Hoofdmenu

Poema

Gestart door Pim, juni 14, 2005, 22:40:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Bron: Nieuws.nu (www.nu.nl)

Zoektocht naar poema op de Veluwe[/size]
Uitgegeven: 14 juni 2005 21:07

EDE - De politie zoekt op de Veluwe samen met de Koninklijke Marechaussee en jachtopzichters naar een loslopende poema. De Marechaussee zette dinsdagmiddag zestig personen in, van wie vijftig leden van de ME. Dat liet een woordvoerder van de Marechaussee weten.

De politie gaat ervan uit dat het dier bij een particulier hoort. "Hij is in ieder geval niet ontsnapt uit een dierentuin", aldus een voorlichtster van de politie. Deskundigen van dierenpark Burger's Zoo adviseren om tijdens schemer en in het donker niet het bosgebied in te gaan.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Wel jammer dat er op Nosteletekst staat dat ze het dier gelijk afschieten, volgens mij is verdoven een betere optie, maar ze zullen ieder risico wel willen uitsluiten.
Ik was van de week nog op de Veluwe op zo'n witte fiets en het lijkt me een verwarrende ervaring om met je kijker een poema te zien. Wel leuk om in te voeren op waarneming.nl.

gegroet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

gerwinvanhouwelingen

Zul je toch eerst zelf de poema moeten invoeren  :P  

Pim

Ik voer alleen waarnemingen in die ik zelf heb waargenomen (rare zin).
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

marcel123

Ik denk dat er bedoeld wordt dat de poema nog niet in de soortenlijst van waarneming.nl zit. (en dat klopt)

Freek Verkerk

Ik denk dat het geen Poema is maar een Lynx. B)

Die kunnen we zo langzamerhand verwachten in Nederland. Er zijn al geruchten van lynxen in Limburg zie elders op dit forum bij "praat maar raak" / wolven.
En er waren al eerder geruchten van poema's in Limburg, dus 1 en 1 is 2.

Men probeert daar een zeldzaam roofdier af te schieten dat hier volstrekt legaal is en bovendien voor mensen vrij onschuldig is en in Belgie en Duitsland waarschijnlijk gewoon beschermd is.

Maar waarschijnlijk vinden ze hem niet. Misschien later een wandelaar die een foto maakt; tegenwoordig hebben veel mensen in hun telefoon van die camera's.

Vreemde reflex van die politie; direct afschieten.

Kunnen we al lynxen invoeren?

:angry:  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Rick van der Weijde

CiteerDeskundigen van dierenpark Burger's Zoo adviseren om tijdens schemer en in het donker niet het bosgebied in te gaan.
Je mag aannemen dat deskundigen, al dat niet van een dierentuin ( ;) ), wel het verschil kennen tussen een Lynx en een Poema. Bovendien hadden ze het er vanavond op het journaal over dat het echt een 'enorm' beest zou zijn. Nu weet ik niet waarmee ze dat vergelijken natuurlijk, maar om een Lynx nu als 'enorm' te bestempelen. Hoogstens flink veel groter dan een kat...

Maar goed. Ik heb er geen beelden bij gezien en kan dus niet zelf oordelen. Lijkt mij echter dat men wel weet waar men over praat...

Groet,
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Pim

Ik voer de poema pas in in de lijst als iemand hem gezien heeft! ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Ik ving op de radio al zoiets op, maar ik dacht een bommelding op de Veluwe B)
Ik neem aan dat het een ontsnapte is?

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Marianne

CiteerIk denk dat het geen Poema is maar een Lynx. B)


Als je echt denkt dat het een lynx is zou je dat misschien door moeten geven aan de politie. Misschien maakt het dan nog uit hoe ze er mee om gaan........

Ik heb tenminste maar besloten de komende dagen even niet naar de Edese hei te gaan, tot ik weet dat hij weg of gevangen (lees: dood) is.
Jaja, in Gelderland is het altijd spannend
groet,
Marianne Cramer

BWoets

Hoor net dat het beest een Ree heeft gedood gisteravond, dat is gezien door enkele mensen..!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

boogey55

#11
De kop van een hert er af gehaald hoorde ik....

whatever.

Het is natuurlijk wel zo dat het dier gewend is aan mensen en dus niet een natuurlijk instict heeft om mensen te mijden.


Maar of je nu met lawaaihelicopters op jacht moet.....?
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Pim

CiteerIk denk dat het geen Poema is maar een Lynx

Waar baseer jij dit op of hoort het bij je lynxen-fetisj?

gegroet,

Pim Julsing ^_^  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Freek Verkerk

Dit hoort bij mijn Lynxen hobby inderdaad. Ik heb overigens al de KLPD, het Ministerie, Burgers zoo en de NRC ingelicht.

Ik vraag me af of ze genetisch material van dat dier geanalyseerd hebben, of ze sporen hebben onderzocht en op wiens advies gezegd is dat dit een Poema is.

Ik kan me goed voorstellen dat een VUTTEr of trimmer in een flits een grote katachtige ziet en niet helder voor ogen heeft wat de preciese verschillen zijn.

Weten ze bijvoorbeeld al wat voor kleur het dier heeft? Is heteen mannetje of een vrouwtje 1 of 2? Is het een jong dier (wat ik verwacht) of een ouder dier 3/4 jaar?

Had het dier echt een lange staart?

Het is niet eenvoudig voor een particulier om een Poema aan te schaffen hoor. Hoeveel mensen ken jij die een Poema hebben? Kan dat zomaar zonder vergunning?

Een lynx is veel aannemelijker. Die lopen zeker in Belgie (Hoge venen) en Duitsland (Harz) rond.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Verschillen tussen een Poema en een Lynx:

Poema:
Lengte: kop-romp 95-245 cm, staart 53-85 cm, hoogte 60-76 cm. Gewicht: 27-120 kg.

Lynx:
# Grootte: 80 tot 130 cm.
# Gewicht: 18 tot 35 kg.
# Heeft per worp 1 tot 5 jongen.
# Wordt maximaal 20 jaar oud.
# De lynx is een katachtige ter grootte van een herdershond. Hij is duidelijk groter dan de wilde kat en kleiner dan de poema.

Bronnen:
Poema
Lynx

Foto's
foto's van de Lynx
Foto's Poema

Oproep weet iemand hoe ik een Poema kan kopen? Wie heeft er een?  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Er is inderdaad een erg groot verschil tussen die twee. Ik was net van plan om het eens op te zoeken en ben dan ook blij met de gegeven informatie!

Ben je zelf nog van plan naar Ede te gaan en te gaan kijken?

Aan de ene kant vind ik het erg aantrekkelijk om te gaan kijken, maar in het (verre) verleden heb ik al eens oog in oog gestaan met zowel een hyena als met een leeuw (in Zambia) met in het ene geval een glazen deur en in het andere geval een paar lage struiken tussen ons in. Ik wacht daarom toch maar even...... :wacko:  
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

hi
Ik vind de verschillen eigenlijk wel meevallen. Een Poema mannetje, volwassen en zwart, verschilt wel veel van een jonge Lynx, maar een Poema vrouwtje, jong, vlug en bruin en een volwassen Lynx mannetje verschillen niet zoveel hoor.
Zeker als je niet gewend bent oog in oog te staan met zo'n beest.

Als je ze wilt vergelijken kun je volgens mij wel het beste in Artis kijken. ;)
Dat is veilig en daar zitten ze gewoon stil. In iedergaval hebben ze daar een Lynx. Poema dacht ik ook maar weet ik niet zeker.

En ik vertrouw die experts die gezegd hebben dat het een Poema is voor geen meter.

Op wat voor informatie baseren zij zich?

Ik lees op Wikipedia (Poema), dat dit mogelijk een uit Belgisch particulier bezit komende Poema is die al jaren in het wild rondzwerft. Onder andere n Zuid Nederland.
Nooit waargenomen!!

Volgens mij niet bedreigend voor (volwassen) mensen, tenzij met jongen en zich bedreigd voelend.

Ik ben benieuw wat het wordt. De kans is redelijk groot dat ze hem vinden en doodschieten. Ook is er een redelijke kans dat hij niet gevonden wordt.

Nu zijn eropeens waarnemingen omdat er meer mensen buiten lopen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Ik zag net op het nieuws dat het suk hei bij Ede is afgesloten, ze vinden het toch te gevaarlijk voor wandelaars daar. Het stuk dat ze als afgesloten lieten zien is weer zuidelijker dan wat ze gisteren lieten zien (dat was noordelijk van de N224, en nu was het (ook?) het deel zuid er van. Het is hemelsbreed een kilometer of 8 bij mij vandaan, dus als hij/zij nog zuidelijker komt en ook het mooie Wageningen komt bezoeken (weinig kans) kan ik hem misschien wel vanaf mijn balkonnetje zien.  B)
groet,
Marianne Cramer

Johan op den Dries

Is een poema echt zo gevaarlijk voor mensen? Of is het beest alleen maar ontzettend bang voor mensen. Ik heb het idee dat alles ontzettend opgeblazen wordt en dat er weer veel belasting geld onnodig weggegooid wordt......
Johan op den Dries
Sneek

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

-Arthy-

Heb een keer een documantaire gezien over poema attacks. Heb het idee dat het niet vaak gebeurt, anders had je er wel meer over gehoort, en de gebruikte gevallen in die documantaire waren uitzonderingen, plus dat alle slachtoffers het overleefd hadden.

Ik vind het erg overdreven al dit gedoe, zeker ook dat ze hem afschieten, onnodig lijkt mij.
En ik wil inderdaad ook wel eens weten waarom ze er zo zeker van zijn dat het een poema is?
Rick Gevers

Mark van Veen

Ach, bij ons in Zeist heeft wel eens een 'leeuw' gezeten: alles afgezet, nooit teruggevonden!

;)

Mark
groet,

Mark van Veen

Freek Verkerk

Die wolf in zeeuws vlaanderen is ook nooit gevonden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Floppy

CiteerOproep weet iemand hoe ik een Poema kan kopen? Wie heeft er een?
Kan misschien wel een poema leveren.
Heb je een voorkeur voor roze of beige pluche?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

jeroenkoreman

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum.

Gisteravond waren ik en mijn vriendin, na het uitlaten van de honden, even uit nieuwsgierigheid gaan kijken op de Ginkelse hei. Wij stonden bij een pad langs de N224 waar ook de regionale boswachter stond. Dit had als groot voordeel dat we de berichten welke via de mobilofoon werden verstuurd ook voor ons hoorbaar waren.

Tegen 21.30 werd er inderdaad omgeroepen dat het ook mogelijk was dat het een lynx was en dat er dan uiteraard niet op zou worden geschoten aangezien dit een (ook in Nederland) een beschermde diersoort is.

Wat wij verder hoorden van de boswachter was dat het ongeveer 65 cm hoog is, een lange staart had, een goudbruine kleur heeft en zich met grote snelheid verplaatst.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Marianne

Net op het 6 uur journaal: aan de hand van sporen hebben biologen vastgesteld dat het idd om een poema gaat.
Ik weet niet of er verschil (in grootte) is bij de sporen van poema en lynx, dus of het nu "zeker" is. Maar hier kan Freek vast meer over vertellen.
Er gaan wel meer stemmen op dat het dier niet afgeschoten mag worden, maar levend gevangen.
En verder wachten we gewoon af.
groet,
Marianne Cramer

Julian


Freek Verkerk

hi,
Ik ben geen sporen expert, het lijkt me moeilijk om op grond hiervan de verschillende katten uitelkaar te kunnen houden. De kleur, snelheid en hoogte zou ook nog op een Lynx kunnen wijzen, maar een lynx heeft geen lange staart. Juist een heel korte staart.

Waarschijnlijk is het dan inderdaad een Poema.

We weten het binnenkort.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Pim

Bijt een lynx ook de kop van een ree eraf?
Volgens mij niet!

Maar alles is mogelijk, een okapi is ook niet uitgesloten :P  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

thijs

Zeer gewichtige mededededeling van de politie
"Het team poemazoekers is geslonken"(Verschillende ledematen en lapjes blauw stof zijn op de Veluwe gevonden :P)
Nee, ze hebben besloten om toch maar geen compleet ME-team te zetten op een schuwe, uit de kluiten gewassen kat.
Van 60 (!!!!) naar 15.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar