Hoofdmenu

Zandloopkevers

Gestart door A. Vermaat, juli 04, 2011, 21:44:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Vermaat

Laatst zag ik een serie gaatjes in de grond die duidelijk van zandloopkevers waren, maar geen adulte beesten te bekennen (te koud). Dus ik vroeg me af hoe ik dat zou kunnen invoeren (PDA geeft alleen de echte soorten). Hier op waarneming ook even verder gekeken naar mijn favoriete kevergroep. Maar ziets als cicindela spec bestaat niet en mi zou dat voor deze gaatjes toch wel handig zijn. Verder wordt de ene soort als zeldzaam in de begeleidende tekst aangegeven, terwijl bovenin algemeen staat (Boszandloopkever).

Arend Vermaat
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

lo.troisfontaine

Hoi Arend,

in dat geval zou je wat dingetjes op een rij kunnen zetten.  Biotoop is belangrijk. Aan de kust bijv. heb je meer kans op c. maritiema dan in het binnenland op de hei of in het bos. Verder kijken wat anderen voor dit gebied ingevoerd hebben. Niet altijd van het zeldzame uitgaan, maar juist van het gewone.
Dan de meest voor de hand liggende keuze invoeren, al of niet met foto, maar wel als onzeker en eventuele opmerking plaatsen waarom onzeker.
Een admin kan dan reageren en die weet misschien nog net iets meer over de waarneming in kwestie.

groeten,

Lo

A. Vermaat

Hoi Lo

Is ook mijn instelling hoor, uitgaan van het gewone, oftewel statistisch verantwoord determineren... Maar dat is niet altijd de juiste keus. En als de teksten op 1 computerscherm elkaar tegenspreken, zoals bij de boszandloopkever, wat dan? Meestal is het hier in Brabant toch bastaardzandloopkever, maar die groene kan ook makkelijk, lijkt me. En dan zijn larvegaatjes van allebei mogelijk, vandaar het idee van een verzamelsoort

Arend
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

beetlestitch

cicindela spec. is er toch wel lijkt mij. groeten toon.
Toon Keukelaar

A. Vermaat

Toon

Ik kan hem niet vinden. En mijn vraag is nu dan ook of er een reden is dat er geen verzamelsoort is? Of  zoek ik raar: bij overzichten - soort cicindela intypen levert alleen de vier soorten op.

Arend
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

beetlestitch

met spec er achter geef je aan dat je wel het genus weet maar niet de soort daarom dacht ik dat cicindela spec. er was maar soms geven ze de soort aan met onzeker er achter. sorry. groeten toon.
Toon Keukelaar

nielsyese

De verzamelsoort is er niet.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek