Gedragregels DBA / Waarneming.nl

Gestart door veedee, juli 12, 2011, 17:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

veedee

  Citaat van: veedee op juli 11, 2011, 23:22:09 pm <blockquote>  Citaat van: RWester op juli 09, 2011, 18:53:20 pm <blockquote>Wasarom moest die Aziaat opgejaagd worden door fotografen? Zo lees ik bij deze waarneming. Was het nodig om er dichterbij te moeten komen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/55567129
</blockquote> 
En niet alleen de Aziaat...... :( " src="http://forum.waarneming.nl/smf/Smileys/classic/angry.gif">
Het verbaast me dat ik op dit forum nog helemaal niets ben tegengekomen over de actie van ene Phil K. uit U. (en ook maar in mindere mate Enno E.) met betrekking tot de opgevlogen scharrelaar (wat de reden ook was; er is niemand die precies weet waarom 'ie opvloog maar ik sluit niet uit dat hun aanwezigheid hiermee te maken had).
Ter plekke was er toch een aardig aantal mensen niet zo happy met het feit dat deze fotografen ondanks verzet bij de overig aanwezigen het toch noodzakelijk vonden de scharrelaar steeds verder te benaderen. Dit is niet de eerste keer volgens mij, vinden we dit met z'n allen goed of ben ik weer de braafste uit de klas?  :angel:

gr. Vincent..
</blockquote> 
Beste Vincent, je bent oprecht van harte welkom om eens 'n gezellig dagje mee te gaan om e.e.a. over vogelgedrag te leren desgewenst in combinatie met fotografie. De vogel is door niemand opgejaagd maar uit zich zelf weggevlogen (al jagende nadat-ie al meerdere insectjes had gevangen na een poetsbeurt) na een half uur. Het was verre van verbazingwekkend omdat-ie ook nog een slaapplek moest vinden: de zon was nagenoeg onder toen-ie uit zichzelf wegvloog. Het gewauwel vanaf de dijk was mi. verstorender dan een eenling die wat dichterbij stil was. Maar dat is mijn mening, ik heb het de vogel niet gevraagd, spreek geen Scharrelaars. Maar het gedrag is voor mij bepalend, en dat was in orde.

sMiddags heb ik meer dan eens gezien hoe dichtbij mensen stonden te fotograferen, zelfs op nog geen 5 meter afstand door een fietser die notabene naast de vogel kort stopte. Toen de vermeende Kleinste Strandloper werd gemeld zag ik dat verschillende fotografen direct op de vogel afholde om van dichtbij foto's te maken. Niet mijn stijl. Alleen, smiddags was het licht veel te slecht en savonds was het erg mooi. Ik stond 's avonds verder van de vogel dan 's middags, waarbij toen ook nog eens minimaal 10 anderen waren.

Voor de rest bemoei ik me er in een eventuele verdere discussie niet mee, je feiten kloppen helaas niet (bijvoorbeeld de namen die je noemt; ik kan er nog wel meer noemen namelijk). Verdere stemmingmakerij doe ik niet aan mee, en ik ga me er ook niet tegen verweren: zinloos op een forum. Je kan ook je foute bewering van je blog (met overigens lezenswaardige vogelbelevingen) afhalen waarin je mijn naam noemt (graag als Ph. en niet P. afkorten). Maar dat is aan jou, ik verbied niemand wat. Maar ik laat me er ook niet door leiden. Ga vooral je gang, maar weet: een volgende keer zou ik het exact zo weer doen. That's all.

Gegroet en fijne dag,
Phil       
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

veedee

#1
Dag Phil,   

Fijn dat je sportief bent en reageert. Ook bedankt voor de uitnodiging, misschien kom ik er ooit nog eens bij je op terug. Heb er op verzoek van derden maar een apart topic voor aangemaakt (weet alleen niet of dat op de juiste manier is gebeurd..) Toch snap ik (en met mij vele anderen) niet dat je je zo moet gedragen. Jaloers op andere fotografen dat die wel het geluk hadden dat de vogel lekker dichtbij zat? Het licht-verhaal begrijp ik wel maar dat hoeft toch niet ten koste van de rest te gaan? 

Dit jaar heb je nog "opgetreden" op de "open dag" van Dutchbirding. Ik ga er daarom van uit dat je lid en/of begunstiger bent van deze club (net als ik overigens) en dat je daarmee ook de (gedrag)regels onderschrijft. Misschien is het alweer een tijdje geleden dat je dit doorgenomen hebt dus vandaar een linkje en enkele passages:   http://www.dutchbirding.nl/page.php?page_id=58   

Enkele interessante passages die me opvallen en die gehanteerd kunnen worden zijn m.i:   
* Ga niet dichterbij dan anderen en doe liever een stapje terug dan een stap naar voren.
* Fotografen en videografen dienen zich ervan te verzekeren dat hun acties anderen en de vogel niet hinderen
* Bedenk dat iemand die een eind onderweg is geweest of een vrije dag heeft genomen om een bepaalde vogel te zien, misschien onder grotere spanning staat dan     uzelf. Schroom echter niet vogelaars op hun gedrag aan te spreken indien zij er blijk van geven de gedragsregels niet te kennen.

Wees nou eerlijk; dit kun je toch niet rijmen met het tentoongestelde gedrag? Ik hoef de discussie toch niet nog eens aan te zwengelen dat niemand ooit precies zal weten wat een vogel beweegt op te vliegen? Daarom is het te allen tijde toch beter voorzichtig en terughoudend te zijn? Je prevaleert de kwaliteit van jouw foto's dus boven het welzijn van jouw onderwerp, begrijp ik dat goed? Dat is nl. de enige conclusie die je kunt trekken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?   
En nog een kleine irritatie die me van het hart moet; waarom denk jij dat "dat gewauwel" waar jij het over hebt, werd veroorzaakt? Door jou toch zeker?!

Kom op nou, gedraag je als een volwassen kerel en probeer eens een beetje rekening te houden met jouw omgeving. Dat maakt het allemaal zoveel prettiger!  O0   

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Bas vd Burg

Zucht alweer het zoveelste topic waarin het gedrag van vogelaars/fotografen aan de kaak wordt gesteld. Over gedragsregels zijn ook al enkele topics verschenen bijvoorbeeld: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43358.0

Maar Vincent, heb jij Phil in het veld erop aangesproken of niet?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bram Rijksen

Citaat van: Bas vd Burg op juli 12, 2011, 18:06:04 PM
Zucht alweer het zoveelste topic waarin het gedrag van vogelaars/fotografen aan de kaak wordt gesteld. Over gedragsregels zijn ook al enkele topics verschenen bijvoorbeeld: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43358.0

Maar Vincent, heb jij Phil in het veld erop aangesproken of niet?

Uit ervaring weet ik dat deze laatste optie verreweg het beste is, en het starten van bovenstaande discussie al grotendeels overbodig maakt. Scheelt bovendien een hoop tijd, onbegrip, frustratie, irritatie etc.

Yeronimo

Citaat van: Bas vd Burg op juli 12, 2011, 18:06:04 PMMaar Vincent, heb jij Phil in het veld erop aangesproken of niet?

Waarom denk je dat Vincent begint over "dat gewauwel". Is dat niet een beetje hetzelfde als aanspreken in een hintvorm?
Ik denk dat Vincent het grootste recht heeft hierover te beginnen en ik irriteer me ook vaak aan vogelaars, maar uiteraard ook gewoon burgers die geen vogelaar zijn, dat ze te dichtbij komen. Dat mag best van je afgeschreven worden, zeker als je hierin gelijk hebt.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Bram Rijksen

Citaat van: Yeronimo op juli 12, 2011, 18:22:47 PM
Citaat van: Bas vd Burg op juli 12, 2011, 18:06:04 PMMaar Vincent, heb jij Phil in het veld erop aangesproken of niet?

Dat mag best van je afgeschreven worden, zeker als je hierin gelijk hebt.

Er is een verschil tussen 'gelijk hebben' en je 'gelijk willen krijgen'. Ik vind dat Vincent nogal wat aanname's als feiten presenteert. Volgens Vincent
- snappen 'vele anderen' niet dat Phil zich zo gedraagt (wie, hoeveel, waaraan?)
- is Phil wellicht jaloers geweest op andere fotografen
- gaat het 'licht-verhaal' ten koste van de rest
- heeft Phil de gedragsregels wellicht niet helemaal scherp
- is de volgende conclusie te trekken: Phil is niet voorzichtig en terughoudend, en Phil prevaleert de kwaliteit van zijn foto's dus boven het welzijn van zijn onderwerp.
- is dit nl. de enige conclusie die je kunt trekken
- kan dat toch niet de bedoeling zijn?
- werd het gewauwel op de dijk veroorzaakt door Phil.

Terecht vraagt Vincent halverwege zijn berichtje zich af: "begrijp ik dat goed?"

Lijkt me dus niet, omdat je nauwelijks in bent gegaan op de reactie van Phil, maar je betoog vooral baseert op je eigen veronderstellingen.

Yeronimo

#6
Wat Phil zegt is ook niet helemaal waterdicht.
- Vloog op omdat hij slaapplaats moest vinden (vogel zat er meerdere dagen al, had dus al een slaapplaats van voorgaande dagen, vervolgens is hij weggevlogen en niet meer terug gevonden).
- Een fietser die even stopt op vijf meter zal waarschijnlijk ook wel even verstoord hebben, maar een grote camera die niets anders als 'klik' zegt zou in mijn gedachte meer verstoren voor zo een Scharrelaar.

Overigens ben ik niet ter plaatse geweest, ik kan mijn eigen woorden dus enkel vormen door het horen van 'geruchten'. Klopt het niet dat er een man uit België kwam die net te laat was en tegengehouden moest worden omdat die boos op Phil was?

Bram, als Phil al dichterbij is gekropen dan andere fotografen dan maakt het niet uit of je nou Vincent zijn woorden als 'gelijk willen krijgen' beschouwd maar dan heeft hij gewoon gelijk gezien die gedragsregel heel duidelijk is en juist via het forum het beste op zijn plaats is om te bespreken.

Wat mij trouwens ook heel erg opvalt sinds ik vogelaar ben dat er vaker een bericht komt van zeer zeldzame vogels die er al een tijdje zitten. Nu weet ik niet of het puur toeval is of misschien toch te maken heeft met verstoring, ik kan namelijk de vogeltjes hun breinen niet aflezen, maar de volgende dag zijn ze vaak weg na een storm van fotografen en vogelaars... Het mag dus best vaker aangehaald worden dat we ten alle tijden aan het welzijn van het vogeltje moeten denken gezien we met ons allen natuurliefhebbers zijn en niet natuurverstoorders.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HJDT

#7
Beste Vincent,

Ik vind het getuigen van weinig stijl dat je dit op deze manier doet. Je bericht is niet meer dan stemmingmakerij en staat bol van de insinuaties en onbewezen beschuldigingen.  Ik ben er niet bij geweest en kan niet oordelen of Phil en eventuele anderen fout zijn geweest dus het antwoord op die vraag kan ik niet geven. Nu mengt zich ook al iemand in het gesprek die er al direct vanuit gaat dat jij degene bent die gelijk heeft en niet de"tegenpartij". Ogenschijnlijk niet gehinderd door enige kennis van de situatie ter plaatse, afgaand op zijn ingevoerde waarnemingen was hij immers niet aanwezig toen dit gebeurde.

Als je de betreffende personen in het veld niet hebt aangesproken vind ik dat je mogelijkheid tot een discussie met hen, en dus ook je doel, hebt gemist (en dat is jammer). Spreek in het vervolg iemand direct aan voor een constructieve en directe benadering. De betrokken persoon heeft dan ook de kans om direct op jou te reageren zonder zich "voor het oog van de natie" te hoeven verantwoorden. Zelfs als het door jou geschreven bericht wel terecht is bereik je namelijk ook nog eens niet je doel en ook dat is een gemiste kans.

Om een aantal, nu al voorspelbare, reacties hopelijk te voorkomen: ik vind niet dat dit soort discussies niet gevoerd mogen worden, in tegendeel zelfs, maar een forum is niet de juiste plek.

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Yeronimo

Ik denk dat dit topic ook over het algemeen gaat over de gedragsregels bij het vogelen. Hij begint niet voor niets zijn post met het voorbeeld van die Aziatische goudplevier. Ik denk dat er nog vele voorbeelden zijn in het verleden van vogels (en mensen) die verstoord zijn geweest door jammer genoeg fotografen. Er zitten er gewoon een aantal bij die alles doen voor de foto en die verpesten het een beetje. Mijn ervaring ermee leert dat in het veld aanspreken niet tot nauwelijks resultaat geeft en je daarmee je doel niet bereikt namelijk het beschermen van de vogels op langer termijn.

Dit soort topics zijn erg goed om te bespreken hoe je bijvoorbeeld met mensen om moet gaan die gedragsregels overtreden in het veld, inderdaad niet het aanspreken en zwart maken van mensen op het forum (wat overigens al vele malen is gebeurd en soms zelfs jammer genoeg wordt goedgekeurd). Wegrennen voor discussies en er niet over willen praten is geen oplossing maar enkel het verdoezelen van wat er gebeurd is en daar heeft ook niemand wat aan.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

KorHaan

#9
Nu het toch over je verantwoorden "voor het oog van de natie" gaat: is het nu echt zo moeilijk om gewoon met zijn allen op één lijn te blijven staan? Waarom gaat de fotograaf dichterbij? ( Geeft-ie zelf toe. )

Ik heb in het verleden ook wel mensen aangesproken om afstand te houden van een verdacht vogeltje dat in het riet zat, met de toevoeging dat als iedereen achteruit zou gaan, de vogel mogelijk eerder tevoorschijn zou komen. Men keek mij aan of er een gek aan het woord was. Normaal houd ik mij afzijdig van dit soort discussies, maar als er gezegd wordt dat je mensen direct moet aanspreken in het veld, en je doet dat, en er wordt verders niet op je gereageerd, dan houdt het dus wel op.
Ook bij een Sperwergrasmus op Texel die het best vanuit de auto kon worden bekeken, stapten mensen weer uit en begonnen om de bosjes heen te lopen. Ik had vanuit de auto geroepen, dat ze beter in de auto konden blijven, want dat de vogel dan tevoorschijn zou komen. Ik werd weer aangekeken of ik gek was. Of misschien moet ik het anders zeggen: mijn kop is niet bekend in twitcherskringen, dus werd ik niet herkend als zijnde eerbiedwaardig genoeg om in te stemmen met het gegeven advies. Zou men wel in de auto zijn gebleven als een bekende DB' er dat advies had gegeven? Denk het wel.

Dit soort discussies is blijkbaar toch elke keer weer nodig, en zolang er nog geen concensus is bereikt onder twitchers over gedragingen in het veld, geef ik de man die dit topic begon groot gelijk. We zijn allemaal volwassen mensen, dus we kunnen ook nadenken.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

snwja3

#10
Jammer dat de discussie zo verschrikkelijk verkeerd begint!
Rare titel (heeft w.nl geen gedragregels?) en verkeerd begin met persoonlijke beschuldigingen bevorderen dit soort discussies niet!
Toch een poging om 'm om te draaien naar iets positiefs, voor jullie een uitdaging!

Jeroen,
Eerst even een misverstand wegwerken, omdat dit een positieve verdere discussie in de weg kan staan.
Je zegt dat er veel meer voorbeelden zijn!?
O ja, welke vele?
De meeste voorbeelden berusten zoals hier op volgende feiten:
 

       
  • eigen interpretaties van de grenzen van  gedragregels die per persoon verschillen
  • insinuaties
  • derden die zich er tegenaan bemoeien met een vooringenomen mening
  • Is de vogel daadwerkelijk verstoord, wegwezen is niet per definitie verstoord!
Nou ja, zie de opsommingen van Michel en Bram, die hoef ik niet te herhalen.
Verder zet alle zeldzaamheden van dit jaar eens op een rijtje en bepaal het percentage verstoord eens? Zelfs met jouw maatstaven zal je heel laag uitkomen!
Ofwel als je/men wat beweerd (in de verdere discussie) onderbouw dit eens goed met echte feiten en niet met onderbuikgevoelens en persoonlijke frustraties.

Probleem is echter wel dat tegenwoordig iedereen een camera met telelens om zijn nek kan hangen en achter de vogels kan aanrennen. Iets wat een trend is, dus inderdaad iets waaraan we niet voorbij kunnen gaan.
We moeten echter niet terug kijken (tenzij het de discussie bevorderd) maar vooruit, wat kunnen we (preventief) doen om misstanden te voorkomen. Om een voorzetje te geven, laat de verdere discussie  o.a. gaan over  volgende zaken en maak het niet persoonlijk:
 

       
  • Ik zie veel 'fotografen' (= de grote meute die een camera hebben aangeschaft, niet de elite, als ik ze zo even mag noemen), die fotograaf zijn, maar geen vogelaar. Ofwel de ballen verstand van vogels en gedrag, daar ook niet op letten, dus een vergrootte kans om te verstoren.
    Ofwel de vraag:  Hoe vergroten we kennis van de (basis) vogelaar.
  • "C'est le ton qui fait la musique"! Als je mensen rustig benaderd, zelf het goede voorbeeld geeft, open staat voor het feit dat 'jouw' grens  niet altijd de enige is ........ geld niet alleen in het veld, ook hier in de discussie!
    Ofwel de vraag: Hoe spreken we elkaar aan in het veld.   
  • Als je een zeldzame vogel hebt (of eentje waarbij je toeloop verwacht), wie te contacten en wat kan jezelf doen om dit in goede banen leiden. Soms is een eenvoudig draadje spannen al voldoende!
    Ofwel de vraag: Wat kan je zelf doen om misstanden te voorkomen
  • Kuddegedrag. Als een schaap over de dam gaat volgen er meer  (zelf nog meegemaakt dit weekend).
    Ofwel de vraag: Wat kan/moet ik doen in een groep (maar ook alleen!) om te zorgen dat we niet steeds dat ene stapje ...
  • Trollen is eenvoudig, iets zomaar roepen ook.
    Maar denk na over wat zijn de echte feiten, wat kan ik onderbouwen (en dus zeggen) en wat zijn aannames (en kan je dus beter weglaten)
    En draagt mijn bijdrage bij aan een positieve uitkomst van de discussie.
Wietze Janse

veedee

#11
Nou om het rijtje dan maar af te gaan (daar gaat m'n avond)  :-[ .. Eigen schuld, dikke bult!

Allereerst de opmerkingen van Ronald; helemaal mee eens!! Je slaat de spijker op z'n kop!

@Bas; ja, net als een aantal anderen heb ik ook wat die kant opgeroepen (tweemaal). Ik ben echter niet het veld achter mijnheer Koken aangegaan omdat ik geen zin heb om op m'n geweten te hebben dat ik de vogel zou verstoren en daarom misschien wel ontwitchbaar zou maken voor nog in aantocht zijnde lieden (als één van de redenen).
De strekking van al dat werd gezegd / geroepen was heel helder; GA NIET VERDER HET VELD IN!! Zo'n 20 á 30 man bleven netjes achter op de dijk staan terwijl mijnheer Koken ondanks deze protesten toch besloot richting scharrelaar op te stomen. Dat dit natuurlijk een slecht voorbeeld is en dus ook meteen een aanleiding voor anderen is des te vervelender.

@Bram;
1) Hoezo heb je het over aannames? Volgens mij put ik nagenoeg uit alleen maar feiten!
Er wordt vanaf de dijk door verscheidene mensen geopperd (zacht uitgedrukt) dat mijnheer Koken beter ook op de dijk kan blijven staan. Dat er vervolgens bij het niet positief beantwoorden van dit verzoek door mijnheer Koken wordt gemopperd / cynisch wordt gereageerd / etc.. door het volk op de dijk is dan toch feitelijk juist en geen aanname? Wie deze mensen zijn doet toch helemaal niet terzake? Rang en nummer doen er m.i. hier niet echt toe...
2) Kun jij of mijnheer Koken ontkennen dat het getoonde gedrag conform de regels van de DBA is? Kom op nou, nee toch zeker?!
3) Welke andere conclusies kunnen worden getrokken dan dat ik in de eerdere post maak? Feit blijft toch gewoon dat mijnheer Koken mooie foto's wil en dat dit wellicht wel eens ten koste kan gaan van vogel en/of medevogelaars laat hem blijkbaar koud of is in ieder geval van mindere zorg. Hiein is geen aanname te bekennen volgens mij..
4) In eerdere discussies is al zo vaak gezegd en geschreven dat "we" met z'n allen geen "scharrelaars" of wat voor vogeltaal dan ook spreken. Niemand kan mij dan ook overtuigend vertellen dat hij of zij wél weet hoe een vogel reageert op een bepaalde menselijke handeling. Ik ben het overigens met mijnheer Koken (en anderen) eens dat kennis van gedrag van vogels enorm bepalend kan zijn of en hoe een foto lukt. Het is mij duidelijk dat de beste vogelfoto's in de meeste gevallen worden gemaakt door mensen met verstand van vogelgedrag. Maarrr... dit is maar één aspect; het andere aspect zijn de gedragregels t.o.v. andere vogelaars / fotografen.

@Michel; waar heb jij het over? Ik ken je verder niet persoonlijk maar ik begrijp deze houding verder wel (je hoort wel eens wat, maar dat zijn inderdaad aannames). Of ik 'm terecht vind is een ander verhaal.
1) Je zegt dat het getuigt van weinig stijl, hoe had ik het volgens jou dan aan de kaak moeten stellen? De regels van de DBA worden toch gewoon overtreden? Meer of minder is het toch niet? Daar mag dan toch ook wel wat van gezegd / geschreven worden? Ik snap niet waarom jij dat stemmingmakerij vindt..
2) Om helemaal duidelijk te zijn; ik was wel degelijk tot een uurtje of zonsondergang aanwezig en was dan ook getuige van het feit dat een mijnheer uit Knokke te laat kwam om de vogel even leuk door scoop of kijker te bewonderen. Ik beweer nu niet het opeens allemaal te weten maar dit kán het gevolg zijn van het met mooi licht willen fotograferen van de vogel door mijnheer Koken. Wederom niet meer en niet minder!
3) Voor wat betreft het aanspreken van de persoon in kwestie; zie mijn reply jegens Bram
4) Ik ken geen betere plek voor een dergelijke discussie dan op een dergelijk forum. Zoals al gezegd; in het veld aanspreken had geen resultaat (Oost-Indisch doof, eigenwijs, asociaal) en om nou een pb-tje te sturen om samen er eens een drankje op te drinken... nee bedankt!

Nou deze post is weer veel te lang geworden en is misschien dan ook een gevolg van onze "shoot-the-klokkenluider-mentaliteit" die vaker op dit forum (en daarbuiten) zichtbaar is.

Vriendelijke groet,

Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Vincent Hart

Citaat van: snwja3 op juli 12, 2011, 20:50:45 PM(heeft w.nl geen gedragregels?)
Maar natuurlijk, Wietze! Onderaan de voorpagina: http://waarneming.nl/gedragsregels.php

Ze zullen je grotendeels bekend voorkomen ...  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

veedee

@Wietze,

Bedankt voor de nuttige en eerlijke inbreng.
De titel heb ik meteen even gewijzigd, hier zijn echter nog wel een paar andere titels denkbaar (die los staan van welke organisatie dan ook).
Voor wat betreft het begin van de discussie; ik voel me daar eigenlijk niet heel schuldig over, de eigenlijke oorsprong van deze discussie ligt eenvoudigweg bij degene en zijn/haar gedrag die ervoor zorgt dat er überhaupt een discussie op internet gevoerd wordt. ik heb me alleen maar verwonderd dat er nog niets over gezegd was. Don't shoot the messenger!  O0


Over het wel of niet verstoren is denk ik al genoeg gezegd. Wat mij het meest heeft gestoord (en met mij ook een aantal anderen) is het feit dat er totaal geen rekening met anderen wordt gehouden die zich wel netjes aan de regeltjes houden. Zo begint eentje met het verleggen van de grenzen (letterlijk) wat onmiddelijk opgevolgd wordt door iemand anders en voor je het weet staan er 2 of 3 figuren die lak hebben aan de rest en zichzelf daardoor boven anderen plaatsen. Al was die scharrelaar op 20 centimeter blijven zitten; tegenover medevogelaars vind ik dit niet netjes en dus asociaal. Dat ik dat hardop durf te zeggen en anderen misschien niet, deert mij dan een stuk minder...

Ben benieuwd of mijnheer Koken volgend jaar weer door DBA wordt uitgenodigd om een leuk verhaaltje te doen over een mooie reis. Indien dat inderdaad zo zal zijn ga ik twijfelen of ik wel DBA'er kan én wil zijn. Wél gedragregels opstellen maar vervolgens dit niet (laten) naleven.. (maar nu loop ik op de zaken vooruit, ik ga ervan uit dat DBA hier correct mee omgaat. Ben wel benieuwd naar een officieel standpunt van de DBA, volgens mij was de voorzitter er ook maar net vertrokken).

gr. Vincent..

gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Yeronimo

Citaat van: snwja3 op juli 12, 2011, 20:50:45 PM
Jeroen,
Eerst even een misverstand wegwerken, omdat dit een positieve verdere discussie in de weg kan staan.
Je zegt dat er veel meer voorbeelden zijn!?
O ja, welke vele?

Allereerst respect voor je goed geformuleerde post die zeker deze discussie ten goede komt.
Ik had vorig jaar na de Dutch Birding vogeldag Texel al een forumbericht neergezet over de Baardgrasmus. Dit werd ook meteen slecht ontvangen en gezegd dat ik de mensenmassa maar aan moest spreken erop. Ook ben ik bij de Baltimoretroepiaal geweest en meegemaakt dat fotografen zonder te vragen in mensen hun achtertuinen opeens stonden, zo dichtbij mogelijk bij de troepiaal. Ik vind het erg goed dat deze discussie eindelijk eens op gang is gekomen en ik hoop dat het ook op een goede manier blijft gaan.


       
  • Ik zie veel 'fotografen', die fotograaf zijn, maar geen vogelaar. Ofwel de ballen verstand van vogels en gedrag, daar ook niet op letten, dus een vergrootte kans om te verstoren.
    Ofwel de vraag:  Hoe vergroten we kennis van de (basis) vogelaar.

De kennis van de basisvogelaar wordt erg veel aan gesleuteld, als je alleen al ziet hoeveel (beginnende) vogelaars elke dag geholpen worden met hun onbekende vogeltje op het determinatie forum is daar niets mis mee. Waarneming.nl heeft aan educatie ook zijn eigen steentje bijgedragen alleen blijft het nog altijd de keuze voor de mensen zelf of ze het willen leren of niet. Ik denk dat daar het probleem eerder ligt.


  • "C'est le ton qui fait la musique"! Als je mensen rustig benaderd, zelf het goede voorbeeld geeft, open staat voor het feit dat 'jouw' grens  niet altijd de enige is ........ geld niet alleen in het veld, ook hier in de discussie!
    Ofwel de vraag: Hoe spreken we elkaar aan in het veld.   

De ene persoon is de ander niet, uiteraard zijn er genoeg mensen die nadenken voor ze wat zeggen en alles zo respectvol mogelijk willen doen. Helaas zijn er ook mensen die daar niet aan denken en dat heeft, denk ik, meer iets wat te maken heeft met het karakter van de mens in mijn ogen. Dat is lastig te veranderen.


  • Als je een zeldzame vogel hebt (of eentje waarbij je toeloop verwacht), wie te contacten en wat kan jezelf doen om dit in goede banen leiden. Soms is een eenvoudig draadje spannen al voldoende!
    Ofwel de vraag: Wat kan je zelf doen om misstanden te voorkomen

Zeker een oplossing!
Ik heb ook hele goede voorbeelden gezien. Zelf de wacht houden en de toestroom van vogelaars leiden is inderdaad iets wat best lukt. Op Texel heb ik dat onlangs nog gezien bij de Kaspische Plevier waar Hans Verdaat keurig de wacht hield en vogelaars erop aansprak als ze rustiger moesten gaan doen of als ze te dichtbij kwamen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rob Gordijn


Laat ik ook eens een selectieve duit in het zakje doen.
Citaat van: YeronimoWat Phil zegt is ook niet helemaal waterdicht.
- Vloog op omdat hij slaapplaats moest vinden (vogel zat er meerdere dagen al, had dus al een slaapplaats van voorgaande dagen, vervolgens is hij weggevlogen en niet meer terug gevonden).
B*llsh*t, de vogel is tot het donker gezien, en maakte toen een vrij rustige indruk (op zijn slaapplaats....).
Citaat van: Yeronimo
- Een fietser die even stopt op vijf meter zal waarschijnlijk ook wel even verstoord hebben, maar een grote camera die niets anders als 'klik' zegt zou in mijn gedachte meer verstoren voor zo een Scharrelaar.
Ja, want mensen met een camera's zijn erger dan mensen met een fiets.
Citaat van: Yeronimo
Overigens ben ik niet ter plaatse geweest, ik kan mijn eigen woorden dus enkel vormen door het horen van 'geruchten'.
......
@ Veedee: Omdat er een beschuldiging over iemand wordt geuit op het forum door 1 persoon zou iemand niet meer uitgenodigd mogen worden voor een praatje.... ?  Officeel Standpunt DBA? Klokkenluider, Shoot-the-messenger? Misschien moeten we het niet zwaarder maken dan het is.
@Yeronimo: eindelijk op gang is gekomen? Hij wordt eindeloos vaak opgestart.


Yeronimo

Citaat van: Rob Gordijn op juli 12, 2011, 22:25:41 PM
@Yeronimo: eindelijk op gang is gekomen? Hij wordt eindeloos vaak opgestart.

En eindeloos vaak in de doofpot gestopt...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

veedee

@ Veedee: Omdat er een beschuldiging over iemand wordt geuit op het forum door 1 persoon zou iemand niet meer uitgenodigd mogen worden voor een praatje.... ?  Officeel Standpunt DBA? Klokkenluider, Shoot-the-messenger? Misschien moeten we het niet zwaarder maken dan het is.


@ Rob,

Iemand zou niet meer uitgenodigd moeten worden (vind ik), niet omdat ík beschuldigingen uit maar omdat iemand zich niet aan de regels houdt en er anderen mee hindert en irriteert. Die zijn er toch niet voor niets. Collega vogelaars hebben foto's en misschien zelfs filmpjes gemaakt van hoe mijnheer Koken het veld in ging. Ik beschuldig iemand dus niet zomaar, het is feitelijk gebeurd en er is bewijs van (niet door mij geinitieerd!!).
De shoot-the-messenger term heb ik met opzet gebruikt omdat uit een aantal bijdragen het er toch behoorlijk op lijkt dat niet de "overtreder" maar degene die dit aan de kaak stelt, wordt aangesproken. Niet dat ik daar niet tegen kan maar volgens mij gebruik ik alleen feiten en zaken die ik met eigen ogen zelf heb gezien. Dat mensen geirriteerd raken doordat ik hier weer eens een topic over begin snap ik, ik heb er zelf ook wel eens genoeg van maar dat moet dan niet afgewenteld worden op de messenger volgens mij (maar op de overtreder).
Ik heb overigens betrouwbare informatie dat dit zeker niet de eerste keer is m.b.t. de bewuste persoon, dan mag dat toch gemeld worden? Als niemand hier iets mee doet dan wordt automatisch een boodschap afgegeven dat bepaald gedrag wordt getolereerd. Aan het commentaar op de dijk door de 30 aanwezigen maakte ik op dat dit juist niet getolereerd diende te worden. Ook kan dit (n.a.v. de bijdrage van Wietze) juist een heel mooi standpunt zijn richting vogelaars en fotograferen die net komen kijken in het wereldje. Met acties zoals zondag zichtbaar waren, wordt m.i. het verkeerde beeld richting aanstaande en beginnende vogelaars / fotografen gegeven.

Met het "officiële standpunt van de DBA" doelde ik op mijn vraag of DBA hier iets mee doet, of niet.... Wanneer mijnheer Koken (met hele mooie foto's en een leuk praatje over ik meen de Galapagos) nog eens wordt uitgenodigd door de DBA terwijl deze organisatie ook weet hoe deze persoon zich in het veld kan gedragen, dan valt de DBA m.i. behoorlijk door de mand en zal ik de enige conclusie trekken die maar mogelijk is namelijk dat er met 2 maten gemeten wordt. Aan de ene kant regels opstellen en aan de andere kant deze niet ter hand nemen wanneer dat wel zou moeten. Maar nogmaals..... zover is het nog niet en hopelijk komt het ook niet zover!
Ik heb de DBA en de mensen die hieraan gelieerd zijn erg hoog zitten en heb een groot respect voor de werkwijze en de manier van handelen. Ik ga er dan ook van uit dat dit allemaal voorbarig is...

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

ArjanH

Beste Vincent,


Ik ben er niet bij geweest in het geval van de Scharrelaar maar ik wil wel het volgende even kwijt. Het is inherent aan het ontdekken van zeldzame of zeer zeldzame soorten dat er veel mensen op af komen. Dat is altijd zo geweest en dat zal ook wel altijd zo blijven. Spanning en sensatie: het zit de mens in de genen. Hoe zeldzamer, hoe beter. Op zich niets mis mee zolang het maar gezond en verantwoord blijft. Voor de een ligt de grens dan wat hoger (of lager) dan voor de ander. Wat ik kwalijker vind dan de (mogelijke) verstoring van een dwaalgast, want zo kunnen we de Scharrelaar wel noemen, is het volgende. Als zelfs bij schaarse tot ronduit zeldzame broedvogels van Nederland minachtend wordt gedaan over het feit dat sommige mensen deze waarnemingen "verborgen" houden en daarmee worden geschaard onder de zogenaamde "natuur-elite" (een typisch mode-woord dat zo langzamerhand mijn strot uitkomt) vraag ik mij af of het uberhaupt nog zin heeft waarnemingen door te geven.

ArjenDrost †


Een mooie analyse, Wietze. Een opmerking:
Citaat van: snwja3 op juli 12, 2011, 20:50:45 PM

       
  • Ik zie veel 'fotografen', die fotograaf zijn, maar geen vogelaar. Ofwel de ballen verstand van vogels en gedrag, daar ook niet op letten, dus een vergrootte kans om te verstoren.
    Ofwel de vraag:  Hoe vergroten we kennis van de (basis) vogelaar.
Ik denk dat het zeker geen kwaad kan om de kennis van de basisvogelaar te vergroten (of van welke vogelaar dan ook), maar ik vraag me af of echte fotografen (die geen vogelaar zijn) geïnteresseerd zijn in een zeldzaamheid. In het geval van een Scharrelaar zou dit natuurlijk kunnen (het is een mooie vogel), maar fotografisch is een Kleinste Strandloper net zo boeiend als een Kleine Strandloper. Waarom zou een fotograaf dus moeite doen voor een zeldzaamheid? Volgens mij zijn die alleen interessant voor mensen met een vogelaarachtergrond.


Nou is het natuurlijk wel zo dat fotograferen steeds populairder geworden is. Steeds meer vogelaars lopen tegenwoordig met een camera rond. Mensen die vroeger genoegen namen met het scoren van een vogel (om het maar even oneerbiedig de echte soortenjagers te noemen) willen nu ook een plaatje scoren. Deze groep heeft lang niet altijd genoeg kennis van de soort(ik heb nog wel eens de juiste vogel aan moeten wijzen in een groep, ze hadden geen idee waar ze naar keken) of van het gedrag. Het gaat hun erom om weer een soort af te kunnen tikken en er een leuk plaatje van te maken. Bij deze groep lijkt het me inderdaad handig om de kennis wat te vergroten.
Voor alle duidelijkheid, een groot deel van de "DBA'ers"/twitchers valt buiten deze categorie. Velen hebben een grote soortenkennis, weten precies waar ze naar kijken en "snappen" ook het gedrag van de vogel. Maar ja, vaak zijn het een paar die het voor de grote groep verpesten.
Overigens valt Phil (voor zover ik hem ken) ook niet binnen deze groep. Volgens mij is Phil vogelaar genoeg om in te kunnen schatten wat wel en niet kan bij een vogel (ik kan over deze situatie geen uitspraak doen, ik was er zelf niet bij).


Als ik naar mezelf kijk (een vogelaar die intussen veel meer fotograaf geworden is): ik laat dit soort zeldzaamheden vaak links liggen. Niet omdat ze niet leuk zijn, maar vooral omdat ik weet dat ik dankzij de aanwezige groep vogelaars niet de plaatjes kan maken die ik zou willen. En dan ga ik liever niet dan dat ik thuiskom met slechte foto's, het gevoel dat er meer in had gezeten maar dat het niet kon omdat ik niet voor de groep uit wilde lopen.


Groeten, Arjen

Marcel van kammen

#20
Eens met Arjan. Door de aanwezigheid van vele mensen zijn vogelsoorten vaak veel meer gestrest dan wanneer je ze in je eentje tegenkomt.
Ook vind ik het jammer dat er door vogelaars nooit rekening gehouden wordt met vogelfotografen: als iedereen gewoon in zijn auto blijft zitten kun je de vogels vaak veel beter bekijken en fotograferen dan wanneer je met zn allen buiten de auto gaat staan. Ik vindt het jammer dat dat soort mensen er voor kunnen zorgen dat een vogel niet meer goed te fotograferen valt. Een volgende keer dus a.u.b. met zn allen in de auto wachten totdat je zeker bent dat iedereen aanwezig is en iedereen een mooie foto heeft kunnen maken  :angel:

Zo, ik heb het even uit de fotografen hoek belicht. De ene keer is het voor de ene groep niet goed, de andere keer voor de andere niet. Zo zul je dit soort discussies dus altijd blijven houden.

p.s: wat is eigenlijk het probleem? Ene Phil ging dichter bij de vogel staan om foto's te maken. De vogel stoorde zich er niet aan,ging verder met wat ie aan het doen was en is uiteindelijk in een boom gaan slapen. Wat is daar nou precies zo verkeerd aan dan?

Sander Haak

Dat doet me denken aan een wat oudere lokale vogelaar op de fiets, die bij de Dodaarsweg werd aangesproken omdat hij geen zin had om de Ruigpootbuizerds van achter de 20 geparkeerde auto's te bekijken.
Groet, Sander Haak (Woerden)

Marcel van kammen

@Sander: het was ook een beetje cynisch bedoeld hoor, ik draaide de zaken gewoon even 180 graden zodat je het vanuit fotograaf standpunt bekijkt. Zo werkt het natuurlijk in het echt niet,omdat je je niet hoeft aan te passen voor een paar fotografen, net zoals de fotograaf zich niet hoeft aan te passen voor de vogelaars. Gewoon normaal verstand kom je al een heel eind mee :-D

hiskodevries

Citaat van: Marcel van kammen op juli 13, 2011, 15:46:50 PM
@Sander: het was ook een beetje cynisch bedoeld hoor, ik draaide de zaken gewoon even 180 graden zodat je het vanuit fotograaf standpunt bekijkt. Zo werkt het natuurlijk in het echt niet,omdat je je niet hoeft aan te passen voor een paar fotografen, net zoals de fotograaf zich niet hoeft aan te passen voor de vogelaars. Gewoon normaal verstand kom je al een heel eind mee :-D
in de praktijk blijkt dat dus niet te werken, getuige de opmerkingen via het forum en wat allemaal aan huil emails via info@ binnenkomt soms inclusief bewijsfoto`s die ik hier niet ga plaatsen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marcel van kammen

Daarom zeg ik ook aan het eind: met gezond verstand kom je een heel eind. Niet iedereen heeft dat natuurlijk ;-)

Soms wordt er ook wel eens wat overdreven hoor. Ik heb ooit een meneer gehad die ook kwaad op mij was in de haven van Lauwersoog. Hij lag foto's te maken van sneeuwgorzen, notabene met behulp van vogelgeluidjes. Ik ging een stuk verderop aan de waterkant liggen en toen kreeg ik van hem de wind van voren omdat ik in de foerageerlijn van de Sneeuwgors ging liggen en dat ik niet helemaal lekker was dat ik dat zelf niet begreep. Kijk, van zo iemand zou ik best zo'n huil-email verwachten (waarmee ik niet wil zeggen dat alle klagers dat soort mensen zijn). Maar als er toch overtuigend bewijs is dat iemand ECHT te ver gaat, dan moet daar toch iets aan te doen zijn ? En dan bedoel ik niet zoals bovenstaand geval, want volgens mij is er gezien de reacties niks aan de hand.

Edwin Russer

Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2011, 16:06:42 PM
Citaat van: Marcel van kammen op juli 13, 2011, 15:46:50 PM
@Sander: het was ook een beetje cynisch bedoeld hoor, ik draaide de zaken gewoon even 180 graden zodat je het vanuit fotograaf standpunt bekijkt. Zo werkt het natuurlijk in het echt niet,omdat je je niet hoeft aan te passen voor een paar fotografen, net zoals de fotograaf zich niet hoeft aan te passen voor de vogelaars. Gewoon normaal verstand kom je al een heel eind mee :-D
in de praktijk blijkt dat dus niet te werken, getuige de opmerkingen via het forum en wat allemaal aan huil emails via info@ binnenkomt soms inclusief bewijsfoto`s die ik hier niet ga plaatsen.
Kom op Hisko, laat die foto van de heer Koken maar eens zien 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

veedee

#26
p.s: wat is eigenlijk het probleem? Ene Phil ging dichter bij de vogel staan om foto's te maken. De vogel stoorde zich er niet aan,ging verder met wat ie aan het doen was en is uiteindelijk in een boom gaan slapen. Wat is daar nou precies zo verkeerd aan dan?


Marcel, In grote lijnen ben ik het helemaal eens met jouw betoog. Maar op de vraag wat nou het probleem is kan ik een redelijk simpel antwoord geven. Dit probleem is m.i. namelijk tweeledig (en niet zoals velen opperen eenledig). Met een dergelijke actie is er nl. kans op:

1) verstoring van de vogel en /of omgeving
2) overtreding van de regels (DBA / waanneming.nl / etc.) met als gevolg verstoring van de verstandhouding met overige omstanders / vogelaars / fotografen

In dit geval is overduidelijk sprake van nummertje 2 (waarbij ik nog steeds het opvliegen van de vogel als gevolg van... niet uitsluit). Mijnheer Koken was tot een zeker moment onderdeel van de groep vogelaars / fotografen die op en rond de dijk stonden, een mannetje of 30. Dit veranderde echter toen hij besloot dichterbij te gaan dan de rest en het veld in te gaan richting scharrelaar. Is hij eigenlijk ook een hek overgegaan? Iemand die dat weet?

Als ik alleen was geweest had ik waarschijnlijk precies hetzelfde gedaan maar met een man of 30 achter me die vragen om het niet te doen, was ik al snel gestopt (ik was er überhaupt nooit aan begonnen met publiek maar dat terzijde). Mijnheer Koken besloot ondanks de vele tegenwerpingen (en de regels zoals die zijn opgesteld) toch het veld in te gaan.
Nogmaals; die regels zijn er toch niet voor niks?! Daarmee proberen we het met z'n allen toch zo prettig mogelijk voor ons allemaal te maken? Dan is het toch ook heel vervelend als er een "rotte appel" tussen zit die "het voor de rest verknalt"?

gr. Vincent.. 
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

veedee

Citaat van: Edwin Russer op juli 13, 2011, 16:30:28 PM
Citaat van: hiskodevries op juli 13, 2011, 16:06:42 PM
Citaat van: Marcel van kammen op juli 13, 2011, 15:46:50 PM
@Sander: het was ook een beetje cynisch bedoeld hoor, ik draaide de zaken gewoon even 180 graden zodat je het vanuit fotograaf standpunt bekijkt. Zo werkt het natuurlijk in het echt niet,omdat je je niet hoeft aan te passen voor een paar fotografen, net zoals de fotograaf zich niet hoeft aan te passen voor de vogelaars. Gewoon normaal verstand kom je al een heel eind mee :-D
in de praktijk blijkt dat dus niet te werken, getuige de opmerkingen via het forum en wat allemaal aan huil emails via info@ binnenkomt soms inclusief bewijsfoto`s die ik hier niet ga plaatsen.
Kom op Hisko, laat die foto van de heer Koken maar eens zien 8)

Niet afkomstig van mij overigens!! Ik huil niet zo snel....
:angel:

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

hiskodevries

#28
CiteerIk fietste vanmiddag bij de Groeneweg naar de Harreweg (fietspad), zag ik bij het riet 2 fietsen staan , en vond het niet pluis , keek in het riet zie ik daar midden in 2 kerels staan met camera .
Ik riep ze of ze daar uit wilden komen , ze zeiden dat ze daar aan het werk waren , maar dat geloofde ik niet , in het broed seizoen ,  later kwamen ze uit het riet en kreeg alles naar min hoofd geslingerd , plus de midden vinger omhoog . Er zitten daar veel vogels , wie weet wat ze verstoord hebben , nesten kapot getrapt hebben , het moet niet gekker worden . Doe er foto's van die twee erbij , misschien herken je ze .
Ik heb geen telefoon nummer van de boswachters of GHZ .


Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerGoede middag,
Is het misschien mogelijk dat vogels die op de rode lijst voorkomen, door jullie automatisch worden vervaagd?
Ik weet dat er bepaalde fotograven zijn die het niet zo nauw nemen met de rust en verstoring van ,in dit geval vogels.
Dat er een paartje ijsvogels in het robbenoordbos vertoeven is op zich heel leuk. Maar als mensen dit vervolgens op jullie site zetten heb je er de volgende weken tientallen mensen lopen die vervolgens halve bomen in sloot gooien voor een mooi plaatje.
Staatsbosbeheer is nu van plan om de boel af te sluiten en bekeuringen van de millieupolitie is ook maar een kwestie van tijd.
Verder worden er door die idioten wallen en wat al niet meer zei kapot gereden.
De site Waarneming.nl staat dan ook niet echt positief in het nieuws, en bij staatsbosbeheer.
Dus als we dit soort vogels standaard vervagen voorkom je al een hoop narigheid.
Misschien een bericht op de site zou ook al helpen. Komen er misschien wat minder debielen op fotolocaties die het voor andere verzieken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0