successie en pionierplanten

Gestart door Esther, oktober 25, 2006, 21:26:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Ik probeer een webpagina te schrijven over het begrip successie en pionier planten
(het proces waarin een pioniersvegetatie langzaam overgaat naar een climax ('volwassen') vegetatie
Ik zoek eigenlijk naar wat heldere voorbeelden om het zo duidelijk mogelijk te kunnen omschriiven voor mensen die helemaal niets van planten weten, en in welke situaties het voorkomt. Belangrijk ook is denk ik de situaties waar het blijft steken. Voor mij is het ook nog een nieuwe moeilijke materie, dus als iemand een beetje wil helpen met voorbeelden die heel toegankelijk zijn graag. Ik begrijp het zelf bijna, maar ook nog niet helemaal. Vooral wat voorbeelden zijn belangrijk denk ik. Het doel is het begrip successie en pionierplanten toegankelijk te maken voor iedereen.

Esther

characea

Kun je niet kiezen voor de succesie zee, strand, kleine duintjes, grote duinen ?
Dan heb je ook nog de verandering van zout naar zoet er in.

Of een verlandingsvegetatie van water naar bos.

Esther

#2
Is het niet zo dat bij een land wat steeds overspoeld wordt door zee er nooit een climax kan komen? En het altijd successie blijft?
Ik probeer de succesie van Jakobskruiskruid duidelijk te gaan maken, ook dat uitroeien onmogelijk is, maar ook niet wenselijk. Het lastige stuk waar ik mee zit is bijv schraal weiland waar wordt gegraasd, daar komen snel pionier planten.
Ik zoek dus ook voorbeelden van meer pionierplanten die snel in schrale (te kleine) weilanden groeien, ik probeer op deze manier wat mensen wat handvaten te geven om er zelf wat aan te doen door bijvoorbeeld te zorgen dat de pionier zich wat minder makkelijk kan gaan vestigen. Ik denk wel dat het voorbeeld zee dat steeds weer verstoort hier een goed voorbeeld bij zou kunnen zijn. Maar voor mij is het ook nieuwe materie waar ik nog wel wat hulp bij kan gebruiken om het begrip successie goed uit te kunnen gaan leggen. Ik wil het objectief doen.

Esther

Windekind

Esther

De sturende factoren die voor successie zorgen zijn zeer gevarieerd en zeer complex. Dat geld ook voor de manier waarop successie in de praktijk plaats vind (een logisch gevolg daar van).
Er zijn natuurlijk bekende successiereeksen, van pionier tot climax met daartussen alle vervangingsgemeenschappen, maar dat zijn een soort standaarden of modellen. In de praktijk is het meestal net of zelfs soms behoorlijk anders.

Ik weet niet wat je precies over successie wilt schrijven, maar zelfs als je een voorbeeld neemt, zoals de duinvorming die je werd voorgesteld, zul je zien dat het lastig genoeg is. In algemene termen kan je wel wat zeggen over de opvolging van loogkruid, dan biestarwegras, en dan helm, maar de variatie is zelfs in die situatie groot.

Ik denk wel dat het erg leuk is om aan te geven wat successie is, hoe dat soms gaat (in de praktijk), maar onderschat dit onderwerp niet.

Succes,

Groet,

Elmar

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Esther

Hallo Elmar

Pffff nee het is zeker een onderwerp dat je niet moet onderschatten, ik ben me net zelf pas het begrip aan het eigen maken.
Ik heb deze webpagina gevonden die het mij in ieder geval wat duidelijker maakte
http://rundvee.nl.infoax.com/nl/Successie+%28ecologie%29
Hetgene wat ik erg graag duidelijk wil maken aan mensen op mijn webpagina is het begrip waarom een plant doet wat ie doet en er meerdere factoren zijn waarom een plant op bepaalde gronden zich zo thuis voelt. Ik hoop er mee te bereiken dat kennis van in dit geval Jakobskruiskruid mensen wat kan leren om zo de vestigingskans in hun weide wat kleiner te maken. Er gaan te veel fabels over de plant, zoals bijv dat de plant zich aanpast enz. ik denk niet dat regeltjes die wij mensen voor planten bedenken zo werken en het heus wel eens voor kan komen dat zo'n pionier op een onverwachte plaats groeit, maar een levensvatbare populatie op zo'n plaats lijk me sterk, dan zijn er meer factoren die zorgen dat zo'n plant zich er zo thuisvoelt.
Maar misschien verslik ik me ook wel in dit stuk en kan ik het beter niet schrijven omdat het idd hele lastige en complexe stof is.

Esther