Graslanglijf onzeker

Gestart door a1000, juli 04, 2011, 12:21:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

 
Volgens mij eindelijk (hoop ik ) geen scripta.
Kan iemand mij vertellen of het hier om de graslanglijf gaat of is het iets anders.

Gegroet Henry

han.endt

Alleen de genitaliƫn kunnen hier zekerheid over geven.

a1000

 
Dank je Han voor je reactie.

Ik heb hem nog, dus kan ik dat nakijken.
Heeft de lengte van het achterlijf t.o.v. de vleugels nog enige betekenis voor de soort.
Bij alle scripta`s steekt het achterlijf ver buiten de vleugels uit en bj deze niet?

Gegroet Henry

han.endt

Citaat van: a1000 op juli 04, 2011, 17:42:41 PM

Dank je Han voor je reactie.

Ik heb hem nog, dus kan ik dat nakijken.
Heeft de lengte van het achterlijf t.o.v. de vleugels nog enige betekenis voor de soort.
Bij alle scripta`s steekt het achterlijf ver buiten de vleugels uit en bj deze niet?

Gegroet Henry
Graslanglijfjes zijn soms (dus niet altijd) wat fors uitgevallen en dan steekt het achterlijf toch iets uit. Gevaar van verwisseling is er met andere sphaerophoria's uit de batava-groep. Vooral de algemene S. batava lijkt ook genitaal sterk. Overigens heb ik een enkele keer ook een Groot langlijfje gevangen met een vrij kort achterlijf, waarvan ik dus in eerste instantie dacht dat het iets anders was. Het genitaal van deze laatste is gelukkig heel herkenbaar.

a1000

Dank je Han voor de goede uitleg.

Ik zal het dus na moeten kijken.

Gegroet Henry

a1000

 
Han,

Hier een foto toegevoegd van de genitalien.
Het lijkt me een graslanglijf, gezien foto`s uit een boek van M.v.Veen.
Als het anders is hoor ik het graag.

Gegroet Henry

han.endt

#6
Ja. :duim:  Ik zie het 'knobbeltje' in de binnenbocht van de surstylus. Dat heeft S. fatarum ook, maar die heeft een anders getekend achterlijf en een iets anders gevormde surstylus.

a1000

Dank je wel Han voor de bevestiging.

Het opzetten van zweefvliegen lukt me aardig, maar het goed toonbaar maaken van de genitalien gaat me nog niet goed af.
Is daar een techniek voor?

Gegroet Henry

han.endt

#8
Citaat van: a1000 op juli 05, 2011, 18:42:45 PM
Dank je wel Han voor de bevestiging.

Het opzetten van zweefvliegen lukt me aardig, maar het goed toonbaar maaken van de genitalien gaat me nog niet goed af.
Is daar een techniek voor?

Gegroet Henry


Blijven proberen ;D .


Ik draai de genitaliƫn bij mannetjes Sphaerophoria meestal om, zodat ze achter het lijfje komen te zitten en dan blijven ze daar wel hangen. Het gaat er vooral om dat de andere zijde dan bij jou op de foto goed zichtbaar is.
http://waarneming.nl/foto/view/364171

a1000

Zal ik doen Han tot het bittere eind. :rolleye:


Gegroet Henry