Beschermde soorten & melding van vernieling/maaien

Gestart door Botervlieg, juli 10, 2011, 17:39:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Welke plantensoorten zijn er precies beschermd, en waar moet je het melden als ze vernield of gemaaid zijn?

Ik heb op de website van de gemeente gekeken en bij ministerie van Landbouw, natuur en voedselkwaliteit, maar op beide site's kan ik er niets over vinden.

Groetjes, Marleen


Botervlieg

Citaat van: m.weites op juli 10, 2011, 18:23:56 PM
Ici
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_wettelijk_beschermde_planten_in_Nederland

Dank je wel, Maico.

Zijn er op deze lijst ook uitzonderingen? Ik bedoel, kan het zijn dat er aanvraag wordt gedaan om die plek toch te maaien, ondanks de beschermde soort?

Het betreft een situatie waar stuk of 5 brede- en/of rietorchis zijn gemaaid.
Ze staan wel op de lijst van wikipedia.

Groetjes, Marleen

Melchior van Tweel

Hallo Marleen,

Dat een soort beschermd is, wil niet zeggen dat die niet gemaaid mag worden. Voor diverse (grasland-)soorten is het zelfs noodzakelijk om te maaien om de soort in stand te houden, zo ook voor jouw orchideeën. Als het niet gemaaid zou worden verruigt het grasland en verdwijnen de soorten. Een ander verhaal is het tijdstip van maaien. Ideaal zou zijn om pas te maaien nadat de soorten zaad hebben gezet. Na het maaien moet het maaisel nog enkele dagen blijven liggen zodat het zaad uit kan vallen en dan moet het maaisel zorgvuldig worden verwijderd. Dit beheer past goed binnen het beheer dat nodig is om een soort in stand te houden en dus binnen de beschermde status.
Als de orchideeën gemaaid worden als ze nog bloeien is dat dus wel veel te vroeg en dus een overtreding in het kader van de Flora- en Faunawet.

Groet, Melchior (ecoloog)
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Hallo Melchior,

Bedankt voor je heldere en uitgebreide uitleg.

Eerlijk gezegd weet ik niet of ze bloeiden op het moment dat ze gemaaid werden.

Op 13-6 was de laatste keer dat ik er was, toen stonden ze nog volop in bloei.

Gister was ik er ook, en toen was het gemaaid. Het zag er niet uit of het echt nét pas gemaaid was.
Het zag er schoon/opgeruimd/netjes uit.

Ik weet niet hoe snel zo'n bloem is uitgebloeid / gemaaid / laten liggen / opgeruimd / dat het er weer netjes uit ziet.

Groetjes, Marleen

Melchior van Tweel

Hallo Marleen,
De Brede orchis is inmiddels al wel uitgebloeid en heeft ook al wel zaad gezet. Voor de Rietorchis lijkt het me nog wel aan de vroege kant. De kunnen nu echt nog wel bloeien.  :'(
Groet, Melchior
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Botervlieg

Hallo Melchior,

Ik stuur je even een pb.

Groetjes, Marleen