Hoofdmenu

Poema

Gestart door Pim, juni 14, 2005, 22:40:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marianne

Net op omroep Gelderland: ze gaan toch proberen hem/haar te vangen.
Er was ook iemand bij die zelf al 3 poema's heft (ergens uit Limburg, geloof ik) die aangeboden heeft hem te vangen en op te nemen.
groet,
Marianne Cramer

marcel123

#31
CiteerHeb je een voorkeur voor roze of beige pluche?
Is Pink Panter dan ook een poema?


CiteerOproep weet iemand hoe ik een Poema kan kopen? Wie heeft er een?
Als je snel bent kun je er nog een vangen.
Tips:
Other cougar experts offer these tips:

If you encounter a cougar, try to convince it that you are not prey and that you may be dangerous. Don't run. Don't crouch down. Don't stare into the cougar's eyes. Pick up small children and gather together.

If the cougar holds its ground, don't turn your back. Wave your arms and shout to appear larger. Back slowly away and return to your vehicle or shelter.

If a cougar approaches you, throw sticks or stones.

If the aggression escalates, beat the animal with a stick, your fists, or other weapon.

If you see a cougar kill another animal, such as a deer, leave the area immediately.??

If you live in cougar country, don't leave livestock or pets unattended, or leave pet food outside.

Report all cougar incidents to officials.

Scio

Er zijn al vaker meldingen geweest van grote katten in Limburg. Enkele jaren geleden in de omgeving van Meerssen was een "grote kat" komen drinken van een schaaltje bij een familie met gewone katten. Ook televisie en dergelijke erbij en klopjacht geweest.

Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Freek Verkerk

Het blijft een interessant onderwerp.

Ik ben nu ook van mening dat het best een Poema zou kunnen zijn. Ik heb gekeken op de site van Pantera en maak daaruit op dat er privedierentuinen / handelaren zijn met Poema's. Ze schijnen niet zo duur te zijn, misschien zelfs zo goedkoop dat een eigenaar de dieren aan de straatstenen niet meer kwijt kan en besluit deze in het bos vrij te laten. En dat zou dan best een Belg of Duitser kunnen zijn die even naar Nederland rijd om het de politie moeilijker te maken.
Dit soort dingen gebeuren tegen vakantietijd ook met gewone huiskatten, honden, schildpadden, ratten, reptielen, volierevogels etc, dus waarom niet met Poema's, tijgers, apen,  wolven?
Ook zou het een ontsnapping kunnen zijn en een prive-eigenaar die bang is verantwoordelijk gesteld te worden voor de kosten en zich daarom maar niet meld.
Ook komt hij niet zo slim over dus ik begrijo dat wel.
Er zijn meerdere waarnemingen van grote katten. Dat hoeven niet allemaal poema's te zijn. Via de site van Pantera begrijp ik dat het niet al te moeilijk is om een grote katachtige te krijgen en kwijt te raken, dus het kan ook een leeuw of een tijger zijn. Ook kunnen het natuurlijk gewoon Europese wilde katten zijn. (Die iets groter zijn dan gewone huiskatten) en Lynxen. Waarvan de verhalen over waarnemingen in Limburg steeds concretere vorm aannemen.

Ik denk trouwens dat een Lynx best een ree kan verschalken en daarna rustig zn kop van zn romp halen. Een Lynx is ter grote van een herdershond en ook een Wolf en van deze dieren is bekend dat ze grote prooidieren kunnen verschalken.
En zo groot is een ree ook weer niet. Bovendien kan deze al door een hond gedood zijn, aangeschoten door een jager of stroper of gewoon van ziekte omgekomen.

nu ze het aantal jagers naar de Poema verminderd hebben is het heel goed mogelijk dat het dier ontsnapt uit het gebied waar hij was waargenomen en vrij blijft rondlopen. De natuur wordt zo wel interessanter; steeds natuurlijker!
En met steeds minder mensen want het bezoek zal wel afnemen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

BWoets

CiteerDe natuur wordt zo wel interessanter; steeds natuurlijker!
En met steeds minder mensen want het bezoek zal wel afnemen.
Natuurlijker...? whaha..
Het wordt er alleen natuurlijker op indien die beesten zich zelf in Nederland vestigen zoals bijvoorbeeld de Oehoe de laatste tijd weer met een opmars bezig is.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Vincent

Helemaal mee eens een ontsnapte poema vind ik niet natuurlijk.
Vincent

Johan op den Dries

Citeer
Ik denk trouwens dat een Lynx best een ree kan verschalken en daarna rustig zn kop van zn romp halen. Een Lynx is ter grote van een herdershond en ook een Wolf en van deze dieren is bekend dat ze grote prooidieren kunnen verschalken.
En zo groot is een ree ook weer niet. Bovendien kan deze al door een hond gedood zijn, aangeschoten door een jager of stroper of gewoon van ziekte omgekomen.
Ik zag gister op tv, hart van NL geloof ik, de foto van de gevonden ree. De plek waar de kop zou moeten zitten was heel recht afgesneden, te recht vond ik..
Ook waren er verder helemaal geen sporen te zien op het beest.
Mijn vader en ik zeiden tegelijk dat er iets niet klopte. In natuurfilms zie je altijd dat katachtigen eerst de buik openscheuren, omdat daar de lekkerste delen zitten. Waarom zou deze poema dan de kop er helemaal afscheuren terwijl dat eigenlijk allemaal bot is??
Wij zijn dan ook tot de conclusie gekomen dat de ree waarschijnlijk slachtoffer geworden is van een stroper die een mooie kop aan zijn muur wilde hebben en niet van de poema.
Johan op den Dries
Sneek

thijs

CiteerNet op omroep Gelderland: ze gaan toch proberen hem/haar te vangen.
Er was ook iemand bij die zelf al 3 poema's heft (ergens uit Limburg, geloof ik) die aangeboden heeft hem te vangen en op te nemen.
"Iemand"  is volgens mij de stichting Panthera, veel in het nieuws geweest, en de belangrijkste vertegenwoordiger van het vangen-kamp.
Ze hebben tot dinsdag de tijd, en dan :(  :gun:

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Marianne

#38
Voor wie nu ingelogd is: ik zag net dat er na het 6 uur journaal bij Twee Vandaag (op Nedreland 2 dus) weer een stukje over de poema komt, en ik zag dat er ook iemand op komt die hem gezien en gefilmd heeft.
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

Dat van die hertenkop had ik ook al half bedacht. Aan een kop zit weinig vlees. Een roofdier is meer geinteresseerd in vlees, dus spieren, de kont en niet de kop. Volgens mij heeft niemand gezien dat de Poema het hert gedood heeft.

Ik krijg de indruk dat de politie nu de moed heeft opgegeven. Er gaat ook teveel tijd inzitten, ze moeten boeven vangen. Ze laten Panthera nog even hun gang gaan. Die krijgen het dier waarschijnlijk ook niet te pakken (ze zullen hem niet vinden) en dan zijn wel al gewend aan een poema in Nederland en laten we het gewoon op zn beloop. De jagers mogen hem afschieten als ze hem zien en daar blijft het bij.

Die Poema is natuurlijk een exoot, maar daar hebben we er al meer van in Nederland. Het is de globalisering zullen we maar zeggen. Je kunt er wel tegen zijn, maar het lijkt op roeien tegen de stroom, moeilijk en mogelijk onbegonnen werk. Die Poema kunnen we mogelijk nog afschieten. Zolang het er maar 1 is is het probleem natuurlijk ook niet zo groot, maar als zn broertje of zusje ook ontsnapt .. etc.
Andere exoten zijn gewoon een feit in Nederland.

Kunnen we hem al waarnemen? Invoeren?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hiskodevries

#40
Als een der onzen hem waarneemt kan die ingevoerd worden. Maar ik denk dat het een broodje aap is.
(de soort is toegevoegd)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Freek Verkerk

Broodje Aap.

Het blijft een erg vreemde zaak, misschien wel een broodje aap inderdaad.

Op TV heb ik nog de beelden van die Katachtige van 10 jaar geleden in Limburg gezien. Ik zag een lange staart. Waarschijnlijk geen Lynx, misschien toch ook een Poema. Wat zal er met hem gebeurt zijn? Mogelijk doodgeschoten en in de verzameling van een jager terechtgekomen? Of in een donker hoekje een natuurlijke dood gestorven en opgevreten door mieren en ander klein wild?
Misschien hebben mensen het dier nog wel gezien, maar geloofde niemand hen. En geloofden ze het zelf natuurlijk ook niet, want zoiets kan gewoon niet toch...

Ik ben benieuwd hoe het met onze Veluwse Poema afloopt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

marcel123

#42
CiteerMisschien hebben mensen het dier nog wel gezien, maar geloofde niemand hen
Vanochtend op de radio: er zou de afgelopen jaren op 6 verschillende plekken, w.o. Ommen en Limburg, een poema gezien zijn. Mogelijk betreft het steeds dezelfde als degene die nu rondwandeld op de Veluwe?

Marianne

Afzetteingen zijn vandaag weggehaald, de ijsverkoper had bijna geen handel.....
Zou de fietser die eergisteren op de tv was dan toch gelijk hebben gehad en was het een stunt van de VVV?
We wachten maar weer af of er nieuwe meldingen komen.
Het gebied waar de poema gezien was is hondenlosloopgebied. Misschien wil de poema wel terugkomen als mensen hun hond daar weer uitlaten.....  
groet,
Marianne Cramer

Ellen Luijks

iemand nog iets over de poema gehoord?

Groetjes

Ellen

Tapinoma

#45
Citeer
Ik zag gister op tv, hart van NL geloof ik, de foto van de gevonden ree. De plek waar de kop zou moeten zitten was heel recht afgesneden, te recht vond ik..
Ook waren er verder helemaal geen sporen te zien op het beest.
Mijn vader en ik zeiden tegelijk dat er iets niet klopte. In natuurfilms zie je altijd dat katachtigen eerst de buik openscheuren, omdat daar de lekkerste delen zitten. Waarom zou deze poema dan de kop er helemaal afscheuren terwijl dat eigenlijk allemaal bot is??
Wij zijn dan ook tot de conclusie gekomen dat de ree waarschijnlijk slachtoffer geworden is van een stroper die een mooie kop aan zijn muur wilde hebben en niet van de poema.
Zo heb ik ook eens een heel groot hert gevonden op de Veluwe (hee waar gaan die 12 raven naartoe?...). Op een veld vol botten, ook zonder kop, helemaal netjes recht afgesneden. Oftewel natuurbeheer, maar dan wel met jachttrofeeen! Bah.

Groet,
Nicoliene
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Eén mier in de hand is beter dan een heel nest in je broek!

Vriendelijke groet,
Nicoliene

AvanderHeijden

Tsja eerst waren er waarnemingen van een poema in zuid-limburg, daarna in noord-limburg en toen op de Veluwe. Kan dus inderdaad best om hetzelfde beest gaan. Zou leuk zijn als men aan de hand van de waarnemingen dit beest kan sexen, zetten we er een poema van het andere geslacht bij. Worden over een aantal jaar alle natuurgebieden een stuk rustiger  :D  

thijs

Het journaal meldde dat Panthera vanavond en vannacht weer actief gaat "jagen" op het beest.
Waarom wordt dit gemeld vraag ik me dan af, deden ze dat dan niet?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

marcel123

#48
CiteerRondzwerven

De Pantera-directeur is er zeker van dat de poema al jaren op de Veluwe rondzwerft. "Vijf jaar geleden heeft iemand het beest al in Otterlo gezien en twee jaar geleden was hij in Beekbergen. Vrijdag slenterde hij voor de neus van een moeder met kinderen langs een tuinhekje. Mogelijk heeft het ouder wordende dier ergens pijn, waardoor hij zich meer in de bewoonde wereld waagt, waar hij makkelijker een prooi kan verschalken," zegt Van der Valk. Van aangevallen huisdieren zijn er overigens nog geen meldingen gedaan.

Zondag op de Veluwe....dan wordt er niet gewerkt.

CiteerDe woordvoerster van de gemeente verzekerde dat "geen kans onbenut wordt gelaten om het dier te vangen". Ook op zaterdag en zondag zal er bij een serieuze melding of waarneming van de poema gereageerd worden door de betrokken instantie. Eerder was er sprake dat op zondag in verband met godsdienstige redenen niet op het dier gejaagd zou worden.

Freek Verkerk

Hi,
Ik vraag me af wat voor jacht techniek men gebruikt. Hebben ze hem nu omsingeld? En is hij dan zondag niet ontsnapt?
Die dieren hebben territoria, dat ze met geurtjes begrensen. Misschien moeilijk voor mensen om te ruiken, maar misschien is dat electronisch wel op te pikken. Of met honden of zo.

Gaan ze gewoon lukraak een stukje in het bos wandelen, of maken ze er een soort vossenjacht van? Weet iemand hoe men dit nu aanpakt en wat uberhaupt de beste aanpak zou zijn?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeep

CiteerZondag op de Veluwe....dan wordt er niet gewerkt.
Als er om wat voor reden gevaar dreigt voor mensen wordt er ook op zondag en ook op de Veluwe gewerkt.
Er is op de Veluwe geen weldenkend mens die daar anders over denkt.
Je hebt alleen wel journalisten die de kreet Veluwe en zondag graag op een bepaalde manier in verband willen brengen en daarom allerlei dwaze verhalen de wereld in sturen.

Freek Verkerk

HI,
Even gekeken op

de site van Pantera

en de aanpak is als volgt.
Het vangteam zit in een camper in het gebied waar de Poema laatst is waargenomen.
Ze wachten op recente waarnemingen en rukken dan uit met Verdovingsgeweer, vangvork en vangstok. Het team bestaat in eerste instantie uit twee man.

Hoe ze zich voortbewegen; lopend, op moutainbike, Off-de raod moter, paard of auto is onbekend.

Als de Poema stil blijft zitten geef ik ze een goede kans.
:D  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Leuk dat je site van Pantera er bij gezet hebt  :)
Op deze manier is makkelijker te volgen waar ze mee bezig zijn. Omdat ik er dichtbij woon interesseert het me enorm hoe het verder gaat, maar het "gewone" nieuws meldt er op het moment erg weinig over. Het is alweer oud nieuws....
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

Marianne,
als je er vlak bij woont kun je als onze plaatselijke contactpersoon misschien nog wat informatie toevoegen. Zijn er wegen afgezet? Is men nu nog gericht op zoek naar dit dier of laat men het afhangen van toevallige waarnemingen. Waar worden de waarnemingen gebundeld? Bij de plaatselijke politie?
Als jij hem in je achtertuin ziet lopen, wat kun je dan met die informatie? Is de plaatselijke bevolking ingelicht?

Is men bang voor het dier of denk men dat het een hersenschim is; een broodje aap?

Het lijkt me perfect weer voor een fietstochtje. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Op dit moment is er niets afgezet en gaat men af op toevallige waarnemingen van passanten. Als de poema nog zit in het gebied waar hij het laatst gezien is zal dat waarschijnlijk een hondenbezitter zijn, omdat het een stuk "hondenlosloopgebied" is.
De kans dat hij in mijn achtertuintje komt is uitgesloten, omdat ik 4 hoog op een flat woon (of raad je me aan "ramen en deuren gesloten te houden  :D ), maar als hij beneden langs komt zal ik er een foto van maken.
Er zijn wel mensen bang, maar er wordt ook gesproken over "een goede stunt van de VVV".
De poema heeft de naam Winny de Poe(h)ma gekregen, las ik op de site van Pantera.
En om nog even over het "werken op zondag en de Veluwe" terug te komen: als hij zondag gezien was waren ze zeker in actie gekomen. Er was zondag ook een wielerwedstrijd over de Ginkel, maar een wandeltocht is uit veiligheidsoverwegingen afgelast (je kan per slot harder fietsen dan lopen als hij achter je aan komt  :P .
Als ik wat lees of hoor: ik hou jullie op de hoogte.
groet,
Marianne Cramer

Marianne

Voor wie op een mooie dag als vandaag liever achter zijn computerscherm zit te lezen, of voor hen die vannacht niet kunnen slapen en willen weten hoe het met de poema is: een paar links uit de Gelderlander van gisteren:

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD...chiefID=2757339

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD...chiefID=2757411

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD...chiefID=2757470

Vooral die laatste vind ik wel aardig.
groet,
Marianne Cramer

Marianne

Ook een leuke: www.omroepgelderland.nl , teletekstpagina 127.
Hier zie je hoe een "nieuwsfeit" gebruikt wordt om een eigen maatschappij te promoten
groet,
Marianne Cramer

Marianne

En nog één uit de krant van vandaag:
http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD...760388_,00.html

Maar wie wil er nou naar de dierentuin als de wilde dieren ook in de vrije natuur rondlopen  :huh:  
groet,
Marianne Cramer

Marianne

Laatste nieuws: http://www.nu.nl/news/545451/10/Pantera_kr..._te_vangen.html
De link zegt het al: pantera krijgt meer tijd om de poema te vangen.
En dat vind ik toch wel erg positief.
groet,
Marianne Cramer

Marianne

Nieuws van vandaag: katachtige gezien in de buurt van Apeldoorn:
http://www.nu.nl/news/545785/12/Pantera_to...katachtige.html
groet,
Marianne Cramer