Gedragregels DBA / Waarneming.nl

Gestart door veedee, juli 12, 2011, 17:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

#60
Aaah, Bram heeft zijn onderwerp weer gevonden en moet ook zijn gelijkje hier weer behalen. Rest in ondergeschikt.
Alleen twitches zijn schadelijk, fotograferen van IJsvogels bij nest, Zeearendennesten, met vijftig man bij een Blauwborst, met zijn allen onder een Ransuilroestplek, met >20 man een tamme Buizerd over de Oostvaardersdijk jagen, dat mag .........
Laten we dus de discussie niet in hokjes stoppen maar over het hele front voeren, belangrijker, betrek je eigen gedrag er ook eens in, want een ieder hier vindt dat hij nooit iets verkeerd doet, alleen die ander!?

Verder blijven we hangen met allemaal voorbeeldjes van hoe slecht het daar en hier is gegaan.
Echter niemand in de hele discussie die een stap verder kan zetten. Het eerste is/wordt pas nuttig als je ook het tweede doet.

Als je dan een opmerking leest als
CiteerVerder een heel vermakelijke discussie. Dank daarvoor.
zet jullie dat niet aan het denken?
Best als jullie in dit niveau blijven hangen, best dat jullie zelf heel hard roepen hier goed bezig te zijn en dat dit een nuttige discussie is. Ja, voor jullie eigen zelfbevrediging, zoals in vele vorige discussies van jullie hier, die naar blijkt geen zoden aan de dijk hebben gezet, het probleem woekert nog even hard door! Maar ja, dat mag je niet zeggen, we zijn hier zo goed bezig! Stoute Wietze!
Maar wie heeft hier tot dusver iets fundamenteels aangedragen voor een oplossing ...............
Wietze Janse

joostheeremans

Schrijnend dat fatsoenlijke mensen ineens niet meer in staat blijken fatsoenlijk te discussiëren wanneer hun hobby eens kritisch tegen het licht wordt gehouden. Wekt op mij niet de indruk dat iedereen objectief zijn eigen handelen kan beoordelen. Jammer, want deze discussie blijft zo de kop op steken en zal niet leiden tot een bevredigende uitkomst.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

Goeie post, Bram.
En oei... tapen! De eerste en enige keer dat ik me daaraan heb gewaagd, was bij Kleinst Waterhoen in de Bovenmeent bij het Naardermeer in 1999. Er was een claim, we zijn wezen luisteren, niks gehoord, ik fiets in mijn uppie om half een 's nachts voor de zekerheid nog even door de Bovenmeent, en ik hoor er een roepen vanuit de biezen. De volgende avond terug, met gettoblaster ( nooit gewetensbezwaren op dat moment, ik denk dat ik hem gewoon op zeker wou hebben), één keer het geluid laten horen en prompt antwoord. Daarna is hij door een boel anderen gehoord, en zelfs twee exemplaren op zeker moment, maar ik heb daarna nooit meer getaped omdat de gewetenswoeging toesloeg; achteraf denk ik, dat het ook helemaal niet nodig was geweest om te tapen, en dat ik gewoon een beetje geduld had moeten oefenen. Ze roepen toch wel, vroeg of laat. Laat ik zeggen, dat ik toen nog in de veronderstelling verkeerde, dat dat soort dingen gewoon kan als je een zeldzame soort aan de wereld wilt verkondigen. Mea culpa. Nu zou ik zoiets nooit en te nimmer meer doen, natuurlijk; afstand en geduld zijn de deugden die we moeten betrachten.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

BramtK

Citaat van: snwja3 op juli 14, 2011, 18:18:26 PM
Aaah, Bram heeft zijn onderwerp weer gevonden en moet ook zijn gelijkje hier weer behalen. Rest in ondergeschikt.

Wietze, jouw post geeft mijns inziens slechts blijk van de wijze waarop je zelf als een oude plaat in de groef blijft hangen. Een en ander blijkt al voldoende uit het feit dat jij mij zonder meer in een hokje plaatst. Kennen wij elkaar dan zo goed...

Voor wat betreft de vraag of ik blijf hangen in voorbeeldjes waarbij het slecht gaat: ik spreek juist van een verbetering de laatste jaren. Je vergist je dus. Ik wacht op een fatsoenlijk excuus.

Je hebt gelijk dat ik de voorbeelden van Blauwborsten e.d. niet mag vergeten. Het gaat mij dus ook om twitches (en ook om andere situaties waarbij overmatig aandacht kan ontstaan). Mijn excuus als ik een te eenzijdig beeld schets. (Zo doe je dat.)

Voor wat betreft je verwijzing naar een opmerking van Jaap en de wijze waarop je vervolgens over niveau spreekt, lees je eigen post nog eens. Die komt op mij nogal hysterisch over en moet wat dat betreft toch van hoog vermakelijk niveau zijn. Verder heb ik aan opmerkingen zoals die van Jaap geen boodschap. Ik hoop altijd dat het de volgende keer weer beter gaat bij een twitch (of andere event waarbij veel aandacht ontstaat). ;)

Ronald, de Grauwe fitis riep uiteindelijk niet meer (waar ik bij was), maar soms neem je je verlies als een man. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

snwja3

#64
CiteerWietze, jouw post geeft mijns inziens slechts blijk van de wijze waarop je zelf als een oude plaat in de groef blijft hangen.
En wat zal de reden daarvan zijn? Maar dan is het hiermee ook mijn laatste bijdrage.

CiteerEen en ander blijkt al voldoende uit het feit dat jij mij zonder meer in een hokje plaatst. Kennen wij elkaar dan zo goed...
Loop je eigen reacties eens na in vorige discussies, zeggen voldoende, en onderschrijven mijn bewering.

CiteerVoor wat betreft de vraag of ik blijf hangen in voorbeeldjes waarbij het slecht gaat: ik spreek juist van een verbetering de laatste jaren. Je vergist je dus. Ik wacht op een fatsoenlijk excuus.
Ik zie helaas die verbetering niet. Ik ontken ook niet dat er problemen zijn. Moet soms bergen verzetten om twitches goed te laten verlopen (en al zeg ik het zelf: doe meer om zaken goed te laten verlopen dan menigeen hier op het forum) en anderen ook om gewonere soorten tegen een overvloed van nieuwsgierigen/fotografen te beschermen.
Een groot probleem zie ik in het feit van de 'grote anonieme groep' (bij twitches maar ook in de ander gegeven voorbeelden) die het moeilijkst in de hand te houden is. Bekenden luisteren vaak wel (naar elkaar), zodra men je niet kent (of denkt dat men hem/haar niet kent) is bijsturing bijna onmogelijk (zie ook voorbeeld Ronald bij Sperwergrasmus). Dat probleem is groeiende, nu iedereen anoniem en gratis op vele sites hun info kunnen halen.
Wordt hier niet onderkend, en door alleen eigen gelijkjes ter discussie te stellen, komen we niet aan dit soort belangrijke issues en mogelijke oplossingen toe.

Citeer
Je hebt gelijk dat ik de voorbeelden van Blauwborsten e.d. niet mag vergeten. Het gaat mij dus ook om twitches (en ook om andere situaties waarbij overmatig aandacht kan ontstaan). Mijn excuus als ik een te eenzijdig beeld schets. (Zo doe je dat.)
Excuus niet nodig, liever een constructieve bijdrage voor een oplossing.

Citeerlees je eigen post nog eens. Die komt op mij nogal hysterisch over en moet wat dat betreft toch van hoog vermakelijk niveau zijn.
Ben het nog met je eens ook (niet qua boodschap/inhoud maar had wat anders geformuleerd kunnen worden), maar als je in een discussie die jezelf belangrijk vind en op een hoger niveau probeert te trekken, zo weinig (lees geen) medewerking krijgt ....... inderdaad om gek van te worden. Dan beter te stoppen. Bedankt voor deze hint!

CiteerVerder heb ik aan opmerkingen zoals die van Jaap geen boodschap.
En vele met jou, zo blijkt, een belangrijke reden dat deze discussie geen stap verder komt.
Wietze Janse

Jaap Denee

#65
Citaat van: BramtK op juli 14, 2011, 18:45:25 PM
... Verder heb ik aan opmerkingen zoals die van Jaap geen boodschap. ...


Gelukkig, Bram. Veel van wat ik vermakelijk vind zal anderen aan het denken zetten, maar daar moet toch vooral niet te veel waarde aan gehecht worden.

Je vorige bijdrage vond ik ook niet onaardig, Bram. Dat Wietze wat emotioneel reageert is verklaarbaar: hij vecht er al jaren voor om het twitchen in goede banen te leiden en heeft al menig lans gebroken. Je toevoeging kon daarom geen kwaad. Er zijn zat mensen die het er niet zelf bij kunnen bedenken. :)


@ Wietze... ik tik zo verder, heb bedgaande kids.

Wat betreft die oplossing Wietze: ik vroeg me al af waar je naar toe wilde... Het is met die groeiende interesse een steeds moeilijker te beheersen probleem. Daarom alleen al denk ik dat periodieke herhaling van deze discussie hier op dit forum helemaal geen kwaad kan. De discussie is dan misschien al tientallen jaren oud, de steeds verjongende doelgroep niet. Laat die nieuwe gegadigden maar meelezen en zien dat het niet gewaardeerd wordt. Maar een echte oplossing is het niet. Ook oudgedienden doen overigens nog wel eens een stapje te ver, maar zoals je zegt: daar heb je doorgaans meer grip op.

Je opmerking dat het een groot probleem is dat iedereen anoniem en gratis bij alle relevante info kan, suggereert dat je nadenkt over het minder makkelijk beschikbaar maken van informatie voor de massa. Hoe kun je dit bewerkstelligen? D.m.v. een ballotage commissie?  8)  D.w.v. betaling? Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee om voor info te moeten betalen, maar ik vraag me af of je dit moet willen en of het werkelijk een oplossing is voor het probleem. Ik denk het niet.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

KorHaan

#66
Een tijd geleden las ik een zelfde discussie op Birdforum, onder Engelse twitchers, met dezelfde hevigheid gevoerd, dat moet daar ook een probleem zijn, omdat er daar nog meer mensen op een twitch afkomen. Ik heb alle respect en oneindig veel waardering voor de mensen die hier proberen twitches in goede banen te leiden, en ik begrijp nu dat Wietze ( en misschien anderen ) die ondankbare taak op zich heeft willen nemen, ik lees zijn bijdragen ook eerder als een oproep om zelf eens je hersens te gebruiken en te bedenken dat het belang van de vogel altijd voorgaat, of het nu een zeldzaamheid betreft of een algemenere soort, en dat dat dan als hysterisch overkomt, is niet meer dan begrijpelijk.
Er werd gesuggereerd op Birdforum, dat onder de Engelse twitchers die op een twitch afkomen, de bekendere en daarom waarschijnlijk ook meer invloed hebbende, vogelcracks met badges uitgerust worden die de anonieme meute enig idee moeten geven wie gezag uitoefent en naar wie dus geluisterd moet worden bij onregelmatigheden. Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe, en óf dit aansloeg ( het ging er net zo verhit toe als hier ), maar als er HIER gevraagd wordt om constructieve oplossingen lijkt me dit een overweging.
Het lijkt me in ieder geval beter dan één gezagsdrager met een taser uitrusten, die iedereen die toch dichterbij gaat buiten werking stelt. Zonder de vogel te verstoren, uiteraard. Moeten we die kant op? Ik dacht het toch niet.
Misschien is een buitengewone Algemene Ledenvergadering van de DBA, waar zoveel mogelijk leden bij aanwezig zijn( idealiter) ook een goede gelegenheid om de discussie op een meer persoonlijk niveau te voeren. Op een forum als dit heb ik toch de indruk, dat het ene woord het andere meebrengt, en dat mensen zich ingraven in stellingen, terwijl ik ervan overtuigd ben, dat iedereen het uiteindelijk toch wel met elkaar eens is. Namelijk dat het belang van de vogel altijd voorgaat.
Ik zeg dit als relatieve buitenstaander, ik wil bij niemand de indruk wekken dat ik er zelf belang bij heb. Dat is zeker niet het geval. Ik probeer gewoon mee te denken bij wat ik, en velen hier met mij, als een terugkerend probleem ervaren.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Bram Rijksen

Wietze,

Kan je aangeven waar jij mogelijke oplossingen ziet? Heb je zelf ideeen en zo ja, kunnen anderen daarin een rol spelen en zo ja, welke?

Norman

Klein zijstapje in dit cabaret  ;D

Ligt het aan mij of worden dergelijk discussies voornamelijk onder vogelaars gevoerd?
Ik lees in de andere subfora nooit dergelijke discussies.

BramtK

Wietze, wat ook moge zijn van hetgeen ik in het verleden heb geschreven en wat jij ook doet in het veld, dat geeft jou nog geen recht mijn bericht uit zijn verband te rukken. Of snap ik nu weer iets niet? ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

Citaat van: Norman op juli 14, 2011, 20:14:09 PM
Klein zijstapje in dit cabaret  ;D

Ligt het aan mij of worden dergelijk discussies voornamelijk onder vogelaars gevoerd?
Ik lees in de andere subfora nooit dergelijke discussies.
Jawel hoor, het vangen/niet vangen van insecten (met name vlinders, libellen en sprinkhanen) komt vaak ter discussie. Kijk bijvoorbeeld voor de grap ook eens op het Dagvlinderforum bij het topic over de Kleine Weerschijnvlinder...

Jongens, kunnen we (als vogelaars) eens ophouden met elkaar aan te vallen over woorden die al dan niet geschreven/gezegd zijn? Nu is het een 'jij begrijpt mij niet', 'neee, jij begrijpt míj niet!' spelletje. Laten we het eens hebben over de mogelijke oplossingen, ik heb er een paar gelezen:
- Informatie minder toegankelijk maken (zal denk ik alleen voor zeldzaamheden werken óf we krijgen taferelen waarbij alle blauwborsten worden vervaagd)
- Ter plekke mensen op ongewenst gedrag aanspreken
- Een 'elite' groep aanstellen die de 'anonieme vogelaars/vogelfotografen' aanspreekt en autoriteit uitstraalt.
- Meer tijd steken in het vantevoren organiseren van een twitch ipv achteraf praten hoe het had moeten gaan.

Ik denk dat het in veel gevallen goed gaat, in sommige gevallen niet. De enkele gevallen dat het niet goed ging worden extreem vergroot, desondanks is en blijft het een enkele keer te veel. In veel van de gevallen worden de betrokken personen op hun gedrag aangesproken (Kleinst Waterhoen twee jaar terug, Sneeuwuil, Aziatische Goudplevier, Scharrelaar et cetera) Die personen zullen de volgende keer wel nog een keer achter hun oren krabben (hopelijk...). Keer op keer vertellen dat het niet mag helpt echt! Net zoals deze discussie keer op keer herhalen (hoewel die ook niet al te constructief is..)
Daarnaast denk ik dat we meer tijd moeten steken in het goed leiden van twitches. Een goed voorbeeld hiervan is de Cirlgors-dip van Saefthinge (meest gezellige dip ooit!), of de Oostelijke (?) Baardgrasmus van Texel (dank je Wietze), Ruigpootuilen et cetera. Ja dit kost tijd, en ja je wilt het nieuws zo snel mogelijk de wereld in helpen, maar zonder deze extra tijd en moeite die je in het goed leiden van een twitch steekt zal de hobby steeds moeilijker en moeilijker worden. (Sidestep: ik was laatst op excursie in Meijendel en die man had het over die verrekte DBA'ers die het hele gebied plattrapten bij de Daurische Kauw.. Zó lang blijft zoiets hangen bij medewerkers!)
Nu ik er over nadenk waren de beste twitches (als in: de twitches die het 'netst' waren) de twitches waar die extra tijd in het organiseren van de meute was gestoken.
Mijn conclusie: Volgens mij is de oplossing  voor dit probleem dat mensen elkaar op hun gedrag moeten blijven aanspreken en dat er iemand moet opstaan die twitches in goede banen moet leiden. Mijn voorstel is dat diegene die de soort ontdekt die plicht op zich moet nemen, lijkt me ook gewoon logisch. Voor de 'blauwborst'-gevallen kan het denk ik alleen met elkaar aanspreken.. Maar wees er dan ook extra streng in.
Thijs Fijen

Bas vd Burg

Ik heb overigens vandaag weer eens de discussie doorgenomen die ik al eerder aanhaalde (reactie #2 eerste pagina), voor de leesbaarheid hier nog maar eens die link http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=43358.0 Dit topic lijkt qua inhoud zeer veel op de inhoud van het topic waar we nu in zijn beland. In dat bewuste topic zijn overigens al wel wat mogelijke oplossingen aangedragen sommigen vergelijkbaar met de oplossingen die Thijs opsomt.

Waar ik wel in geïnteresseerd ben is of er ooit die "beloofde" evaluatie heeft plaatsgevonden en wat hier uitgekomen is. Misschien staat die evaluatie ergens op het forum?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

snwja3

#72
Niet gemakkelijk om te laten zien dat het probleem tegenwoordig op een heel breed vlak speelt en dat (mijn mening) hier nog veel te veel in hokjes wordt gedacht en enkele issues als leidend.
Twitches zijn maar een topje van de ijsberg, zie de voorbeelden die Hisko geeft, in het stiekume gebeuren er helaas ook nog teveel verkeerde dingen (van verstoring, fotografen, vangst, etc.).
Er kan tegenwoordig teveel in de anonimiteit gebeuren (zelf bij een drukbevolkte twitch!). Niet de enige maar toch een belangrijke oorzaak van veel issues.

@Bram, had de hoop dat na mijn eerste post men hetzelf hier zou (kunnen) oppakken, nu moet ikzelf weer doen, daar gaan we.  ;)

Wat zie ik (neem ik de twitch als voorbeeld, meeste ervaring mee, maar heb ik ook gezien bij Blauwborst, Buizerd, etc):

       
  • Van het aantal aanwezigen bij een twitch is tegenwoordig maar een klein gedeelte bekend, ik zie steeds meer onbekenden, die hun info halen van (andere) sites
  • Deze onbekenden zijn moeilijk aan te sturen. Ze kennen jou niet, of ze denken 'wie kent mij' ik ga lekker mijn gang in mijn anonimiteit
  • Vaak zie je een ervaren vogelaar/fotograaf dichterbij gaan, vogel goed in de gaten houden, tot dusver officieel niks mis mee .....
    Maar als deze man/vrouw 10 meter dichterbij staat, dan wil de rest ook die afstand.
    Dan overbrugt de meute ook die afstand, deze kijken alleen naar de man die dichterbij staat, gaat vaak in volle galop, met als gevolg ....
    Als de meute dan dichterbij staat, is die niet meer terug te halen (zeker als het de onbekenden zijn), je moet dus van te voren schakelen, om dit te voorkomen
    Twee kanten die hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Ofwel:

       
  • Het is van belang dat we iedereen aanspreken, en niet in de hokjesgeest blijven denken, die hokjes bestaan niet meer, iedereen (DBer, w.nl-er, fotograaf, etc.) in het veld moet zijn verantwoordelijkheid pakken
  • De verantwoordelijkheid ligt dus in eerste instantie bij de betrokkenen ter plaatse en op het moment zelf. Bedenk ook wat je eigen gedrag kan veroorzaken.
  • Wees educatief tov beginnende vogelaars/bezoekers, leg uit wat wel/niet kan. Doe dit van te voren, niet als het te laat is, of erger achteraf op een forum.
  • Kijk of je afspraken kunt maken met de beheerders/eigenaars, soms is een simpel lintje al voldoende om zaken in goede banen te krijgen
  • Als je iemand aanspreekt, doe dat op een vriendelijke manier. Is vaak moeilijk als je in de stress de vogel zelf nog niet gezien of gefotografeerd hebt.
  • Probeer medestanders te krijgen, vaak sta je met meer sterker dan alleen. Vorm een front en wees duidelijk (voorkom verschillende boodschappen).
  • Vraag je af of 'jouw' grenzen wel de juiste zijn, hou de discussie open, dat geeft vaak een groter succes dat men jouw grenzen wil accepteren
Verder

       
  • Bij DBAlerts worden nieuwe leden regelmatig gecheckt, moeten door leden aangegeven worden, en wordt er een klein bedrag als bijdrage in de kosten gevraagd. Zeg niet dat dit de oplossing van het probleem is, maar je ziet dat het wel bijdraagt aan het feit dat je alleen echt geïnteresseerden krijgt (vele vinden de 3 euro p/maand al teveel) en je meer overzicht hebt op wie/wat etc.
    Voorbeeld dat dit goed kan werken is bijvoorbeeld de al eerder genoemde en geprezen twitch van de Noordse Waterlijster waar ik >85% van de bezoekers kende (saaie vogel op een eiland is voor niet-twitchers niet interessant), terwijl bij soorten als Scharrelaar, Sneeuwuil (lees die vogels die leuk op het netvlies/plaat liggen, gemakkelijk bereikbaar, langer aanwezig) ik vaak >50% van de mensen niet ken. Sociale controle is dus gemakkelijk en werkt beter als mensen elkaar kennen, of weten dat ze traceerbaar zijn, en werkt niet of moeilijker wanneer ze in de anonimiteit hun gang kunnen gaan.
  • Bovenstaande beslist niet de oplossing van het probleem, er moet veel meer gebeuren, maar elke begin is er een.
Ik weet het, ik stip hier maar enkele puntjes aan, die ik regelmatig tegenkom. Bovenstaande beslist niet volledig. Ofwel vul het aan.
Wietze Janse

veedee

#73
Nuttige posts van vooral Wietze en Thijs maar ook van Ronald en Bram m.i. en laat ik het niet onder stoelen of banken steken; jouw bijdragen (Wietze) aan het vogelaarswereldje zijn m.i. zeer belangrijk en onmisbaar!  :duim:
Ik zal de vorige post niet citeren omdat deze nogal lang is maar ik ben van mening dat zowel Thijs als Wietze erg nuttige bijdragen leveren.
Terugkoppelend naar de situatie die mij deed besluiten deze discussie weer eens aan te zwengelen kom ik echter wel een probleem tegen; hoe had (met de punten door Thijs en Wietze genoemd) de actie van de bewuste fotograaf van afgelopen zondag voorkomen kunnen worden?
Blijkbaar waren er geen mensen met genoeg invloed meer aanwezig (voorzitter DB was volgens mij net met andere vooraanstaande leden vertrokken) en was er geen lintje gespannen (alsof dat deze fotograaf had tegengehouden... :-X ) o.i.d. Wat had deze fotograaf tegen kunnen houden?

Ik ben misschien niet helemaal objectief in deze maar ben persoonlijk (ook in het "echte leven") nogal voorstander van de "harde hand". Vertaald naar bijvoorbeeld het voetballen ben ik van mening dat wanneer er harder gestraft wordt bij (ik noem maar wat) een elleboogstoot er veel minder elleboogstoten te zien zullen zijn. Vertaald naar "onze" situatie denk ik dus dat wanneer achteraf (én het liefst ook vooraf) duidelijk wordt aangegeven dat een bepaalde actie niet wordt geaccepteerd en dit consequenties heeft (ik noem maar weer eens wat; 6 maanden geen alerts...), deze persoon het de volgende keer wel uit z'n hoofd laat om zonder consensus binnen de groep bepaalde acties te ondernemen.
Enig nadeel hieraan is dat we een scheids nodig hebben. Wietze??

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

pwolf

Citaat van: veedee op juli 14, 2011, 21:16:07 PM
Nuttige posts van vooral Wietze en Thijs maar ook van Ronald en Bram m.i. en laat ik het niet onder stoelen of banken steken; jouw bijdragen (Wietze) aan het vogelaarswereldje zijn m.i. zeer belangrijk en onmisbaar!  :duim:
Blijkbaar waren er geen mensen met genoeg invloed meer aanwezig (voorzitter DB was volgens mij net met andere vooraanstaande leden vertrokken) en was er geen lintje gespannen (alsof dat deze fotograaf had tegengehouden... :-X ) o.i.d. Wat had deze fotograaf tegen kunnen houden?

gr. Vincent..

in bovenstaande quote is geknipt, de volledige versie staat één bericht hoger

dag Vincent, je bericht begon zo positief en daarna vlieg je toch twee keer uit de bocht. Zoals Wietze al aangaf zijn inmiddels bij mooie, grote en kleurrijke vogels begunstigers van de Stichting DBA meestal in de minderheid, de voorzitter had dus uit hoofde van zijn functie geen invloed kunnen aanwenden (hij is overigens indrukwekkend genoeg). Daarna geef je toch weer een persoonlijke sneer naar een fotograaf, dat maakt je argumenten niet echt sterker.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

jaapbird

even uit een iets ander perspectief :

Is een deel van dit gedrag niet gewoon binnen onze hele samenleving geworden ? Ik ben van mening dat onze samenleving steeds meer een middelvinger samenleving is geworden waar respect naar medemensen steeds verder te zoeken is.

Oplossing : ik denk niet dat er een oplossing is.Wel blijven aanspreken en deze discussies houden als het mis gaat.
Ik denk wel dat het helpt als er meer mensen zich laten horen dat ze het er niet mee eens zijn als je dichterbij stapt.

vb staan 30 man er stapt iemand naar voren en er zijn er dan 2 die wat zeggen zijn er nog altijd 27 die niets zeggen .... Als je het er niet mee eens bent spreek je dan ook uit laat niet anderen het voor je doen maar neem daar een stukje medeverantwoordelijkheid.

Je kan zo weinig echt doen als iemand dichterbij wil en gaat kan je die niet tegenhouden (even er vanuitgaan dat we geen geweld gebruiken mogen)




Jaap Denee

Citaat van: jaapbird op juli 15, 2011, 10:43:29 AM
Je kan zo weinig echt doen als iemand dichterbij wil en gaat kan je die niet tegenhouden (even er vanuitgaan dat we geen geweld gebruiken mogen)

Ja, ga van dat laatste maar uit. Anders wordt het zo'n zooitje. Bovendien is deze name and shame tactiek al agressief genoeg, denk je ook niet?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Vincent Hart

En bovendien is diezelfde name-and-shame onderdeel van dezelfde verharding in onsche samenleving. Al zullen voorstanders ervan dat wel weer niet fijn vinden om te horen ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jaapbird

@Vincent : klopt helemaal
@Jaap : agressief genoeg ja - maar het helpt weinig gezien de discussies die er met regelmaat worden gevoerd .

En ach wat moeten we anders doen op zo een dag als gisteren 




Jaap Denee

Ik kan me niet herinneren dat er eerder hier op het forum mensen met naam en toenaam genoemd zijn. Concluderen dat het geen effect heeft lijkt me daarom wat prematuur. Je kunt het je uiteraard wel afvragen...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jaapbird

hm  nu je het zegt ......    Laat de toekomst het uitwijzen.

Vincent Hart

Het heeft altijd effect natuurlijk, maar lang niet altijd het gewenste ... Ik herinner me van vorig jaar een hoop stampij om iemand die met een auto de Sallandse Heuvelrug was opgereden, waarvan foto's op het forum verschenen. Schande, schande! Bij navraag bleek dat de vogelaar in kwestie mét vergunning niets stouts aan het doen was, als ik me goed herinner was ie zelfs aan het inventariseren, of in opdracht van SBB bezig ... Probleem dus met name-and-shame is dat het één kant van een verhaal is (in mijn voorbeeld de verkeerde kant), maar dat je wel iemand met naam en/of foto publiekelijk wegzet als bandiet. Ook als dat ten onrechte blijkt te zijn geweest, blijven mensen vaak negatieve associaties met de 'verdachte' houden.

Op het moment dat een vogelaar/fotograaf keer-op-keer over de schreef gaat, dat door meerdere mensen is vastgesteld, en de persoon in kwestie niet reageert op vermaningen, kun je eens gaan nadenken over het publiekelijk noemen van een naam. Tot die tijd past terughoudendheid m.b.t. het publiekelijk noemen van een naam/plaatsen van foto's. En in geval van wetsovertredingen meld je verdachte zaken bij de daarvoor bedoelde (overheids)instanties, niet op een openbaar forum.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

BramtK

Citaat van: Vincent Hart op juli 15, 2011, 11:59:32 AM
Probleem dus met name-and-shame is dat het één kant van een verhaal is (in mijn voorbeeld de verkeerde kant), maar dat je wel iemand met naam en/of foto publiekelijk wegzet als bandiet. Ook als dat ten onrechte blijkt te zijn geweest, blijven mensen vaak negatieve associaties met de 'verdachte' houden.

Dat is jouw inschatting, Vincent. De mijne is dat de kwestie dan uit de wereld is.

Voor wat betreft de oplossingsgerichte reactie van Wietze: Wietze, als je niet zo hysterisch had gerageerd, dan had je wellicht gezien dat ik in mijn eerste post in dit topic spreek over een situatie waarbij aanspreken niet hielp. Ik begrijp dat dezelfde situatie zich voordeed in het geval van de Scharrelaar en Phil Koken. Ik denk dat de sociale controle in het veld een van de weinige concrete oplossingen is, maar wat te doen als aan die controle geen gehoor wordt gegeven!? Overigens gaat het in die beide voorbeelden om 'bekenden', dus mensen die hier of elders op internet actief zijn, regelmatig op twitches verschijnen enzovoorts. Dat doet mij twijfelen aan de vraag of bij iedereen wel het belang van een goed verlopende twitch tussen de oren zit.
Groeten,

Bram ter Keurs

Vincent Hart

Daarmee leg je in mijn ogen de verantwoordelijkheid bij de 'verdachte' om zijn onschuld te bewijzen, i.p.v. bij de melder om een gedegen verhaal, zonder misschien voorbarige conclusies, op de juiste manier op de juiste plek neer te leggen, Bram. Niet mijn wereld.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Nog wat voorbeelden van hoe het ook kan:

Roodkopklauwier 2008 lauwersmeer (iedereen bleef op ruime afstand..klauwier bleef rustig zitten)
Grote geelpootruiter (dag van "temminck's) er werd gevraagd of het goed was dichterbij te gaan. Ik had het idee dat daardoor veel andere vogels op de weg ernaartoe verstoord zouden worden en heb gevraagd of deze mensen dan achter de dijk langs wilden lopen om vervolgens rustig boven de dijk langs te kijken/fotograferen. Zonder enig gezeur werd hier gehoor aan gegeven.

En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.
Ik heb persoonlijk eigenlijk nooit gekke dingen meegemaakt waarbij ik dacht dit kan echt niet.

Eigenlijk maar 1 keer iets wat mij te gek werd en dat was een persoon die in augustus de ezumakeeg in liep voor de goudknopjes. Na herhaalderlijk aangeven dat dit niet de bedoeling was ging meneer hier gewoon mee door.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jaapbird

Ben van mening dat als je je verantwoordelijkheid neemt om iemand aan te spreken en nog verder gaat door namen te noemen dat je ook zo een vent/vrouw moet zijn om dan openbaar excuses te maken als je blijkbaar ten onrechte dat hebt gedaan.


Yeronimo

#86
Wietze, ik probeer even met je mee te denken en de lijst aan te vullen die je overigens erg mooi gemaakt hebt.

Citaat van: snwja3 op juli 14, 2011, 20:43:44 PM

       
  • Van het aantal aanwezigen bij een twitch is tegenwoordig maar een klein gedeelte bekend, ik zie steeds meer onbekenden, die hun info halen van (andere) sites
  • Deze onbekenden zijn moeilijk aan te sturen. Ze kennen jou niet, of ze denken 'wie kent mij' ik ga lekker mijn gang in mijn anonimiteit
  • Vaak zie je een ervaren vogelaar/fotograaf dichterbij gaan, vogel goed in de gaten houden, tot dusver officieel niks mis mee .....
    Maar als deze man/vrouw 10 meter dichterbij staat, dan wil de rest ook die afstand.
    Dan overbrugt de meute ook die afstand, deze kijken alleen naar de man die dichterbij staat, gaat vaak in volle galop, met als gevolg ....
    Als de meute dan dichterbij staat, is die niet meer terug te halen (zeker als het de onbekenden zijn), je moet dus van te voren schakelen, om dit te voorkomen
    Twee kanten die hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Ofwel:

       
  • Het is van belang dat we iedereen aanspreken, en niet in de hokjesgeest blijven denken, die hokjes bestaan niet meer, iedereen (DBer, w.nl-er, fotograaf, etc.) in het veld moet zijn verantwoordelijkheid pakken
  • De verantwoordelijkheid ligt dus in eerste instantie bij de betrokkenen ter plaatse en op het moment zelf. Bedenk ook wat je eigen gedrag kan veroorzaken.
  • Wees educatief tov beginnende vogelaars/bezoekers, leg uit wat wel/niet kan. Doe dit van te voren, niet als het te laat is, of erger achteraf op een forum.
  • Kijk of je afspraken kunt maken met de beheerders/eigenaars, soms is een simpel lintje al voldoende om zaken in goede banen te krijgen
  • Als je iemand aanspreekt, doe dat op een vriendelijke manier. Is vaak moeilijk als je in de stress de vogel zelf nog niet gezien of gefotografeerd hebt.
  • Probeer medestanders te krijgen, vaak sta je met meer sterker dan alleen. Vorm een front en wees duidelijk (voorkom verschillende boodschappen).
  • Vraag je af of 'jouw' grenzen wel de juiste zijn, hou de discussie open, dat geeft vaak een groter succes dat men jouw grenzen wil accepteren

Dit stuk gaat eigenlijk alleen maar over twitchen. We weten beiden dat er genoeg mensen zijn die hun verantwoordelijkheid niet pakken. Als ik mij in iemand zou verplaatsen die de vogel graag wil zien en fotograferen en niet veel kennis had van het vogelgedrag zelf dan had ik nagedacht over iets anders. Een goede foto van verderop ging niet lukken door slecht licht, maar je wilt hem per see mooi op de foto. Dan kan je overwegen om naar mensen te luisteren (als dit gezegd wordt) of gewoon dichterbij te blijven komen. Ik denk dat de grens om dichterbij te komen erg laag staat gezien er totaal geen straffen voor zijn. De afweging mooie foto of luisteren naar mensen wordt meestal bepaald door eigenbelang en ik denk dat het feit ook mee speelt dat er totaal geen straf op staat. Als persoon die anoniem is kan je het dus makkelijk permitteren zonder straf. Ik zou dus vooral willen denken aan het oplossen ervan gezien (natuur)organisaties er geen straffen aan uitdelen en eigenlijk hebben wij ook de macht niet om aan anonieme mensen te bestraffen om de drempel voor hen en voor anderen hoger te zetten.

       
  • Mocht er toch verstoring voor vogel en mens optreden terwijl er duidelijk is gezegd dat deze persoon/personen in kwestie niet dichterbij te komen, dan is het beste dit te proberen vast te leggen. Foto's maken van situatie, beschrijving van situatie en naar http://www.natuurverstoord.nl/ sturen of via dat forumonderdeel sturen.
  • Straffen aanstellen als de persoon in kwestie aan verstoring heeft gedaan en bekend is (met bewijs!). Dit kan onder andere door account op waarneming.nl te blokkeren voor een tijd of DBA-alert stop te zetten.

Toch zijn die straffen nog erg mild. We hebben geen juridische macht/middelen om mensen ook daadwerkelijk met geldboetes of rechtszaken te straffen. Daar wordt door organisaties die dit zouden moeten aanpakken (Natuurverstoord.nl? Natuurorganisaties?) vrij weinig aan gedaan volgens mij omdat het geen belangrijke issue is en ook in alle gevallen bijna niet hard te maken is dat er verstoring plaats vind. Het zijn gedragsregels van waarneming.nl en van DBA, maar daar heeft een anonieme vogelaar niets mee te maken. Het maakt het lastig om te beoordelen voor derden gezien deze niet bij de situatie geweest zijn en je erg goed bewijs nodig moet hebben. Weet niet of waarneming.nl een soort blacklist maakt van 'vogelaars' die de gedragsregels aan hun laars lappen?

Er spelen nog veel meer problemen, buiten het twitchen om, als we kijken naar regionale vogels. Verstoring van vogels vind tegenwoordig overal plaats en hoe wil je dat conflict reduceren in zo een dichtbevolkt land? De kleine versnipperde natuurgebieden die over zijn worden druk bezocht door recreanten. Overal liggen fietspaden en wandelpaden, iedereen kan overal komen. Vogels hebben amper rust gezien er weinig rustgebieden voor ze zijn. Zullen ze zich hier echt aan ons gaan aanpassen door minder schuw te worden? In ieder geval, verstoring vind erg makkelijk plaats. Denk bijvoorbeeld maar aan de luid alarmerende grutto als mensen op het fietspad stilstaan en met elkaar praten.

- Een kleine constatering, hier in de Groote Wielen (Natura-2000 gebied, Friesland) zie je tegenwoordig 75% van de bezoekers met een hond lopen die niet aan de lijn is terwijl duidelijk staat dat deze aan de lijn moet. Gepraat met Fryske Gea die het gebied beheerd. Deze zeiden dat ze door de bezuinigingen geen tot amper geld over hadden om controle te houden in het natuurgebied en er dus eigenlijk geen toezicht was. Ook gepraat met mensen die de hond niet aan de lijn hadden (ja ik spreek daar mensen op aan in het hoogseizoen als vogels broeden). Deze zeiden doodleuk: 'In de stad krijgen we een bekeuring als we dit doen, dus moeten we het ergens anders doen'. Een harde constatering helaas, in de stad is er meer toezicht dan in natuurgebieden.

- Nog een voorbeeld wat ik heb meegemaakt. Op de telpost in het Leeuwarderbos was ik aan het trektellen. Vervolgens zie ik een visser het riet in lopen (in broedseizoen) en zijn hengel uitgooien. Ben er vervolgens achterna gegaan en toen ik daar aankwam zag ik tot grote verbazing een man met een vest aan van Wetterskip Fryslan die daar met zijn zoon aan het vissen was. Deze persoon komt van een organisatie af die vogel inventarisaties uitvoert en als groene partij wordt gezien. Toen ik deze man vriendelijke vroeg of hij wist welke vogels daar op dat moment broedde hield hij zijn schouders op, 'die wilde eenden blijven rustig zitten'. Met een pad van platgestampt riet achter zich en overal zingende rietzangers en kleine karekieten.

Het lijkt een oneindige strijd tegen het steeds groter wordende verstoring gezien het toezicht weggevallen is in natuurgebieden door de bezuinigingen. Ik verwacht dat het alleen maar erger wordt en het alleen maar toekijken en constateren wordt. Je kan deze mensen geen straf geven, daar heb je de macht niet voor en je moet wel heel goed bewijs hebben wil je er wat mee kunnen doen via andere organisaties, al betwijfel ik of hun straffen effectief genoeg zijn...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Have

#87
VOGELVERSCHRIKKER

De verdwaalde scharrelaar betovert
Met zijn turquoise kleurenpracht
Een serene schare gelukkigen
In linie op Voorne's schapendijk

Magnifieke mediterrane allure
Deze zwoele zondagavond
Aanstonds de scharlaken bekroning
Met het verscheiden van de zon

Voortijdig eindigt de idylle
Een vijftiger kalend en corpulent
Voelt zich mijlenver verheven
Boven de makke schapen op de dijk

Gestaag zet hij zijn opmars voort
Telkens dichterbij
Voor die perfecte foto
Die hij toch ooit maken zal

Herhaalde verzoeken van de massa
Voldoende afstand te bewaren
Worden minachtend genegeerd
Hij kent immers het gedrag
Wat maken die stakkers zich druk

De kudde druipt af richting de nacht
Enthousiasme en vreugde strijden
Tegen ergernis en verbazing
Over de nutteloze provocatie
Van een zonderlinge vogelverschrikker




Groet,

Helena

P.S. Wat zou het toch prachtig zijn als eenieder zich zou houden aan de gedragsregels van DBA en Waarneming.nl.
Aan de gedragsregels zelf mankeert niets.

Bram Rijksen

Prachtig! Muziekje eronder en het komt aardig in de buurt van:

http://www.youtube.com/watch?v=jv6mEv_rDdE

dupont

Van de kant van Phil
Is het angstvallig stil
Inmiddels op vakantie
Of is de vogel te ril
En lukt dat ultieme plaatje nie?

Zonder gekheid: als iedereen het nu nog niet snapt...
Als iedereen, inclusief ikzelf, vanaf nu consequent is, dan is dit misschien wel de laatste post in deze rubriek!

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd