Hoofdmenu

Poema

Gestart door Pim, juni 14, 2005, 22:40:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

Op waarneming.nl staat een waarneming van de Poema maar dat blijkt om een civetkat te gaan!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Freek Verkerk

Hi
Een civetkat in Nederland is erg onwaarschijnlijk, omdat dit dan de eerste melding zou zijn op Internet die ik heb kunnen vinden. Ook uit Duitsland zijn geen meldingen van in het wild levende civetkatten. Nog onwaarschijnlijker dan een Poema!! Misschien is dit een Wasbeer op Wikipedia, of een Lynx. Dat is iets waarschijnlijker. Een Civetkat en een
en een   lijken wel iets op elkaar en de aanwezigheid van wasberen in Nederland is aannemelijk.

Voorlopig bijft die Poema interessant, maar ik denk nu aan een "Broodje aap verhaal".

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

CiteerOp waarneming.nl staat een waarneming van de Poema maar dat blijkt om een civetkat te gaan!
Wanneer is die ingevoerd? Ik kan hem namelijk niet vinden, maar misschien is de waarneming al van een tijd(je) geleden?
groet,
Marianne Cramer

Vincent

Vincent

Marianne

Bedankt, zover was ik idd (net) niet terug gegaan met kijken  :wacko:  
groet,
Marianne Cramer

Freek Verkerk

hi,
misschien moeten we de zoogdiersoort " Poema" gebruiken voor alle ongeidentificeerde roofdieren groter dan een kat. Dan past de huidige melding er goed in.

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marianne

Gisteren was op omroepgelderland nieuws een bericht van iemand uit Apeldoorn die de poema op ongeveer 25 meter afstand had gezien. Ik zal straks kijken of ik nog ergens een link kan vinden.
groet,
Marianne Cramer

Marianne

het berichtje staat op http://www.omroepgelderland.nl/ teletekstpagina 105
groet,
Marianne Cramer

mrkreeft

en toen hoorde we niks meer over de poema..................

jasper

Ik dacht het en jij zegt het :P  

Marianne

toeristenseizoen is voorbij op de Veluwe  :D
Maar zonder gekheid: jullie hebben gelijk. Ik hou het zeer regelmatig in de gaten, maar hoor niets meer.
Houden poema's in "koudere" gebieden soms een winterslaap?  
groet,
Marianne Cramer

jasper

#101
Volgens mij zijn Poema's ook gewoon 's winters actief.

Jasper


PKAN

Bij het zien van een huiskat wordt er op menige boswandeling al melig geroepen: "kijk een poema".

Die poema was wel een hype. Ik ben bang dat als een lynx Nederland bereikt, dat de kans groot is dat allerlei schietgrage wildbeheerders eerst knallen en dan pas vaststellen dat het geen poema was.

Freek Verkerk

Die Lynx komt er waarschijnlijk wel. Er schijnen al sporen gevonden te zijn. Maar ik betwijfel of het klopt. Ze rukken op uit het zuiden en de meest noordelijke (2) zitten nu in de noordelijke ardennen. Volgens mij iets van 200 km ten zuiden van Maastricht.
Ze zijn iets van 10 jaar geleden ergens in de buurt van zwitserland (Jura) uitgezet en zijn dus in 10 jaar ongeveer 800 km naar het Noorden gekomen. Als ze in dit tempo voortgaan zijn ze over 3 jaar in Nederland. Misschien gisteren al zwervers en over 5 jaar permanente aanwezigheid. En over 20 jaar iets van 100 exemplaren.

Dus als er morgen een in de achterhoek wordt doodgereden kan dat kloppen.

En die natuurbeheerders lopen gelukkig niet continue met een geladen geweer rond. Ze verwachten niets en denken; Hey !!!  en het dier is weer uit zicht en als ze het hun collegas vertellen worden ze niet geloofd.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Johan op den Dries

En dan is het mysterie van "Winnie" op gelost. Het gaat om een groot uitgevallen kat!
CiteerHet was groot nieuws begin juni. Op de Veluwe was een poema ontsnapt. Het mysterie lijkt te zijn ontrafeld: de poema is een grote verwilderde kat die 'Winnie' heet. Dat blijkt volgens bioloog Gerrit Jansen uit scherpe foto's die de Arnhemse natuurfotograaf Otto Faulhaber afgelopen maandag van het dier maakte.

"Zeker dertig tot veertig centimeter hoog. Zo'n vijftig tot zestig centimeter lang, exclusief staart van twintig tot dertig centimeter", zo zegt Faulhaber. Volgens hem is daarmee de ontmaskering van 'Winnie de poehma' definitief een feit. Faulhauber noemt de verschijning desondanks 'imponerend'. "Zoiets heb ik nog nooit gezien."

Faulhaber zag hoe Winnie een prooi, 'een muis of mol', verschalkte. Vervolgens verdween deze kat, en waarschijnlijk kater, in een bosrand, grenzend aan akkers met maïs.

Foto: natuurfotograaf Otto Faulhaber
Links de verwilderde kat, rechts een gewone
bron: www.fok.nl
Johan op den Dries
Sneek

matthijsbroere

Eind goed al goed  :)  
Matthijs Broere

Marianne

De tekst uit "de Gelderlander" van vanmorgen over de poema:
Poema? Nee hoor, een grote kat!
BEEKBERGEN - Een grote en een kleine kat spelen met elkaar bij de Hulhorstweg in Beekbergen. Rechts een gewone huiskat, links de kat die de afgelopen zomer vermoedelijk door velen werd aangezien voor een poema en zo voor nogal wat commotie zorgde.

Maar volgens natuurfotograaf Otto Faulhaber uit Arnhem gaat het om een verwilderde kat, alleen anderhalf keer groter dan een gewone huiskat. ,, Zeker dertig tot veertig centimeter hoog. Zo'n vijftig tot zestig centimeter lang, exclusief staart van twintig tot dertig centimeter." ( Ook te zien op de inzetfoto rechts.) Daarmee is het demasqué van ' Winnie de poehma' definitief een feit. Faulhauber noemt de verschijning desondanks ' imponerend'. ,, Zoiets heb ik nog nooit gezien."

en:

Poema-mysterie eindigt met kater
Door PAUL BOLWERK

BEEKBERGEN - De Veluwe verliest een mysterie. 'Winnie de poehma' is geen poema maar een verwilderde kat, zegt natuurfotograaf Otto Faulhaber. In Beekbergen zag hij een Felix Domesticus van 'buitengewoon formaat'.

"Nee, beslist geen poema." Lichte spijt klinkt door in zijn stem. De Arnhemmer Otto Faulhaber (55), natuurfotograaf van onder andere De Gelderlander, had zich afgelopen maandagmiddag opgemaakt voor een middagje 'poema spotten' in Beekbergen. Op de plek waar 'Winnie de poehma', het mysterie van de Veluwe, voor het laatst is gesignaleerd.

Hij ontdekte een huiskat van 'buitengewoon formaat' waarvan een paar honderd foto's zijn gemaakt. Op een afstand van 150 meter, met telelens.

"Eerst stond ik op de verkeerde plek. Door het tegenlicht zag ik alleen het silhouet van deze mysterieuze verschijning. Een imponerend gezicht. Zoiets heb ik nog nooit gezien", schetst Faulhaber, al achttien jaar natuurfotograaf.

Vanaf de Hulhorstweg in Beekbergen kreeg hij, maandagmiddag omstreeks 15.00 uur, goed zicht op Winnie. Faulhaber: "Een zwarte kat met lichtgele ogen. Anderhalf keer groter dan een gewone huiskat. Zeker dertig tot veertig centimeter hoog. Zo'n vijftig tot zestig centimeter lang, exclusief staart van twintig tot dertig centimeter."

Faulhaber zag hoe Winnie een prooi, 'een muis of mol', verschalkte. Vervolgens verdween deze kat, en waarschijnlijk kater, in een bosrand, grenzend aan akkers met maïs.

"Omstreeks half zes 's middags dook hij weer uit de bosrand op om te zonnebaden. Even later zag ik hem spelen met een gewone huiskat. Het verschil in formaat was groot", aldus Faulhaber.

Veldbioloog Gerrit Jansen, medewerker van deze krant, beschouwt de fotoserie van Faulhaber als een afrekening met een mysterie.

"Deze verwilderde of in het wild geboren kat komt 'niet op zijn voordeligst uit' om poema te wezen", schertst Jansen uit Angeren. 'Winnie' is volgens hem waarschijnlijk een kruising van een verwilderde huiskat en de Europese wilde kat.

Al eerder heeft bioloog Marc Damen van dierentuin Burgers' Zoo zijn scepsis geuit over het bestaan van een poema op de Veluwe. Een verwilderde kat ligt zijns inziens meer voor de hand. Verder wil hij er geen woorden meer aan vuil maken. "Hoe belangrijk is het?"

Met verbazing heeft hij de landelijke discussie, deze zomer, over 'Winnie' gevolgd. Deze vermeende poema werd groot nieuws door de grootschalige jacht, op de Ginkelse Heide bij Ede, door politie, Koninklijke Marechaussee en mobiele eenheid. Ook door de inschakeling door Ede en Apeldoorn van roofdieropvang Stichting Pantera.

'Winnie' mocht op voorspraak van de Tweede Kamer niet worden afgeschoten.

De gemeente Ede vindt haar handelwijze, ook achteraf bezien, verdedigbaar. Woordvoerder Pellikaan: "We hebben gedaan, wat we moesten doen".


groet,
Marianne Cramer

Dragonfly

Op de website van Pantera is er nog niets over te lezen. Was wel benieuwd hoe zij zullen reageren  ;)  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

tekenaar

Citeer

Maar volgens natuurfotograaf Otto Faulhaber uit Arnhem gaat het om een verwilderde kat, alleen anderhalf keer groter dan een gewone huiskat. ,, Zeker dertig tot veertig centimeter hoog. Zo'n vijftig tot zestig centimeter lang, exclusief staart van twintig tot dertig centimeter." ( Ook te zien op de inzetfoto rechts.)

Ter vergelijking: ik heb een gewone huiskat-kater, die redelijk fors is uitgegroeid maar niet extreem is. Ik heb net een centimeter langs hem gehouden (vondt hij niet leuk) en kom op de volgende maten:

schouderhoogte: 27 cm (of ietsje meer)

kop-romp lengte: 52 cm

staartlengte: 30 cm

Ergo: beschreven wordt het NORMALE verschil in afmeting poes/(ongecastreerde) kater en de fotograaf kan de betreffende kater wel imponerend hebben gevonden, maar hij was kennelijk niet eens buitengewoon groot.

Overigens kon de fotograaf geen centimeter langs die kater houden en ervaring leert dat afmetingen van dieren in het veld gemakkelijk worden overschat.

Mijn kater is overigens ook extreem schuw voor vreemden en zou dus kwa gedrag makkelijk kunnen worden aangezien voor een 'verwilderde kat'.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

boogey55

Volgens mij had de "poema" op de eerste foto's ee relatief grotere en vierkanter kop. Voor mij zag het dier er eerder uit als een panter.
Ik ben niet overtuigd..... B)  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Freek Verkerk

Pim heeft een punt: Dat er een grote kat is gevonden betekend nog niet dat er niet ook nog een ander grote katachtige rondloopt.

Trouwens wel interessant die grote kat. Zou dit een groot uitgevallen huiskat zijn of iets anders? Waar komt hij vandaan?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Jan-Pieter

Wat zijn we allemaal toch weer wantrouwig zeg. Eerst commentaar dat die foto niet klopt en dat de verhoudingen tussen beest en graan raar is en noem maar op en nu hebben ze zo goed als zeker de verklaring en dan weer geluiden van nee hoor ik geloof het niet en er loopt vast nog wat anders rond.

Ik zou zeggen neem een paar snipperweken en kam de boel helemaal uit en kom met eentegenbod wat ergens op gestoeld is. Het wordt herfst. alle graan en mais is geoogst en de bladerenvallen van de bomen. Zich wordt alleen maar beter dus die moet je vinden.

MVG JP

-Arthy-

Net op SBS6 was te zien dat de kat hier op de foto ene 'max' is die gewoon bij mensen woont en geen verwilderde kat of wat dan ook is, maar gewoon een iet wat drukke huiskat.
Rick Gevers

marcel123

CiteerZich wordt alleen maar beter dus die moet je vinden
In de wildparken in kenia lokken ze cheetahs met vlees. Dan moet met een panter dan ook wel lukken...

Marianne

Op de site van geolution las ik onderstaand bericht:
http://www.geolution.nl/dieren/Veluws_mysterie.htm

Toch nog kans op een poema  :P ?
groet,
Marianne Cramer

Dragonfly

Even wat water op het vuurtje gooien: mij eigen huiskat heeft een afwijking in haar staart, waardoor het laatste stukje ook in een "knik" staat... Zij heeft haar staart daardoor ook vaak in de "poema"stand.

:hehe:  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Freek Verkerk

#117
Poema is nu op vakantie in duitsland

Het is even rustig geweest, maar hij is weer opgedoken, nu in duitsland.

In de buurt van Leipzig
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

boogey55

Dat is een Nederlandse leeuw, op bezoek i.v.m. het voetbal.
:ph34r:  
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jeroen Nagtegaal

een vriend van mij zei die ochtend, Als er nou ergens een leeuw wordt gezien zullen we er dan heen gaan? En wat was er op het nieuws toen ik  thuis was,

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com