Hoofdmenu

Poema

Gestart door Pim, juni 14, 2005, 22:40:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

mooie lapjeskat  
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

LeonW

Inderdaad, de foto die door pantera vertoond is (en die volgens hen duidt op een kruising tussen een poema en een jaguar, is dat dan een poeja?) is zo vaag dat je er van alles kunt maken. Op mij komt het over als een uit de kluiten gewassen poes. Er is iets van een lange staart zichtbaar, een lynx is het dus zeker niet.

:huh:  

Marianne

Dezelfde(?) foto als op nu.nl was net ook bij het 1 uur journaal, Pantera is er vrijzelker van dat hij nu echt gezien is en hopelijk gevangen kan worden.
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

Ik vind het toch allemaal maar een vaag verhaal.
Eerst was het een goudbruine poema in de buurt van Ede. Met pootafdrukken; de zogenaamde experts van de dierentuin hadden het echt over een Poema.

En dan vertonen ze nu opeens foto's van een zwarte panterachtig dier, in de buurt van Apeldoorn.

Ze denken dat het een kruizing is tussen een poema en een panter of zoiets.

Ten eerste is het een erg vage melding: "in de buurt van Apeldoorn". Kunnen ze geen kilometerblok opgeven, een wat exactere plaatsaanduidding. Ook graag een tijdstip en een datum en de naam van de fotograaf. Eventuele getuigen etc. Die foto's kunnen wel met Photoshop gemaakt zijn, of van Internet geplukt, gewoon van een Poema in het Wild in de USA of Canada of zo. Ze hebben ook een beetje vanuit de hoogte gefotografeerd, waar kan dat nou in de buurt van Apeldoorn?

Ik lees ook dat de stichting Pantera geen geld heeft om nog langer op het dier te jagen.
Volgens hun site hebben ze iets van een 100 roofdieren in kooien en ze hebben geen tijd om een paar dagen in een camper op de Veluwe te zitten????
Het klink als ordinaire geldklopperij.

Bovendien dacht ik dat ze in de buurt van EDE zaten en wat deden ze dan opeens in de buurt van Apeldoorn?

Zijn het wel hun eigen foto's?

Bovendien waar in de wereld zijn er nu Poema's en Panters zo dicht bij elkaar dat ze kunnen kruizen???? Op de site van Pantera stond trouwens ook dat door een foutje van hun een van hun tijgers zwanger geraakt is. Dat soort dingen gebeuren gewoon. Wie heeft er belang bij al die Poemaverhalen?
Ze kunnen dat beest zelf wel gekweekt hebben en zelf losgelaten om geld te genereren voor hun stichting. Ervan uitgaande dat de foto's echt zijn dan.

Mischien is dit ook wel een tweede katachtige, want deze is zwart en niet Goudbruin zoals die andere uit de buurt van Ede?

En dat verhaal van die kruizing is ook zo vreemd. Mogelijk kon iemand niet goed met Fotoshop omgaan en is die kat er een beetje verkeerd uitgekomen.
Het zijn vroege komkommerverhalen B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Volgens zeggen: een kruising tussen en poema en een jaguar. Of dat genetisch mogelijk is weet ik niet.
Maar Freek, de afstand tussen Ede en Apeldoorn is niet zo erg groot, dus dat zou best mogelijk kunnen zijn (in Ede is hij al een tijdje niet gezien).
Nog maar (weer) even afwachten dus. :(  
groet,
Marianne Cramer

Jan Zwaaneveld

#65
Afgaande op de vage foto die vandaag in de (digitale) Telegraaf staat, is het zeker geen poema. Daarvoor is het beest te klein, te donker en de staart is te kort. Verder lijkt het gras ter plaatse van de 'poema' zo hoog, dat zijn achterpoten er half, en zijn voorpoten er bijna helemaal in verdwijnen, maar als je zo naar het gras op de voorgrond kijkt, lijkt het me gewoon een vrij kort geschoren veldje. En dan het gewas op de achtergrond. Wat is het, mais? Maar staat het mais in de buurt van Apeldoorn al zo hoog dan in deze tijd van het jaar? Ik geloof er niks van. Tenslotte vraag ik me af of het nou zo moelijk is om even scherp te stellen als je zo'n beest voor je lens krijgt (er zijn meerdere foto's gemaakt).
Van een kruising tussen een poema en een jaguar of een luipaard heb ik nog nooit gehoord. En waar zou die kruising dan hebben moeten plaatsvinden? In de dierentuin stoppen ze die beesten niet bij elkaar in een hok, lijkt me. En welke particulier heeft er een poema én een jaguar en stopt die bij elkaar in een hok? En zou daar dan een nestje kittens van komen? Het lijkt me allemaal erg onwaarschijnlijk. Ik denk dat daar eerder moord en doodslag van zou komen.
Als je het mij vraagt is het gewoon een uit de kluiten gewassen poes die daar in het gras staat. Of de foto's zijn in elkaar gerotzooid door iemand die weinig gevoel heeft voor verhoudingen.
Eerder hoorde ik al iemand op tv verklaren (die beweerde het beest gezien te hebben) dat het ging om een grote gevlekte, gestreepte (!) katachtige. Nou, dat is geen beschrijving die me aanvaardbaar lijkt voor acceptatie als Poema...

Groeten, Jan
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

klaas van haeringen

In gevangenschap worden grote katachtigen weleens met elkaar gekruist, zoals leeuwen met tijgers en tijgers met panters. Een kruising tussen een poema en een jaguar bestaat misschien ook wel.... maar die foto is wel erg vaag.

Marianne

Bij omroep Gelderland was net iemand van Pantera (Arno....?) die veronderstelde dat het misschien wel een kruising tussen een poema en een zwarte panter kon zijn. Ze maken het wel steeds gekker  :( .
groet,
Marianne Cramer

Jan Zwaaneveld

Dat wist ik niet, van die kruisingen. Hmm, nou ik ben benieuwd. Ik hoor net dat iemand van Pantera gezegd zou hebben dat het beest ongeveer drie keer zo groot als een haas is. Maar ja, ze zeggen zoveel  :wacko:  
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

jessesven

Ik heb thuis ook zo'n beest. Ligt nu op mijn schoot en geeft kopjes! De schat.......

Freek Verkerk

hi,

De foto's zijn redelijk klein (30 kb) waarschijnlijk gemaakt met een camera uit een telefoon. Bovendien is de hoek vreemd. Vrij uit de hoogte. Schuin van boven, dus mogelijk uit een vliegtuig, luchtballon of boom (wildkansel). Mogelijk genomen door stropers. Waarschijnlijk de reden waarom ze de plaats en de fotografen niet bekend maken. De opgegeven reden, dat het dier opgejaagd wordt als de plaats bekend wordt is natuurlijk onzin. Want dat dier blijft er echt niet zitten hoor.

Vorige week in Ede. Deze week in Apeldoorn, waar zit hij volgende week? Arnhem, nijmegen, zwolle, duitsland?

Zeer waarschijnlijk hebben ze (van pantera) de foto's niet zelf genomen.

Als ze de foto's wel zelf genomen hebben is de vraag waarom ze het dier niet gevangen hebben.
Dat lijkt me overigens niet eenvoudig. Maar laat ze dat maar gewoon erkennen, dan kan hij afgeschoten worden.

Er even vanuitgaande dat de foto's echt zijn. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

hi,

Volgens mij hebben ze vanaf de Hoogste uitkijktoren op de Veluwe bij Apeldoorn met een eenvoudige camera een poes in de verte gefotografeerd.

Als je de hoogte van de kat vergelijkt met het graan?? op de achtergrond van plusminus 1 meter hoog, dan kom je ongeveer uit op een huiskat.

Een Europese wilde kat wordt ook weer een mogelijkheid.

Het blijft een interessant onderwerp.

Wie herkent de achtergrond en de locatie van de foto?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Op de foto's van de genoemde site (als je klikt op "europese wilde kat") is deze toch anders van kleur.
Wel aardig is dat op die site weer verwezen wordt naar waarneming.nl  :P  
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

De foto's zijn erg vaag. Een wilde kat is natuurlijk ook een beetje vergezocht, maar dat zou wel kunnen kloppen qua grote van het dier en lengte van de staart.
Ook een huiskat is mogelijk, of een kruizing (nu we toch bezig zijn).
Door de stand van de zon kan een donker dier vrijwel zwart overkomen. Pantera moet met scherpere foto's van alleen het dier kunnen komen, want deze foto's zijn erg slecht.
Aan de kleur van het gras op de voorgrond te zien is het pasgemaaid, dus niet hoog. Ook het gewas op de achtergrond is 3 a 5 maal zo hoog als de kat. Bij een Poema met een hoogte van een meter, wat voor soort gewas is dat dan? Een kat is dan een betere optie. Of een jonge poema, want het dier lijkt wel breed.

Wat ze zeggen is dat de foto van 200 meter genomen is. Probeer jij maar eens een kat van 200 meter afstand te fotograferen. Dan komt hij haast niet boven de achtergrond uit. De foto is dus van een flinke hoogte genomen; vanuit een flat, uitkijktoren of zo. Waar staan die in de buurt van Apeldoorn?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Zat er vanmorgen net aan te denken dat er al een paar dagen geen nieuws van het poema-front was geweest en net zie ik op nu.nl de volgende link:

http://www.nu.nl/news/547968/12/Pantera_to...28video%29.html

Is het gewoon een grote kat, en poema of iets anders? Het is in ieder geval "katachtig".
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

Er is meer nieuws van Pantera.

Klik hier

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Bedankt voor de link: deze geeft toch weer extra info
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

hi
Het klinkt allemaal niet onlogisch. Er lijkt toch wel een redelijke kans in te zitten dat het dier gevangen gaat worden. Mogelijk komen er nog betere foto's of films, of uiteindelijk het dier zelf zodat duidelijk wordt wat voor dier het nu eigenlijk is (was).
Er zijn regelmatig waarnemingen lijkt het wel en een opeens verdwijnen van het dier is niet te verwachten. Het dier is vrijwel niet gevaarlijk. We moeten even afwachten.
Het blijft interessant.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Johan op den Dries

Op fok.nl heeft er iemand gespeeld met de nieuwe foto's. hieruit blijkt dat de poema helemaal niet zo groot is...
Fok.nl

En hier staat nog een filmpje over hoe een poema te vangen :P
http://www.6pack.tv/Default.asp?log=285&co...iewLog&s=wmp500

Ik denk zelf dat er nog een ander beest rond kan lopen maar niet de 'poema' van het pantera filmpje. Ook krijg ik het idee dat ze zelf ook niet al te deskundig zijn. Het lijkt me dat je duidelijk het verschil kunt zien tussen een poema en een kat. In het commentaar van het filmpje hoor je ze praten of het nu wel of niet een poema is.

Johan op den Dries
Sneek

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Marianne

Heel scherp inderdaad  :lol: .
Het mooie is dat ik er pas ook nog een jaguar zag







rijden.
groet,
Marianne Cramer

Thijs Fijen

Als je op deze link klikt krijg je eerst een reclame te zien, en dan beelden van de poema. Tenminste dat zeggen ze dat het een poema is. Ik geloof het zelf niet.

Link Poemafilm


Thijs
Thijs Fijen

Ellen Luijks

nee deze
Citeer
Winnie de Poehma betekent 'big business'



Berichten over een vermeende poema op de Veluwe kunnen rekenen op steeds meer belangstelling. Inmiddels is zelfs sprake van een ware mediahype met in de hoofdrol de speurders van de stichting Pantera. Dat de twijfel over het bestaan van het dier steeds toeneemt, doet aan die hype niets af.

In december 1978 ontsnapte uit de Rotterdamse dierentuin Blijdorp een rode panda. Het Algemeen Dagblad berichtte de volgende dag over de ontsnapping. Al snel stroomden bij de politie meldingen uit heel Nederland binnen. Meer dan honderd lezers beweerden het dier gezien te hebben. Maar wat bleek: de rode panda was direct na zijn ontsnapping onder een trein gekomen. Nog voor het bericht in de krant stond, was het dode dier al terecht. Niemand kon het daarom hebben gezien.

¨Dat is het aardige aan een mediahype¨, vertelt Peter Burger, verbonden aan de universtiteit Leiden, die onderzoek doet naar mediahypes, moderne sagen en andere broodje-aapverhalen. ¨Het maakt weinig uit of het dier bestaat of niet. Iemand denkt iets te zien. De media berichten dat. Vervolgens vallen de experts over elkaar heen om hun mening te ge ven. Daarop volgen weer berichten, et cetera, et cetera.¨

De massale belangstelling voor de vermeende poema op de Veluwe is zo'n mediahype. Wat begon als een paar meldingen van een katachtig dier in de omgeving van Ede is binnen twee weken uitgegroeid tot bizar spektakelstuk, waarin wandelaars, politie, jachtopzieners en marechaussee op zoek zijn naar het roofdier. En dat alles onder de bezielende leiding van voormalig hypnotiseur Arno van der Valk van de stichting Pantera, een opvangcentrum voor katachtige roofdieren uit het Friese Nijeberkoop. Op de Veluwe worden fietstochten afgezegd en mogen joggers niet van de paden afwijken. In Den Haag wordt de minister van Landbouw aan Kamervragen onderworpen en belooft het dier levend te laten vangen.

Belangstelling van de commercie is bij een hype nooit ver te zoeken. Inmiddels rijden er bussen rond met een afbeelding van een poema, serveren restaurants een broodje poema, wordt er een zandsculpturenfestival mee gepromoot en haakt ook de Postbank in. Een sportarktikelenfabrikant heeft een donatie gedaan aan de stichting Pantera om de zoektocht voort te kunnen zetten. ¨Het gaat om de bescherming van een waardevol dier, niet om een publiciteitsstunt¨, benadrukt directeur Peter Korver, in een wijd verspreid persbericht. Kortom, de poema op de Veluwe betekent 'big business'. De katachtige heeft zelfs al een koosnaam gekregen, Winnie de Poehma.

Hoe groter de aandacht, hoe meer het bestaan van de poema wordt ondergraven. Het beest op de eerste foto's, genomen door Van der Valk, blijkt bij uitvergroten veel weg te hebben van een doodgewone kat. Berichten over een tweede poema losten in het niets op, toen bleek dat de enige foto afkomstig was van een Braziliaanse website. Gisteren toonde Pantera een onduidelijke video waar de kijker slechts koppijn aan overhield.

Toch twijfelt Pantera niet aan het bestaan van Winnie. ¨Veel mensen maken ons uit voor leugenaar¨, zegt een woordvoerder, ¨maar zodra de temperatuur daalt zetten we onze bloedhonden in en hebben we de poema zo in een boom gedreven. Daar schieten we hem dan gewoon met een verdovingsgeweer uit.¨

Bron: Haagse courant

Website: www.pantera.nl

DN redactie
DN 01/07/2005






Copyright DierenNieuws ©

Dit op fok.nl is erg goed. Wat een ophef over een kat.
Vorige week naar de Veluwe geweest (voor werk)
Wel Poemamenu's gezien, maar geen zoekteam's of andere dingen. Ook niet eens aan gedacht om daar naar te kijken.


Groetjes

Ellen

Marianne

groet,
Marianne Cramer

Marianne

Ik heb nog een leuke foto toegestuurd gekregen die laat zien dat het poema-gevaar op de Veluwe geweken is, maar ik heb zelf geen webpage.
Dus...... als jullie hem willen zien: wie wil hem wel plaatsen en waar kan ik hem dus naar toe sturen?
groet,
Marianne Cramer

Johan op den Dries

Je mag hem wel naar mij sturen marianne
skua[at]home.nl
Johan op den Dries
Sneek

Marianne

Hij is naar je onderweg
groet,
Marianne Cramer

Johan op den Dries

Marianne's foto:

Het is volgens mij de enige goede manier van aanpak :P
Johan op den Dries
Sneek

Marianne

Bedankt voor het plaatsen :duim:  
groet,
Marianne Cramer