Gedragregels DBA / Waarneming.nl

Gestart door veedee, juli 12, 2011, 17:41:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roland_Wantia

Hoi Vincent,

aan de reactie van jaap wil ik toevoegen dat ik het pertinent onjuist vind om iemand eigeschappen toe te dichten op basis van een enkele gebeurtenis. Je kunt best wel vinden dat Phil zich asociaal gedroeg maar realiseer dan wel dat dit jouw persoonlijke ervaring was. Het betekent geenszins dat Phil weinig sociaal gevoel heeft. Toch meen jij dat te mogen stellen, nog wel in het openbaar en voor het oog van veel mensen die Phil persoonlijk kent. Hoe zou jij dat willen bestempelen?

Groet,
Roland

veedee

#121
Mea Culpa, die opmerking had ik bij nader inzien niet moeten plaatsen, beetje flauw van me. Is inmiddels aangepast. Kwestie van balans tussen gevoel en verstand.... De één had eerst de overhand, het verstand komt later... Ik wil niemand voor het hoofd stoten, de discussie moet "leading" zijn.

@Roland; het scharrelaar-verhaal is niet de eerste keer hoor!! Bovendien was ik niet de enige en is dus meer dan alleen maar een persoonlijke ervaring, meer een gemeenschappelijke ervaring van velen op de bewuste dijk!!

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

HPM

Citaat van: Roland_Wantia op juli 17, 2011, 11:46:39 AM
Hoi Vincent,

aan de reactie van jaap wil ik toevoegen dat ik het pertinent onjuist vind om iemand eigeschappen toe te dichten op basis van een enkele gebeurtenis. Je kunt best wel vinden dat Phil zich asociaal gedroeg maar realiseer dan wel dat dit jouw persoonlijke ervaring was. Het betekent geenszins dat Phil weinig sociaal gevoel heeft. Toch meen jij dat te mogen stellen, nog wel in het openbaar en voor het oog van veel mensen die Phil persoonlijk kent. Hoe zou jij dat willen bestempelen?

Groet,
Roland

Als gedrag als asociaal wordt ervaren dan is het asociaal gedrag.
Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Nee hoor, zo vindt een buurman van een kennis het al asociaal als de kinderen overdag zonder te schreeuwen buiten in de tuin spelen... En het aantal mensen dat het asociaal vindt als je voor hun deur parkeert of je aan de maximumsnelheid houdt is helaas ook bijzonder groot...
Ben Gaxiola

Roland_Wantia

"Als gedrag als asociaal wordt ervaren dan is het asociaal gedrag"


En als iemand een leeuwerik als kalanderleeuwerik determineert is het een kalanderleeuwerik.

Groet,
Roland

ArjenDrost †

Citaat van: veedee op juli 17, 2011, 11:07:04 AM
Ik was dit "incidentje" eigenlijk alweer wat vergeten


Even kijken of ik het nog allemaal goed begrijp.


Je wil dat Phil publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt en verwijderd wordt van waarneming.nl en geen dba-alerts meer ontvangt. Tegelijkertijd vergeet je oorspronkelijk te vermelden dat er nog een aantal andere mensen met Phil mee liepen en noem je het gebeuren waarbij de vogel duidelijk wel verstoord werd een incidentje wat je eigenlijk alweer vergeten was.


Je zou haast gaan denken dat het iets persoonlijks tegen Phil is.... Maar dat heb ik vast verkeerd begrepen.


Groeten, Arjen

Sander Haak

Ik was even bang dat we een constructieve kant op gingen...
Groet, Sander Haak (Woerden)

ArjenDrost †

Citaat van: Sander Haak op juli 17, 2011, 12:23:04 PM
Ik was even bang dat we een constructieve kant op gingen...
Om eerlijk te zijn, ben ik bang dat een discussie als dit nooit echt constructief gaat worden. Op elke plek waar veel mensen bij elkaar komen (of het nou bij een twitch, een voetbalwedstrijd of een popconcert zijn) zijn er wel een paar mensen die zich niet aan de daar geldende regels houden. Probleem bij twitches is alleen dat de regels daar redelijk vrijblijvend zijn. Nou zouden we kunnen proberen een "vogelaarswet" aangenomen te krijgen (waarbij twitcherhooligans zich tijdens grote twitches zich moeten melden op het politiebureau), maar tot die tijd kunnen we er weinig tegen doen. In ieder geval niet hier op het forum, in het veld is elkaar erop blijven aanspreken natuurlijk het beste. Gelukkig gebeurt dit steeds meer, in het algemeen met succes.


Groeten, Arjen

veedee

Citaat van: ArjenDrost op juli 17, 2011, 12:18:47 PM
Citaat van: veedee op juli 17, 2011, 11:07:04 AM
Ik was dit "incidentje" eigenlijk alweer wat vergeten


Even kijken of ik het nog allemaal goed begrijp.


Je wil dat Phil publiekelijk aan de schandpaal genageld wordt en verwijderd wordt van waarneming.nl en geen dba-alerts meer ontvangt. Tegelijkertijd vergeet je oorspronkelijk te vermelden dat er nog een aantal andere mensen met Phil mee liepen en noem je het gebeuren waarbij de vogel duidelijk wel verstoord werd een incidentje wat je eigenlijk alweer vergeten was.


Je zou haast gaan denken dat het iets persoonlijks tegen Phil is.... Maar dat heb ik vast verkeerd begrepen.


Groeten, Arjen

Dag Arjen,

Jammer dat ik me hier nogmaals moet "verdedigen", al verklaar ik me graag nader om helderheid te krijgen.
Allereerst; ik heb absoluut helemaal niets tegen Phil zelf, zijn gedrag in het veld daarentegen is van horen zeggen en volgens eigen ervaring nou niet echt bepaald iets waar ik achter sta en me mee kan identificeren. Sterker nog; ik vind het verwerpelijk en getuigen van enige hypocrisie!

Al in een eerdere post heb ik gezegd dat hetgeen ik veroordeel van Phil, ook veroordeel van anderen die dit gedrag tentoonstelden. Misschien heb je die posts (2x zelfs) over het hoofd gezien? Het "incident" waar Miranda terecht heel goed naar verwijst was ik inderdaad een beetje vergeten daar (zoals al eerder gezegd) ik een stuk verder op de dijk rustig zat te wachten totdat die scharrelaar mijn kant op kwam (daar stond ook een mooi hekje met een goede uitvalsbasis om insecten te vangen). Vanwege het "tumult" op de dijk werd ik geattendeerd op het "incident". Maar nogmaals; wat ik Phil aanreken en kwalijk neem, neem ik ook anderen kwalijk die hetzelfde hebben gedaan!

Ps; Ik heb overigens liever niet dat je bepaalde uitspraken in mijn mond legt; ik heb nooit gezegd dat bepaalde personen van w.nl of DBA uitgezonderd moeten worden! Natuurlijk heb ik daar een mening over maar volgens mij heb ik hierover nooit harde uitspraken gedaan, alleen maar suggesties gegeven in z'n algemeenheid.

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

peterlindenburg

Citaat van: Roland_Wantia op juli 17, 2011, 11:06:50 AM
Citaat Vincent:
Iemand als Phil heeft hier misschien wel ..  :-X  .. aan maar een ander met iets meer sociaal gevoel ...

Vincent,

Zou je eens willen ophouden met die persoonlijke sneren richting Phil? Ik stoor me hier mateloos aan. En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Volgens mij draait het in dit forumitem  vooral om correct gedrag ten opzichte van anderen (in dit geval medetwitchers en de scharrelaar).  Zou zou ik de wijze waarop jij Phil benadert al lang niet meer willen noemen. Lees de bijdrages die Phil in de afgelopen jaren op dit forum heeft bijgedragen, daar komt mijns inziens een beeld naar voren van iemand die anderen op respectvolle wijze benadert. Daar past het beeld dat jij van hem probeert te schetsen (en zeg nou niet dat dit volledig op feiten is gebaseerd, een ervaring (die ook nog eens subjectief is) opgedaan tijdens een enkele gebeurtenis is bij lange niet voldoende om hem gebrek aan sociaal gevoel aan te wrijven) niet bij.
Hartelijke groet,
Roland






Ik ben het roerend eens met Roland.
Ik vind het geenstijl hoe Phil hier wordt neergezet. Het vertroebelt ook volledig de discussie over hoe om te gaan met het massaler worden van twitches.


groet Peter

veedee

Citaat van: peterlindenburg op juli 17, 2011, 14:04:00 PM
Citaat van: Roland_Wantia op juli 17, 2011, 11:06:50 AM
Citaat Vincent:
Iemand als Phil heeft hier misschien wel ..  :-X  .. aan maar een ander met iets meer sociaal gevoel ...

Vincent,

Zou je eens willen ophouden met die persoonlijke sneren richting Phil? Ik stoor me hier mateloos aan. En ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Volgens mij draait het in dit forumitem  vooral om correct gedrag ten opzichte van anderen (in dit geval medetwitchers en de scharrelaar).  Zou zou ik de wijze waarop jij Phil benadert al lang niet meer willen noemen. Lees de bijdrages die Phil in de afgelopen jaren op dit forum heeft bijgedragen, daar komt mijns inziens een beeld naar voren van iemand die anderen op respectvolle wijze benadert. Daar past het beeld dat jij van hem probeert te schetsen (en zeg nou niet dat dit volledig op feiten is gebaseerd, een ervaring (die ook nog eens subjectief is) opgedaan tijdens een enkele gebeurtenis is bij lange niet voldoende om hem gebrek aan sociaal gevoel aan te wrijven) niet bij.
Hartelijke groet,
Roland


Ik ben het roerend eens met Roland.
Ik vind het geenstijl hoe Phil hier wordt neergezet. Het vertroebelt ook volledig de discussie over hoe om te gaan met het massaler worden van twitches.


groet Peter

Ieder zijn eigen mening. Ik vind het geen stijl hoe Phil en nog een paar omgaan met de regels die we met z'n allen hebben opgesteld!!

En even meedenkend / oplossend gedacht; hoe staan jullie als forumbezoekers tegenover een gezamelijk initiatief van afgevaardigden van instanties / clubs / verenigingen / etc. zoals:
* waarneming.nl
* DBA
* Birdpix.nl
* (met eventueel andere gegadigden zoals VBN, noem maar op ...)

Want we kunnen heel veel gaan roepen op dit forum maar definitief initiatief (besluitvorming) moet er komen van "boven". Een denktank (met vrijwilligers) uit deze organisaties samengesteld zou bijvoorbeeld kunnen brainstormen om hier toch iets meer mee te gaan doen dan dat nu het geval is. Is er iets bekend over of deze afzonderlijke instanties daar op dit moment (buiten de bestaande regels om) ook mee bezig zijn?

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Bas vd Burg

Hoi Vincent, op zich een aardig initiatief, alhoewel ik nog steeds van mening ben dat de instanties die jij opsomt in mijn optiek niet verantwoordelijk kunnen en mogen worden gehouden voor het gedrag van individuën. Ik vind wel dat dergelijke instanties wel het "recht" hebben bepaalde acties te ondernemen tegen leden/gebruikers die gedragsregels "overtreden". Het probleem is nog steeds dat het "gedragsregels" zijn, niets meer en niets minder. Leden van DBA en gebruikers van waarneming.nl, birdpix.nl, nederpix.nl (deze 4 hebben iig gedragsregels opgesteld) hebben zich niet gecommiteerd aan die regels. Men wordt hierop gewezen en verzocht naar te handelen maar het staat eenieder vrij er inderdaad naar te handelen.

Ik denk dat het een eerste stap zou zijn dat gebruikers/leden zich gehouden zijn aan het naleven van de gedragsregels vóórdat je verder kan. Bijvoorbeeld bij het aanmaken van een inlogcode bij waarneming.nl een soort van acceptatieveld te maken met "algemene voorwaarden". Als je dan de gedragsregels niet accepteert dan kan je niet inloggen. Wat ik hier zelf het grote probleem van vindt is dat voor de ene een bepaalde handeling een overtreding is van de gedragsregels en voor de ander niet (voorbeeld Vincent versus Phil). Met andere woorden bewijs je een overtreding? En wie is dan "rechter" en 'beul"?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

ArjenDrost †

Citaat van: Bas vd Burg op juli 17, 2011, 14:37:59 PM
Ik denk dat het een eerste stap zou zijn dat gebruikers/leden zich gehouden zijn aan het naleven van de gedragsregels vóórdat je verder kan
Op Birdpix moet je tegenwoordig bij elke foto die je upload een hokje aanvinken waarmee je verklaart dat je de foto volgens de gedragsregels gemaakt hebt. Vink je die niet aan, kun je geen foto uploaden. Als de moderatoren erachter komen dat je je toch niet aan de gedragscode gehouden hebt, zal de foto alsnog niet geplaatst worden en worden er, indien nodig, maatregelen getroffen.
Op Nederpix is z'n vinkje er niet, maar er wordt wel degelijk gelet of de foto volgens de gedragscode gemaakt is. Mochten we het vermoeden hebben dat dit niet het geval is, zullen we hier navraag naar doen en eventueel de foto niet plaatsen.


Groeten, Arjen

veedee

Citaat van: ArjenDrost op juli 17, 2011, 14:53:14 PM
Citaat van: Bas vd Burg op juli 17, 2011, 14:37:59 PM
Ik denk dat het een eerste stap zou zijn dat gebruikers/leden zich gehouden zijn aan het naleven van de gedragsregels vóórdat je verder kan
Op Birdpix moet je tegenwoordig bij elke foto die je upload een hokje aanvinken waarmee je verklaart dat je de foto volgens de gedragsregels gemaakt hebt. Vink je die niet aan, kun je geen foto uploaden. Als de moderatoren erachter komen dat je je toch niet aan de gedragscode gehouden hebt, zal de foto alsnog niet geplaatst worden en worden er, indien nodig, maatregelen getroffen.
Op Nederpix is z'n vinkje er niet, maar er wordt wel degelijk gelet of de foto volgens de gedragscode gemaakt is. Mochten we het vermoeden hebben dat dit niet het geval is, zullen we hier navraag naar doen en eventueel de foto niet plaatsen.

Groeten, Arjen


Vind ik al een aardig begin. We moeten er echter voor waken dat we geen mijnheer L. Evans krijgen (al heeft hij zo ook z'n charmes natuurlijk)....
Wat Bas terecht oppert is dat de genoemde instanties niet verantwoordelijk gehouden kunnen en mogen worden; ik denk echter dat ze een "leading" rol kunnen (en ook best willen) vervullen. Het is een mailtje waard naar deze instanties....

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Bram Rijksen

Citaat van: veedee op juli 17, 2011, 15:04:48 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 17, 2011, 14:53:14 PM
Citaat van: Bas vd Burg op juli 17, 2011, 14:37:59 PM
Ik denk dat het een eerste stap zou zijn dat gebruikers/leden zich gehouden zijn aan het naleven van de gedragsregels vóórdat je verder kan
Op Birdpix moet je tegenwoordig bij elke foto die je upload een hokje aanvinken waarmee je verklaart dat je de foto volgens de gedragsregels gemaakt hebt. Vink je die niet aan, kun je geen foto uploaden. Als de moderatoren erachter komen dat je je toch niet aan de gedragscode gehouden hebt, zal de foto alsnog niet geplaatst worden en worden er, indien nodig, maatregelen getroffen.
Op Nederpix is z'n vinkje er niet, maar er wordt wel degelijk gelet of de foto volgens de gedragscode gemaakt is. Mochten we het vermoeden hebben dat dit niet het geval is, zullen we hier navraag naar doen en eventueel de foto niet plaatsen.

Groeten, Arjen


Vind ik al een aardig begin. We moeten er echter voor waken dat we geen mijnheer L. Evans krijgen (al heeft hij zo ook z'n charmes natuurlijk)....
Wat Bas terecht oppert is dat de genoemde instanties niet verantwoordelijk gehouden kunnen en mogen worden; ik denk echter dat ze een "leading" rol kunnen (en ook best willen) vervullen. Het is een mailtje waard naar deze instanties....

gr. Vincent..

Met als concreet voorstel/concrete vraag: ... ?

peter123

Oke, wat doe je als 5 man bij een zeldzaam soort staan en 1 persoon beslist voor zichzelf dat hij dichterbij kan komen. De rest roept nog 'pas op, zo jaag je de vogel weg' en hij reageert met 'maar ik doe het heel voorzichtig', in de houtgreep nemen?
Groetjes Peter Soer



veedee

Citaat van: Bram Rijksen op juli 17, 2011, 16:03:05 PM
Citaat van: veedee op juli 17, 2011, 15:04:48 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 17, 2011, 14:53:14 PM
Citaat van: Bas vd Burg op juli 17, 2011, 14:37:59 PM
Ik denk dat het een eerste stap zou zijn dat gebruikers/leden zich gehouden zijn aan het naleven van de gedragsregels vóórdat je verder kan
Op Birdpix moet je tegenwoordig bij elke foto die je upload een hokje aanvinken waarmee je verklaart dat je de foto volgens de gedragsregels gemaakt hebt. Vink je die niet aan, kun je geen foto uploaden. Als de moderatoren erachter komen dat je je toch niet aan de gedragscode gehouden hebt, zal de foto alsnog niet geplaatst worden en worden er, indien nodig, maatregelen getroffen.
Op Nederpix is z'n vinkje er niet, maar er wordt wel degelijk gelet of de foto volgens de gedragscode gemaakt is. Mochten we het vermoeden hebben dat dit niet het geval is, zullen we hier navraag naar doen en eventueel de foto niet plaatsen.

Groeten, Arjen


Vind ik al een aardig begin. We moeten er echter voor waken dat we geen mijnheer L. Evans krijgen (al heeft hij zo ook z'n charmes natuurlijk)....
Wat Bas terecht oppert is dat de genoemde instanties niet verantwoordelijk gehouden kunnen en mogen worden; ik denk echter dat ze een "leading" rol kunnen (en ook best willen) vervullen. Het is een mailtje waard naar deze instanties....

gr. Vincent..

Met als concreet voorstel/concrete vraag: ... ?

In eerste instantie een korte uiteenzetting van het probleem en vervolgens met de vraag of zij hierin kunnen en willen meedenken en doen.
Stapje voor stapje....

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

veedee

Citaat van: peter123 op juli 17, 2011, 16:29:16 PM
Oke, wat doe je als 5 man bij een zeldzaam soort staan en 1 persoon beslist voor zichzelf dat hij dichterbij kan komen. De rest roept nog 'pas op, zo jaag je de vogel weg' en hij reageert met 'maar ik doe het heel voorzichtig', in de houtgreep nemen?
Groetjes Peter Soer

Tja dat blijft altijd moeilijk, zulke situaties....
Maar ik denk hetzelfde als je nu ook zou moeten doen; proberen te overtuigen met argumenten dat het niet verstandig is (verstoring / andere twitchers in aantocht / overtreding regels / etc..) om verder te gaan. Vervolgens zou je wanneer daar nog geen gehoor aan gegeven wordt, kunnen wijzen op de afspraken die er tussen de verschillende organisaties zijn gemaakt  (als die er tegen die tijd dan zijn). Ook de eventuele gevolgen (maar die moeten idd. nog overeengekomen worden) kunnen / moeten genoemd worden zodat hij/zij weet waar hij/zij aan toe is en wat voor consequenties zijn/haar beslissing tot gevolg kan hebben. Met deze "Uitgebreide Algemene Voorwaarden" heb je wellicht iets meer "stok om mee te slaan" dan dat nu het geval is (figuurlijk, die houdgreep zie ik nog ff niet...).
Maar nogmaals, zoeits blijft lastig, een dergelijke situatie was ook aanleiding voor dit topic; mensen die niet naar het verzoek van de rest wil luisteren en gewoon hun gang gaan.

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

peter123

En als zo'n individu de foto's op zijn eigen website zet en niets met Waarnemingen.nl, DB of BP te maken heeft?
Groetjes Peter Soer


C.Dekker

Dat is nu net de vraag die ik wilde stellen.
Had me voorgenomen niet te mengen in deze discussie maar wat als nu inderdaad iemand niks met enig site te maken heeft maar gewoon als toerist denkt wat doen die mannen/vrouwen daar?
Daar wil ik ook wel een mooie foto van zeg ik ga eens wat dichterbij want deze afstand is voor mij te groot wat dan?
Kan dan iemand wel iets zeggen?
Volgens mij en correct me if im wrong zijn de meeste gevallen op openbaar terrein en dus mag in principe iedereen daar gaan en staan waar hij of zij wil.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Yeronimo

Citaat van: C.Dekker op juli 17, 2011, 18:28:30 PM
Dat is nu net de vraag die ik wilde stellen.
Had me voorgenomen niet te mengen in deze discussie maar wat als nu inderdaad iemand niks met enig site te maken heeft maar gewoon als toerist denkt wat doen die mannen/vrouwen daar?
Daar wil ik ook wel een mooie foto van zeg ik ga eens wat dichterbij want deze afstand is voor mij te groot wat dan?
Kan dan iemand wel iets zeggen?
Volgens mij en correct me if im wrong zijn de meeste gevallen op openbaar terrein en dus mag in principe iedereen daar gaan en staan waar hij of zij wil.

Deze conflicten zullen er altijd zijn en blijven. Maar dit wil niet zeggen dat we het gelijk toe moeten staan. Des te minder verstoring voor vogel en mens, des te beter. Als dit topic al zorgt dat een paar mensen extra oplettend zijn bij komende zeldzaamheden (en uiteraard ook bij gewone vogels) dan is dat alleen maar een winst waarvoor dit topic in mijn ogen een meerwaarde heeft.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

C.Dekker

Jeroen ben het met je eens hoor,maar denk dat het heel moeilijk is om op een openbaar fietspad bijvoorbeeld mensen die nergens bij zijn aangesloten aan te spreken op het feit dat daar toevallig een zeldzame vogel zit,en of ze dus maar even willen om fietsen.
Dit maar even als voorbeeld genomen om aan te geven dat hier veel meer haken en ogen aan zitten dan we hier proberen op te lossen.
Bedoel dus eigenlijk wanneer treed je op tegen verstoring? Bijna niemand kent mij bijvoorbeeld,nu hou ik me wel aan regels maar als je iemand niet kent zal je dan diegene kunnen bestraffen op iets wat in principe niet strafbaar is?
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

peter123

Ik dacht meer aan fotografen die hun eigen website hebben. Deze mensen zul je niet met dit soort regels bereiken. Ook de grens van wat toelaatbaar is, blijft arbitrair. Zullen mensen nu door deze discussie minder snel gewaagde stunts uithalen? Niet iedereen is gevoelig voor sociale controle. Ook is het zo dat degene die vandaag 'moord en brand' schreeuwt morgen dezelfde fout maakt in de ogen van een ander.
Groetjes Peter Soer

C.Dekker

Peter dat begreep ik maar mijn vraag gaat nog een stukje verder waarom alleen de fotografen hier noemen?
Ik denk zelfs dat deze hele discussie aan het merendeel van de fotografen voorbij zal gaan omdat ze zich hier totaal niet voor intresseren.
Blijft voor mij de vraag staan hoe je het een en ander op een openbare plaats ooit wettelijk geregeld kan krijgen?
Zolang dat nergens omschreven staat en dat zal naar alle waarschijnlijkheid nooit gaan gebeuren kun je als vereniging of commune of wat dan ook denk ik niks aan dit soort excessen doen.
Alleen hopen dat een ieder die er naar toe gaat zijn normale verstand gebruikt en rekening houdt met diegene die nog komen moeten en zeker en dat eigenlijk als eerste rekening houdt met de vogel,want het lijkt mij dat niemand die er naar toe komt verstoring wil fotografen niet en zeker ook de vogelaars niet.
Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is
groeten Cock

Have

Man en vogel

Trouwe trawanten van
De roekelozen van het licht
Geannonceerd da capo
Onbegrensde empathie

Vermogen tot reflectie
Leemte in de natuur
Focus primair gericht
Op ethiek van de heraut


Groet,

Helena

Bart van Hoogstraten

#145
Citaat van: Have op juli 17, 2011, 21:33:49 PM
Man en vogel

Trouwe trawanten van
De roekelozen van het licht
Geannonceerd da capo
Onbegrensde empathie

Vermogen tot reflectie
Leemte in de natuur
Focus primair gericht
Op ethiek van de heraut


Groet,

Helena

Hoi Helena,

Wederom een prachtig gedicht! Ik ken je nog niet. Ben jij de Helena met het zoogdier, de Helena met de Goudvink of de Helena met de Oehoe of een van de Helena's zonder ook maar 1 waarneming?
(en is deze post uit vrije wil of op verzoek van Vincent?  ;) )
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

veedee

Citaat van: C.Dekker op juli 17, 2011, 20:50:18 PM
Peter dat begreep ik maar mijn vraag gaat nog een stukje verder waarom alleen de fotografen hier noemen?
Ik denk zelfs dat deze hele discussie aan het merendeel van de fotografen voorbij zal gaan omdat ze zich hier totaal niet voor intresseren.
Blijft voor mij de vraag staan hoe je het een en ander op een openbare plaats ooit wettelijk geregeld kan krijgen?
Zolang dat nergens omschreven staat en dat zal naar alle waarschijnlijkheid nooit gaan gebeuren kun je als vereniging of commune of wat dan ook denk ik niks aan dit soort excessen doen.
Alleen hopen dat een ieder die er naar toe gaat zijn normale verstand gebruikt en rekening houdt met diegene die nog komen moeten en zeker en dat eigenlijk als eerste rekening houdt met de vogel,want het lijkt mij dat niemand die er naar toe komt verstoring wil fotografen niet en zeker ook de vogelaars niet.

Ik begrijp dat niet alles zomaar even op te lossen is met een verdere / nieuwe afspraak tussen een aantal organisaties. En net als Jeroen denk ik dat excessen nooit helemaal uitgebannen kunnen worden. Je moet m.i. echter niet alleen maar in het negatieve denken, denk ook eens aan de positieve invloeden die hiervan uit kunnen gaan! Ik heb natuurlijk ook lang niet alle antwoorden (heb ik er überhaupt wel één?) maar zoals ik al eerder schreef; stapje voor stapje en proberen reactief met zoveel mogelijk belanghebbenden mee te denken helpt! Alle stappen die gemaakt kunnen worden is pure winst.

gr. Vincent..
gr. Vincent Douwes..

www.flickr.com/photos/vincentdouwes

Certhia

#147
Citaat van: ArjenDrost op juli 17, 2011, 14:53:14 PM
Citaat van: Bas vd Burg op juli 17, 2011, 14:37:59 PM
Ik denk dat het een eerste stap zou zijn dat gebruikers/leden zich gehouden zijn aan het naleven van de gedragsregels vóórdat je verder kan
Op Birdpix moet je tegenwoordig bij elke foto die je upload een hokje aanvinken waarmee je verklaart dat je de foto volgens de gedragsregels gemaakt hebt. Vink je die niet aan, kun je geen foto uploaden. Als de moderatoren erachter komen dat je je toch niet aan de gedragscode gehouden hebt, zal de foto alsnog niet geplaatst worden en worden er, indien nodig, maatregelen getroffen.
Op Nederpix is z'n vinkje er niet, maar er wordt wel degelijk gelet of de foto volgens de gedragscode gemaakt is. Mochten we het vermoeden hebben dat dit niet het geval is, zullen we hier navraag naar doen en eventueel de foto niet plaatsen.


Groeten, Arjen


Ik durf te beweren dat een groot aantal van de foto's op birdpix niet aan de eisen van de gedragsregels voldoen m.a.w. zo'n vinkje zegt niks en betekent nog minder. Het is net als de algemene voorwaarden van bijv. Microsoft of Apple als je nieuwe software installeert, je moet ze accepteren maar geen hond die ze leest.

Debby Doodeman

Citaat van: peter123 op juli 17, 2011, 16:29:16 PM
Oke, wat doe je als 5 man bij een zeldzaam soort staan en 1 persoon beslist voor zichzelf dat hij dichterbij kan komen. De rest roept nog 'pas op, zo jaag je de vogel weg' en hij reageert met 'maar ik doe het heel voorzichtig', in de houtgreep nemen?
Groetjes Peter Soer
Natuurlijk zijn er altijd uitersten, maar zo gaat het natuurlijk lang niet altijd..

Ik werd zelf eens teruggefloten bij de Noordse Waterlijster, had de vogel de eerste dag al gezien en was helpen zoeken voor degene die hem nog niet hadden gezien de volgende dag. Ik keek vanaf een punt waar we de dag ervoor met een groot aantal mensen stonden en de vogel goed hadden gezien. Alleen nu stond ik daar alleen.. Of ik wat meer afstand wilde nemen riep iemand. Eerst kwam er nog in mij op.. ja maar hier stonden we gister ook en trok de vogel zich daar niks van aan.. Maar realiseerde me daarna snel dat ik daar nu alleen stond en het er inderdaad een beetje verstorend uit zag en misschien ook wel was. Dus had beter op de groep moeten letten en de waarschuwing was dus prima.

Volgens mij komt dit vaker voor, afstanden voor de ene dag gelden niet voor de volgende dag, al is het alleen al omdat het aantal mensen dan misschien vaak veel hoger is.

Er is best wat durf voor nodig om iemand erop te wijzen, wij denken vaak, zijn we nu de enige in de groep die vinden dat iemand wel erg dichtbij gaat?? Volgens mij geeft het de gehele groep wat meer zelfvertrouwen als duidelijk is hoe te handelen in deze situaties als er wat meer richtlijnen zijn en om te weten dat je er niet alleen zo over denkt. Er zijn nu eenmaal veel meer vogelaars tegenwoordig.

Groetjes, Debby Doodeman

Catwzl

#149
Citeer
CiteerHet is toch gewoon heel simpel, als je dichterbij (te dichtbij) moet gaan om een "betere" foto te maken, handel je vanaf dat moment niet meer in het belang van de vogel, maar in het belang van jezelf, jij vind het namelijk noodzakelijk om een betere foto te maken en dat doe je alleen uit eigenbelang.
CiteerOp het moment dat iemand naar een vogel gaat kijken of een foto maakt, handelt hij/zij volledig van a tot z uit eigen belang. Ook als je heel voorzichtig op afstand blijft, blijft het feit dat je daar staat geheel eigenbelang. Overigens heel legitiem, wat mij betreft, ik doe het zelf ook graag.
Het eigenbelang is dus niet pas je drijfveer vanaf het moment dat je over de schreef gaat (dreigt te gaan), maar zodra je de deur uitgaat al. Je kunt dit interpreteren als 'dus doe lekker waar je zelf zin in hebt', maar dat staat er niet. En Guus en zijn schrijfstijl een beetje kennend, lijkt het me ook niet waarschijnlijk dat Guus dat laatste zou bedoelen.

Eigenbelang is de drijfveer die je over de schreef laat gaan of dreigt te laten gaan, dat was de conclusie die je eruit moest trekken, maar blijkbaar was ie wat lastig. Jammer genoeg had het natuurlijk zo moeten zijn dat alles behalve je eigen belang je over de schreef laat gaan. Dan had het tenminste nog enige zin.

Overigens kun je uit eigenbelang heel goed handelen in het belang van anderen

Maar helaas.....zo zit het blijkbaar niet in mekaar
Groetjes;
Roel van den Heuvel

http://strabrechtseheide.nl