Hoofdmenu

Poema

Gestart door Pim, juni 14, 2005, 22:40:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

redmar_woudstra

donderdag was bij 6pack op MTV te zien dat er nu geen poema meer zit, maar wel een miereneter!  ;)  
groet,
Redmar

Freek Verkerk

#121
Het laatse nieuwe uit duitsland
Dier is vrijdag voor het laatst gezien. Niemand vermist een poema, maar er loopt wel zoiets rond.

Hetzelfde nieuws in andere media

etc
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

derop

Ik weet niet of het iemand is opgevallen maar toen er op tv beelden werden uitgezonden van de 'poema', zag je duidelijk de schouderbladen bewegen. Iets dat je volgens mij bij een huiskat veel minder ziet. Dus mag je best de conclusie trekken dat het hier niet om een huiskat gaat. Poema lijkt me een beetje te ver gegrepen maar een lynx is zeer wel mogelijk. Alleen lijkt het me een beetje vreemd dat er dan bv. door pantera niet meer duidelijke aanwijzingen zijn gevonden voor de aanwezigheid van het dier. Het gebied is wel in onze ogen groot maar zo groot nou ook weer niet lijkt me.  Het gebied waarin in Duitsland de 'kat' gezien zou zijn is uitermate geschikt voor de lynx. Het zou mij niets verbazen als het dat ook is. Ik denk dat deze zich er in ieder geval beter thuis zal voelen dan in Nederland.  :rolleyes:  
[size=8][span style=\'color:green\'][/size][/i][/span]Met vriendelijke groet,

Margot De Rop

Freek Verkerk

De Badische zeitung

Een Lynx is eigenlijk de enige grote katachtige die het zou kunnen zijn. Maar er wordt gezeged dat men duidelijk een grote staart gezien heeft en daardoor kan het geen lynx zijn.

Zoals blijkt uit de aanwezigheid van allerlei grote katten bij Pantera; ze worden in europe gehouden en verhandeld en volgens mij kan er ook wel eens eentje ontsnappen.  

Als je als bordeelhouder illegaal een puma hebt en die ontsnapt ga je dat niet aan de grote klok hangen.

Zo'n verhaal zal het wel zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#124
Grote katachtige in engeland gezien


Tiger in North Yorkshire


Hetzelfde verhaal uitgebreider vanuit een andere bron

Het lijkt erop dat er grote katachtigen in europa ontsnappen. Nu weer een waarneming uit Engeland. Daarvandaan komen wel vaker van dit soort waarnemingen. Bij mijn weten is er echter nooit iets gevonden. Alhoewel er een verhaal in mijn hoofd zit van een politieagent die een lynx had doodgeschoten in 1991 in Engeland.

In het artikel wordt gezegd dat het mogelijk ook een Lynx is.

Ik dacht eigenlijk dat die ook in Engeland uitgestorven (uitgemoord) waren (zijn).

Het zijn mooie "broodje aap" verhalen.

Iets vergelijkbaars, een wolf in de UK

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

rrsmits

Hoi,

Er zijn wel degelijk verschillende gevallen van ontsnapte grote katten bekend in Engeland die niet om broodje aap verhalen gaan. Na die vage melding hier van die vermeende poema ben ik wat gaan googlen en lezen. De gevallen in Engeland hadden betrekkening op een soort middelgrote aziatische katachtige. Daar zijn er verschillende van dood gevonden.
Verder liep/lopen er in Frankrijk diverse poema's rond (bewezen gevallen). Zelf ben ik ooit tijdens een stage in het zuidwesten van Frankrijk sporen tegengekomen die duidelijk van een grote kat waren (slag groter dan lynx).

Over de vermeende poema hier van de veluwe. Die foto's die toen zijn gepubliceerd toonden een langgerekte katachtige. De grootte was niet bepaald goed te schatten a.d.h.v. de foto's maar het dier had een lange staart met ringbandjes, vlekken op de rug en flanken en een typische jizz van een panterachtige. I.i.g. geen lynx.

Alleen jammer dat er nooit een dusdanige foto is genomen waar je echt wat mee kon. Laat staan een pootafdruk of zo.

Groeten
Ralph Smits

Jeroen Nagtegaal

mischien wat off topic maar ik zie geregled "Jizz" tussen de posts wat is/betekent dat?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rrsmits

jizz is de algehele indruk die een dier maakt. Zo heeft een duif een andere jizz dan een meeuw.  De combinatie van kenmerken die je waarneemt vertalen zich dus in iets typerends. Dat is ongeveer wat er met jizz bedoeld wordt.

groet
Ralph

Jeroen Nagtegaal

Citeerjizz is de algehele indruk die een dier maakt. Zo heeft een duif een andere jizz dan een meeuw.  De combinatie van kenmerken die je waarneemt vertalen zich dus in iets typerends. Dat is ongeveer wat er met jizz bedoeld wordt.

groet
Ralph
Bedankt,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Freek Verkerk

Hi Ralph,

interessante bijdrage. "Jizz" is een leuk begrip; Soms herken je inderdaad een dier op grond van bewegingssnelheid, activiteiten, typische houdig etc.

Als je bent wezen googlen heb je misschien ook interessante links gevonden naar de bewuste artikelen. Misschien kun je die nog eens melden, dan kunnen we die artikelen ook lezen.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

rrsmits

Hoi Freek e.a.

Geen idee meer welke sites ik toen allemaal heb gehad. Heel veel iig, waaronder heel wat troep. Ik heb weinig tijd maar een vlugge google actie leverde de volgende site op
http://www.dossierx.nl/index.php/content/view/328/28/

Ik ben normaal gesproken niet erg enthousiast over zulke sites, maar diegene die dit schrijft baseerd veel op gepubliceerd materiaal. Al met al moeten we heel kritisch blijven kijken naar alle meldingen, maar dat er af en toe wat rondloopt moge wel duidelijk zijn.

Voor inheemse Europese soorten is er overigens een mooie site:
http://www.lcie.org/

En katachtigen wereldwijd:
http://dialspace.dial.pipex.com/agarman/bco/ver4.htm

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groeten
Ralph

Freek Verkerk

Voorbeeld van een ontsnapte katachtige
Het verhaal dat dit soort beesten door pooiers gehouden wordt klopt wel een beetje.

Want wat is een "relaxcenter" ?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Bram Rijksen

CiteerWant wat is een "relaxcenter" ?
ik denk dat mensen daar uit kunnen rusten..

redmar_woudstra

van die slangen staan t Dagblad van t Noorden nog elke dag vol van :P  
groet,
Redmar

tekenaar

#134
CiteerGeen idee meer welke sites ik toen allemaal heb gehad. Heel veel iig, waaronder heel wat troep. Ik heb weinig tijd maar een vlugge google actie leverde de volgende site op
http://www.dossierx.nl/index.php/content/view/328/28/

Ik ben normaal gesproken niet erg enthousiast over zulke sites, maar diegene die dit schrijft baseerd veel op gepubliceerd materiaal.
mmm, meteen op de voorpagina lees ik dat cheetah's niet kunnen spinnen. Mooi wel dus (niet eens zo heel veel luider als huiskatten). Verder verdringen Amerikaanse kreeften de kleinere inheemse soort (de inheemse rivierkreeft is groter als de in Nederland voorkomende Amerikaanse soorten). Ik heb dan meteen twijfel over de rest van de info op de site. Zal wel aan mij liggen.

Zullen we dit onderwerp eens verplaatsen naar "praat maar raak"?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Freek Verkerk

Wat mij betreft kan het verplaatst worden naar "praat maar raak". Het ging over ongeindentificeerde grote katachtigen in europa.

En ook over andere grote uitheemse dieren (exoten) die opeens opduiken, zoals die rattenslang, vreemde schildpadden, grote slangen. kangoerooes,  etc.

Het kan altijd weer opgepakt worden als er weer iets wordt waargenomen.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Duits artikel over exotische dieren

een klein stukje:
Handel floriert
Der Handel mit den exotischeren Tieren scheint inzwischen kaum noch kontrollierbar zu sein. Viele Tiere kämen über Osteuropa nach Deutschland sowie über Internet-Tauschbörsen. Das riesige Angebot verführe unwissende Menschen zum Kauf. "Wir brauchen eine gesetzliche Regelung, weil sich die Szene wandelt", forderte Staatssekretärin Oda Scheibelhuber.

Laut einer Umfrage des Umwelt- und Innenministeriums hausen zurzeit ein Wolf, zwei Pumas und Luchse, mehrere Vipern, Krokodile, Giftschlangen und –Spinnen in hessischen Wohnungen.

Daar komen de pumas vandaan!!
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Inge van der Wulp

Wij stonden vorige week dinsdagavond op de veluwe te kijken bij een wildkansel. Er liepen veel herten op de open plek. Ineens werden ze onrustig en op een gegeven moment gingen ze er erg snel van door. Er kwamen nog een paar herten vanaf de rechterkant aan rennen en daarachteraan zat iets wat leek op een kruising tussen een grote hond en een grote kat. Het had in ieder geval een lange staart.

Ik hou het, net als mijn mede mensen die door hun verrekijker stonden te kijken, op een grote hond. Maar zo komen de verhalen wel in de wereld. Van de afstand waarbij wij er naar keken had het heel goed een poema kunnen zijn als je dat wilt geloven. (maar ik geloof het niet...het moet een hond zijn geweest.)

Groeten, Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Freek Verkerk

Een hond en een kat lopen heel anders. Dat moet je van afstand kunnen zien. Maar stel dat je wel denkt dat je een poema (katachtige) (Lynx is namelijk ook mogelijk) gezien hebt.

Een waarneming zegt (mij) nog niets, pas als meerdere mensen met hetzelfde komen begin ik er in te geloven.

De jachtstijl; (gewoon er achteraan lopen) is meer iets voor een hond (achtige) dan voor een kat. Een kat is meer van de korte snele uitval, de verrassingsaanval. Hij zal niet snel sprinten over een afstand langer dan 200 meter.
Een hond moet het hebben van zn geweldige reuk en uithoudingsvermogen, hij loopt er gewoon (vrij rustig) achteraan totdat de prooi moe wordt. Dat kan rustig enkele kilometers zijn.

Gezien je beschrijving denk ik ook aan een loslopende hond. Een wolf verwacht ik nog niet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Inge van der Wulp

Ze gingen in ieder geval erg snel en het was zeker geen linx want die hebben geen staart. Ik hou het op een herder/poolhond. Zoiets in ieder geval. Hij was te groot voor de jachthonden die de jachtopziener heeft.

Wel is het een gebied waar je als mens niet kunt komen. Het bos is erg dicht en de uitkijkplek waar wij stonden is zo goed afgezet dat je er niet op kunt komen. Het was echt geen katachtige. Dat weet ik gewoon zeker want dat verschil had ik inderdaad wel gezien. Ik heb foto's gemaakt maar die kan ik op mijn vakantie adres (waar ik nog een kleine week ben) niet bekijken. Als ik thuis ben zal ik ze eens goed bekijken. Zul je zien dat ik de aller eerste duidelijk foto van de poema heb genomen  :P  :lol:  :D  :lol:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

laatvlieger

Ik ben erg benieuwd naar de foto´s! Die wachten we dan nog wel even af!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Inge van der Wulp

Even een andere pc kunnen lenen die wel een RAW formaat foto uit kon lezen....Maar helaas ging het voor mijn camera toch allemaal wat te snel. Er staat een zwarte flits op (het is geen zwijn).

Je ziet het kaalwild links tussen de bomen verdwijnen en die zwarte flits ging er pijlsnel achteraan. De foto is orgineel erg groot. Dit is een verkleining

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Freek Verkerk

#142
De foto maakt me wel nieuwsgierig, maar zelfs met bril op zag ik niets. Misschien kun je niet verkleinen, maar inzoomen.

Blafte de hond trouwens ook of was je daar te ver voor en kwam het beest later ook terug of bleef het weg.

Honden zijn wel eens speels en willen wel dingen wegjagen. Dan blaffen ze en komen daarna gewoon terug. Als ze echt proberen iets te pakken sparen ze hun energie en zijn stil.

Je kunt in ieder geval waarnemingen van "hert spec" invoeren lijkt me.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Inge van der Wulp

#143
Hahaha nou dit is de foto van "de hond".



Hij blafte niet maar de afstand is ook ongeveer 400 meter. Hij kwam ook niet terug. Wij hebben er zeker nog 25 minuten gestaan. Er vlogen ook heel veel vogels weg en ook die kwamen niet meer terug. Ik heb de herten wel vaker onrustig gezien en weg zien sprinten. Maar nooit zo als deze keer en meestal kwamen ze ook weer terug.

Ik ben er echt van overtuigd dat het een hond is geweest. Als dat het niet is geweest is een wolf de enige andere mogelijkheid. Maar dat lijkt mij wel heel erg stug. Vossen lopen er ook vollop maar dit was veel groter dan de vossen die ik vaak zie. Mijn mede kijkers riepen meteen dat het een poema was. Maar zo komen de praatjes in de wereld. Dat was het niet en ik weet echt wel wat ik gezien heb. Maar ook een hond op die plek blijft best vreemd.

Overigens is het wel een schitterde plek. De eerste voor tekenen van de bronst zijn er al. Er zijn steeds vaker grote bokken bij het kaalwild te zien. Ze liggen nog vreedzaam bij elkaar maar dat zal niet lang meer duren denk ik. Deze foto's zijn van vorige week.



Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Freek Verkerk

Het zijn mooie plaatjes.
Honden en wolven zijn soms alleen maar via dna-onderzoek te onderscheiden. De meest dichtbijzijnde wolven zitten onder Berlijn. Toch nog 700 km ofzo. Dat zou helemaal sensationeel zijn. dwz erg onwaarschijnlijk.

Ik lees dat er in andere landen veel loslopende honden zijn. (Frankrijk, Italie etc). In Nederland lijkt dat vrij zeldzaam. In dit soort gebieden vaak ook gewoon verboden.

Dus toch wel een bijzondere waarneming.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Inge van der Wulp

Los lopende honden zijn in dit gebied zeker verboden maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet zijn. Ik kwam vorige week nog een los lopende Huskey tegen op een paardenpad. Zijn baas, te paard, kwam ik 200 meter later tegen. Dit was overigens wel een eind van de plek af waar ik die andere hond heb gezien en daar is ook geen paardenpad. Ik ben er in de avond zeer regelmatig en vanaf het moment dat we de hond hebben gezien zijn ze wat schichtiger. En er staan ook veel minder herten. Maar dat kan ook toeval zijn. We kwamen ze wel weer vlak langs de weg tegen afgelopen zaterdag. En dat waren er zeker 15 (voornamelijk kaalwild met kalveren) en die bleven rustig staan eten op een meter of 10.

Misschien dat je zelf eens in de gelegenheid bent om een avond te gaan kijken :-) Het is het wildkansel bij Niersen. Dat ligt vlakbij Epe. Bij de ijsbus (hier kent iedereen die) in Gortel staat een bord hoe je er gemakkelijk heen kunt rijden. Iedere namiddag en avond is er daar heel veel wild te zien. Voornamelijk edelherten, dam herten, reeen en veel zwijnen (hele grote keilers nu) Vanaf 15 september is echter het hek op slot omdat het wild daar in de bronst tijd naartoe trekt. Na 15 december is het hek weer open. Het is zeer zeker eens de moeite waard om te gaan kijken als je van wild houdt (om naar te kijken dan :-))

Groeten van Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Mark van Veen

Leuk om nog even te gaan kijken: heb je ook coordinaten van kijkpunt en toegang??
groet,

Mark van Veen

Inge van der Wulp

Nee dat heb ik nu niet maar dat kan ik wel voor je regelen in de komende dagen. Ik stuur je dan wel de coordinaten en een kleine route beschrijving in een PB :-)

Groeten, Inge
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Jeroen Nagtegaal

IS het niet een zwijn?? Ik denk dat dat niet zo een gekke optie is,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Inge van der Wulp

Nee het was geen zwijn. Maar ik begreep vandaag van de camping beheerder dat de melding van een (mogelijke) hond bij de boswachter ook was gedaan (niet van mij). Er wordt geen hond vermist maar ze schijnen wel hier en daar sporen gevonden te hebben. Ze waren komen vragen of er op het camping terrein honden vermist waren maar er mogen hier geen honden op het terrein komen dus er is hier niets vermist.

Ik hou het op een hond...ik hoop dat ze hem vinden...arme hond....arme herten...

Groeten, Inge

Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl