli 12, 2011, 17:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

CiteerGeachte waarnemingen.nl,

In Oostelijk Flevoland is er een paartje Zeearenden bezig met een broedpoging. Vooral in deze periode zijn zeearenden gevoelig voor verstoring door vogelaars en met name natuurfotgrafen. Ikwil jullie dan ook vragen eventuele waarnemingen niet nauwkeurig door te geven op julie site.

-------
Boswachter
Staatsbosbeheer regio Oost
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

veedee

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2011, 16:45:49 PM
CiteerIk fietste vanmiddag bij de Groeneweg naar de Harreweg (fietspad), zag ik bij het riet 2 fietsen staan , en vond het niet pluis , keek in het riet zie ik daar midden in 2 kerels staan met camera .
Ik riep ze of ze daar uit wilden komen , ze zeiden dat ze daar aan het werk waren , maar dat geloofde ik niet , in het broed seizoen ,  later kwamen ze uit het riet en kreeg alles naar min hoofd geslingerd , plus de midden vinger omhoog . Er zitten daar veel vogels , wie weet wat ze verstoord hebben , nesten kapot getrapt hebben , het moet niet gekker worden . Doe er foto's van die twee erbij , misschien herken je ze .
Ik heb geen telefoon nummer van de boswachters of GHZ .
oogjes op 1 foto rood gemaakt, ik geef dit door zonder zelf te weten of de observatie van de melder correct is

Pfewwww, gelukkig ben ik dat niet!!!  :P

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

hiskodevries

CiteerNaar mijn mening zou het goed zijn fotograferende "vogelaars " dringend te verzoeken om behoorlijk afstand te houden van de vogels waar ze een superplaat van willen maken. Het valt me op ( en ik heb hem ook enkele malen zo in actie gezien ) dat bij een bepaalde waarnemer die veel mooie foto's maakt, het resultaat uiteindelijk heel vaak verjaging/ verstoring tot gevolg heeft. Dan lees je: Na enkele minuten vloog hij op. Of je ziet opvallend vaak dat hij een wegvliegende vogel fotografeert.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

MLANG

#33
Citaat van: Marcel van kammen op juli 13, 2011, 15:46:50 PM
@Sander: het was ook een beetje cynisch bedoeld hoor, ik draaide de zaken gewoon even 180 graden zodat je het vanuit fotograaf standpunt bekijkt.

Volgens mij draai je hier alleen de zaken om welke je uitkomen. Of zijn het "de fotograven" welke al die zeldzaamheden ontdekken en derden in de gelegenheid stellen er van te genieten? ;-)  Gr. M. 

ArjenDrost †

Citaat van: MLANG op juli 13, 2011, 20:01:02 PM
Citaat van: Marcel van kammen op juli 13, 2011, 15:46:50 PM
@Sander: het was ook een beetje cynisch bedoeld hoor, ik draaide de zaken gewoon even 180 graden zodat je het vanuit fotograaf standpunt bekijkt.

Volgens mij draai je hier alleen de zaken om welke je uitkomen. Of zijn het "de fotograven" welke al die zeldzaamheden ontdekken en derden in de gelegenheid stellen er van te genieten?  Gr. M.
Ahhh, dus alleen mensen die zelf zeldzaamheden ontdekken mogen van andere zeldzaamheden genieten?


Dan zal het rustig worden bij de meeste twitches :)

MLANG

Geenzins Arjan. Dat staat er niet. Zegt een twitchende vogelaar (die ook wel eens wat fotografeert) maar nooit wat ontdekt. Gr. M.

Marcel van kammen

@MLANG: je gaat me toch ook niet wijsmaken dat een die-hard twitcher die Scharrelaar heeft ondekt of wel? Volgens mij worden heel veel echte zeldzaamheden nogal vaak bij toeval ontdekt door een "simpele" vogeltjeskijker.

En trouwens: dat was mijn punt niet. Ik probeer even duidelijk te maken dat een vogelaar het vanuit vogelaar oogpunt bekijkt en het dus vervelend vindt dat een fotograaf dichterbij gaat.
een fotograaf vindt het daarentegen weer vervelend dat alle niet-fotografen met zn alleen buiten de auto gaan staan lullen,zodat de vogel niet dichterbij durft te komen.
Snappoe?

Norman

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2011, 16:49:45 PM
CiteerGeachte waarnemingen.nl,

In Oostelijk Flevoland is er een paartje Zeearenden bezig met een broedpoging. Vooral in deze periode zijn zeearenden gevoelig voor verstoring door vogelaars en met name natuurfotgrafen. Ikwil jullie dan ook vragen eventuele waarnemingen niet nauwkeurig door te geven op julie site.

-------
Boswachter
Staatsbosbeheer regio Oost

Hisko,

Hoe is wrn.nl omgegaan met dit verzoek?

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl


MLANG

Citaat van: Marcel van kammen op juli 13, 2011, 21:10:45 PM

En trouwens: dat was mijn punt niet. Ik probeer even duidelijk te maken dat een vogelaar het vanuit vogelaar oogpunt bekijkt en het dus vervelend vindt dat een fotograaf dichterbij gaat.


Hallo Marcel,

Als ik mijzelf dan maar even onder "de vogelaars" reken, vind ik het als een fotograaf dichterbij wil gaan staan vooral vervelend voor de mensen die nog onderweg zijn. Dit kunnen zowel "vogelaars" zijn als "fotograven". In dit geval lijkt het goed gegaan te zijn maar helaas al te vaak.............  Gr. M.

Albert de Jong

Met gemiddeld 6 mensen per vierkante kilometer is Nederland gewoon te klein. Vooral als het regent en ieder weer digitaal gaat ......

Wanneer gaan we succesverhalen op dit forum neerzetten? Een kort overleg in het veld werkt vaak goed, is mijn ervaring. Woestijnplevier HvH, Cirlgors op Westkapl etc. Wie vult er verder aan?
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

GijsB

Citaat van: MLANG op juli 13, 2011, 21:51:20 PM
Citaat van: Marcel van kammen op juli 13, 2011, 21:10:45 PM

En trouwens: dat was mijn punt niet. Ik probeer even duidelijk te maken dat een vogelaar het vanuit vogelaar oogpunt bekijkt en het dus vervelend vindt dat een fotograaf dichterbij gaat.


Hallo Marcel,

Als ik mijzelf dan maar even onder "de vogelaars" reken, vind ik het als een fotograaf dichterbij wil gaan staan vooral vervelend voor de mensen die nog onderweg zijn. Dit kunnen zowel "vogelaars" zijn als "fotograven". In dit geval lijkt het goed gegaan te zijn maar helaas al te vaak.............  Gr. M.

Zo ook bij de kuifkoekoek afgelopen maandag. Hier waren ook 2 fotografen (ik noem geen namen en plaats al helemaal niet de gemaakte foto's hier) die meerdere keren dichterbij gingen en de vogel lieten opvliegen terwijl verder iedereen er wat van zei maar dit werd genegeerd. Uiteindelijk is de vogel dermate ver gaan zitten dat ie alleen nog maar met de scope net te zien was. Op dat moment kwamen er net nog een aantal vogelaars aan die de vogel nog niet hadden gezien.

Toch jammer dat er mensen zijn die het weer voor de rest moeten verpesten...
Gijs

pwolf

Citaat van: veedee op juli 13, 2011, 16:33:06 PM
Als ik alleen was geweest had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan maar met een man of 30 achter me die vragen om het niet te doen, was ik al snel gestopt (ik was er überhaupt nooit aan begonnen met publiek maar dat terzijde).

dag Vincent e.a.,

ik ben niet dol op discussies over situaties waar ik zelf niet bij was. Kan het nu toch even niet laten. Lees gerust bovenstaand stukje nog een keer. Ging het nou om het welzijn van de vogel óf om de hoeveelheid kerstkaarten komende december?

p.
Pim Wolf, Vlissingen

Sjouke Scholten

Zullen we anders gewoon weer naar buiten gaan en vogelen?
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Jaap Denee

Citaat van: pwolf op juli 14, 2011, 01:29:03 AM
Citaat van: veedee op juli 13, 2011, 16:33:06 PM
Als ik alleen was geweest had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan maar met een man of 30 achter me die vragen om het niet te doen, was ik al snel gestopt (ik was er überhaupt nooit aan begonnen met publiek maar dat terzijde).

dag Vincent e.a.,

ik ben niet dol op discussies over situaties waar ik zelf niet bij was. Kan het nu toch even niet laten. Lees gerust bovenstaand stukje nog een keer. Ging het nou om het welzijn van de vogel óf om de hoeveelheid kerstkaarten komende december?

p.

Het welzijn van de vogel staat hier toch helemaal niet ter discussie, Pim. Het welzijn van de vogelaar/fotograaf staat op de tocht... zeker als Sjouke ons met dit weer naar buiten wil hebben.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

snwja3

CiteerAls ik alleen was geweest had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan maar met een man of 30 achter me die vragen om het niet te doen, was ik al snel gestopt (ik was er überhaupt nooit aan begonnen met publiek maar dat terzijde).
Inderdaad: Dus als je alleen bent gelden er andere regels voor het welzijn van de vogel(s), dan mag je wel die stap dichterbij ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Naar mate de discussie vordert ben ik van mening (althans die indruk wordt gewekt) dat veel mensen hier (vanuit hun luie stoel) hun eigen egootje en gelijkje belangrijker vinden dan het welzijn van de vogels.
Ideeën/voorstellen hoe we de situatie moeten/kunnen verbeteren en een constructieve discussie lijkt hierdoor onmogelijk.
Ja, en dan moet je toch eens eerst bij jezelf afvragen en nagaan waarom dit discussies nooit enig resultaat behalen!
Wietze Janse

Jurjen Postma

CiteerJa, en dan moet je toch eens eerst bij jezelf afvragen en nagaan waarom dit discussies nooit enig resultaat behalen!

Omdat er een groot aantal mensen is dat continu blijft roepen dat het niet waar is, geen kwaad kan, de mensen die dit aanhalen zeurpieten zijn etc...

En ja, dan bedoel ik ook jou Wietze....
Groet,

Jurjen

Follow me on Twitter!

veedee

#48
Citaat van: snwja3 op juli 14, 2011, 12:52:58 PM
CiteerAls ik alleen was geweest had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan maar met een man of 30 achter me die vragen om het niet te doen, was ik al snel gestopt (ik was er überhaupt nooit aan begonnen met publiek maar dat terzijde).
Inderdaad: Dus als je alleen bent gelden er andere regels voor het welzijn van de vogel(s), dan mag je wel die stap dichterbij ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Naar mate de discussie vordert ben ik van mening (althans die indruk wordt gewekt) dat veel mensen hier (vanuit hun luie stoel) hun eigen egootje en gelijkje belangrijker vinden dan het welzijn van de vogels.
Ideeën/voorstellen hoe we de situatie moeten/kunnen verbeteren en een constructieve discussie lijkt hierdoor onmogelijk.
Ja, en dan moet je toch eens eerst bij jezelf afvragen en nagaan waarom dit discussies nooit enig resultaat behalen!

@Wietze en Pim et al,

Bedankt voor jullie bijdragen.
Ik vind het echter wel vervelend wanneer mijn bijdragen misschien niet duidelijk zijn en daarom verdraaid zouden kunnen worden of iig anders geïnterpreteerd zouden kunnen worden ten opzichte van hoe ik het bedoeld had. Ter verduidelijking daarom;
Als ik alleen was geweest dan had ik, wanneer het gedrag van de vogel dat toeliet (hier ben ik het helemaal met Phil Koken eens nl), inderdaad geprobeerd wat dichterbij te komen. Ik ben ook niet heiliger dan de paus, maar er is een "maar"!! Zowel vogel als omgeving hadden daar geen "last" van moeten hebben.
Zie mijn vorige post waarin ik het probleem als tweeledig uitleg:

1) verstoring van de vogel en /of omgeving
2) overtreding van de regels (DBA / waanneming.nl / etc.) met als gevolg verstoring van de verstandhouding met overige omstanders / vogelaars / fotografen

Ik denk dat met het oog op de benaderbaarheid van de scharrelaar eerder op de dag (met al openbare foto's en teksten én dus bekend bij het grote publiek) het geen verstorende actie zou zijn geweest wanneer de vogel voorzichtig zou zijn benaderd á la Phil Koken. Ik stoor me met name aan het tweede punt dat je als vogelaar / fotograaf vaak niet alleen op de wereld bent en dus rekening dient te houden met anderen. Dat een doorgewinterde vogelaar / fotograaf hier gewoon lak aan heeft, vind ik zeer storend en als zeer waardeloos voorbeeld dienen t.a.v. bijvoorbeeld aanstaande vogelaars / fotografen. Ik vind dan ook dat we (ik in dit geval) daar best tegen mogen ageren.

@Albert; enkele succesverhalen waarbij dit voor zover ik weet wel goed is gegaan (en waar ik Phil Koken overigens ook niet ben tegengekomen  ;D ) zijn de Noordse waterlijster (wat een stilte in dat bosje) maar ook de krekelzanger (wat nou tapen!) en de zaterdagavondtwitch naar de kuifkoekoek. Er werd bij die laatste soort netjes gewacht dat iedereen er was, alles ging netjes in overleg met elkaar en zowel fotografen als vogelaars hadden een harmonieus moment van genot bij het zien van de vogel. Misschien dat het ermee te maken had dat er alleen locals (+ enkele Friese) vogelaars waren..( ??? )

Groet,
Vincent..

Ps; kerstkaarten interesseren me geen ene moer! Als dat wel zo zijn geweest dan was ik deze discussie niet eens begonnen. Ik begreep bij het posten van een dergelijk bericht wel dat de strontkar wel weer eens geleegd zou kunnen worden. Zo lang loop ik nou ook nog niet mee maar ik heb al wel een aardig idee (al zeg ik het zelf) wat ik kan verwachten bij het aanzwengelen van een dergelijke discussie. Echt popijopie word je er misschien niet van.... :( .. Maar ja what the heck!
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

snwja3

#49
CiteerEn ja, dan bedoel ik ook jou Wietze....
Dan lees je mijn post niet goed Jurjen. Ik blijf me niet herhalen.
Ga eens terug naar post 10 en doe een nieuwe, betere en ook nog eens een constructieve poging!
Wietze Janse

DuDe

Citaat van: Sjouke Scholten op juli 14, 2011, 05:43:44 AM
Zullen we anders gewoon weer naar buiten gaan en vogelen?
Ik weet niet waar jij woont, maar als je nu in Leiden naar buiten gaat om te vogelen dan vlieg je zelf weg  ;D
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Jaap Denee

Citaat van: Jurjen Postma op juli 14, 2011, 13:11:27 PM
CiteerJa, en dan moet je toch eens eerst bij jezelf afvragen en nagaan waarom dit discussies nooit enig resultaat behalen!

Omdat er een groot aantal mensen is dat continu blijft roepen dat het niet waar is, geen kwaad kan, de mensen die dit aanhalen zeurpieten zijn etc...

En ja, dan bedoel ik ook jou Wietze....

Tsja... dit lijkt misschien wel een beetje waar, Jurjen, maar waar gaat het nu precies over? Over het feit dat door Vincent aangekaart wordt dat Phil het verzoek van de groep in de wind slaat en toch dichter naar de vogel toe gaat? Of over het feit dat Vincent toegeeft dat hij in dezelfde situatie, maar dan zonder publiek, misschien ook wel dichter bij de vogel was gaan staan? Zowel Phil als Vincent geven hiermee in deze discussie een nuance aan die, blijkbaar, door een (groot) aantal mensen over het hoofd gezien wordt. Dichter naar een vogel toelopen hóeft voor die vogel helemaal niet nadelig te zijn. Mits je maar weet hoe je "met de vogel moet omgaan". Hier zijn Vincent en Phil het zelfs met elkaar eens.

Maar stel nu eens dat benaderen in dit geval voor de Scharrelaar inderdaad niets uitmaakte. Dan is het tóch knap onhandig van Phil als je het doet met publiek erbij en de protesten negeert (het levert immers een hoop gezeur op). Evenzo is het onhandig als je op een openbaar forum meldt dat je dichterbij de vogel zou gaan staan mits er geen publiek geweest zou zijn, terwijl je even daarvoor prat gaat op het naleven van de gedragsregels (het grote publiek zou kunnen denken: ik mag dus ook dichterbij, als ik maar voorzichtig doe/als er maar niemand kijkt). De gedragsregels zijn helder en eenduidig, maar gemaakt voor het grote publiek en laten daarom weinig ruimte voor nuance. Dan moet je dus op basis van die regels ook niet proberen die nuance te vinden. Phil en Vincent geven met hun actie/opmerking beiden het verkeerde voorbeeld. Dom van Phil en dom van Vincent.

Verder een heel vermakelijke discussie. Dank daarvoor.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Justin Jansen

#52
Citaat van: DuDe op juli 14, 2011, 13:53:40 PM
Citaat van: Sjouke Scholten op juli 14, 2011, 05:43:44 AM
Zullen we anders gewoon weer naar buiten gaan en vogelen?
Ik weet niet waar jij woont, maar als je nu in Leiden naar buiten gaat om te vogelen dan vlieg je zelf weg  ;D
Sjouke zit nu in Melbourne (Australie).....
M.v.g., Justin Jansen


Catwzl

Het is toch gewoon heel simpel, als je dichterbij (te dichtbij) moet gaan om een "betere" foto te maken, handel je vanaf dat moment niet meer in het belang van de vogel, maar in het belang van jezelf, jij vind het namelijk noodzakelijk om een betere foto te maken en dat doe je alleen uit eigenbelang. Waarschijnlijk om weer een zeer fraaie foto te scoren, net of we die nog niet genoeg gezien hebben. Prachtig al die mooie foto's, maar voor mij houdt het op als het belang van de dieren niet meer de prioriteit is.

Het gaat er ook helemaal niet om of de vogel uiteindelijk verstoord wordt, het gaat erom dat het zover natuurlijk nooit moet komen. Een discussie over of de vogel al dan niet daadwerkelijk verstoord is door de fotograaf is natuurlijk overbodig, het gaat toch om het belang van de vogel? ??? Bij enige twijfel moet elk risico van verstoring toch vermeden worden, i.p.v. allerlei (al dan niet discutabele) argumentatie aan voeren waarom de vogel uit eigen beweging vertrokken zou zijn? Overigens een vogel die er niet vandoor gaat, kan ook verstoord zijn.
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl

DuDe

#54
Eigenlijk levert een dergelijke kwestie voor mij vooral vragen op:

- Gaat het hier nou om het belang voor de vogel of om het belang van de vogelaar/twitcher/fotograaf die een verstoorde vogel zal dippen?
- Is een zeldzame vogel belangrijker dan een veel voorkomende? Zijn we net zo voorzichtig bij merels, meeuwen en mussen?
- Worden vogels dagelijks niet heel vaak verstoord? (en dan niet door een vogelaar/twitcher/fotograaf) Hoe erg is dat dan? Bij een broedgeval of vezwakte vogel kan ik me er zeker wat bij voorstellen.
Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Guus Peterse

Citaat van: Catwzl op juli 14, 2011, 14:05:03 PMHet is toch gewoon heel simpel, als je dichterbij (te dichtbij) moet gaan om een "betere" foto te maken, handel je vanaf dat moment niet meer in het belang van de vogel, maar in het belang van jezelf, jij vind het namelijk noodzakelijk om een betere foto te maken en dat doe je alleen uit eigenbelang.
Op het moment dat iemand naar een vogel gaat kijken of een foto maakt, handelt hij/zij volledig van a tot z uit eigen belang. Ook als je heel voorzichtig op afstand blijft, blijft het feit dat je daar staat geheel eigenbelang. Overigens heel legitiem, wat mij betreft, ik doe het zelf ook graag.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Marcel van kammen

@Roel: er zit een verschil tussen dichterbij en te dichtbij. Dat kun je natuurlijk niet als 1 begrip beschouwen.
En tuurlijk is een discussie over of een vogel wel of niet versoort wordt niet overbodig, vooral met het oog op deze 2 pagina''s met tekst. Het ging er namelijk om dat iemand suggereerde dat de vogel verstoord werd. Zou een beetje raar zijn als je daarna niet meer mocht discussieren over het feit of dat op waarheid berust of niet.

Verder ben ik het met Vincent eens: ook al was dr niks aan het handje, erg handig is het niet met al die mensen erbij. Je zal toch onverwacht gigantsich moeten proesten als je dichterbij die vogel staat,waardoor ie op de wieken gaat. Dan sta je er fraai op tegenover de rest :-D

Verder laat ik het er maar bij, ik ga zowiezo nooit naar twitches dus waar bemoei ik me eigenlijk mee :-D

snwja3

Citaat van: Marcel van kammen op juli 14, 2011, 15:09:41 PM
Verder laat ik het er maar bij, ik ga zowiezo nooit naar twitches dus waar bemoei ik me eigenlijk mee :-D
Marcel,
kijk eens naar de voorbeelden/gevallen die Hisko geeft. Niets met twitches te maken!
Ook het in hokjes plaatsen ........ het gaat hier om een ieders gedrag, in welke situatie dan ook.
Wietze Janse

KorHaan

Ik denk, dat dit soort discussies altijd nuttig is; de volgende keer zal er bij een twitch iets zijn blijven hangen in de grijze massa van allen die hebben bijgedragen aan deze hele discussie, en het is alleen maar goed dat zoveel mensen hier aan hebben willen bijdragen.
Er zijn tal van succesverhalen over twitches waarbij alles wel goed gaat, en dat komt dan omdat iedereen nadenkt en handelt in het belang van de vogel èn de groep. Die kaant mot het uut! Vroegâh was ik bij twitches die ontspoorden omdat mensen te dichtbij gingen en de vogel wegvloog ( Rode Rotslijster, Blaricum; Monniksgier, Ferwerd) en de mensen die later aankwamen de vogel misten, maar tegenwoordig wordt er tenminste gesputterd als iemand te dichtbij gaat. Een hele verbetering.
Zelf twitch ik nog maar zeer zelden, vanwege het hele circus er omheen, ( ik gun ieder van harte zijn plezier, hoor, dat niemand denkt dat ik twitchers haat! ), maar ook omdat ik zelf meer plezier heb in het zien van een vogel die onverwachts opduikt. Een Grote Jager, die uit het niets opduikt en op het strand van Castricum een Zilvermeeuw begint te slopen, terwijl een aantal kinderen beteuterd op vijf meter afstand staat toe te kijken, en ik op dit spektakel wordt getrakteerd als ik buiten op het terras van het strandpaviljoen een sigaretje sta te roken omdat dat op het feestje dat binnen aan de gang is, niet mag; de kinderen besluiten de krijsende Zilvermeeuw te helpen en jagen de Grote Jager weg. De Zilvermeeuw ontsnapt en vliegt, nog narillend, de duinen in. Vind ik dit erg? Nee. De kinderen hadden geen idee wat dat voor een vogel was, en handelden uit mededogen voor die zielige vogel die door die donkere bruut werd aangevallen.
De gebeurtenis staat in mijn geheugen gegrift, in tegenstelling tot een groot aantal twitches waar ik bij ben geweest.
We moeten de dingen wel in perspectief blijven zien; dat je je lijst wilt uitbreiden, best, maar vergeet niet dat vogelen belangrijker is dan twitchen. Een zeldzaamheid bekijken, best, maar wel een beetje relativeringsvermogen, graag. Volgens mij wordt er dan meer bereikt dan met dit soort eindeloze discussies, die, hoe nuttig ook, nooit verder komen dan het niveau: "Ik mag wel, jij mag niet!"

Toch?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

BramtK

#59
Het gaat hier juist wel om twitches en juist m zeldzame vogels: enkel en alleen omdat mus en merel in de achtertuin niet hoeven te rekenen op de intensiteit en voortdurendheid van de aandacht waar een vogel als een Scharrelaar mag rekenen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je bij gewone soorten mag misdragen, maar bij twitches verdienen de gedragsregels extra aandacht. Te meer omdat ook bij twitches geldt dat wanneer een schaap over de dam is, er meer zullen volgen. In die zin permitteert Phil zich dus te veel: het gaat er niets eens zo zeer om hoe die Scharrelaar op hem reageert, maar op hem en zijn potientele gevolg, op dat moment en de dagen erna.

Net zoals er mensen zijn die steeds dit soort onderwerpen oprakelen, zijn er mensen die vanaf post 1 de deksel erop willen leggen. Weinig interessant dat soort observaties, misschien dat we die opmerkingen achterwege kunnen laten.

Men veronderstelt wel dat al die discussies geen zin hebben. Dat weet ik niet. Misschien is het de laatste jaren wel gebruikelijker om elkaar in het veld aan te spreken. Misschien is dat op zichzelf een succes.

Zorgelijk wordt het als men, ondanks tegenspraak, toch handelt naar eigen belang. Zo gaf ik laatst bij de Grauwe fitis aan dat ik niet met tapen instemde. Even later dacht ik de vogel te horen (bij het tweede bezoek, meerdere uren), maar bleek dezelfde knaap die ik daarover had gesproken, het tapen toch niet te kunnen laten... Tsja, wat kan je dan nog? Behalve heel erg sacharijnig worden.
Groeten,

Bram ter Keurs