Gedragregels DBA / Waarneming.nl

Gestart door veedee, juli 12, 2011, 17:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Toy Janssen

Omroep Zeeland heeft opnamen gemaakt tijdens het gebeuren, daar is iedereen op te zien. Tijdens mijn verblijf waren er geen "echte fotografen" alleen vogelaars met kleinere camera's. Een drietal van deze lieden staken het paardenveldje over, niet om te fotograferen maar omdat de vogel aan de andere kant zat. Ik heb niemand tijdens mijn verblijf achter de vogel aan zien rennen. Ik weet natuurlijk niet wat er na mijn verblijf is gebeurt.
Met vriendelijke groet,
Toy Janssen

www.globalbirding.com

Marcel van der Tol

#271
Citaat van: M. Hoogteijling op oktober 25, 2011, 19:00:14 PM


Bij het andere topic werd gesuggereerd om ook een bericht op Birdpix.nl te plaatsen. Heb daar even gekeken maar de geposte foto's van Kleine Klap zijn hoogstens van gisteren. Toch zal ik ook daar een topic starten hoewel ik dat liever aan de hand van een foto doe van diezelfde dag (ook al is hij niet van dichtbij). EDIT:Heb wel contact met birdpix en digiscooppix gezocht om aandacht voor dit onderwerp te vragen, via een mail en nog zonder topic om ervoor te zorgen dat we er samen op gaan letten en betrokkenen aanspreken. De reactie zal ik hier delen.

gr
Marijn

Ik zal onze reactie, maar direct hier plaatsen. De aanpak van Birdpix (en de andere pixen) met betrekking tot de gedragsregels is als volgt:

1) Wij hebben onze eigen gedragsregels die hier (voor Birdpix) te vinden zijn: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=1626,
2) Bovendien verklaart iedere fotograaf bij iedere foto dat conform de gedragscode is gewerkt.
3) Indien wij een overtreding van onze regels constateren dan zal afhankelijk van de ernst tijdelijke dan wel permanente uitsluiting van Birdpix volgen. Hierbij nemen wij het aanvinken van de verklaring zeer serieus. Het gebeurt soms dat wij meer dan een jaar na datum een fotograaf alsnog op de vingers moeten tikken. Het belangrijkste is dat we ook doen wat we beloven.
4) Naast de gedragscode voeren we actieve communicatie tegen bijvoorbeeld tapen, of het posten bij alarmerende vogels, die "steeds luid roepend rondjes boven de fotograaf vlogen, maar wel steeds terugkwamen". Dat doen we door bij twijfel de fotograaf te vragen tekst en uitleg te geven, voordat we de foto plaatsen. In veel gevallen gaat het om onwetendheid van de fotograaf, die bijvoorbeeld andere fotografen ook ziet tapen ("iedereen doet het") en denkt dat dit dus geen probleem is. Wij vinden dat dus wel een probleem.
5) Verder besluiten wij regelmatig om het plaatsen van foto's van een bepaalde soort of plaats te staken, wanneer wij vinden dat de soort of lokatie teveel wordt of kan worden platgelopen. Dat doen wij bijvoorbeeld door foto's van een Bosuil in die ene holle boom in dat ene parkje slechts één keer te plaatsen, maar we hebben ook een embargo gehad voor foto's van het Kleinst Waterhoen in de Groene Jonker
6) Ook hanteren wij een lijst van soorten die wij in het geheel niet, of alleen buiten het broedseizoen op Birdpix plaatsen. Deze lijst zal binnenkort herzien worden.
7) Vanuit Birdpix worden cursussen natuurfotografie georganiseerd, waar het aspect voorkomen van verstoring een integraal onderdeel van is
8 ) Tenslotte worden locaties van kwetsbare of gewilde vogels als we dat kunnen voorkomen niet op Birdpix prijsgegeven

Natuurlijk is dit niet waterdicht. Als je ons wilt belazeren dan kan dat altijd. Toch is het opvallend hoe naïef men daarin kan zijn. Op Birdpix een foto plaatsen en verklaren dat er niets aan de hand is en ook op de eigen website in geuren en kleuren uitleggen hoe met desbetreffende foto in strijd met de gedragsregels van Birdpix is gehandeld komt regelmatig voor.

Daarnaast speelt mee dat in Nederland geen klikcultuur bestaat. Het "erbij lappen" van andere fotografen of vogelaars doen we hier niet. Ook wordt het openlijk verkondigen dat er nadelen aan natuurfotografie verbonden zijn, gezien als het bevuilen van het eigen nest. Immers, waar trek je de grens? Uiteindelijk neemt iedere fotograaf die besluit de camera op een vogel te richten het risico dat een vogel verstoord wordt. En uiteraard is het niet te vermijden dat dit dan ook een keer gebeurt. Dat is allemaal begrijpelijk, maar iedereen kan bij Birdpix aankloppen, wanneer deze vindt dat er iets niet in de haak is. Huilmails nemen wij wel serieus. Daar schuilt altijd wel een kern van waarheid in. Maar uiteindelijk bepalen wij bij Birdpix zelf wel wat wij wel of niet acceptabel vinden. Hoe dan ook het is momenteel betrekkelijk rustig bij Birdpix als het gaat om verstoring en foto's van zeldzaamheden worden daar nog maar weinig geplaatst. Via de website een interessante locatie vinden is alleen goed mogelijk, wanneer je ook gebruik maakt van onder andere waarneming.nl  .

Nu nog even een persoonlijke noot
Bij een beetje zeldzaamheid lijkt het eerder een uitzondering dan regel dat een vogelaar geen camera of digiscoopset en tapeecorder bij zich heeft. Het probleem dat zich hier opdringt is dat wanneer een ervaren vogelaar of fotograaf in zijn eentje en één keer een interactie met een vogel aangaat dat meestal niet tot grote problemen hoeft te leiden. Maar wat doe je als je met zijn honderden bent? Dan is de kans groot dat een ervaren fotograaf vindt dat hij/zij dat nu ook wel kan doen. En de kans is nog groter dat andere ervaren fotografen en één van de vele onervaren fotografen dit voorbeeld zal willen volgen. En dan neemt het risico voor verstoring van het onderwerp pijlsnel toe. Ik begrijp daarom de opstelling van deze fotografen niet die vol blijven houden dat zij heel goed weten, waar zij mee bezig zijn. Ik neem aan dat dat klopt dat voor wat het eigen handelen betreft, maar iedere fotograaf zal het effect van het eigen handelen op het gedrag van de collega-fotograaf-vogelaar moeten meewegen. En ik denk dat het daar mis gaat. Goed voorbeeld doet goed volgen, maar dat kan dan zomaar een slecht voorbeeld worden als je met z'n honderden volgt.

Sociale controle kan helpen om dit effect tegen te gaan. Ik heb voorbeelden gezien dat dit heel goed werkte, maar ik heb ook complete drijfjachten mogen meemaken. Je moet trouwens wel lef hebben en liefst ook veel persoonlijk gezag om op een gegeven moment je mond open te doen en dan nog kan je er weinig aan doen wanneer iemand besluit er zich niets van aan te trekken.

Als forum, website, organisatie die plaatjes of waarnemingen verzamelt en actuele informatie ter beschikking stelt, kan je de handen ook niet in onschuld wassen. Ook dat draagt bij aan het effect op de kans dat een vogel verstoord wordt. Om maar niet te spreken van het effect op de verstoring van andere waarnemers. Iedere organisatie die hier een rol in speelt zal actief en heel bewust beleid moeten voeren om de negatieve effecten tegen te gaan. Een beetje meer samenwerking en afstemming hierin zou wat mij betreft geen kwaad kunnen. Een vorm van sociale controle is hier bijvoorbeeld het ontzeggen van deelname aan de website en/of het forum.

carel

Waarom al die drukte
beestje zit weer gewoon op zijn paaltje.


en vogeltjes hebben nu eenmaal vleugeltjes en kunnen daar mee wegvliegen.


wanneer de vogel een dezer dagen vertrokken is zullen de fotografen wel de schuld krijgen  ;D ;D
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

j.steenbergen

Verstandige reactie, Marcel! 't Blijft toch een merkwaardig iets: ondanks de enorme hoeveelheid prachtig fotomateriaal op internet e.d. wil iedereen toch zijn eigen plaatje (hoe vaag ook), hoewel die regelmatig niets toevoegt aan wat er al is. Zelf laat ik om deze reden (ik ben er ook niet ongevoelig voor) mijn camera vaak thuis: met een 'mindere' camera moet je voor een leuk plaatje soms wat dichterbij dan goed is, en dan wil je je eigen grens wel 's ongemerkt laten verschuiven.  En daarbij, zo mooi als sommigen ze maken, lukt me toch niet, dus laat ik dan maar van hun werk genieten. En dan maar geen eigen trofee aan de muur...


En o ja, nu ik dit schrijf komt de volgende reactie al weer binnen waarbij gesproken wordt over fotografen en schuld. Laten we nou 's ophouden met die rare tegenstelling vogelaar-fotograaf. We komen toch allemaal voor hetzelfde, een vogelaar heeft een camera en een fotograaf (soms? ;) ) een verrekijker?
Jeroen Steenbergen

frankcoenjaerts

Wat een geweldige post Jeroen - in alle opzichten volledig mee eens !! :duim:
Met vriendelijke groeten,

Frank

falco

Citaat van: j.steenbergen op oktober 26, 2011, 11:16:27 AM
En o ja, nu ik dit schrijf komt de volgende reactie al weer binnen waarbij gesproken wordt over fotografen en schuld. Laten we nou 's ophouden met die rare tegenstelling vogelaar-fotograaf. We komen toch allemaal voor hetzelfde, een vogelaar heeft een camera en een fotograaf (soms? ;) ) een verrekijker?
Volgens mij gaat de tegnstelling wel degelijk op. Iemand die in eerste plaats voor de goede foto komt heeft een reden om zo dichtbij moglijk te komen. Degene die alleen komt voor de waarneming van een zeldzame vogel heeft genoeg aan een blik door zijn telescoop en zal dus zelden overgaan tot acties waarbij verstoring kan optreden.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

lesley van loo

behalve als de vogel in een dichte struik zit, dan moeten ze er met 20 man doorheen denderen om hem eruit te krijgen, terwijl die fotograaf dan gewoon ergens anders een merel mooi en anders op de foto probeert te krijgen.
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

lennartv

Als een fotograaf een merel net zo leuk vindt als een kleine klapekster vraag ik me af waarom ze daar dan nog rond zouden moeten lopen. Dan heb je aan je eigen tuin genoeg!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Marcel van kammen

Wordt weer zo'n oeverloze discussie, maar: als je toch staat te wachten tot dat beestje in de bosjes tevoorschijn komt, kun je ondertussen net zo goed die leuke merel gaan fotograferen. Die andere vogel komt vanzelf tevoorschijn en zo niet dan heb je alsnog leuke foto's van een Merel.

:angel:

falco

Citaat van: lesley van loo op oktober 26, 2011, 16:30:14 PM
behalve als de vogel in een dichte struik zit, dan moeten ze er met 20 man doorheen denderen om hem eruit te krijgen, terwijl die fotograaf dan gewoon ergens anders een merel mooi en anders op de foto probeert te krijgen.
Er staat ook 'zelden'  in mijn reactie en daarmee doel ik op de door jou beschreven situatie.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

j.steenbergen

Maar nu vergeet je even Ies, dat er kennelijk veel vogelaars zijn die niet tevreden zijn met die korte blik door de scoop, maar die ook vastgelegd willen zien middels, inderdaad, een fotootje. Dus opnieuw, de vogelaars zijn net zo goed fotografen.
En @ Lennart: als die vogelaars een Merel ook zo leuk zouden vinden zouden ze daar net zo min rond hoeven lopen. Ik ben zeker niet tegen twitchen, maar snap niet waarom vogelaars recht zouden hebben op een mooie soort en fotografen genoegen zouden moeten nemen met een Merel. Rare redenering.
En verder ligt het volgens mij vrij eenvoudig: als iedereen rekening houdt met elkaar, en met de vogel, hoeft het toch niet zo moeilijk te zijn.

Jeroen Steenbergen

M. Hoogteijling

@ Marcel van der Tol

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen jouw bewoordingen onderschrijft. Volgens mij onderschrijven alle sites dezelfde basisbeginselen en erg prettig om te lezen hoe serieus die worden genomen door de moderators!

@Jeroen: fijne bijdrage!

Vwb het wel of niet onbehoorlijke gedrag rond de Kleine Klapekster: hulde dat Rob nav wat hij zag actie heeft ondernomen. Dat is de enige manier om er mee om te gaan. Ook al was het volgens andersmans perceptie wel toelaatbaar gedrag. Het gaat er om dat je er wat mee doet als je vindt dat het niet toelaatbaar was, ongeacht wie het betreft of wat zijn primaire drijfveer was (fotograferen of bekijken).

Vogelfotografeerze,

Marijn

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling


BramtK

#283
Goh, hoe herkenbaar.  Oke, behalve aanwijsbare sterfte dan. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

Marcel van kammen

Het zijn net twitchers, maar nu een beetje met 150 man rondom een zeehond liggen  ;)

Tsja,dat krijg je als iedereen dezelfde plaatjes als de ander wil maken en er het liefst zo weinig mogelijk moeite voor wil doen.....als het aan mij ligt pleuren ze er een gigantisch draad rondom dat strand,scheelt zeehondenlevens en scheelt slaapverwekkende 12-in een dozein foto's :-)

Edwin Russer

#285
Toekomstige excursies in verboden gebieden zullen in de toekomst, vrees ik, niet meer mogelijk zijn...

https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels

EDIT: De sanctie is in mijn optiek natuurlijk lachwekkend met de allerhande digitale hulpmiddelen om tegenwoordig te kunnen communiceren, gewoon royeren die handel...
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rob Koelman

Citaat van: Edwin Russer op november 13, 2016, 09:40:59 AM
Toekomstige excursies in verboden gebieden zullen in de toekomst, vrees ik, niet meer mogelijk zijn...

https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels

EDIT: De sanctie is in mijn optiek natuurlijk lachwekkend met de allerhande digitale hulpmiddelen om tegenwoordig te kunnen communiceren, gewoon royeren die handel...

Deze passage is ook opvallend:
Ook het feit dat vele honderden vogelaars in het weekend van 16 en 17 januari 2016 toegang kregen tot een woonkamer in Hoogwoud voor het zien van een Roodkeelnachtegaal in de achtertuin, heeft bij vogelaars, bewoner, omwonenden, media en publieke opinie een bepaald gunstige indruk achtergelaten van onze hobby.

Wat vergeten wordt te vermelden is dat iedere 'bezoeker' euro 5,- diende te betalen. Oftewel: niks goodwill, maar gewoon keiharde business, waar de bewoners van het betreffende huis+tuin een paar duizend euro aan hebben verdiend...
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: Rob Koelman op november 13, 2016, 10:19:25 AM
..
Wat vergeten wordt te vermelden is dat iedere 'bezoeker' euro 5,- diende te betalen. Oftewel: niks goodwill, maar gewoon keiharde business, waar de bewoners van het betreffende huis+tuin een paar duizend euro aan hebben verdiend...

Dat gebeurt op ieder gebied. Zodra iets populair is zijn er mensen die het als melkkoe gaan gebruiken. Misschien hebben Google c.s. er ook al iets op gevonden.
Herman van der Meer

Edwin Russer

Citaat van: Rob Koelman op november 13, 2016, 10:19:25 AM
Citaat van: Edwin Russer op november 13, 2016, 09:40:59 AM
Toekomstige excursies in verboden gebieden zullen in de toekomst, vrees ik, niet meer mogelijk zijn...

https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels

EDIT: De sanctie is in mijn optiek natuurlijk lachwekkend met de allerhande digitale hulpmiddelen om tegenwoordig te kunnen communiceren, gewoon royeren die handel...

Deze passage is ook opvallend:
Ook het feit dat vele honderden vogelaars in het weekend van 16 en 17 januari 2016 toegang kregen tot een woonkamer in Hoogwoud voor het zien van een Roodkeelnachtegaal in de achtertuin, heeft bij vogelaars, bewoner, omwonenden, media en publieke opinie een bepaald gunstige indruk achtergelaten van onze hobby.

Wat vergeten wordt te vermelden is dat iedere 'bezoeker' euro 5,- diende te betalen. Oftewel: niks goodwill, maar gewoon keiharde business, waar de bewoners van het betreffende huis+tuin een paar duizend euro aan hebben verdiend...

Niet te vergeten Rob dat juist in dit geval wel e.e.a goed ging en zeer zeker van goodwill sprake was. Per slot van rekening stelde de zoon des huizes zijn woning ter beschikking en vervolgens de laminaatvloer volledig naar z'n gallemiezen werd vertrapt. Uiteraard zie je dit mijlenver aankomen en is vijf euro per persoon niet teveel gevraagd, los van de zeer prijzenswaardige medewerking van de bewoner.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

August

Gezellig Herman en Rob zijn er weer als de kippen bij in dit topic. Gauw een zak chips erbij
August van Rijn

HPM

Citaat van: August op november 13, 2016, 11:10:57 AM

Gezellig Herman en Rob zijn er weer als de kippen bij in dit topic. Gauw een zak chips erbij

Kraak je niet te hard met die chips? Daar jaag je de zeldzame vogeltjes mee weg.
Herman van der Meer

August

 
Citaat van: HPM op november 13, 2016, 11:15:17 AM
Citaat van: August op november 13, 2016, 11:10:57 AM

Gezellig Herman en Rob zijn er weer als de kippen bij in dit topic. Gauw een zak chips erbij

Kraak je niet te hard met die chips? Daar jaag je de zeldzame vogeltjes mee weg.
;D
August van Rijn

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

StevenGeurts

Citaat van: Rob Koelman op november 13, 2016, 10:19:25 AM
Citaat van: Edwin Russer op november 13, 2016, 09:40:59 AM
Toekomstige excursies in verboden gebieden zullen in de toekomst, vrees ik, niet meer mogelijk zijn...

https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels

EDIT: De sanctie is in mijn optiek natuurlijk lachwekkend met de allerhande digitale hulpmiddelen om tegenwoordig te kunnen communiceren, gewoon royeren die handel...

Deze passage is ook opvallend:
Ook het feit dat vele honderden vogelaars in het weekend van 16 en 17 januari 2016 toegang kregen tot een woonkamer in Hoogwoud voor het zien van een Roodkeelnachtegaal in de achtertuin, heeft bij vogelaars, bewoner, omwonenden, media en publieke opinie een bepaald gunstige indruk achtergelaten van onze hobby.


Wat vergeten wordt te vermelden is dat iedere 'bezoeker' euro 5,- diende te betalen. Oftewel: niks goodwill, maar gewoon keiharde business, waar de bewoners van het betreffende huis+tuin een paar duizend euro aan hebben verdiend...

Die gestort zouden worden aan de Vogelbescherming, als ik me niet vergis..

Oscar Balm

Citaat van: HPM op november 13, 2016, 10:38:50 AM
Misschien hebben Google c.s. er ook al iets op gevonden.
Een overzicht van twitchbare zeldzaamheden inclusief routebeschrijving tot op de meter. (Oke, 20 meter om rekening met de vogel te houden  ;) )
En de beste parkeermogelijkheid in de buurt.
Dat zou gaaf zijn.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

jeroenroelofsen

Denk best dat dat goed te doen kan zijn. Bijv zoals bij de lijster in Groningen. Daar gaf dba al aan buiten de wij te parkeren. Linkje naar Google maps voor parkeerplaatsen in de buurt is dan zo toegevoegd.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

HPM

Citaat van: Edwin Russer op november 13, 2016, 09:40:59 AM
Toekomstige excursies in verboden gebieden zullen in de toekomst, vrees ik, niet meer mogelijk zijn...

https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels

EDIT: De sanctie is in mijn optiek natuurlijk lachwekkend met de allerhande digitale hulpmiddelen om tegenwoordig te kunnen communiceren, gewoon royeren die handel...

Dit kwam ik net tegen en vond de overeenkomst toch wel frappant.

"Op de onder voorzitterschap van de heer P. Modderman gehouden najaarsvergadering van de hengelsportvereniging ,,Voorwaarts" te Drachten is vrij wat kritiek geleverd op het gedrag van de sportvissers uit Groningen, die in Friesland hun wedstrijden houden. Gemeend werd, dat strenge maatregelen getroffen dienen te worden tegen het onsportieve gedrag van deze sportslui omdat anders veel water voor de ,,bonafide" sportvissers verboden kan worden. De vergadering sprak de noodzaak uit, dat bestuur en leden op hun tellen moeten passen."
(Friese koerier, 27-11-1963)
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: Edwin Russer op november 13, 2016, 09:40:59 AMDe sanctie is in mijn optiek natuurlijk lachwekkend met de allerhande digitale hulpmiddelen om tegenwoordig te kunnen communiceren, gewoon royeren die handel...

Beste mensen,

Ik heb al vele jaren een abonnement op het tijdschrift Dutch Birding en zal daarom vermoedelijk worden beschouwd als 'begunstiger van Dutch Birding' (zie https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels ).

De beide overtreders van de gedragsregels zijn dus door het bestuur aangesproken op hun gedrag en hebben een sanctie opgelegd gekregen. Momenteel is echter niet duidelijk wie het zijn. Af en toe heb ik contacten met mensen die zouden kunnen worden beschouwd als 'Dutch Birding coryfeeën'. Ik zou het daarom erg prettig vinden om om te weten wie deze twee overtreders zijn.

Alvast vriendelijk bedankt voor een reactie,

Klaas van Dijk

Copy/pasted from https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels :

CiteerWas dat wel zo geweest, dan had de flagrante schending van een tweetal Dutch Birding coryfeeën van niet alleen de gedragsregels maar ook het middels een Dutch Bird Alert, én ter plekke middels sms-contact gecommuniceerde gebiedsverbod, de mogelijkheid van een excursie mogelijk doorkruist. Deze personen hebben met hun handelwijze willens en wetens de kansen van potentieel honderden twitchers op een geslaagde excursie in de waagschaal gesteld. En, erger nog, heeft de door het bestuur en Dutch Birding zorgvuldig opgebouwde goodwill ogenschijnlijk de nek omgedraaid. Het bestuur is unaniem in zijn oordeel dat op deze schending een sanctie dient te staan.

snwja3

Citaat van: Klaas van Dijk op november 14, 2016, 10:11:21 AM
Citaat van: Edwin Russer op november 13, 2016, 09:40:59 AMDe sanctie is in mijn optiek natuurlijk lachwekkend met de allerhande digitale hulpmiddelen om tegenwoordig te kunnen communiceren, gewoon royeren die handel...

Beste mensen,

Ik heb al vele jaren een abonnement op het tijdschrift Dutch Birding en zal daarom vermoedelijk worden beschouwd als 'begunstiger van Dutch Birding' (zie https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels ).

De beide overtreders van de gedragsregels zijn dus door het bestuur aangesproken op hun gedrag en hebben een sanctie opgelegd gekregen. Momenteel is echter niet duidelijk wie het zijn. Af en toe heb ik contacten met mensen die zouden kunnen worden beschouwd als 'Dutch Birding coryfeeën'. Ik zou het daarom erg prettig vinden om om te weten wie deze twee overtreders zijn.

Alvast vriendelijk bedankt voor een reactie,

Klaas van Dijk

Copy/pasted from https://www.dutchbirding.nl/dbactueel/1333/handhaving_van_de_dutch_birding_gedragsregels :

CiteerWas dat wel zo geweest, dan had de flagrante schending van een tweetal Dutch Birding coryfeeën van niet alleen de gedragsregels maar ook het middels een Dutch Bird Alert, én ter plekke middels sms-contact gecommuniceerde gebiedsverbod, de mogelijkheid van een excursie mogelijk doorkruist. Deze personen hebben met hun handelwijze willens en wetens de kansen van potentieel honderden twitchers op een geslaagde excursie in de waagschaal gesteld. En, erger nog, heeft de door het bestuur en Dutch Birding zorgvuldig opgebouwde goodwill ogenschijnlijk de nek omgedraaid. Het bestuur is unaniem in zijn oordeel dat op deze schending een sanctie dient te staan.

Lijkt me dat je dat bij het bestuur van DB moet vragen en niet op een forum van een andere entiteit.
Met vragen over de AH ga je toch ook niet naar het forum van de Jumbo?
Wietze Janse

Edwin Schuller

Het lijkt mij dat het bestuur van DB die namen niet gaat vrijgeven, wat terecht is, maar succes ermee!
Edwin Schuller