Grote verzamelen begonnen

Gestart door Stippen, oktober 26, 2006, 15:17:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stippen

Vandaag krijgen we bij stippen.nl opeens weer veel meldingen van overwinterende Veelkleurige Aziatische lieveheersbeestjes (Harmonia axyridis), met name uit Nijmegen, Arnhem en Eindhoven.

Graag alle waarnemingen van kleine of grote groepen in huis (of elders) weer doorgeven, en dan liefst met gegevens als:
Kleur van de muren/kozijnen, ligging van de muur (op het zuiden, oosten etc.)

En als het kan geschatte aantallen ook per kleurvariant.

Let er ook eens op of er ook tweestippelige lieveheersbeestjes (Adalia bipunctata) tussen zitten, of andere soorten

Bedankt!


Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

#1
Vandaag de eerste keer dat ik zoiets meegemaakt heb. Eerst negen, later toch wel 15. Alles speelde zich af tussen 13.30 en 14.55 uur. En dat terwijl ik op één larve na nog nooit Aziaten in de tuin heb gezien. Op twee na waren alle beestjes van het type veelstippel (dus zevenstippelig-achtig), ééntje leek veel op de vierstippel (dus zwart met één grotere en één kleinere rode vlek) en eentje was nagenoeg ongestippeld. Ze kwamen uit verschillende lagere planten en struiken en vlogen naar de garagemuur (in de laatste zon, de muur staat oostelijk gericht, ongeveer 10 stukjs) en 5 stuks op de achtermuur. Deze staat op het noorden en krijgt dus momenteel geen zon meer. Zon of warmte lijkt dus geen hoofdrol te spelen. Overigens beide muren zijn witgeschilderd. Eenmaal op de muur gezeten kropen ze naar boven en vlogen vanaf een hoog punt weg, waarbij menigeen middels een fraaie bocht net zo hard weer naar beneden kwam en verdween in bijvoorbeeld een heideplant. De muur werd bevolkt door uitsluitend Aziaten. Niet ver van de muur af waren ook zevenstippels heel actief. Ook die kropen hoog planten in, zoals onze rhododendrons, maar ze vlogen niet weg en leken veel meer te zonnebaden. Ongeveer 10 zevenstippels geteld. Daarnaast nog drie zonnende Citroenlieveheersbeestjes en één Calvia decemguttata.

Het blijven rare jongens, die Aziaten.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jeroen Nagtegaal

Wil je ook zwermen lieveheersbeestjes?? Er vlogen namelijk een 4000, (dit is waarschijnlijk nogte weinig) Aziaten lang de oostkant van de banen, tegen de bosrand aan in het zonnetje.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

geertje

Nog nooit heb ik clusters gezien :(
Wel hou ik een tijdje een esdoorn in de gaten (hier in de buurt) die "stikte" van de haraxy. Sinds een paar dagen zijn er aanzienlijk minder. Alleen de donkere variant (zwart met twee of 4 vlekken) en de rood/oranje met grote zwarte stippen (mickey mouse :P ) zijn nu nog te zien.
Ik denk dat ze zich in de school (beige/geel gekleurd) aan de overkant hebben verschanst, deze is echter wegens komende sloop op slot.
Op deze muur trof ik twee zevenstippen aan, verscholen in de afbladderende verf.
Ook veel zevenstippen verstopt in zaaddozen.
Opvallend vond ik wel, dat de ruigtelieveheersbeestjes slomer, maar nog steeds niet verscholen waren.
Groeten,
Gera Nieland

huysse

Leuk om dit hier te lezen nadat ik zelf thuis ook al een mobilisatie gezien had!
Toch zeker een stuk of 50 ( die aantallen van Jeroen zal ik wel nooit halen :D )
en praktisch allemaal aziaten. Het merendeel de oranjerode, maar ook wel aardig wat vierstippen en ook een paar tweestippen ( maar ik had de bril niet op!)
Allemaal alleen maar op de zuidkant, zowel van huis als schuur achter het huis ( rode baksteen) en vrij veel op ramen, witte kozijnen en groene luiken.
Ik dacht dat ze allemaal richting zolder trokken maar echt duidelijk werd dat niet.
Ik heb ze niet zien wegvliegen zoals Hans.

Verder zitten er ook nog 4 erg op elkaar lijkende poppen (aziaten zo te zien) bij elkaar in de buurt, ben benieuwd of dat nog wat wordt!

Jeroen Nagtegaal

Ik kijk al een week elke dag de LHB's op de zuidkant van ons huis binnen, NAtuurlijk zitten ze op de zuikant van de muur lekker warm in het zonnetje, Wie wil dat nou niet?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cora

Ik was donderdag met mijn vriend in flevoland op paddestoelentocht vlogen daar echt gigantisch veel lievenheersbeestjes. Hele wolken en als je in zo wolk terecht kwam zat je van top tot teen onder. Ze waren allemaal erg actief. Ze hadden verschillende tekeningen voornamelijk rood met zwarte stippen maar er waren er ook zwart met twee rode stippen. Ik heb er nog nooit zoveel gezien heel de lucht zat er vol mee :o  
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

huysse

En heeft het grotr verzamelen overal op dezelfde dag plaats gevonden en daarna niet meer?
Hier tenminste niet!
En wat is het vervolg op het verzamelen?

Groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

#8
De dood??

Ik zag ze ook alleen met de 23C vliegen, ze zullen wel van die warme dag genoten hebben,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

geertje

CiteerDe dood??
Lieveheersbeestjes gaan in een soort winterslaap.
Dus niet de dood gelukkig!
Als larve of pop overleven ze de winter niet, en dan zou er geen lhb overblijven!
Veel lieveheersbeestjes overwinteren als groep, lekker knus bij elkaar B)

Deze week een groepje 7 stippen gezien; 5 stuks (3 zichtbaar) verscholen tussen de zaden.
Helaas nog niet de verstopplaats van de die ik daar eerst zag haraxy gevonden.

Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Eerlijk gezegd is het mij ook een raadsel waarom ze zo zwermen. Maar lhb overwinteren graag samen. Ook citroenlieveheersbeestjes tref je vaak in groepjes aan. Deze beestjes gaan zeker dood, maar ze overwinteren veelal als volwassen dier, dus waarschijnlijk gan ze eerst overwinteren, daarna "kroelen", eitjes leggen en daarna pas "de dood of de bladluizen op de gladiolen". Sommige soorten leven wel twee jaar. Ik weet niet of dat ook opgaat voor de Aziatische variant.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Die Geertje, kan kennelijk net iets sneller typen...

:lol:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

Was hier gewoon eerder :gap:

Maar van de citroenlieveheersbeestjes; die zie ik hier in mijn tuin maar per twee of drie "hokken". Zoeken zij normaal ook een plaats met meer tegelijk?
Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Citroenslieveheersbeestjes zie ik in mijn tuin overwinteren in groepjes van twee tot vijf, zelden alleen. Maar nooit in grotere groepen. Maar zeven- en tienstippels zie ik ook meestal in groepjes overwinteren, ook in vrij lage aantallen, al heb ik wel eens 11 zevenstippels bij elkaar gezien. Het enrome zwermen van Aziaten echter, doet vermoeden dat die in grotere groepen overwinteren.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jeroen Nagtegaal

Bij mij thuis gaan de aziaten altijd dood die binnen zitten,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

gardensafari

Heel veel insecten die binnenshuis overwinteren gaan dood van wege de te lage luchtvochtigheid en de te hoge temperatuur.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

Aziaten overwinteren inderdaad vaak in grote groepen; kunnen er echt enorm veel zijn!
Vorige winter waren er hier veel berichten in het nieuws dat mensen opgeschrikt werden door honderden van die kevers in hun huis. Heb het helaas nog nooit gezien; alleen een paar bij elkaar in Den Haag.


Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Dus voor die Aziaten geldt wat voor Chinezen, Japanners en Indiërs ook geldt: er zijn er enorm veel van!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

Groeten,
Gera Nieland

Date Lutterop

Zo te lezen staat ons hier in het hoge noorden - Noord Groningen - de komende jaren nog wat te wachten. Deze maand voor het eerst een paar Aziaten gezien in de tuin (9 larven, later 1 imago). Afgelopen week ook 1 imago op een witte muur (zoals het hoort), elders in het dorp. Ze komen er aan!

Groet,

Date

Groet,

Date


JohnvR

Ik zag er op 26-10 in de buurt van Apeldoorn (km-hok 193-463) ineens ook een aantal op een zonnige, lichtgeel geverfde garage, tenminste 6. Ze zaten er individueel. De meeste 19-stippelig (succinea), eentje zwart met 4 stippen (spectabilis).

Er zat er 's avonds ook eentje op smeer (voor nachtvlinders). Op die smeer kwamen ook mieren af.


gardensafari

Citeeren dicht op elkaar ook! :lol:
Ja. Dicht op elkaar, daar houden ze van:

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

geertje

Leuke naam ook onderaan die foto :D  
Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

#23
Nou... Da's de naam van mijn vrouw: eerst in ons schrift, dan in het Chinees....
Ze is overigens Poolse.... van origine, dan.

Of bedoel je dat ik de vader zou kunnen zijn van dat grut? Ze zijn allemaal ongeveer even oud....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Deze foto is genomen in het White Swan Hotel in Kanton, waar elke dag een dergelijk groepje kinderen (vaak nog groter) zat te wachten op hun adoptiefouders uit Amerika of Europa.

Meer foto's hier:

http://www.gardensafari.net/hania/

Scroll naar beneden, vind China en dan 2001 China people.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse


gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.