Zwartgroene melkzwam?

Gestart door adinda, oktober 24, 2006, 10:33:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Foto 1
Stond bij een berk, tesamen met twee russula's
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Russula 1
foto 1
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Russula 2
Foto 1
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Met vriendelijke groeten,

Joop

Cees Veenema

Hallo Joop

Met de Zwartgroene melkzwam  foto 1 en 2 zit je denk ik wel goed.
Groet,

Cees

adinda

De russula's zoek ik zelf ook nog even op Cees, heb je mijn commentaar nog gelezen betreffende jouw bloedende Russula?

Joop
Met vriendelijke groeten,

Joop

Elachista

eerste soort klopt
2e rode, denk ik potloodrussula, r. rosacea
3e was een kwestie van breken, brak ie snel dan is het een broze russula, r. fragilis, er zijn namelijk meer en zeker wanneer ze zo oud zijn al, de roze russula, r. rosea. Ook de geelvekkende, r. luteotacta

Tymo
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

#9
Ik vind de laatste Russula veel lijken op Roze berkenrussula - Russula betularum.
Maar met de gegevens die zijn doorgegeven - of beter - ontbreken, blijft dit een  gok. Hoe groot was de hoed? Geur?

Elachista

Die is er ook nog, kun je nagaan...
:P  
Groet,
Tymo

adinda

CiteerIk vind de laatste Russula veel lijken op Roze berkenrussula - Russula betularum.
Maar met de gegevens die zijn doorgegeven - of beter - ontbreken, blijft dit een  gok. Hoe groot was de hoed? Geur?
Hoed 48 mm, geur niet echt te bepalen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Arno van Stipdonk

Misschien wil je ook nog een beetje proeven? Even in klein stukje van de lamellen op de tong, beetje kauwen. Daarna uitspugen en met wat water naspoelen.

Als de smaak scherp is kan het volgens mij haast niet anders dan de Roze berkenrussula zijn. Maar misschien dat iemand anders hier nog een mening over heeft?

knabenkraut

Om het nog moeilijker te maken wil ik bij de laatste foto even de aandacht vestigen op de kleine berkenrussula. Volgens mij is bij de roze berkenrussula de hoed heel makkelijk aftrekbaar en is niet zo gevoord.

Ik kan er naast zitten hoor, want het is iets wat vaag is blijven hangen van vorig jaar.
groetjes,
Dini

Arno van Stipdonk

Kleine berkenrussula kan het volgens mij niet zijn. Is ie naar mijn mening echt te licht voor. Ik zou deze invoeren als Roze berkenrussula met een vraagteken, of als Russula spec.